Mitä mukaan ulkomaille ja mitä pitää huomioida???

Olemme lähdössä taaperon kanssa Turkkiin. Mitä pitää huomioida esim. lentokoneessa, kohteessa ja mitä pitää pakata mukaan?? Emme ole ennen matkustaneet lapsen kanssa, mutta perusmaalaisjärjellä osaan toki ajatella...pelkään vain, että jotain tärkeää unohtuu! :)

Hepatiitti A ja B:tä vastaan on rokotukset hallinnassa, ensimmäinen rokotus otettu ja toinen on pian ja se ehtii alkaa vaikuttaa hyvin ennen reissua. Passi on haettu ja odottaa noutoa.

Itse söin ennen reissuihin lähtöä maitohappobakteeria ns. kuurina, eli 1 tabl/päivä ja niin ajattelin nytkin tehdä. Lapsemme syö Gefilus D tippoja päivittäin, joten riittääkö tämä lapselle ennen reissua ja luonnollisesti reissun aikana, vai pitäisikö/saako lapselle antaa vielä lisäksi jotain?

KKokemuksia lentokonematkustamisesta kaipailisin myös. Lapsemme ei syö tuttia, joka kuulemma saattaa helpottaa paineentunteeseen korvissa...

Vinkkejä ja neuvoja otetaan siis vastaan erittäin mielellään!



K
 
Meidän lapsi ei ole koskaan kärsinyt paineentunteesta korvissa. Se varmaan on yksilöllistä. Laskeutuessa omat korvat humpsaa ja siihen auttaa purkka, taaperolle varmaan joku syöminen, vaikka rusinat, kunhan muistaa nieleskellä.

Meillä koneessa on ollut kynät ja paperia, pikkuhahmoja, pelikortit yms. Oma aikansa menee syömishässäkässä, nousuissa ja laskuissa, vessajonossa yms.

Kohteessa ehdoton, vaikka on jo kuusivuotiaskin matkassa, PYLLYPYYHKEET. Niihin voi putsata paikan kuin paikan. Käsidesiä meillä yleensä on myös, mutta oon ihan tosi huono lotraamaan sen kanssa. Mielestäni tuo maitohappobakteerituote riittää. Ei se kuitenkaan pelasta paskataudilta jos se on tullakseen. On meillä ollut joskus mukana Floridralia tms. jos olis tullut kuratauti, mutta ei ole koskaan ollut. Ehkä varautuminen on ehkäissyt sen ;)
 
Minulle ainakin tulee ensimmäisenä mieleen, että pese käsiä. Pese, pese ja vielä pese. Käytä käsidesiä ennen ruokailua, myös lentokoneessa, pese kätesi saippualla tullessasi hotellihuoneeseen. Muista pestä myös lapsen kädet. Tällä toivottavasti välttää sen kurjempaakin kurjemman vatsataudin siellä reissussa tai heti kotiin tultua lentokoneesta tuliaisina.
Jos lapsesi käyttää aktiivisesti pottaa, niin mahdollisesti kirpparilta joku halpa potta matkalaukkuun mukaan ja jättää sen sitten sinne.

Koneeseen riittävästi evätä lapselle, lento voi olla myös myöhässä.

Meillä mennyt lennot hyvin ilman tuttiakin.

Joku kantoreppu lapselle, kulkee siinä helposti kentällä mukana.
 
Me oltiin tuossa talvella Teneriffalla meidän 1- ja 3-vuotiaiden kanssa.
Reissu meni hienosti vaikka alkuun sitä pelkäsinkin.

Lennot ei ottaneet lapsilla korviin, meillä aikuisilla kylläkin :) Nuorempi söi tuttia ja vanhempi purkkaa. Paljon kului puhdistuspyyhkeitä ja naposteltavia. Piirustusvälineet oli mukavat myös. Ja lukemista.

Paikanpäällä kantoreppu oli kätevä, ei aina tarvinnut kaksilla rattailla kulkea. Tarpeellinen oli myös iso lakana, jonka sai käärittyä rattaisiin auringonsuojaksi. Isommalla oli vaatteissa kiinni hakaneulalla kiinnitetty lappu, jossa oli meidän vanhempien puhelinnumerot jos joutuu eksyksiin. Oon bongannut, että tätä löytyy ihan teetettynäkin versiona Uniikkilandia-nimisestä nettikaupasta. Mutta se toi turvaa eksymisen varalta!

Vaipat kannattaa ottaa myös kotimaasta, itse jätin kotiin eikä sieltä löytynytkään sitten housuvaippoja, pelkkien teippivaippojen kanssa olikin taiteilua :)

Särkylääkkeet, nokkamukit, tuttipullot...

Mukavaa matkaa teille, kyllä se hyvin menee :)
 

Yhteistyössä