mitä voi tarkoittaa/mitä tarkoittaa jos munuaisarvo(kreatiini ) on matala?

  • Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti
lääkäri
Ei tarkoita mitään, käytännössä voi sanoa että mitä matalampi sitä parempi. Vain viitearvoja korkeammilla arvoilla on merkitystä eli tarkoittaa että munuaisissa voi olla jotain häikkää
 
Juuri näin, viitearvoja alemmalla ei ole merkitystä, mutta arvojen yli menevä tarkoittaa munuaisten toiminnan heikentymistä.

Saako udella miksi moinen testi on sulta otettu?
Onko pissassa proteiinia?
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja Neytiri:
Juuri näin, viitearvoja alemmalla ei ole merkitystä, mutta arvojen yli menevä tarkoittaa munuaisten toiminnan heikentymistä.

Saako udella miksi moinen testi on sulta otettu?
Onko pissassa proteiinia?
kaikki nauvolan pissatestit on hälyyttänyt verellä, samoin labrassa tehdyt paremmat testit ja siksi siis verikokeissa olin eilen
 
diag. NAS
Plasman kreatiniinimääritystä (P -Krea) käytetään munuaisfunktion arviointiin. Kreatiniini on peräisin lihasten kreatiinista ja kreatiinifosfaatista, ja yksilön lihasmassan suuruus vaikuttaa plasman kreatiniinipitoisuuteen. Ateria, varsinkin runsaasti lihaa sisältävä, voi nostaa P -Krea-arvoa jopa 20 %, joten luotettavin tulos saadaan paaston jälkeen. Kreatiniini poistuu elimistöstä munuaisten kautta. Se suodattuu vapaasti glomeruluksissa. Normaalisti ei tapahdu merkittävää reabsorptiota eikä eritystä, mutta plasman kreatiniinipitoisuuden selvän kohoamisen johdosta myös tubuluseritys tulee merkittäväksi. Plasman kreatiniinipitoisuus voi olla koholla akuutissa tai kroonisessa munuaisinsuffisienssissa, munuaisten verenkiertovajauksessa (esim. sydäninsuffisienssissa) tai postrenaalisen eritysesteen (esim. virtsatiekivi) johdosta. Glomerulusfiltraation täytyy alentua 40 %:iin normaalista ennen kuin P -Krea nousee viitealueen yläpuolelle. Kreatiniinipitoisuuteen ei vaikuta typpitasapaino, diureesin määrä eikä maksan tila, joten kreatiniinitulos kuvaa munuaisten tilaa spesifisemmin kuin urean määritys. Alentunut P -Krea-arvo voi johtua lihasatrofiasta tai hypertyreoosista.
(lainaus huslabin sivuilta)

itselläkin tuota arvoa tarkkailtiin, tosin maksatulehduksen aikana, ja arvo oli viitearvojen alapuolella hiukan, tiedätkö tarkkaa arvoa?
 

Yhteistyössä