Mitä tehdä lapselle joka ei suostu lukemaan läksyjään?

  • Viestiketjun aloittaja ikuinen uhma
  • Ensimmäinen viesti
ikuinen uhma
Ei auta mikään,ihan mahdoton huuto ja karjunta,ainuttakaan läksyä ei tee ellei joka ikinen päivä selaa kaikkia sen koulukirjoja läpi etsien rasteja mitä läksyksi tuli.Istuu ja tuijottaa eteensä kun on niin helvetin jästipää ettei lue.
Mitään apua ei saa mistään,kerran jo jäänyt luokalleen.Menee järki ja hermot ja apua ei heru mistään.
Annanko periksi ja tehkööt mitä ikinä huvittaa.Kai ne sen johonkin palikkalaan pistää sitten,sieltä ei varmaankaan tule läksyjä lainkaan.
Ottaa niin päähän kun älyssä ei ole vikaa muttei vaan halua ja hyppii silmille kaikissa muissakin asioissa jatkuvasti ja aina kaikki on huonosti.
 
Gluteus maximus
minkä ikäinen. Laittaisin kyllä kovan kovaa vastaan. Koulunkäynti on hänen työtänsä ja sillä siisti. Kaikki etuudet pois. Ei puhelinta, ei kavereiden kanssa ulkoilua kunnes läksyt on tehty. Ei televisiota jne jne. Keinoja on monia.
 
vieras
No kuule ku se kasvatus olis pitänyt alkaa siellä noin 1v ikäisenä ja opettaa myös että ihmisellä on velvollisuus tehdä sellasiakin asioita joita ei niin välitä eli lelujen keräystä, oman huoneen siivoaminen... iän mukaan.
 
semmosen äiti minäkin
Mites oli alle kouluikäisenä? Saiko silloinkin aina tahtonsa läpi kiukkuamalla? Taitaa olla psykologille asiaa...ei toi taida ihan normisetillä lähteä toi käytös...
 
vieras
Ikä?

Kaikki etuudet (kännykkä, yökyläilyt, kyläilyt, mopo, uudet tavarat..) pois.
Ja heti palkinto, jos tekee läksynsä. Sitten voi vähitellen vähentää palkitsemista. Eli kuin koiraa kouluttaisi.. =)
Yhteys opettajaan ehdottomasti! Ja erityisopettajaan.
Mitä ongelmia mahtaa olla taustalla? Miksi ei halua tehdä läksyjä? Jotain mätää tässä on. Sitä etsimään siis.
 
vieras
Ikä? Jos hän on murkku, kysy haluaako hän joskus itselleen auton ja tytön (pojan) ja oman asunnon (vuokra tai omistus). Niitä tuskin saa, jos ei käy kouluaan kunnolla.

Oletko istunut rauhassa alas, ja kysynyt lapselta mikä mättää? Kerro, että välität hänestä. Yritä saada lapsi avautumaan, se on tärkeämpää kuin koulu.
 
Miuski harmailee
Mitä apua koulusta löytyisi? Mitä sanoo opettaja, koulukuraattori, koulupsykologi jne ? Jos lapsesi on jo kerran jäänyt luokalle, pitäisi hänelle löytyä apua ja tukitoimia myös koulusta. Tarkempaa selvittelyä minusta vaatii, miksi ei läksyt ja koulunkäynti kiinnosta. Kotona voi tietysti pistää kovan kovaa vastaan ja ottaa pois kaikki etuudet, kunnes läksyt on tehty. Mutta vaatisin koululta apuja tähän hommaan!
 
Meillä itkettiin ja väännettiin joka päivä (ekalla ja tokalla ) parituntia AINA läksyjä tehdessä! Autoin minkä kerkesin ja itkulla ne piti tehdä!
Sitten vaihtui ope ja läksyjen määrä normalisoitui niin alkoi sujua läksyjenkin teko!
 
ikuinen uhma
On käyty perheneuvolassa,on käyty psykologisissa testeissä,on pienryhmäluokassa missä on avustaja.On keskusteltu kuraattorin,lastensuojelun kanssa,on puhuttu terveydenhoitajalle,lapselle itselleen.
Mistään ei tule mitään apuja.
On pidetty kotiarestissa,on viety kännykkä,pelikone,ei anneta katsoa telkkaria,ei olla netissä,ei pääse kaverit meille eikä hän kavereille.On viety karkkipäivä.
MIKÄÄN EI TEHOA.
Tottelee muuten ihan hyvin,ei ole käytöshäiriöitä,tulee syömään kun on aika,noudattaa kotiintuloaikoja.
Vain tuo perkeleen koulu mättää.
Häntä ei kuulemma kiinnosta.Hän paskat välittää on oma vastaus kaikille.
Ikää 11.
 
suski
Alkuperäinen kirjoittaja ikuinen uhma:
On käyty perheneuvolassa,on käyty psykologisissa testeissä,on pienryhmäluokassa missä on avustaja.On keskusteltu kuraattorin,lastensuojelun kanssa,on puhuttu terveydenhoitajalle,lapselle itselleen.
Mistään ei tule mitään apuja.
On pidetty kotiarestissa,on viety kännykkä,pelikone,ei anneta katsoa telkkaria,ei olla netissä,ei pääse kaverit meille eikä hän kavereille.On viety karkkipäivä.
MIKÄÄN EI TEHOA.
Tottelee muuten ihan hyvin,ei ole käytöshäiriöitä,tulee syömään kun on aika,noudattaa kotiintuloaikoja.
Vain tuo perkeleen koulu mättää.
Häntä ei kuulemma kiinnosta.Hän paskat välittää on oma vastaus kaikille.
Ikää 11.
Onko lukihäiriö testattu?
 
Pystyykö lasta jotenkin motivoimalla löytämään koulutehtävistä mitään kivaa? Tekemällä yhdessä läksyjä - auttamalla karikoissa? Korostamalla niitä asioita missä lapsi onkin hyvä, jne.

Mutta kyllähän tälläkin palstalla on huomattu, että välillä on vaikea löytää sopivaa konkretiatasoa, että esim prossalaskut jäisivät mieliin :saint:
 
Onpa outoa ettei mistään tule apua teille :/ Kuinka pitkiä arestit ym. on ollu? näin äkkiseltään voisi kuvitella et tarpeeksi pitkä aika ilman telkkaria ja nettiä ja puhelinta ja pelikonetta ja kotiarestissa vois herättää jotain mielenkiintoa läksyihin? :/

Voimia jokatapauksessa, rankalta kuulostaa :hug:
 
:LOL: en mäkää juuri ikinä oo läksyjä lukenu, en vaa pystyny keskittymään niin että mitään päähän jäisi. ni se ahdisti että miks pitäs lukee jos ei mitää tajuu.. luokalle en silti ikinä jääny, koulu käytiin rimaa hipoen mutta ku ei ollu mun juttu niin ei ollu. ei voi olettaa että kaikki ihmiset olisi lukijatyyppiä. mä en oo. mä oon enemmän käytännönihmisiä..
en tajuu tollasta pakottamista...
 
ikuinen uhma
Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Alkuperäinen kirjoittaja ikuinen uhma:
On käyty perheneuvolassa,on käyty psykologisissa testeissä,on pienryhmäluokassa missä on avustaja.On keskusteltu kuraattorin,lastensuojelun kanssa,on puhuttu terveydenhoitajalle,lapselle itselleen.
Mistään ei tule mitään apuja.
On pidetty kotiarestissa,on viety kännykkä,pelikone,ei anneta katsoa telkkaria,ei olla netissä,ei pääse kaverit meille eikä hän kavereille.On viety karkkipäivä.
MIKÄÄN EI TEHOA.
Tottelee muuten ihan hyvin,ei ole käytöshäiriöitä,tulee syömään kun on aika,noudattaa kotiintuloaikoja.
Vain tuo perkeleen koulu mättää.
Häntä ei kuulemma kiinnosta.Hän paskat välittää on oma vastaus kaikille.
Ikää 11.
Onko lukihäiriö testattu?
On testattu,ei ole lukihäiriötä.
Ja tuo silmillehyppiminen kaikissa muissakin asioissa iskee siinä yhteydessä kun alkaa riita läksyistä.Välillä koitetaan mennä viikko kaksi niin etten patista,kehoitan tekemään läksyt ja tekee toisina päivinä ja toisina päivinä ilmoittaa ettei ole läksyjä tänään.Jälkeenpäin opettaja toteaa että on jäänyt taas tekemättä.Oma-aloitteisesti siis tekee jos sattuu huvittamaan mutta yleensä aina jostain jää tekemättä.
Keskittymisvaikeuksia ei ole.
 
vieras
Outoa, jos testeistä ei ole tullut esille mitään epäilyttävää. Lukihäiriö minullekin tulee mieleen, tai pelkkä muistin ongelma. Lapsi ei ehkä täysin ymmärrä lukemaansa tai ei kykene muistamaan vaikka kuinka lukisi. (Omaltani on tutkittu tätä asiaa). Jos lapsi muutoin tottelee ja käyttäytyy hyvin, on ongelma läksyjen vaikeukdessa. Suosittelen, että joka päivä koulun jälkeen istut lapsen kanssa YHDESSÄ läksyjen ääreen. Sanot, että jotkut asiat vain on tehtävä, halusi tai ei. Sano, että istut siinä vieressä niin kauan, että kaikkia läksyt on tehtynä. Ja tee myös näin! Auta oppimisessa! Kun ensimmäisen kerran kokeesta napsahtaa hyvä numero, niin johan alkaa hymyä tulemaan. Unohda rangaistukset, jos ne kerran eivät tehoa. Merkitkää paperille ruksi, aina kun läksyt on yhdessä saatu tehtyä. Tietty määrä ruskeja, tuo kunnon palkinnon. Älä rankaise, mutta auta oppimisessa. Lue itse ääneen läksyt lapselle, ja pakota istumaan kuuntelemassa, jos muu ei tehoa. Joka päivä.
 
ikuinen uhma
Alkuperäinen kirjoittaja mimomamo:
:LOL: en mäkää juuri ikinä oo läksyjä lukenu, en vaa pystyny keskittymään niin että mitään päähän jäisi. ni se ahdisti että miks pitäs lukee jos ei mitää tajuu.. luokalle en silti ikinä jääny, koulu käytiin rimaa hipoen mutta ku ei ollu mun juttu niin ei ollu. ei voi olettaa että kaikki ihmiset olisi lukijatyyppiä. mä en oo. mä oon enemmän käytännönihmisiä..
en tajuu tollasta pakottamista...
Mä toivon että mun lapseni sais paremman elämän kuin minä että niillä olis joskus elämässä mahdollisuutta hankkia jotakin itselleen muutakin kuin pelkkä kuiva ruisleivänkäntty ja lämpimä'nä ruokana kaurapuuro tai keitettyä makaroonia.Että mun lapsilla olis ammatit ja edes mahdollisuus tässä elämässä.
Sen vuoksi mä yritän sen eteen koska se on mulle rakas ja tärkeä ja mä välitän miten sille elämässä tulevaisuudessa käy.
 
ikuinen uhma
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Outoa, jos testeistä ei ole tullut esille mitään epäilyttävää. Lukihäiriö minullekin tulee mieleen, tai pelkkä muistin ongelma. Lapsi ei ehkä täysin ymmärrä lukemaansa tai ei kykene muistamaan vaikka kuinka lukisi. (Omaltani on tutkittu tätä asiaa). Jos lapsi muutoin tottelee ja käyttäytyy hyvin, on ongelma läksyjen vaikeukdessa. Suosittelen, että joka päivä koulun jälkeen istut lapsen kanssa YHDESSÄ läksyjen ääreen. Sanot, että jotkut asiat vain on tehtävä, halusi tai ei. Sano, että istut siinä vieressä niin kauan, että kaikkia läksyt on tehtynä. Ja tee myös näin! Auta oppimisessa! Kun ensimmäisen kerran kokeesta napsahtaa hyvä numero, niin johan alkaa hymyä tulemaan. Unohda rangaistukset, jos ne kerran eivät tehoa. Merkitkää paperille ruksi, aina kun läksyt on yhdessä saatu tehtyä. Tietty määrä ruskeja, tuo kunnon palkinnon. Älä rankaise, mutta auta oppimisessa. Lue itse ääneen läksyt lapselle, ja pakota istumaan kuuntelemassa, jos muu ei tehoa. Joka päivä.
Tätä on tehty kolme vuotta,ei ollut apua,tänä vuonna on yritetty sitä oma-aloitteisuutta,ei onnistu.
 
tytönjapoikienmamma
Minulle tuli tunne (voi olla vaan tunne tietysti), että joku nyt mättää muutenkin , jollakin asenteessa tai jossain, en sano pahalla. Mutta olisiko ongelma "syvemmällä" kuin läksyissä, uskon, että pohjimmiltaan tiedät , jos näin on. Siihen sitten vaan tarttumaan.
 
poikaa käy sääli
Alkuperäinen kirjoittaja ikuinen uhma:
Alkuperäinen kirjoittaja mimomamo:
:LOL: en mäkää juuri ikinä oo läksyjä lukenu, en vaa pystyny keskittymään niin että mitään päähän jäisi. ni se ahdisti että miks pitäs lukee jos ei mitää tajuu.. luokalle en silti ikinä jääny, koulu käytiin rimaa hipoen mutta ku ei ollu mun juttu niin ei ollu. ei voi olettaa että kaikki ihmiset olisi lukijatyyppiä. mä en oo. mä oon enemmän käytännönihmisiä..
en tajuu tollasta pakottamista...
Mä toivon että mun lapseni sais paremman elämän kuin minä että niillä olis joskus elämässä mahdollisuutta hankkia jotakin itselleen muutakin kuin pelkkä kuiva ruisleivänkäntty ja lämpimä'nä ruokana kaurapuuro tai keitettyä makaroonia.Että mun lapsilla olis ammatit ja edes mahdollisuus tässä elämässä.
Sen vuoksi mä yritän sen eteen koska se on mulle rakas ja tärkeä ja mä välitän miten sille elämässä tulevaisuudessa käy.
Oletko kertonut mitä käy jos ei lue ja menesty edes niin et sais päästötodistuksen koulusta? Pyydä miettimään asiaa ja sitten selvität mikä oikea syy on kaiken takana. Näkeekö esimerkistä sinun tekevän sellaista mistä et pidä? Hyvä että autat ja jaksat! Itse olisin varmaan jo heittänyt tempperamenttisena hanskat monta kertaa tiskiin...
 
ikuinen uhma
Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma:
Minulle tuli tunne (voi olla vaan tunne tietysti), että joku nyt mättää muutenkin , jollakin asenteessa tai jossain, en sano pahalla. Mutta olisiko ongelma "syvemmällä" kuin läksyissä, uskon, että pohjimmiltaan tiedät , jos näin on. Siihen sitten vaan tarttumaan.
Ei ole,muuten ihan iloinen ja valoisa lapsi,vain läksyt mättää.Menee kyllä mielellään kouluun,ei vaan halua koulupäivän jälkeen enää tehdä sen eteen mitään.Asiasta kun puhutaan hän toteaa että ei aikuisillekaan läksyjä työpäivän jälkeen tule,ne saa sen jälkeen olla rauhassa.
 
kyllä hiukan kurin puutteelta. Läksyt tehdään ja sillä selvä. Meillä saa istua vaikka koko päivän kirjat nokan edessä, mihinkään ei mennä eikä muuta tehdä ennen kuin läksyt on tehty.
 

Yhteistyössä