Mitä tarkoittaa työelämässä pekkanen?

  • Viestiketjun aloittaja nyt harmaana kyselee
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Pekkaspäivät
Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun

Pekkaspäivät eli työajan lyhennysvapaat ovat työntekijälle kertyvää palkallista vapaa-aikaa. Niitä kertyy, mikäli työehtosopimuksen määräämä enimmäistyöaika on lain määräämä kahdeksan tuntia vuorokaudessa tai 40 tuntia viikossa. Useissa työehtosopimuksissa on työn enimmäismääräksi sovittu kuitenkin 7,5 tuntia vuorokaudessa tai 37,5 tuntia viikossa.

Pekkaspäivien tarkoitus on tasata työaika keskimäärin 36,6 tuntiin viikossa eli 1 732 tuntiin vuodessa (vuosi 2004). Päivittäisen 8 tunnin työajanlyhennys on nykyään 21 minuuttia ja ne useimmin saa ns. säästää jolloin voi pitää palkallista lomaa vaikka kerran kuukaudessa noin yhden päivän. Osa yrityksistä antaa liittää kertyneet tunnit vuosilomaan.

Nimitys "pekkaspäivät" juontaa vuoteen 1984, jolloin työajan lyhentämiseen tähtääviin päätöksiin osallistui ratkaisevasti valtioneuvoston kanslian tulopoliittinen selvitysmies Matti Pekkanen.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja kaikilla ei ole pekkasia,vaan esim perjantai voi olla lyhyempi työpäivä.
meillä puhutaan vaan työajanluhennyksistä. sit jos niit ei viikottain pidä (eikä saakkaan aikna pidettyä) niin äkkiä saa päivän vapaan. =)
Miehellä kanssa työajanlyhennys käytössä.

 
h
Mun miehellä kertyy pekkasia muistaakseni 17päivää vuodessa. Ovat siis palkallisia vapaa päiviä, voi itse pyytää työnantajalta esim. pekkasviikon ja siltä ajalta siis saa peruspalkan.
Ihan mukava lisäloma =) Vain enää harvoissa paikoissa taitaa pekkasia kertyä!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja h:
Mun miehellä kertyy pekkasia muistaakseni 17päivää vuodessa. Ovat siis palkallisia vapaa päiviä, voi itse pyytää työnantajalta esim. pekkasviikon ja siltä ajalta siis saa peruspalkan.
Ihan mukava lisäloma =) Vain enää harvoissa paikoissa taitaa pekkasia kertyä!
Tai sitten on nuo jokaviikkoiset työajanlyhennykset.

 
h
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja h:
Mun miehellä kertyy pekkasia muistaakseni 17päivää vuodessa. Ovat siis palkallisia vapaa päiviä, voi itse pyytää työnantajalta esim. pekkasviikon ja siltä ajalta siis saa peruspalkan.
Ihan mukava lisäloma =) Vain enää harvoissa paikoissa taitaa pekkasia kertyä!
Tai sitten on nuo jokaviikkoiset työajanlyhennykset.
Niin voi tieten olla, mut minusta noi pekkaset on mukavempi juttu! =)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja h:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja h:
Mun miehellä kertyy pekkasia muistaakseni 17päivää vuodessa. Ovat siis palkallisia vapaa päiviä, voi itse pyytää työnantajalta esim. pekkasviikon ja siltä ajalta siis saa peruspalkan.
Ihan mukava lisäloma =) Vain enää harvoissa paikoissa taitaa pekkasia kertyä!
Tai sitten on nuo jokaviikkoiset työajanlyhennykset.
Niin voi tieten olla, mut minusta noi pekkaset on mukavempi juttu! =)
Tottakai olisi =)

 
bbs
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja h:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja h:
Mun miehellä kertyy pekkasia muistaakseni 17päivää vuodessa. Ovat siis palkallisia vapaa päiviä, voi itse pyytää työnantajalta esim. pekkasviikon ja siltä ajalta siis saa peruspalkan.
Ihan mukava lisäloma =) Vain enää harvoissa paikoissa taitaa pekkasia kertyä!
Tai sitten on nuo jokaviikkoiset työajanlyhennykset.
Niin voi tieten olla, mut minusta noi pekkaset on mukavempi juttu! =)
Tottakai olisi =)
Joo jos niitä saisi joskus pitää. no saahan ne pitämättömät rahana sitten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Tämän kun kaikki muistaisi,että ylityökorvaukset kuuluu jollei niitä pidä.
Joka ikinen kerta tes-neuvotteluissa työnantajapuoli yrittää niitä pois ottaa ja nimen omaan sillä perusteella ettei niitä pidetä! Eli pitäkää hyvät ihmiset ne pekkaset! :attn:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Tämän kun kaikki muistaisi,että ylityökorvaukset kuuluu jollei niitä pidä.
Joka ikinen kerta tes-neuvotteluissa työnantajapuoli yrittää niitä pois ottaa ja nimen omaan sillä perusteella ettei niitä pidetä! Eli pitäkää hyvät ihmiset ne pekkaset! :attn:

Kyllä ne kannattaa pitää ehdottomasti.Mutta pitää huolta noista korvauksista jos jää pitämättä.
Mulle on käynyt valitettavasti niin että jäi pitämättä 12 tuntia,mutta oli ns.työnjohtajan moka eli laskenut väärin.Tarkistettiin inttämiseni jälkeen ja sille vuodelle en ehtinyt pitää.
Ja seuraavalle en saanut siirtää.
Sain siis noista tunneista rahat +ylityökorvaukset.
 

Yhteistyössä