Olen vastavalmistunut sosionomi, mutta tehnyt lastentarhanopettajan sijaisuutta jo 1,5 vuoden ajan. Minut suorastaan revittiin koulusta töihin, niin huutava pula on lastentarhanopettajista Etelä-Suomessa. Työpaikalla olen tuntenut itseni tasavertaiseksi yliopiston käyneiden opettajien kanssa (niin kuin myös lastenhoitajien kanssa, sillä yhdessä me tätä työtä teemme). Viimeaikaisia keskusteluja pätevyyksistä lukiessa tulee todella aliarvostettu olo, meidän sosionomien ammattitaitoon ei tunnuta luottavan ollenkaan. Itse työskentelen 1-3-vuotiaiden ryhmässä ja olen kokenut oman ammattitaitoni riittävän tähän oikein hyvin. Toki välillä olen epävarma omasta osaamisestani, mutta koen sen johtuvan ennemmin siitä, ettei työkokemusta ole paljon, kuin koulutuksesta. Jos jotain asiaa en tiedä, otan siitä selvää. Myös yhteistyö muiden työntekijöiden kanssa (esim. kelton) on opettanut itseäni paljon.
Voi olla, että katson sosionomilasien läpi, mutta mielestäni koulutusta suurempi merkitys on asenteella. Ikävää, jos muutamat sosionomitaustaiset opettajat ovat "tahranneet" maineemme välinpitämättömyydellä ja osaamattomuudella, mutta uskon, että samantyyppisiä vikoja löytyy myös yliopistotaustaisista opettajista. Tärkeintä on mielestäni kiinnostus lapsesta. Minusta ei tulisi myöskään vähätellä lastenhoitajien ammattitaitoa. Olisi jopa vähän hupaisaa, jos pienten ryhmässä olisi kaksi korkeakoulutettua vaihtamassa vaippoja, kun pienillä kuitenkin korostuu vielä hoidollinen osuus. Olen saanut lastenhoitajilta paljon apua vesirokon tunnistamiseen ja rään analysointiin, mikä kuitenkin on arkipäivää työssämme.
Myönnän, että yliopistossa varmasti käydään vielä syvemmin lasten kehitystä, erilaisia oppimistapoja sekä esimerkkejä toiminnasta kuin sosionomipuolellas ja välillä mietinkin, olisinko tarpeeksi pätevä 3-5-vuotiaiden ryhmässä. Toisaalta taas näen, että työharjoitteluni lastensuojelun erityisyksikössä auttoi ymmärtämään, mitä oikeasti pieni lapsi tarvitsee kaikista eniten kehittyäkseen, syliä ja turvaa.
Minusta on hieman epäreilua, että varsinki ne sosionomipohjaiset opettajat, jotka ovat toimineet opettajina jo vuosia, olisivatkin yhtäkkiä epäpäteviä toimimaan opettajina. Ainakin meille sosionomipohjaisille opettajille tulisi tarjota ILMAINEN mahdollisuus suorittaa (työn ohessa) kandin tutkinto, mikäli se vaaditaan ollakseen lastentarhanopettaja. Muuten kannatan ryhmiä, joissa yksi työntekijä olisi yliopistopohjainen lto, yksi sosionomi ja yksi lastenhoitaja. Pienten ryhmässä mielestäni tärkeämpää olisi olla kaksi lastenhoitajaa ja yksi opettaja (sosionomi- tai yliopistopohjainen). Tämä kuitenkin vaatisi palkankorotuksia sekä yliopisto- että sosionomitaustaisille kasvattajille, jotta heitä saadaan tarpeeksi kannustettua päiväkoteihin töihin. Valitettavasti taitaa olla niin, että suurin osa sekä yliopiston, että ammattikorkeakoulun käyneistä hakeutuvat töihin muualle kuin päiväkotiin. Toisaalta tämä saattaa taas lisätä asenteellisesti epäpäteviä kasvattajia päiväkoteihin. Lasten kanssa työskentelyn tulee olla kutsumusammatti, jotta sitä pystyy täydellä sydämellä tekemään.
Itse en ehkä poistaisi sosionomilinjalta lto-pätevyyttä, vaan ennemmin kehittäisin sitä. Itse olisin ollut valmis käymään koulua vaikka 4,5 vuotta, jotta olisin saanut yhtä pätevän (jos se nyt edes on pätevämpi) osaamisen kuin yliopiston käyneillä. Välillä mietin, että miksi en edes hakenut yliopistoon, kun tiesin aina haluavani lastentarhanopettajaksi. Koen kuitenkin, että erityisesti muilla harjoitteluilla (lastensuojelu, vammaispuoli, koulusosionomi) on ollut paljon annettavaa myös lastentarhanopettajan työhöni.
Minusta tärkeämpää olisi siirtää energiat tästä pätevyysvouhotuksesta lapsiryhmien kokoihin. Väitän, että suurinosa lasten pulmista liittyy nimenomaan näihin liian suuriin ryhmiin, joissa lapset eivät saa tarpeeksi aikuisen huomiota ja turvaa. Lisäksi henkilökunta, koulutuksesta riippumatta, alkaa olla melko loppuunpalanutta, kun tuntuu vain ettei riitä. Tietääkseni yliopistossa ei saa tutkinnon lisäksi ylimääräistä käsiparia? Ja jos joku maisteri nyt miettii, että hyvällä suunnittelulla tämäkin toimisi. Kyllä, olen sen itsekin huomannut, mutta valitettavan monta kertaa olen joutunut muuttamaan suunnitelmiani, kun olenkin aamulla huomannut olevani kahden ventovieraan sijaisen kanssa. Tällöin ei toimitakaan pienryhmissä vaan käytännössä hoidan kaikki 12 lasta, koska he eivät huoli tuntemattomien apua. Ja oikeasti, millä perusteella voi laskea kaksi lasta yhdeksi (subjektiivinen päivähoito)? Tai kasvaako lapsi täyttäessään 3v yhtäkkiä niin taitavaksi ja omatoimiseksi, että ryhmään voi tämän jälkeen ottaa uuden 1-vuotiaan, koska suhdelukujen mukaan ryhmässä on tilaa?
Eikä tuo yliopistokoulutus nyt niin tähtitieteeltä vaikuta, jos kerta kanditutkielmat voi tehdä kaksplussan keskustelupalstan perusteella
Nimimerkkini appelsiiniporkkana tuli jugurtista, jonka söin ennen kuin aloin kirjoittamaan tätä. Nyt kun pohdiskelin nimeä tarkemmin, se kuvastaa hyvin tätä sosionomi-yliopisto-kaksijakoisuutta. Porkkana ja appelsiini ovat kaksi hyvin erilaista syötävää, hyviä yksinään, mutta erinomaisia yhdessä. Yhteistyössä on siis voimaa.
(Pahoittelut kirjoitusvirheistä, ei oikein toimi tabletilla tämä kauhean hyvin.)