Mitä voisin tehdä enää jotta viihtyisin kotona?

Tilanteeni on siis se, että elän käytännössä kädestä suuhun. Vuoden asunnottomuuden jälkeen sain asunnon, mutta missään minulla ei ollut huonekaluja varastossa. (En ole ikinä omistanut muuta kuin sängyn ja astioita koska aiemmin ollut kämppiksiä)
Mutta niin, kotona en viihdy. Sain kämppääni jonkun kahden hengen "sohvan" (epäilen lasten sohvaksi koon takia) 1hengen sängyn, nojatuolin ja tv:tason. Muuta ei ole. Asuntoni kaikuu kun ei ole seinillä mitään, ei ole kunnollista mattoa eikä hyllyä/vitriinikaappia tavaroilleni... en saa mihinkään tavaraan harkinnanvaraista tukea. (Edes siivousvälineisiin) Fb:n annetaan ryhmistä ei ole apua koska kaikille käy vain nouto. Mutta minulla ei ole autoa. Eikä kuskia. Tahtoisin asua kotonani kunnolla mutta en viihdy kun on ahdistavan paljas ja kaikuu häiritsevästi... (asunnolla kokoa 37,5neliötä) masentaa! Mitä voin tehdä?? Tahtoisin kunnolla kotiini...
 
Eikö Kelalta/ sossusta todellakaan saa tukea muuttoa varten? Käy toimistolla kysymässä ja hakemassa mukaasi kaikki mahdolliset esitteet joita siellä jaetaan... ja oisko tuolla netissäkin (Kela) tietoja...
Sittenhän on olemassa uskovaisi auttajia : diakonit, ViaDia..
Usko ja uskalla.
 
  • Tykkää
Reactions: Kissmett
Eikö Kelalta/ sossusta todellakaan saa tukea muuttoa varten? Käy toimistolla kysymässä ja hakemassa mukaasi kaikki mahdolliset esitteet joita siellä jaetaan... ja oisko tuolla netissäkin (Kela) tietoja...
Sittenhän on olemassa uskovaisi auttajia : diakonit, ViaDia..
Usko ja uskalla.
Juu, eivät anna, antaisivat jos multa puuttuis sänky, mutta ei ne anna mattoon tai hyllyyn. (En saanut edes niihin siivousvälineisiin) niin, täytyy kai taas kysellä sieltäkin, täällä rovaniemellä diakonia-työ on vain hiukan rajattua...
 
vierailija
Joillain tuokin käy helposti.


Helsinkiläinen Hannah laittoi yhden ilmoituksen nettiin – kohta koko asunto oli sisustettu ilmaiseksi

Hannah joutui sisustamaan uuden kodin miltei nollista. Apua tulvi Facebookin Kallio kierrättää -ryhmästä. (KUVA: Colourbox, Hannahin Facebooksivu)
Julkaistu: 15.1. 19:00

Koti
Hannah myi lähes koko omaisuutensa pois viime syksynä ulkomaille muuton takia. Sitten suunnitelmat menivät uusiksi.
Helsinkiläinen Hannah Hietala, 22, on tottunut luopumaan tavaroistaan elämänmuutosten myötä. Samasta syystä hän tietää miltä tuntuu, kun kodin sisustamisen joutuu aloittamaan täysin nollasta.

Uudenvuodenaattona hän muutti ensi kertaa omilleen muuttokuormassaan vain vaatteita, kaksi nojatuolia ja pari hassua pientavaraa. Edes sänkyä naisella ei ollut. Kaksi viikkoa myöhemmin koti on sisustettu, vaikka Hannah ei ole ostanut muuta kuin antennijohdon kierrätyskeskuksesta.

Kaiken muun hän sai liki ilmaiseksi tuntemattomilta.

– Laitoin ilmoituksen Kallio kierrättää -ryhmään ja homma räjähti käsiin samalla sekunnilla, Hannah iloitsee.

Kallio kierrättää on yksi Facebookin paikalliskirpputoreista, joissa tavara vaihtaa omistajaansa ryhmän sääntöjen puitteissa. Helsingin Kallion kaupunginosaan keskittyvässä ryhmässä on liki 40 000 jäsentä.

– Etsinnässä kotiin tärkeitä tavaroita! Saa antaa: kasveja, suihkulasta, kenkälusikka, muovirasioita ruuille, kukkaruukkuja, jne, kuului Hannahin Facebook-ilmoitus.

Hannahin muuttopuuhista kertoi ensin Helsingin Sanomat.

Läjäpäin tavaraa
Kymmenen minuutin kuluttua ilmoituksen julkaisemisesta Hannahilla oli vedenkeitin ja imuri. Päivän päätteeksi uudesta kodista löytyi myös säkkituoli, Arabian astioita, erilaisia viini- ja juomalaseja sekä sekalaista keittiö- ja kodintavaraa. Ja kaikki tämä täysin ilmaiseksi.

– Seuraavalla kierroksella sain silitysraudan ja -laudan, leivänpaahtimen, maton, leikkuulautoja ja kattiloita, Hannah luettelee.

Rahaa hän pulitti ainoastaan televisiosta (10 €) sekä säkillisestä Tupperware-astioita (10 €). Hän ei ole ostanut 40 neliöiseen yksiöönsä ainuttakaan uutta tavaraa.

– Minulle tarjottiin enemmän tavaraa, kuin pystyn vastaanottamaan. Piti ihan hillitä itseäni, etten ottaisi tavaraa yli tarpeideni. En aio ostaa uutta niin pitkään, kuin se on mahdollista.

Hannahin mukaan lahjoittajat halusivat tavaroistaan eroon kukin omasta syystään.

– Heissä oli yksinasujia, joille on vuosien varrella kertynyt liikaa tavaraa sekä toisen kanssa yhteen muuttaneita ihmisiä, joilla oli osa tavaroista tuplana.

Rakentaa sänkynsä itse
Baarissa työskentelevä Hannah suosii kierrätystä simppelistä syystä: Siitä tulee hyvä mieli.

– Onhan rahallinen säästäminenkin iso osa sitä. Ensimmäisenä kuukautena on aina suuret menot, kun joutuu maksamaan sekä takuuvuokran että ensimmäisen kuun vuokran samaan aikaan, laskuista puhumattakaan. Olisin saanut hankittua tavarat ilman lahjoituksiakin, mutta en missään nimessä tällä aikataululla, hän kertoo.

– Minulla kävi sairaan hyvä tuuri, kun sain asuntoni näyttämään kodilta jo ensimmäisen kuukauden aikana.

Tosin sänky kodista puuttuu yhä, mutta sen Hannah aikoo rakentaa puuseppäystävänsä avustuksella itse. Puutavaran hän hankkii roskalavoilta tai kierrätettynä paikalliselta koululta.

Millaisia kokemuksia sinulla on nettikirppareista ja kierrätysryhmistä? Mikä on paras löytösi? Kerro alla kommenteissa!

https://www.is.fi/asuminen/art-2000005525740.html
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Eräs ystäväni on ollut pitkään työttömänä (ei ole myöskään hakenut töitä, vaikka on monenlaista osaamista), ja si hän on onnistunut sisustamaan kotiaan, vaikka rahat ovat vähissä ja on jopa kulutusluottoa. Ahkera kirpparilla kävijä on.
 
Kaikki pitäisi saada valmiina ja kotiin kannettuna. Hohhoijaa.

Aktiivimallin kakkosvaihe pitää saattaa kiireellisesti voimaan.
Minä siis vuokrasin kämpän jo viime toukokuussa. meni valehtelematta 4kk ennenkuin edes sain sen sängyn ja "sohvan" ja nojatuolin kun se tyyppi oli ainoa jolle kävi myös tavaran tuominen eikä vain nouto. :/ nyt ei ole ollut sitten useampaan kuukauteen ketään jolle sopisi myös tuominen... ja minulla ei ole työnhaku voimassa, koska työkykyäni arvioidaan ja tutkitaan.
 
vierailija
Käy hyväntekeväisyyskirpputorit ja kierrätyskeskukset läpi. Heillä on myymilleen tavaroille monesti myös kuljetuspalvelu, mistä joutuu vähän maksamaan. Ilmaisestihan tuolta ei saa, mutta edullisesti.
 
vierailija
Sulla ei siellä ole ketään kaveria jolla olisi autoa?

Joillakin kierrätyskeskuksilla on käytössään myös kuljetuspalvelu. Lyhyistä matkoista eivät ota maksua ollenkaan(max.10km) ja sen ylittävästä muutaman euron.
 
Sulla ei siellä ole ketään kaveria jolla olisi autoa?

Joillakin kierrätyskeskuksilla on käytössään myös kuljetuspalvelu. Lyhyistä matkoista eivät ota maksua ollenkaan(max.10km) ja sen ylittävästä muutaman euron.
On kavereita joilla auto, yksi ei suostu enää kuskaamaan koska "olen säästökuurilla" (ei toisaalta suostu edes ottamaan rahaa vastaan korvaukseksi) ja toinen tarvitsee sitä itse niin paljon kun on kiireinen.
 
Monet hylyt menevät ihan pieniin paloihin eli kuskaat niitä monessa osassa moneen kertaan.

Tai kokoat sellaisen itse jonkun rakennustarvikejämistä. Pari tiiltä tai harkkoa ja lauta päälle, uudet tiilet/harkot siihen päälle, taas uusi lauta jne.
Siinä olisi aikamoinen urakka kuskata useammassa osassa esim keskustasta tehdä niin koska siinä tulisi 20km per lenkki...
 
No on ystäviä, jotka ovat auttaneet (mun mies mm.), ja jotkut kierrätyskeskukset kuljettavat.
Niin, minulla ei sellaisia ystäviä ole. Ja ei ole ylimääräistä rahaa yhtään. Niin en voi ostaa. Enkä maksaa kuljetuksesta. (Voisin toki säästää mutta periaatteen vuoksi en tahtoisi jättää laskuja maksamatta ja viedä kelaan maksettavaksi. Ne virkailijat katsovat kieroon toisaalta jos maksan laskut niin sitten mun seuraavaksi pitäisi kerjätä ruokaa koska jos laskujen jälkeen jäävillä rahoilla ostaisin huonekalun ja maksaisin kuljetuksesta se olisi ruuasta pois.)
 

Yhteistyössä