Mitä tehdä anopille, joka hemmottelee lapset pilalle!

  • Viestiketjun aloittaja voinko muut kuin olla ilkeä
  • Ensimmäinen viesti
voinko muut kuin olla ilkeä
Nätisti on yritetty selittää, se ei tunnu riittävän - ja en haluais mitään vihanpitoakaan meidän välille.

Lapset, pienet lapset saa aivan liikaa mummolta herkkuja, limpparia, mehuja karkkia jne. Viivytään mummolassa aina muutama päivä, koska matka on pitkä.

Aamupalalta kun lapset ovat poistuneet alkaa se kysely lapsilta ottavatko mehua, karkkia, millon mitäkin. "No kai ne nyt vähän voi" On mummon kommentti tai "Mummolassa voidaan herkutella". Voi, mutta ei koko päivää!

Tuosta jatkuvasta puputtelusta seuraa vain se että kunnon ruoka ei ruoka-aikaan maistu ja lapset ovat kiukkuisempia ja levottomia. Mummo ei näe tätä kuin minä osaan verrata siihen miten kotona käyttäydytään.

Kyse on pienistä, alle 5v lapsista.
 
"tervetuloa mummolaan, täällä lapsenne hemmotellaan piloille odottaessanne" - on kyltti mun mutsin ovessa. :D

Sun ongelmaan ei auta muu kuin tiukka sanominen. Saattaa olla että siitä seuraa pieni loukkaantuminen ja paha mieli, mutta ehkäpä hän ymmärtää..
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Kuinka usein te siellä käytte?
About 2 kertaa kuukaudessa.

Anoppi suuttuu jos joudun tosissaan sanomaan. Yritän välttää sitä ettei se loukkaantuis, vaikka se taitaa olla mahdotonta tässä tilanteessa..

 
liisa lapamato
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Kuinka usein te siellä käytte?
About 2 kertaa kuukaudessa.

Anoppi suuttuu jos joudun tosissaan sanomaan. Yritän välttää sitä ettei se loukkaantuis, vaikka se taitaa olla mahdotonta tässä tilanteessa..
Sun täytyy joko sanoa tiukasti tai sitten sietää tätä. Ajattelin että jos käytte kerran vuodessa niin eihän se silloin ole niin vakavaa..
Mitä jos sopisitte anopin kanssa karkkipäivistä? Anoppi sais yhden iltapäivän hemmotella ja muuten normaalisti? Koska mummojen kuuluu hemmotella :)
 
TeräsKissa
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Kuinka usein te siellä käytte?
About 2 kertaa kuukaudessa.

Anoppi suuttuu jos joudun tosissaan sanomaan. Yritän välttää sitä ettei se loukkaantuis, vaikka se taitaa olla mahdotonta tässä tilanteessa..
Ymmärrän kyllä toisaalta huolesi, mutta mielestäni kahdella mummolakäynnillä kuussa ei kenenkään lapsia piloille hemmotella. Ne on spesiaalipäiviä lapsille ja mummolle, jolloin mennään mummolan ehdoilla ja säännöillä.

Meillä on sovittu mummojen kanssa, että mummolassa on omat säännöt eli mummo määrää. Tietysti turvallisuuden rajoissa mennään sielläkin, onhan ne mummotkin äitejä olleet ja ovat edelleen.
 
Sama juttu mulla sekä omien vanhempien että appivanhempien kanssa :(
Ei auta kuin tiukka sanominen. Vein molemmille hammashoitolan ohjeet herkkujen ja karkkien syömisistä ja se tehosi yhden vierailun ajan :)
Mä sanon tuikasti että ei nyt namuja tai mehuja jos mummi tarjoaa.
Olen myös yrittänyt opastaa että hemmotella voi muullakin kuin ruualla. Pelaamalla yhdessä , leipomalla jne. mutta kun mummi ei jaksa . Helpompi on itse katsoa salkkareita tai muuta vastaavaa ja tunkea namua lasten suuhun :(
 
katinka
..että kyllä isovanhemmille voi sanoa asiasta ja selittää miksi ei halua jatkuvaa napostelua lapsille. Toisaalta ite olen ajatellut, että herkuttelu mummulassa on sallitua, koska kotona on vain yksi karkkipäivä viikossa. Nauttikaamme isovanhemmista, nyt kun he vielä ovat keskuudessamme hoitamassa ja hemmottelemassa :) naperoitamme!
 
ap
Joo, ei hemmottelussa sinänsä vikaa. Mummojen tehtävä on VÄHÄN hemmotellakkin.

MUTTA lapset menee ihan sekaisin tuosta herkkujen määrästä. Yhden viikonlopun aikana menee monta pussi karkkia, limpparia nontsop, pullaa, keksiä, jäätelöä - joka välissä jotain. Oikea ruoka ei maistu lapsille yhtään, päiväunet ei maistu, liikaa ilmeisesti energiaa. Meidän koko perheen oleminen mummolassa menee ihmeelliseks säätämiseks kun yritetään rauhoitella levottomia ja sokerihumalaisia lapsia. Nukahtavat vasta myöhään yöllä jne. :(

Pakko se on keksiä jotain tuollaista että mummo saa vaikka yhden iltapäivän antaa herkkuja, muuten ei ollenkaan!
 
...
No onko se nyt niin vakavaa?Sopikaa mummon kanssa karkkihetki.
Meilläkin mummin luona lapset saa syödä esim ruuan olkkarissa, syödä karkkia niin paljon kuin napaan mahtuu, aina on uusia leluja jne.
Mun mielestä siellä mennään mummin säännöillä ja näin ok.Toinen mummi ihan samanlainen.
 
aikuinen äiti
miks ihmeessä ootte niin usein ja niin kauan siellä mummolassa?? Oisko se oma elämä mitään? Etenkin jos se mummolassa oleminen on noin hankalaa säätämistä?!
Me käydään mummolassa muutaman kerran vuodessa ja silloin saa mummo hemmotella lapsia ihan niin paljon kun sielu sietää!
 
tämä on tosi
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joo, ei hemmottelussa sinänsä vikaa. Mummojen tehtävä on VÄHÄN hemmotellakkin.

MUTTA lapset menee ihan sekaisin tuosta herkkujen määrästä. Yhden viikonlopun aikana menee monta pussi karkkia, limpparia nontsop, pullaa, keksiä, jäätelöä - joka välissä jotain. Oikea ruoka ei maistu lapsille yhtään, päiväunet ei maistu, liikaa ilmeisesti energiaa. Meidän koko perheen oleminen mummolassa menee ihmeelliseks säätämiseks kun yritetään rauhoitella levottomia ja sokerihumalaisia lapsia. Nukahtavat vasta myöhään yöllä jne. :(

Pakko se on keksiä jotain tuollaista että mummo saa vaikka yhden iltapäivän antaa herkkuja, muuten ei ollenkaan!
Miehesi pitää sanoa äidilleen tiukasti asiasta, kahden kesken. Ja selittää yllä olevat asiat. Poikansa suusta se voi jopa uskoa, sillä eihän miniät mitään tiedä eikä osaa lapsia hoitaa!?!
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
No onko se nyt niin vakavaa?Sopikaa mummon kanssa karkkihetki.
Meilläkin mummin luona lapset saa syödä esim ruuan olkkarissa, syödä karkkia niin paljon kuin napaan mahtuu, aina on uusia leluja jne.
Mun mielestä siellä mennään mummin säännöillä ja näin ok.Toinen mummi ihan samanlainen.
Meillä on sama ongelma kuin ap:lla paitsi että molemmat mummot asuvat 5km säteellä meistä. Nähdään monta kertaa viikossa ja joka kerran tulee "pussikaupalla" herkkuja nytkin on yksi keittiön kaappi lähes täynnä karkkia kun lapset ei todellakaan voi syödä niin paljoa karkkeja.
Kyllä mun mielestä isovanhempien tulee KUNNIOITTAA meidän tapaa kasvattaa lapsia ja tukea sitä eikä olla kokoaikaa vetämässä mattoa jalkojen alta.
 
ymmärrän
että rasittavinta on siellä kylässä ollessa itse sietää niitä omia kamalia lapsia... Me olemme ratkaisseet ongelmaa monesti viemällä pelkät lapset kylään. Sietäköön isovanhemmat sitten siellä niitä sokerihumalaisia kaahottajia. Ennenkuin oli omia lapsia, ihmettelin miten siskon lapset on niin huonosti käyttäytyviä, nyt omat (oikeasti ihanat lapset) on mummulassa yhtä kamalia.
 
vieras
Neuvottele siellä, vähän kompromissia molemmin puolin. Vetoat vaikka hammaslääkäriin, ettei sitä makeaa koko ajan anneta ja yrität sopia, että niitä herkkuja syödään sitten vasta kunnon ruoan päälle jälkkäriksi.
 
Anna sen anopin hemmotella niit kakruja.. pidä ite kotona säännöt ja kuri.. parhaiten se niin toimii.. tiedän niin muakin vituttaa mut iteppähän oman kuoppansa kaivavat.. ei voi mitään..

ja mummoille,vaareille, mummeille se on kai suotavaa et saavat lelliä ja hemmotella lapselapsii..
 
meillä samaa..
Ei se nyt ihan niinkään ole, että isovanhemmat voivat tehdä ihan kuin tykkäävät! Kyllä tässäkin on kohtuus löydettävä!
Anna sen mummon suuttua!! Mitä sinä sitä pelkäät. Jos ei sovinnolla vähennä "mummolan sääntöjään", niin sano että vierailuja sitten vähennettävä!
 
No
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Kuinka usein te siellä käytte?
About 2 kertaa kuukaudessa.

Anoppi suuttuu jos joudun tosissaan sanomaan. Yritän välttää sitä ettei se loukkaantuis, vaikka se taitaa olla mahdotonta tässä tilanteessa..

2xkuukaudessa muutaman päivän kerrallaan, tehän melkein asutte siellä.

Ennen seuraavaa visiiittiä soitat, että herkut piiloon tai ette tule.
 

Yhteistyössä