Mitä tehdä hoitolapsen vanhemmille?

  • Viestiketjun aloittaja "pph"
  • Ensimmäinen viesti
"pph"
Mulla hoidossa 1-v jolla jatkuvasti puutteelliset varusteet. Sisävaatteina aina esim. paita ja sukkikset. Ulkovaatteina vettä pitämättömät töppöset (olen toivonut kenkiä lapselle jo yli kuukauden), ohut vanuhaalari myöskin vettä pitämätön, vettä hylkivät peukalottomat tumput, kypämyssy j a neulelakki. Olen nukuttanut lapsenn ulos omaan makuupussiin, koska lapsi nukkuu vain ulkona ja vanhemmat ei riittävää varustusta pyynnöistä huolimatta tuo. Nyt edelleen ulkoilee rattaissa makuupussissa, koska ei voi päästää leikkimään maahan eikä peukalottomilla tumpuilla voi pitää edes lelua. Haluaisi kyllä jo maahan. Tuossa juuri kun oli parina päivänä kova tuuli niin lapsiparan huulet ihan siniset ja hampaat kalisi. Talvella oli sentään toppapuku (kylläkin ohut ja vanha), mutta nyt sitten heti kun kipusi plussan puolelle ekan kerran,tuotiin tuossa vanupuvussa. Lapsella myös paha ihottuma, johon olen pyytänyt rasvaa että voin rasvata pyllypesun ja naamapesun jälkeen, mutta he kuulemma rasvaa kerran viikossa kylpypäivänä..
 
"vieras"
ulkoileeko ne lapsen kanssa kotona? käveleekö lapsi? ymmärrän kyllä varsin hyvin että haluta enää talvikenkiä tässä vaiheessa vuotta ostaa talvikenkiä, mutta ehkä vedenpitävät töppöset sitte?
ootko yksityinen vai kunnan pph? kai sulla on joku ohjaaja/päiväkodin johtaja tms kenen kanssa voit jutella lapsen asioista ja tarvittaessa sitä kautta painostaa? tietysti jos susta tuntuu että lapsen hoito laiminlyödään esim juur tuon ihottuman hoito niin sitten lastensuojeluilmoitus
 
pro
[QUOTE="piki";25882610]eikös tässä kohdin ehdoteta ls-ilmoa?[/QUOTE]

Aistin sarkasmia, mutta totuus on että ainakin meillä kunnan työntekijöillä on ihan viran puolesta velvollisuus tehdä ko. ilmoitus, jos näin pieni lapsi on näin puutteelisissa varusteissa.
 
"a p"
uita vaatteet pari kertaa kuralätäkössä niin hoksaavat että touhuatte maassakin :D

..ikävä tilanne, toivottavasti vaan ajattelemattomuutta ennemmin kuin piittaamattomuutta, ja saat asian hoitoon.
Viimeksi kun laskin maahan ja kastui niin oli vaan tyynesti istuttamassa märillä vaatteilla autoon (heillä 40min. kotimatka) kunnes sanoin että kannattaa varmaan märät riisua. Sitten narisi vielä seuraavana aamunakin, että nää tumput on nyt märät kun on eilen uitettu ties missä.. Sanoin vaan että täytyy varmaan ostaa vettä pitävät niin saa lapsi leikiskellä maassakin.
 
"a p"
[QUOTE="vieras";25882619]onko sulla käsitystä onko kyse rahan puutteesta vai pelkästä piittaamattomuudesta?[/QUOTE]

Ainakin vanhemmilla on ihan asianmukaiset varusteet, että luulis rahapulan yltävän heihinkin..?
 
"Jeera"
Ei 1-v tarvitse välttämättä muuta kuin rattaissaoloa, eikä muuta oikein voikaan jos ei ole kunnon varusteita. Onko sinulla kunnon keskusteluyhteys vanhempiin? Kerrotko miksi tarvitaan jotain tiettyjä varusteita vai eikö vanhemmilla ole varaa oikeisiin vaatteisiin? Täältä et voi oikeastaan saada apua, vaan pitäisi pystyä yhteistoimintaan vanhempien kanssa, myös niiden vaikeampien kanssa.
 
"höh"
Onko ne jotain taukkeja jos eivät puhetta tajua? Laita lapulle varusteet joita lapsi tarvitsee ja lykkäät sen niitten mukaan. Jos eivät sittenkään tuo, niin uhkaile että seuraavaksi sun pitää ilmeisesti soittaa neuvolaan ja keskustella neuvolan terveydenhoitajan kanssa siitä, onko lapsen hoito heidän mielestä asianmukaisella tolalla, jos ei sillä ole vaatteitakaan!
 
Niisk.........
Joo,

toi on kyllä tosi surullista.

Näin kait se lama sitten näkyy. Lapsille ei enään ole varaa ostaa vaatteita.

Meiänkin hoidossa olen ihmetellyt kun maulakossa lapsilla monet vaatteet vuodelta nakki ja sota.
Risasia, kauhtuneita ja aivan kauheeen näkösiä.

Joskus ihan "hävettää" kun meiän tytöllä on aina uudet ja hyväkuntoiset vaatteet yllä ja muilla ei. Olen myös huomannut että meidän tyttö on ainoo jolla on lähes aina mekko/hame päällä, muut lähinnä poikienvaatteiden kaltaisissa kulkevat. Eivät onneksi toki kaikki.

Pahin oli kun eteisestä bongasin parit lasten kumpparit, jotka oli tavallisella läpinäkyvällä teipillä "yritetty korjata" kun kantapäissä oli reiät???? siis what.....

Mutta ei kait............en sit kyl tiiä et miksi niitä lapsia sitten ees hommataan jos ei OIKEESTI oo ees varaa ostaa vaatteita. Mitähän ruokaa ne sitten kotonaan saakaan eteensä, vai saako ollenkaan.
 
"a p"
[QUOTE="Jeera";25882633]Ei 1-v tarvitse välttämättä muuta kuin rattaissaoloa, eikä muuta oikein voikaan jos ei ole kunnon varusteita. Onko sinulla kunnon keskusteluyhteys vanhempiin? Kerrotko miksi tarvitaan jotain tiettyjä varusteita vai eikö vanhemmilla ole varaa oikeisiin vaatteisiin? Täältä et voi oikeastaan saada apua, vaan pitäisi pystyä yhteistoimintaan vanhempien kanssa, myös niiden vaikeampien kanssa.[/QUOTE]

Lapsi selkeästi osoittaa haluavansa leikkimään, eikä pelkkä rattaissa istuminen ole kivaa. Olen selittänyt moneen otteeseen miksi haluaisin esim. rasvan ja miksi ulkoiluvarusteet, mutta kaikuu kuuroille korville. Enpä ole ennen tälläisiä vanhempia tavannut. Muutenkin yleensä sysäävät lapsen vaan ovesta sisään aamuisin, vaikka olen sanonut että yleensä vanhemmat riisuvat ja vaihdetaan aamun kuulumiset. Ja iltapäivällä vaan nappaavat lapsen eivätkä ole edes kiinnostuneita päivän kulusta.
 
zädäm harmaana
[QUOTE="a p";25882658]Lapsi selkeästi osoittaa haluavansa leikkimään, eikä pelkkä rattaissa istuminen ole kivaa. Olen selittänyt moneen otteeseen miksi haluaisin esim. rasvan ja miksi ulkoiluvarusteet, mutta kaikuu kuuroille korville. Enpä ole ennen tälläisiä vanhempia tavannut. Muutenkin yleensä sysäävät lapsen vaan ovesta sisään aamuisin, vaikka olen sanonut että yleensä vanhemmat riisuvat ja vaihdetaan aamun kuulumiset. Ja iltapäivällä vaan nappaavat lapsen eivätkä ole edes kiinnostuneita päivän kulusta.[/QUOTE]

Ehdotappa pk:a heille. Voisi olla parempi vaihtoehto teille kaikille.
 
"vieras"
Kyllä mä lähtisin ensin keskustelemaan oman esimiehen kanssa (jos sellaista on) ja sitten ls-ilmoitusta. Kaikki ei ilmiselvästikään ole kunnossa tuossa perheessä kun lapsella ei ole kunnon vaatteita ja ihottumatkin jätetään hoitamatta, vaikka sekin olisi tosiaan rasvauksella kunnossa.
 
"Jeera"
Kuulostaa tosi oudolta, joko tosi ujot vanhemmat tai sitten jotain hieman vialla. Miltä näyttää muuten, lapsen käytös ja aikuisten? Pitäisi saada jokin keskusteluyhteys, eihän tuollainen ihottumakaan lähde jos sitä ei hoideta johdonmukaisesti kunnon salvoilla.
Mitä mieltä ovat lasten ulkoilusta, rattaissa vai maassa kävellen/kontaten?
 
"Lastentarhanope"
Minä ottaisin yhteyttä omaan perhepäivähoidon ohjaajaan ja keskustelisin hänen kanssaan, miten toimia. Ei ole historian ensimmäinen lapsi jolla asiat noin.. Olisiko hyvä järjestää perheen kanssa palaveri, vaikka uusimalla lapsen varhaiskasvatussuunnitelma tai tekemällä sellainen, mahdollisesti se ohjaaja siihen vielä mukaan lisäauktoriteetiksi. Ja siellä sitten käytäisiin läpi, millaiset varusteet pitää olla.
 
..
Kokeile tosiaan antaa joku lappu, jos et ole niin vielä tehnyt.

Meidän pph:lla oli pari juttua, joita oli katsonut tarpeelliseksi lapsella olla ja joita itse en ollut tajunnutkaan hankkia. Hankin kyllä heti. Itse olen sen verran harvapäinen, että lappu on hyvä.

En kyllä tiedä, meneekö perille näille vanhemmille. Kuulostaa nimittäin aika piittaamattomilta. Tai tosi köyhiltä, luulisi silti edes jonkinlaisiin talvivaatteisiin olevan rahaa.
 
"vieras"
Ei tollainen voi johtua varattomuudestakaan, se on ihan välinpitämättömyyttä jos ei lapsella ole lämpimiä vaatteita eikä edes tumppuja. Kirpparilta saa hyviä, käytettyjä vaatteita muutamalla eurolla ison kasan, käytetyt lapaset maksaa ehka 50 senttiä, hyvät käyttökuntoiset haalarit pari kolme euroa, jos ei kyttää mitään tiettyjä merkkejä! Jos on muka noin köyhä, niin sitten saa kyllä sossusta rahaa lapsen vaatteisiin. Mutta en kyllä usko miten voi olla, jos kerta kummatkin vanhemmat käyvät kokopäiväisesti töissä.
 

Yhteistyössä