Mitä tulisi huomioida talo ostaessa?

  • Viestiketjun aloittaja "iipa"
  • Ensimmäinen viesti
"iipa"
Ollan etsimässä omaa taloa. Mihin kaikkeen pitäisi kiinnitää huomiota?
Ikävä kyllä ei ole aikaa kautta varaa ostaa tonttia ja rakentaa itse tai ostaa talopakettia joten on pakko ostaa valmiina se talo.
Tuntuu vaan ettei mieleistä löydy tai löytyi se ensimmäinen mitä käytiin katsomassa, mutta on tulisi liian pitkät työmatkat.
 
Lämmitysmuodot/-kustannukset
Remontoinnin mahdollisuus tilantarpeen lisääntyessä
Naapurusto
Yhteydet
Eteisen koko!!! Kuistin rakennus mahdollisuus
Kannattaa katsoa miten on rakennettu, aika paljon kertoo jos katkasijat vinossa, listat miten sattuun ym "pientä". Jos rakentamisen loppuvaiheilla on ollut kiire eikä niin väliä niin mistä sitä tietää miten ne asiat seinien sisällä/katossa/lattian alla on?
 
Mun mielestä talon hankintaan täytyy varata aikaa. Ei saa ostaa kiireellä. Sijainnin suhteen en itse halunnut joustaa, talo piti olla lähellä (0-2-3km) jomman kumman työpaikkaa. Halusin myös että alueella on koulu siedettävän kävelymatkan päässä.
Ulkonäköön tai sisustuksellisiin seikkoihin en kamalasti kiinnittänyt huomiota, sillä seiniä ja lattioita saa aina vaihdettua mieleisekseen. Jos vanhempaa taloa ostaa, iso plussa oli uusitut ikkunat, sähköt, käyttövesiputket ja aika äskettäin tehty keittiöremontti. Kattokin oli ehjä ja siisti, mutta uusittiin se silti. Silti ostaessamme tiesimme, että edessä on mm. iso saunaremontti ja iso remontti yläkertaan jossa lisätään lämpöeristystä ja otetaan osa ullakoista asuinkäyttöön.
Suorasähkölämmitys oli meille miinusta. Talossa, jonka sitten päädyimme ostamaan, on öljylämmitys + ilmalämpöpumppu. Ei niin kallista kuin uskoisi, mutta mieluiten olisin ostanut talon joka lämpiää esim. maalämmöllä tai kaukolämmöllä.
 
nämä
Juu, ei sitä kannata lähteä itse rakentamaan jos ei ole aikaa ja jaksamista. Ihan hullun hommaa väsyttää itsensä sellaisella projektilla, työpäivän jälkeen vielä raksalle, ei kiitos. Valmiina on ihan hyvä ostaa.

En osaa nyt tarkemmin sanoa noista teknisistä/rakenteellisista asioista kuin että tietty kosteus/homemittaukset (jos siis talo mieleinen), putkien ja rakenteiden kunto, onko kosteat tilat ja tietty muutkin tilat suunniteltu järkevästi ja toimivasti. Onko eristeet kunnossa, millainen lämmitys ja ilmanvaihto jne.

Ei kannata hirveästi katsella tapettien sävyä tai sitä että onko muovimattoa vai laminaattia, niille voi tehdä itse vaikka mitä, perusjutut ja rakenteet on oltava kunnossa. Noista löytyy tietoa varmasti netistä, on ostajan oppaita ja muita.

Mut sit itse asumiseen. Sijaintihan on ehkä se tärkein juttu. Järkevät matkat/kulkuyhteydet töihin ja niihin paikkoihin, joissa nyt päivittäin sitten asioikin. Ja että se talo ei ole minkään vilkkaasti liikennöidyn/ison tien/junaradan/lentokentän varrella!! Tämän minä opin kantapään kautta. Kun käy katsomassa, sitä melua ei välttämättä huomaa, varsinkin jos ihastuu asuntoon/taloon muuten. Mut sit kun asettuu taloksi, niin voi helvetti sentään.

Ja sit tietty että millainen piha/tontti on, kuinka lähellä naapurit, mieltymysjuttuja, tykkääkö yksi vai kaksikerroksisesta jne. Mut ekana varmaan katsoisin sen, että talo on hyvien kulkuyhteyksien päässä ja että melunlähteitä ei ole välittömässä läheisyydessä.
 
"vieras"
Melkein yhtä tärkeää kuin mitä pitää katsoa on se, mihin ei kannata kiinnittää huomiota. Tapeteilla, terasseilla, keittiökaapeilla ei käytännössä ole mitään merkitystä. Samoin kuin ilmalämpöpumpulla tai sähköisellä autotallin ovella.

Niitä pystyy itse kohtuu edullisesti muokkaamaan myöhemmin, kun taas ahtaalle kodinhoitohuoneelle tai väärälle seinärakenteelle ei myöhemmin mahda mitään.
 
"iipa"
Mun mielestä talon hankintaan täytyy varata aikaa. Ei saa ostaa kiireellä. Sijainnin suhteen en itse halunnut joustaa, talo piti olla lähellä (0-2-3km) jomman kumman työpaikkaa. Halusin myös että alueella on koulu siedettävän kävelymatkan päässä.
Ulkonäköön tai sisustuksellisiin seikkoihin en kamalasti kiinnittänyt huomiota, sillä seiniä ja lattioita saa aina vaihdettua mieleisekseen. Jos vanhempaa taloa ostaa, iso plussa oli uusitut ikkunat, sähköt, käyttövesiputket ja aika äskettäin tehty keittiöremontti. Kattokin oli ehjä ja siisti, mutta uusittiin se silti. Silti ostaessamme tiesimme, että edessä on mm. iso saunaremontti ja iso remontti yläkertaan jossa lisätään lämpöeristystä ja otetaan osa ullakoista asuinkäyttöön.
Suorasähkölämmitys oli meille miinusta. Talossa, jonka sitten päädyimme ostamaan, on öljylämmitys + ilmalämpöpumppu. Ei niin kallista kuin uskoisi, mutta mieluiten olisin ostanut talon joka lämpiää esim. maalämmöllä tai kaukolämmöllä.
Meillä on talo hakusessa hieman kauempaa. Tällähetkellä asutaan pääkaupunki seudulla vuokralla eikä huvita enään maksaa älyttömiä vuokria. Ikävä kyllä täällä on myös omistus asuntojen hinnat ihan älytömiä, joten on pakko lähteä kauemmaksi.
Tuota lämmitystä on mietitty. Itse haluan ehdottomasti takan mielellään myös leivinuunin.
Isompiin remonteihin ei ole taitoja eikä haluja teettäkään eli toiveissa on että on mahdollisimman hyvässä kunnos ja selviää pelkällä maaluksella.
 
dfdf
Haju on tärkeä. Jos yhtään haiskahtaa ummehtuneelta tai maakellarilta, niin unohtakaa se hometalo.

Kysykää kantavat seinät, jos myöhemmin haluatte kaataa seiniä tai muuten muuttaa tilanjakoa. Pintaremontoidusta talosta joutuu maksamaan turhaan. Tärkeintä on selvittää, onko remontoitu (ja miten) salaojia, kattoa, putkia, sähköjä kosteita tiloja yms. kalliita juttuja.
 
"hippu"
Kunnollinen kuntotarkastus. Jossa siis katotaan kaikki mahdollinen. Me tyydyttiin pelkkään kosteuskartoitukseen ja heti muuton jälkeen selvis että viemärit ei toimi kunnolla. Niitä on tos nyt korjattu kohta kaks viikkoa ja kaikkea ei saa nyt tehtyä vaan loput tehdään kesällä.
 
"mie"
Mun mielestä talon hankintaan täytyy varata aikaa. Ei saa ostaa kiireellä.
Tässä olen samaa mieltä, MUTTA nyt on viimeiseen 2kk aikana mennyt meiltä jo KAKSI taloa sivu suun sillä, että ne on myyt käytännössä 2vrk sisällä siitä, kun kohde on tullut esille! Vaikka itsekin olemme saman tien ottaneet välittäjään yhteyttä, niin välittäjä ei ole edes vastannut, vaan kohteen tekstiin on tullut "MYYTY". Ihan järkyttävää millä vauhdilla kiinteistökauppoja jotkut tekee :eek:

Tietty jos on rahaa millä mällätä, niin ehkä sitten.
 
"mie"
Sijainti ja tontti olivat ehdottomia. Lisäksi haluttiin yhteen tasoon. Näistä ei siis oltu valmiita tinkimään. Lämmitysmuodoista öljy oli ehdoton ei!
Monella öljy on ehdoton ei, samoin suora sähkölämmitys. Mitä jää jäljelle? Ainakin jos tuo öljylämmitys on liitetty vesikiertoisiin pattereihin (niin kuin kai on?), niin se on helpompi tulevaisuudessa muuttaa vaikka maalämmöksi. Suora sähkölämmitys taas ei ole.
 
[QUOTE="mie";22929785]Monella öljy on ehdoton ei, samoin suora sähkölämmitys. Mitä jää jäljelle? Ainakin jos tuo öljylämmitys on liitetty vesikiertoisiin pattereihin (niin kuin kai on?), niin se on helpompi tulevaisuudessa muuttaa vaikka maalämmöksi. Suora sähkölämmitys taas ei ole.[/QUOTE]

Jos öljy ja suora sähkö on no-go niin jäljelle jää polttopuut, pelletit, kaukolämpö ja maalämpö. Näistäkin kaukolämpö on vähän hiinä ja hiinä koska kaukolämpöhän tuotetaan pääasiassa fossiilisilla polttoaineilla eli turpeella ja maakaasulla.
 
Noista lämmitysmuodoista ollaan niin montaa mieltä.
Toinen on sähkölämmityksen ja toinen öljykömmityksen kannalla.
Meillä mies on sähkölämmitystä vastaa (kallista).
Ainut asia mistä ei suostuta tinkimään on varaava takka joka madaltaa lämmityskuluja oli se sit mikä tahansa.

Toisaalta tämä etsiminen alkaa kyllästyttää olisi sitä viikonloppuisin muutakin tekemistä, kuin kiertää näytöillä, mutta pakkohan sitä on jos meinaa mieleisen löytää.
 
"xxx"
Keittiä ja kylppäri. Jos talon hinta menee teidän budjetin ylärajoilla niin sitten myös keittiön ja kylppärin oltava kunnossa ja mieleisiä.

Sillä ne myös kalliimmat remontoida pinnoiltaan.

Muihin huoneisiin tapetteja, maaleja, lattioita edullinen vaihtaa jos tekee itse.


Toki rakenteet, ikkunat, katto, putkistos, eristeet kaikista tärkeimpiä ja vievät rahaa jos joutuu uusimaan.
 
v
No se, että talo on terve. Kaikki muu on vaan plussaa.

Vaikka vanhassa talossa kellarisuihku/sauna on aika kauhea niin jos perheessä paljon läträtään veden kanssa niin se on ainoa järkevä vaihtoehto. Keskikerroksen suihkut on usein melkoisia pommeja.
 

Yhteistyössä