Mitä tehdä kun vain väsyttää eikä jaksa mitään?

  • Viestiketjun aloittaja Tiina
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja ahma:
Ihminen usein väsyy siinä vaiheessa, kun on varaa. Niin kauan voi jaksaa kun on pakko, ja sitten romahtaa senkin edestä. Eli apua vaan heti on syytä hakea.
En tiedä onko minulla varaa olla väsynyt. Olisi paljon tärkeitä asioita päätettävänä, mutta en jaksa mitään. Suvulta olen pyytänyt apua. Mutta suku ei oikein ymmärrä. Heillä itsellä on suurempia ongelmia. Eivät ymmärrä mitä ruikutan.
Olenkin ollut aina se joka on ollut se rauhallisin kriisitilanteissa.
Nyt ei ole varaa panikoida, kun pitäisi tehdä OMAA elämää koskevat taloudelliset ja terveyttä koskevat ratkaisut.
Ja nuo ratkaisut siis pelottavat. En ole tyytyväinen siihe miten olen hoitanut asiani. En ole hoitanut asioitani hyvin.
minulla siis diagnosoitu vaikea-asteinen masennus ja persoonallisushäiriö (vaativa persoonallisuus). Molempii auttoi tuo traumaterapia. Tämä yhdistelmä on todella yleinen traumaattisen lapsuuden kokeneille. Voit vaikka googlettaa "vaativa persoonallisuushäiriö".
ps, siitäkin voi toipua ja sen kanssa voi elää!

T. se masentunut
 
Tiina
Sitten nuo muutokset joita elämässä on tapahtumssa. En kestä niitä. Ne pelottavat kamalasti.
Se että lapset kasvavat ahdistaa myös, kun kaikki muuttuu. Olin niiin onnellinen kun lapset olivat ihan pieniä.
Pelkään kamalasti huumeita ja kaikkea.
 
Tiina
Wikipediasta löytyi seuraava:

"Vaativa persoonallisuus (pakko-oireinen persoonallisuushäiriö, koodi F60.5 ICD-10-luokituksessa) on persoonallisuushäiriö, johon kuuluu täydellisyyden tavoittelua ja pakko-oireisuutta. Ominaista on epäily, liikatunnollisuus ja pikkutarkkuus, huolellisuus, itsepäisyys, varovaisuus, jäykkyys ja avoimuuden puute; usein myös saituus. Pakko-oireisuus on kuitenkin lievempää kuin varsinaisessa pakko-oireisessa häiriössä.

Järjestyksen ja täydellisyyden tavoittelun takia henkilö vaikuttaa jäykältä, sulkeutuneelta ja tehottomalta. Henkilö on ylitunnollinen ja joustamaton moraalisissa asioissa. Yksityiskohdat, säännöt ja aikataulut ovat hänelle tärkeitä [1]."

"täydellisyyden tavoittelua"
En kuitenkaan tunnista itseäni tuosta. Minusta tuntuu, että olen aiheuttanut ongelmia itselleni siksi, koska en ole ollut riittävän huolellinen. En siis ylihuolellinen.
Ehkä tämä onkin oire. Ehkä tämä helpotaaa jos annan itselleni anteeksi?

"saituus"
Tätä olen itselle yrittänyt selittää sillä, että enhän minä oikeasti rahasta ole koskaan välittänyt. Nyt vain hirvittää, että olen menettänyt kamalasti rahaa väärien päätösteni vuoksi. Sitä yritän itselleni puhua. Ajattelen kaikkia tuttavaini jotka ovat menettäneet vastaavanlaisissa tilanteissa paljon rahaa. Se vähän helpottaa.

"Järjestyksen ja täydellisyyden tavoittelun takia henkilö vaikuttaa jäykältä, sulkeutuneelta ja tehottomalta"

Tähän sanoisin, että elämä on minua jo opettanut että täydellisyyttä ei voi tavoitella. Kun näen jatkuvasti ihmisiä uupumassa kun tavoittelevat täydellisyyttä, niin minä kyllä osaa ottaa lunkisti. Ainakin työelämässä. Yksi kolleeka on parhaillaan masennuksen vuoksi sairaslomalla. Aina mulla on ollut masentunut kolleega.
Minä yritän välttää samaa ja otan aika lunkisti töissä. Ja se pelottaa että milloin työnantaja huomaa ja syyllistää.
 
Tiina
Lueskelin tänne kirjoittamani ja huomaan että osaan kyllä ottaa rennostikin, enkä oikeastaan väitä rahasta jne. Mutta aina viimeisenä nousee esiin se pelko.
Päällimmäisenä on aina pelko.

Eli voiko olla sellainen sairaus että muuten on normaali, mutta vain pelkää asoita?
 
vierailija
Ehdottomasti suosittelen lääkäriin menoa! Itsellä oli kans pelkoja ja vaikka mitä ja kun aloitettiin masennuslääkitys niin ajatukset selkeyty ja pelko(esim en ennen uskaltanut nukkua pimeässä) hävisivät. Lopetin lääkkeet ja heti tuli jotain pelkoja takaisin nyt sitte aloittelen uutta vähän "miedompaa" lääkettä. Masennuksia ja muita mielenterveys sairautta on erilaista, lievempää ja vakavampaa ja ehdottomasti suosittelen hoitoja.
 

Yhteistyössä