Mitä tehdä ysiluokkalaiselle joka ei mene kouluun???

  • Viestiketjun aloittaja 98n äiti
  • Ensimmäinen viesti
98n äiti
Haistattelee, kiroilee enkä häntä kouluun saa kannettua. Myöhästyy vähintään tunnin joka ikinen päivä tai lintsaa koko päivän.
Luokanvalvojan, erityisopettajan ja koulukuraattorin kanssa on keskusteltu ja lapsi lupaa heille kuut ja taivaat mutta sama paskatouhu vain jatkuu.
Itse olisin aivan valmis äärimmäisenä vaihtoehtona vaikka johonkin koulukotijaksoon jo, en jaksa joka-aamuista ja -päiväistä tappelua aiheesta.
Ja nukkuu kyllä yönsä, ei ole kyse siitä ettekö oikeasti jaksaisi herätä, ei vain viitsi.
Olen aivan loppu asian kanssa ja tunnen itseni äärimmäisen epäonnistuneeksi äidiksi ja kasvattajaksi. Asiallista kommenttia kiitos.
 
terkkari
Meillä päin yläasteella, jos lapsella on tuollaisia ongelmia pitkään eikä ne korjaannu, on yksi keino tilapäinen sijoitus. Lapsella on kuitenkin vielä oppivelvollisuus, joka perustuu lakiin. Jos vanhemmalla ei ole otetta lapseen eikä saa lasta kouluun (en tarkoita syyllistää Sinua, joskus vaan ne yläasteikäiset on sellaisia eikä niitä väkisinkään voi kainalossa kouluun kantaa...), on lyhyt sijoitus lastensuojelakiin vedoten yksi ratkaisu.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
"kolmen äiti"
Hei, tsemppiä sinulle. Tiedän tuon paska äiti fiiliksen kun oma lapsi ei toimi kuten pitäisi ja opetettu on. Itsellä kasiluokkalainen, jonka elämä on takkuillut jo pitkälti toista vuotta ja käytös on kaukana siitä, mitä on opettu. Kannattaa varmaan oikeasti miettiä vaikka kevääksi koulukotijaksoa jos ei muuten touhu muutu. Ysiluokalta kun pitäisi jo hakea eteenpäinkin opiskelemaan ja syrjäytymisen vaara on suuri. Itse taistelemme vielä kotoa käsin, mutta varmasti haen apua lisää koulunkäyntiin jos nykyinen ei riitä.
Ja anna armoa itsellesi, olet varmasti hyvä äiti. Johan tuo huolesi asian suhteen kertoo sen.
 
"vierailija"
Meillä päin yläasteella, jos lapsella on tuollaisia ongelmia pitkään eikä ne korjaannu, on yksi keino tilapäinen sijoitus. Lapsella on kuitenkin vielä oppivelvollisuus, joka perustuu lakiin. Jos vanhemmalla ei ole otetta lapseen eikä saa lasta kouluun (en tarkoita syyllistää Sinua, joskus vaan ne yläasteikäiset on sellaisia eikä niitä väkisinkään voi kainalossa kouluun kantaa...), on lyhyt sijoitus lastensuojelakiin vedoten yksi ratkaisu.
Oppivelvollisuus on, mutta ei missään sanota että se on suoritettava koulussa.

Tuo tilapäinen sijoitus voisi olla kokeilun arvoinen.
 
Jos ei jaksa mennä kouluun, niin sitten jaksaa varmaan tehdä duunia vaikka himassa. Jos ei jaksa tehdä sitä, niin voi sitten alkaa miettiä, että mihin muuttaa ja millä elää?

(((karrigoitua, mutta ehkä tossa vaiheessa olis hyvä jotenkin havainnollistaa lapselle millaista elämä on, jos ei hoida velvollisuuksiaan. Koulukoti ei varmasti ole kiva paikka ja vielä kurjempaa olis yrittää elellä itsekseen sosiaalitukien varassa)))
 
terkkari
[QUOTE="vierailija";29290894]Oppivelvollisuus on, mutta ei missään sanota että se on suoritettava koulussa.

Tuo tilapäinen sijoitus voisi olla kokeilun arvoinen.[/QUOTE]

No ap:n tapauksessa tuskin kotikoulukaan tulee kyseeseen. Ap kun kertoi käyvänsä töissä päivät. Lastensuojelulaitoksesta ne tarvittaessa kuskaa kouluun ihan luokkaan saakka ja hakevat koululta.
 
HippuTAR
:hug:

En tiedä. Tytär just sai keväällä ysin loppuun ja meillä oli koko ylä-asteen sama ongelma koulun kans. Ei siihen mikään tehonnu.
Sijoitukseen ei pyynnöistä huolimatta suostuttu laittamaan. Pahimmillaan oli koulusta pois 5 viikkoa putkeen. Ton "putken" jälkeen pääsi pariksi viikoksi kriisijaksolle psykiatriselle osastolle mutta eipä se mitään auttanut.
Sai kuitenkin kohtuullisen todistuksen koska kokeista sai hyviä numeroita.

Täälä tuut saamaan paskaa niskaan tästä ja joukon typeriä neuvoja. Koita vaan ohittaa ne ja keskittyä järkeviin vastauksiin.

Tsemppiä!
 
HippuTAR
Tässä on jo monta vastausta joissa otetaan esille koulukoti tms. laitos. Mutta niihin ei todellakaan niin vaan pääse! Ei vaikka kuinka vanhemmat pyytelis tai vaatis.

AivanSama: Meillä ei tehonnu MIKÄÄN uhkaus eikä uhkausten toteutukset. Kaikki valui ku vesi hanhen selästä...
 
"viera"
Vaadi koulusta tukea! Kunnan erityisnuorisotyöstä, nuorisoneuvolasta, lastensuojelusta. Ja sitä tukea pitää saada nyt! Keväällä on jo myöhäistä. Soita lastensuojeluun ja tai erityisnuorisotyöhön ja vaadi tukea nuoren koulunkäyntiin. T. saman kanssa kamppaillut äiti joka ihan tasan tietää mitä käyt läpi :hug:
 
HippuTAR
Meillä pidetään kyllä kuria, tosin ilman väkivaltaa. Eipä se vaan aina auta.

Joo, ja ei pitäis reagoida näihin mutta miksi pitää haukkua toisia? Mitä iloa te siitä saatte? Tuleeko mieleen että joku voi oikeesti jäädä märehtimään noita haukkumisia? Vai sekö on tarkoituskin? Mä tiedän meidän tilanteen ja minkälaisia ollaan eikä teidän haukut mua haavoita mutta jotain herkempää yksilöä saattaa haavoittaakin.
 
"harmaa"
Meillä pidetään kyllä kuria, tosin ilman väkivaltaa. Eipä se vaan aina auta.

Joo, ja ei pitäis reagoida näihin mutta miksi pitää haukkua toisia? Mitä iloa te siitä saatte? Tuleeko mieleen että joku voi oikeesti jäädä märehtimään noita haukkumisia? Vai sekö on tarkoituskin? Mä tiedän meidän tilanteen ja minkälaisia ollaan eikä teidän haukut mua haavoita mutta jotain herkempää yksilöä saattaa haavoittaakin.
En tiedä viittasitko tällä minuun, mutta minulla ei todellakaan ollut tarkoitus haukkua, vaan ihan aidosti kysyin, että mitä seuraamuksia lapselle on tullut, koska siitähän se alkaa ja ei ole järkeä antaa neuvoja, joita on jo kokeiltu.
 
HippuTAR
[QUOTE="harmaa";29291099]En tiedä viittasitko tällä minuun, mutta minulla ei todellakaan ollut tarkoitus haukkua, vaan ihan aidosti kysyin, että mitä seuraamuksia lapselle on tullut, koska siitähän se alkaa ja ei ole järkeä antaa neuvoja, joita on jo kokeiltu.[/QUOTE]


En viitannut sinuun. Sinun kysymyshän oli ihan asiallinen, eikä kai mulle suunnattukaan vaan ap:lle? Meillä kun toi tilanne on jo ohi.
 
"kolmen äiti"
En tiedä ap.stä, mutta ainakin meillä seuraamuksena hölmöilyistä on ollut mm. kotiarestia, tietsikka -kännykieltoa, viikkorahan menetyksiä, kotiintuloajan aikaistamista, koulussa jälki-istuntoa jne. Lisäksi nuori on ollut 2kk laitoksessa vanhempien pyynnöstä "katkolla" touhuistaan ja katsomassa millainen vaihtoehto siellä on jos kotona ei hommat toimi. Tuo auttoi jonkun verran, mutta edelleen homma on veitsenterällä koko ajan.
Joskus siis seuraamuksista huolimatta nuoren pitää käydä kaikki kantapään kautta läpi ja vetää samalla vanhemmat tosi tiukoille.
 
Kuulostaapa stressaavalta - ja tutulta!!! Tsekkauta kilpirauhasarvot. Mulle on ollu tosi vaikea aina herätä aamuisin kouluun ja olin todella kiukkuinen aamuisin, olo oli kamala. Tunneilla nukahdin väkisin, oli kylmä, olin vihainen, masentunut enkä pystynyt keskittymään mihinkään. Viikonloput olisin vain nukkunut tai sitte valvonu yöt ja nukkunu päivät. Vasta aikuisena syy selvisi. Kilpirauhasen vajaatoiminta. Ja muista, et vajaatoiminnan oireet voi olla kovat, vaikka arvot olisivat "viitemarginaalissa". Kuulostaa siltä, että lapsellasi on paha olla eikä hän saa otetta elämästään. Myös Omega 3- rasvahappojen ja D-vitamiinin saanti on tosi tärkeää, samoin ulkoilu, liikunta, säännölliset ruoka-ajat ja terveellinen ruoka. Tsemppiä!!!
 
vierasfe
[QUOTE="vieras.";29290940]Sulla ei ole minkäänlaista auktoriteettiä, siitä se johtuu. Toinen vaihtoehto on se että lapsi on yhtä vajaa päästään kuin äitinsäkin .[/QUOTE]

Ja sinä koet olevasi henkisesti tasapainossa, kun tällä tavalla kirjoitat toiselle ihmiselle? Mun mielestä sinä olet tässä ketjussa se vajukki.

Ja aloittaja: minä en antais sille ysiluokkalaiselle enää edes ruokaa, jos ei mene kouluun. Kun nälkä iskee niin eiköhän se koulu ala tuntua hyvältä vaihtoehdolta.
 
"venus"
mä tein koululakon 7 luokalla,ku kyllästyin siihe että vanhemmat lupaili asioita muttei pitänyt niitä,viimesenä petettynä lupauksena oli toinen koira, sanoin äitille yks aamu etten mene kouluun ennenku saan sen mitä on luvattu, olin kuukausia pois. kävi ope ja kuraattori puhumassa enpä lähteny niittenkään mukaan.
sit mulle sanottiin että jään luokalle,itse en ollut tyhmänä tajunnu että voin joutuu olee yhen vuoden lisää koulussa,sitä en halunnu.

lopulta saatiin sovittu uettä siirryint arkkikselle loppu ylä-asteen ajaksi, tosin opettajani oli sitä vastaan kun oli sitä mieltä etten saa kiinni muita,mutta mä sain! olin huhtikuussa tehny kaikki tehtävät ja kokeet siis koko vuoden, joten pääsin 1kk aiemmin kesälomalle ku muut.

mulle olisi suuresti auttanut se tieto kuinka itse kärsin asiasta!

puhu sille muksulle kuin puhuisit aikuiselle, kerro sillee ttä vaikka nyt ei maistuisi jatko-opinnot niin sitten kun haluaa hakea esim amamtikouluun ei välttämättä päsäe haluamalleen alalle jos on huonot numerot! voi olla ettei pääse ees pääsykokeisiin!

kerro sille milasta on kitkuttaa toimeentulotuella kun ei voi ostaa ees sitä kaljaa/karkkii/limuu/röökii..mikä ny sit o tärkeet kun joka penni menee ruokaan eikä ruokakaan ole sitä mitä tahtoo vaan sitä mihi riittää rahat. koko ajan saa miettii mitä voi ostaa.

vai haluisko mielummin että olis aikuisen ahyvä palkkainen niin että vois ostaa karkkii aina ku mieli tekee,vois ostaa sen prätkän,auton,ponin mistä nyt sit sattuu haaveilee.

kaiva palkkatietoo ja jätä ne teinin luettavaksi... esim lääkärin palkka on 4000e-yli lääkärilla 7000e , juristilla n.100e tunti.

sano silel että ei sua kinnsota meneekö kouluun vai ei ei se sun elämää pilaa,vaan omansa! ja kysy samal että onko sit kivaa käydä 9luokkaa aina uusiksi sen sijaan että pääsis siitä koulusta eroon muutamassa kuukaudessa.

eiköhän tuu järkee päähän ku alkaa tajuu että hitto sitä voi joutuu käydä kouluu kauemmi,että itte kärsii siitä
 
nonoon
Laita sellaiset rajat, että jos koulua ei käy niin muutakaan ei saa. Pelit, tvt, kännykät kieltoon, kotiarestia, viikkorahat pois jne. Kyllä se koulu alkaa siitä pikkuhiljaa maistumaan. Palautat lapselle niitä oikeuksia sitten sitä mukaa takaisin kun näyttää että hoitaa velvollisuuksiaan. Älä provosoidu haistattelusta ja huutelusta, älä ainakaan vajoa samalle tasolle. Kun puhuu loukkaavasti tai huutaa, taas joku asia ihan kylmän rauhallisesti pois lapselta. Päätä rajat kotonanne ja huolehdi että ne toteutuu. Sinä olet vanhempi, sinä päätät.

Yritä kotona vielä viimeisen kerran, laittamalla tiukat rajat ja säännöt kotiinne. Jos ei kevätlukukaudella ole parannusta asiaan tapahtunut, niin sitten kannattaa hankkia sitä ulkopuolista apua. Tsemppiä, kyllä kaikki vielä hyväksi kääntyy, viimeistään sitten kun murkkuikä on ohi ;)
 
"venus"
tiedättekö te jotka kannatatte rangaistuksia.. se aiheuttaa vaan lisä vastustusta!

se aikuistumassa oleva ihminen on muutaman vuoden päästä täysin vastuussa itsestään, tämä nuori pitää saada ottamaan vastuu itsestään. jos eongelma ei ole masennus/koulukiusaus tms. vaan ihan pelkkä ei huvita ni siihe auttaa se että nuori tajuaa että hän tekee ittensä eteen sitä koulutyötä ei äitin ja iskän.

mä puhuin aikanaan mun siskolle ku se 8lk heitti lekkeriks kaiken, seuraavassa välitodistuksessa oli numerot kohonnu ja jouluna sain joulukortin kiitos sisko:)

nimenomaan keskusteltiin siitä siihe sävyyn että miten nuo valinnat vaikuttaa hänen elämäänsä.. ja katseltiin palkkoja ja kesksuteltiin siitä et oisko mukava täytellä kaupan hyllyjä ja olla siivoojana.tai sit toimeentulotuella kitkutaen ku ei oo varaa mihinkään... vaionko se sittenki kivempaa että sit ku tajuaa sen mitä haluaa aikusiena tehä, ni sen pystyy myös saavuttaa
 
"harmaa"
[QUOTE="venus";29291517]tiedättekö te jotka kannatatte rangaistuksia.. se aiheuttaa vaan lisä vastustusta!

se aikuistumassa oleva ihminen on muutaman vuoden päästä täysin vastuussa itsestään, tämä nuori pitää saada ottamaan vastuu itsestään. jos eongelma ei ole masennus/koulukiusaus tms. vaan ihan pelkkä ei huvita ni siihe auttaa se että nuori tajuaa että hän tekee ittensä eteen sitä koulutyötä ei äitin ja iskän.

mä puhuin aikanaan mun siskolle ku se 8lk heitti lekkeriks kaiken, seuraavassa välitodistuksessa oli numerot kohonnu ja jouluna sain joulukortin kiitos sisko:)

nimenomaan keskusteltiin siitä siihe sävyyn että miten nuo valinnat vaikuttaa hänen elämäänsä.. ja katseltiin palkkoja ja kesksuteltiin siitä et oisko mukava täytellä kaupan hyllyjä ja olla siivoojana.tai sit toimeentulotuella kitkutaen ku ei oo varaa mihinkään... vaionko se sittenki kivempaa että sit ku tajuaa sen mitä haluaa aikusiena tehä, ni sen pystyy myös saavuttaa[/QUOTE]

Minä olen kyllä samaa mieltä siitä, että keskustelu on tärkeää. Toisaalta asia on myös niin, että juuri siihen aikuisen vastuuseen kuuluu, että teoilla on seuraukset. Jos aikuinen ei mene töihin kun ei huvita, ei hän saa uutta älypuhelinta, uusia farkkuja, ei hänellä ole pian varaa mennä kavereiden kanssa leffaan tai edes ostaa mitä ruokaa haluaa. Koulunkäynti on lapsen "työtä". Minusta parasta on, että lapselle puhutaan ja että teoilla on seuraukset. Eivät ne ole toisensa poissulkevia vaihtoehtoja.
 
lmmlmlm
Ota selvää miksi ei halua mennä kouluun, onko siellä kiusaamista. Yläkoulussa voi olla tosi rankkaa, varsinkin jos joutuu kaiket päivät olla jonkun valopään vitsailun kohteena. Jos sopisit jonkun kaverin kanssa, että tule joka aamu hakemaan lasta kouluun.
 
Kiusattu
Onko nuori isossa koulussa? Itse lopetin 9lk aikanaan koulunkäynnin, sillä pelkäsin niin kovasti. Tytöt uhkailivat, haukkuivat, kerran jopa sain selkään kaupungilla ja kerran puukkoa pidettiin kurkullani. Ota selvää todellisista syistä, kerro että tuet häntä maailman tappiin asti kaikessa, jotta uskaltaa kertoa.
 

Yhteistyössä