Mitäs sanotte tähän?

  • Viestiketjun aloittaja Pelkuri
  • Ensimmäinen viesti
murheellinen
Älä luota, älä! Itse luotin ja poikani synnytyksessä menetin. piti mahtua, juu! Eipä vaan mahtunut ja kuoli samana päivänä hapenpuutteen aiheuttamiin vaurioihin. En luota lääkäreihin itse tippaakaan, edes sektiota en pidä turvallisena, luotto kun on mennyt!
 
Pelkuri
Juuri noin ne tietenkin vastaisi minulle siellä pelkopolillakin. Että kaikki on omaa vikaa. Ja syyllistäisivät ja syyttäisivät. JJa sanoisivat että ei ole pelkosektion aihetta. Jos siis sinne menisin kertomaan pelostani, mutta en mene.
Niin kamalat on kokemukset että en voi luottaa ja pelkään. Sekin on siis vain omaa syytäni? Että minulle saa tehdä mitä vain ja kohdella kuinka vain ja sitten vain päälle ilkkua ja olla ilkeä? Ja kaikki on minun omaa syytä? Ja itseänikin pitäisi pelätä? Itseen luotan, onneksi voin vielä luottaa itseeni. En varmasti mene sinne palkopolille kun noin ne sanoo siellä kuitenkin niin kuin tuo Bonakin.
 
murheellinen
Mullekin sanottiin pelkopolilla, että jokainen synnytys on erilainen, ei siis sektiota tälläkään kertaa, vaikka poikani menetin. Aion kuitenkin tapella loppuun asti. Itsekin inhoan sairaalamiljöötä yli kaiken. Henkilökunta usein sanoo etukäteen toista kuin sitten todellisuudessa tapahtuu, esimerkiksi ekan synnytyksen jälkeen ei maito noussut rintoihin, ei sitten millään. Pyysin lisämaitoa lapselle, mutta en saanut, täysiaikainen lapsi kuulemma jaksaa kyllä odottaa. Lapsi huusi nälkäänsä ja minä marssin jääkaapille hakemaan pastöroitua rintamaitoa hurjasta vastustuksesta huolimatta. Tällä kertaa taidan ottaa omat tuttelit mukaan, jos siis kaikki menee hyvin ja saamme tällä kertaa vauvan elävänä kotiin. Ai niin lantioni kyllä kuvattiin, mutta kuvat tulkittiin lapsen kokoon nähden väärin, että se siitä "lääkärit tietävät mikä on parhaaksi" asenteesta! Voimia sinulle
 
mammammaa
Ikävä kuulla murheellisen tarinasta. Pelkurin pelko alkaa kuitenkin lähennellä fanaattisuutta. Sulla on pk-seudulla niin paljon valinnanvaraa, että kokeile edes! Sairaalahenkilökunnalla on IHAN VARMASTI muutakin tekemistä kuin sulle v:ttuilu. Ja jos ei pk-seudun sairaalat kelpaa, niin vaadi sitten vaikka maksusitoumus sellaiseen paikkaan, jossa ei ole "kostomentaliteettia" sua kohtaan. Omalla kohdallani laitoin esitietolomakkeeseen pyynnöksi, ettei tarvis katsella sitä edellisen synnytyksen hoitanutta kätilöä. Eiköhän Helsingin kokoisessa "kylässäkin" tuollainen toive voida toteuttaa, että jos jonkun naama ei miellytä, niin muita kehiin. Mut ihan tosissaan, jos sulla ei ole mitään intressejä saada asiaa omalta kohdaltasi liikahtamaankaan siihen suuntaan, että edes kokeilisit pelkopolikäyntiä niillä mielin, että siittä oikeasti voisi olla hyötyä, niin lopeta narinasi.
 
Pelkuri
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.02.2006 klo 20:17 Bona7 harmailee kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.02.2006 klo 18:43 Pelkuri kirjoitti:
Käivtkö puihumassa pelkopolilla? Ja kerroit niistä töppäyksistä joita on kohdallesi sattunut? Olet aika rohkea.
Ihmismieli on sellainen ja tuolla alalla erityisesti että varmasti ei kostamatta jää. En uskalla tehdä samaa koska pelkään kostoa.
Voi tietysti olla että siellä lirkuttivat sinulle jotain. Mutta jotkut niiistä osaa esittää taidolla kaksinaamaista. Ja sitten kosto tulee kuitenkin. Olet tosi rohkea kun uskallat mennä nyt sinne sairaalaan vielä potilaaksi.
Meinaatko hyvä ihminen, että hoitohenkilökunnalla ei ole muuta tekemistä kuin kostaa juuri sinulle!?!
Nyt kyllä jo pomppas ja pahasti! Tuntuu, että ap:lla on jotain muita ongelmia kuin vain tämä lääkäripelko. Turhaan täältä apua kyselet, jos kerran mikään vaihtoehto ei kelpaa. Olet jo oman mielesi muokannut ja se ei siitä tunnu muuttuvan. Sinuna en välttämättä pelkäisi lääkäreitä vaan omaa peilikuvaa... :ashamed:
En ole mieltäni muokannut. Sen tekivät ne terveydenhuollon ammattilaiset jotka kriisitilanteesa ilveilivät, pelottelivat ja henkisesti painostivat, huusivat ja tiuskivat silloin kun vavakassa kriisissä odotin heiltä asiallista suhtautumista. Minähän se jo heidän tekojensa uhri olin ja menettänyt kaiken, heidän töppäilyjensä vuoksi. Itse en olisi halunnut tällaiseksi mieletäni mukattavan mutta tekivät sen kuitenkin ja ilmeisesti hyvin onnistuneesti, saavuttivat tavoitteensa.
 
mammammaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2006 klo 11:17 Pelkuri kirjoitti:
En ole mieltäni muokannut. Sen tekivät ne terveydenhuollon ammattilaiset jotka kriisitilanteesa ilveilivät, pelottelivat ja henkisesti painostivat, huusivat ja tiuskivat silloin kun vavakassa kriisissä odotin heiltä asiallista suhtautumista. Minähän se jo heidän tekojensa uhri olin ja menettänyt kaiken, heidän töppäilyjensä vuoksi. Itse en olisi halunnut tällaiseksi mieletäni mukattavan mutta tekivät sen kuitenkin ja ilmeisesti hyvin onnistuneesti, saavuttivat tavoitteensa.
ANNA PALAUTETTA Parhaiten teet sen PELKOPOLILLA
 
Pelkuri
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2006 klo 11:30 mammammaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2006 klo 11:17 Pelkuri kirjoitti:
En ole mieltäni muokannut. Sen tekivät ne terveydenhuollon ammattilaiset jotka kriisitilanteesa ilveilivät, pelottelivat ja henkisesti painostivat, huusivat ja tiuskivat silloin kun vavakassa kriisissä odotin heiltä asiallista suhtautumista. Minähän se jo heidän tekojensa uhri olin ja menettänyt kaiken, heidän töppäilyjensä vuoksi. Itse en olisi halunnut tällaiseksi mieletäni mukattavan mutta tekivät sen kuitenkin ja ilmeisesti hyvin onnistuneesti, saavuttivat tavoitteensa.
ANNA PALAUTETTA Parhaiten teet sen PELKOPOLILLA
Aikoinaan yritettiinkin antaa palauteteta. Silloin ei vielä ollut omaa potilaslakimiestä mukana. Ihan asiallisesti yritettiin esittää toiveita ja kosto oli kamala. Sitä irvailun ja kostonkierrettä ei enää koskaan halua kokea. Ei voimat riitä siihen. Kun hipiä heillä on niin herkkä niin palautetta ei kestä heille antaa, kun eivät kykene vastaanottamaan, varsinkin kun tietävät itsekin jo hyvin vääryyttä tehneensä. Irvailua vain.Kaikki tuttumme sanoivat että eivät usko. Yksi tuli kerran mukaan kauhistui ja levitti kätensä ja sanoi että ei ole koskaan tällaista aiemmin kohdannut että yrittäkää jaksaa vain. Minkä niille voi.
 
mammammaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2006 klo 11:37 Pelkuri kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2006 klo 11:30 mammammaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2006 klo 11:17 Pelkuri kirjoitti:
En ole mieltäni muokannut. Sen tekivät ne terveydenhuollon ammattilaiset jotka kriisitilanteesa ilveilivät, pelottelivat ja henkisesti painostivat, huusivat ja tiuskivat silloin kun vavakassa kriisissä odotin heiltä asiallista suhtautumista. Minähän se jo heidän tekojensa uhri olin ja menettänyt kaiken, heidän töppäilyjensä vuoksi. Itse en olisi halunnut tällaiseksi mieletäni mukattavan mutta tekivät sen kuitenkin ja ilmeisesti hyvin onnistuneesti, saavuttivat tavoitteensa.
ANNA PALAUTETTA Parhaiten teet sen PELKOPOLILLA
Aikoinaan yritettiinkin antaa palauteteta. Silloin ei vielä ollut omaa potilaslakimiestä mukana. Ihan asiallisesti yritettiin esittää toiveita ja kosto oli kamala. Sitä irvailun ja kostonkierrettä ei enää koskaan halua kokea. Ei voimat riitä siihen. Kun hipiä heillä on niin herkkä niin palautetta ei kestä heille antaa, kun eivät kykene vastaanottamaan, varsinkin kun tietävät itsekin jo hyvin vääryyttä tehneensä. Irvailua vain.Kaikki tuttumme sanoivat että eivät usko. Yksi tuli kerran mukaan kauhistui ja levitti kätensä ja sanoi että ei ole koskaan tällaista aiemmin kohdannut että yrittäkää jaksaa vain. Minkä niille voi.
Yritä uudelleen. Mulla meni lähemmäs 3 vuotta ennenkuin viesti meni perille, mutta menipähän kuitenkin. Jos sulla on selvät todisteet töpeksinnästä, nii ei pitäs olla nokan koputtamista. Jos joku alempi taho ei ala millekään, niin valita lääninhallitukseen. Sitte on vielä terveydenhuollon oikeusturvakeskus: www.teo.fi. Konstit ei lopu!
 
Entäs jos ottaisit yhteyttä pelkopolille. Luin vain alusta mutta kuulostat täysin pelkopolin asiakkaalta. Sanoit vielä että terkkari ei olisi tehnyt hommiaan...terkkari ei pysty vaikuttamaan juuta eikä jaata synnytyksen kulkuun, ainoastaan juttelemaan peloistasi ja ohjaamaan sinut pelkopolille. Synnytystapa-arvio on rv:lla 37. Alatieynnytyksestä toivut mutta sektiohaava voi tulehtua ja on joka tapauksessa kipeä viikkoja. Juttele asiasta vielä!
 
ei muuta sanottavaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2006 klo 11:42 mammammaa kirjoitti:
Yritä uudelleen. Mulla meni lähemmäs 3 vuotta ennenkuin viesti meni perille, mutta menipähän kuitenkin. Jos sulla on selvät todisteet töpeksinnästä, nii ei pitäs olla nokan koputtamista. Jos joku alempi taho ei ala millekään, niin valita lääninhallitukseen. Sitte on vielä terveydenhuollon oikeusturvakeskus: www.teo.fi. Konstit ei lopu!
Ei taida olla selviä todisteita.

Kirjoitustyylissä on jotain todella outoa. "He tekivät sen, minkä heille voi." Pelkuri taistelee jotain näkymätöntä, olematonta vastaan. Ei ole mitään "he" laumaa pelkuria vastassa, puukottamassa, ivaamassa ja kaiken huippuna kostamassa. Hoitovirhe olisi hoitovirhe, erittäin yksinkertaisesti, mutta sitä ei ole ollutkaan.

Tiedättehän, poika leikkii hiekkalaatikolla punaisella lapiolla. Miksi juuri punaisella?! Kiusatakseen minua!
Mitä siihen voi kukaan sanoa...
 
äippä3x
suosittelisin pelkuri myös pelkopolikäyntiä!!!
minä annoin tulla ne 4 vuoden synnytyspatoutumat SUORAAN lääkärille ja sain ASIALLISTA kohtelua....mutta enempi mua jännittääkin ne KÄTILÖT että uskovatko mitä sanon!!!!!!!!!!!!!!!viimeksi oisi tehnyt mieli ottaa kaulin synnytykseen matkaan mutta laatikkoon se jäi...nyt aijon olla tiukkana!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! jos ei tavallinen puhe tehoa kätilölle sanon suoraan sille että haluan että vaihetaan kätilöä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
samaa meijän äiti ja minäkin olemme ihmetelleet että eikö kuvaukset yms tutkimukset osoita sen jos vauva ei mahdu syntyyn alakautta, mutta kun tämä oys:in lääkäri oli päättänyt että sehän syntyy alakautta!!!!!!!!!!!!!!!!!halle luuja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Pelkuri
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2006 klo 15:29 ei muuta sanottavaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2006 klo 11:42 mammammaa kirjoitti:
Yritä uudelleen. Mulla meni lähemmäs 3 vuotta ennenkuin viesti meni perille, mutta menipähän kuitenkin. Jos sulla on selvät todisteet töpeksinnästä, nii ei pitäs olla nokan koputtamista. Jos joku alempi taho ei ala millekään, niin valita lääninhallitukseen. Sitte on vielä terveydenhuollon oikeusturvakeskus: www.teo.fi. Konstit ei lopu!
Ei taida olla selviä todisteita.

Kirjoitustyylissä on jotain todella outoa. "He tekivät sen, minkä heille voi." Pelkuri taistelee jotain näkymätöntä, olematonta vastaan. Ei ole mitään "he" laumaa pelkuria vastassa, puukottamassa, ivaamassa ja kaiken huippuna kostamassa. Hoitovirhe olisi hoitovirhe, erittäin yksinkertaisesti, mutta sitä ei ole ollutkaan.

Tiedättehän, poika leikkii hiekkalaatikolla punaisella lapiolla. Miksi juuri punaisella?! Kiusatakseen minua!
Mitä siihen voi kukaan sanoa...
Käytiin oikeutta monta vuotta. Saatiin sitten päätös että lääkäri on syyllistynyt kuolemantuottamukseen. Osallisena kaksi hoitajaa ja harjoittelija. Myös Teo antoi huomautuksen. Tämä huomautus ja tuomioistuimen päätös ei kuitenkaan tuonut helpotusta eikä luottamusta takaisin. Se toi vain kostonkierteen joka kohdistui meihin ja jonka vuoksi jouduimme muuttamaan pääkaupunkiseudulle, pakoon. Tätä ei kukaan meinaa uskoa ja mikä onkaan helpompaa kun leimata uhri, juuri niin kuin tämä kirjoittaja tällä punaisella lapiojutulla yrittää tehdä. Mutta uskomattomia ne on kaikki ne jutut joissa Teo on huomautuksen antanut. Nyt on siis jäljellä pelko, tuska.
 
Ninni 86
Mä en hitto soikoon ymmärrä tollaista toisten niskaan kaatamista. Olisit onnellinen että odotat lasta joka on terve. Mä en odota. Ja oon 19, ja ymmärrän että lääkärit ja kätilöt ym on ihmisiä siinä missä kaikki muutkin. Ne tekee virheitä. Kaikki tekee niitä. Tärkeintä on ottaa oppia. Ja jaksaa uskoa siihen että saa apua kun pyytää.

Jos sä todella pelkäät niin paljon niin jospa kertoisit ihan asiallisesti pelostas sua hoitaville ihmisille. Mä oon kertonut. Ja mä oon saanut paljon apua.
Eikö sua turhauta puida ongelmaas johon oot jo päättänyt vastauksen? Se minkä kuvan sain tästä viestiketjusta niin mun mielestä sä poljet paikallas.
 
Pelkuri
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2006 klo 18:23 mammammaa kirjoitti:
No kerran olet jo uudella paikkakunnallakin, niin mikä sitten mättää? Ei siellä kukaan odota sua kosto mielessä.
Se harjoittelija on nyt täällä alueella töissä ja myös toinen hoitajista. Heidät irtisanottiin lopulta silloisesta sairaalasta.
 
mammammaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2006 klo 20:39 Pelkuri kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2006 klo 18:23 mammammaa kirjoitti:
No kerran olet jo uudella paikkakunnallakin, niin mikä sitten mättää? Ei siellä kukaan odota sua kosto mielessä.
Se harjoittelija on nyt täällä alueella töissä ja myös toinen hoitajista. Heidät irtisanottiin lopulta silloisesta sairaalasta.
Ja tottakait ne osuvat just samaan sairaalaan, mihin oot menossa, just samaan vuoroon, kun sulla synnytys... Joopajoo... Kerran tiedät heidän nimetkin, niin senkun vaadit, että pysyvät kaukana, jos sattuvatkin olemaan töissä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2006 klo 19:16 Ninni 86 kirjoitti:
Mä en hitto soikoon ymmärrä tollaista toisten niskaan kaatamista. Olisit onnellinen että odotat lasta joka on terve. Mä en odota. Ja oon 19, ja ymmärrän että lääkärit ja kätilöt ym on ihmisiä siinä missä kaikki muutkin. Ne tekee virheitä. Kaikki tekee niitä. Tärkeintä on ottaa oppia. Ja jaksaa uskoa siihen että saa apua kun pyytää.

Jos sä todella pelkäät niin paljon niin jospa kertoisit ihan asiallisesti pelostas sua hoitaville ihmisille. Mä oon kertonut. Ja mä oon saanut paljon apua.
Eikö sua turhauta puida ongelmaas johon oot jo päättänyt vastauksen? Se minkä kuvan sain tästä viestiketjusta niin mun mielestä sä poljet paikallas.
Ikävää että teidän lapsenne ei ole terve.

Mutta silti mua vituttaa tuollaiset ihmiset,kuin sinä.

Jotka vähättelee toisten juttuja,ja korjaa sen sillä että me ei saada tervettä vauva,niin sun pitäis olla onnellinen että saat huonoa
kohtelua,kun saathan palkaksi terveen vauvan:headwall: :headwall:
 
Pelkuri
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2006 klo 22:21 serendipity kirjoitti:
just just. että ihan kostomielessä oli lääkärit ja harjoittelijat :whistle: ja vielä oikeen perässä muuttivat..... paranoia sua vaivaa jos jokin.
Ei ne kostomielessä perässä muuttaneet, vaan pakon edessä kun ei töitä heille enää muualta löytynyt työsuhteen päättymisen vuoksi. Olivat muitakin kohdelleet kaltoin. Muitakin virheitä tehneet. En ollut ainoa.
Siitä kostosta pääsin nauttimaan siellä entisellä paikkakunnalla ja vieläkin pelottaa jos kohdakkain satutaan. Ja jokaista lääkäriä pelkään kun en tiedä onko "täysjärkinen" vai ei. Kokemuksia kun on siitä että ei ollutkaan.
 
Ei sillä että aloittajan tekstejä ymmärtäisin, mutta täältä löytyy ainakin yksi, jota ei haukuttu pelkopolilla, vaikka raskaus oli ensimmäinen ja menin polille sillä asenteella, että menen hakemaan sektion, en keskustelemaan alatiesynnytysmahdollisuudesta. Kolmannella käynnillä sektioaika varattiin (1 kätilöjuttelu, 1 rakenneultra ja synnytystapa-arvio), eikä siellä yksikään yrittänyt minua käännyttää tai mollannut millään tapaa. Oikein hyvä mieli jäi. =)
 
Kyllä mun mielestä alkaa jo kuulostaa "ihan selvältä tapaukselta", sektio on varmasti paras ratkaisu nyt. Syitä en välttämättä minäkään ymmärrä, mutta kyllä tolla asenteella on aika paha lähteä "normaalisti" synnyttelemään.
Pelkopolia suosittelen edelleen. Tuntuisi vaan siltä, että se olisi se oikea tie sektioon ja varmaan kun vähän selität siellä niin ihan "läpihuuto juttu".
 
hmmm
ihmismieli on niin monimutkainen -oikealle, vasemmalle, ylös, alas, eteen, taakse...

Elä elämä täysillä, kohtaa jokainen pelko, tilanne, kokemus, käy kriisit lävitse ja jatka eteenpäin kunnes kuolema sinut kohtaa...

Nainen luonnonlakien mukaan synnyttää -aikoinaan yksin -tänä päivänä on hienoa saada muiden apua -Suomi on hyvinvointi valtio -Kätilöt ja lääkärit ovat korkeasti kouluttautuneita ihmisiä...

hmm -usko, toivo, rakkaus...
tärkeitä asioita pienen ihmisen elämän alkuun -näin syntyy turvallisuus..
 
hoitsuvaan
Itsellänikin on jonkin asteinen epäluottamus lääkäreihin ja hoitajiin myös. Itse siis olen sairaanhoitaja, ja kentällä on tullut nähtyä jos jonkin sortin hiihtäjää. No, toki on taitavia, asiallisia, hyviäkin tapauksia, mutta myös toisesta ääripäästä löytyy (siis sosiaalisilta ja ammatillisilta taidoiltaan jopa kyseenalaisia - heidän pitäisi rehellisesti miettiä, ovatko oikealla alalla). Sössimistä tapahtuu ja juttuja lakaistaan matonkin alle. Joissakin sairaaloissa on huono henki ja auktoriteettipelko saattaa istua vielä syvässäkin, se on huono juttu.

Itse olen yrittänyt katsoa aina myös itseäni peiliin jos on "outo tai vaativa potilas", eli ei hoitaja saa ihan mitään vaan murjaista potilaalle ja muutenkin pitäisi osata myös peittää myös ne sanattomat viestit, joiden kautta välittyy myös paljon tunteita (kun ihmisiä ollaan kaikki ja tunteet on järjen rinnalla), esim. jos sattuu inhoamaan tai ärsyyntymään potilaasta, sitä ei saisi näyttää.

Potilaana (ja synnyttäjänä ikävä kyllä myös) sen olen oppinut, että kannattaa osata vaatia, muuten jää ilman. Näin se ikävä kyllä on, hiljaisempi saattaa jäädä ilman. Mutta syytän tästä myös resursseja - ja yleistä asennetta (aina vaan säästetään, kummallisissakin asioissa). Rohkeutta puuttuu monelta lääkärilta ja hoitajalta tehdä ratkaisuja ja viedä kehitystä eteenpäin.
 
Nöffi
Kaikista pelkurin kirjoittamista viesteistä paistaa läpi psykoottinen persoona. Taustalla on ehkä joku tarumaattinen tapahtuma tai sitten oman mielen tuottama harha. Varmasti tarvitset Pelkuri apua ja hae sitä ihmeessä. Et varmasti ole alatiesynnytykseen kykenevä psyykkisestä tilanteestasi johtuen, joten sektio on paikallaan, ja sen saa psyykkisen sairauden perusteella. Puheissasi olet paranoidinen ja harhainen, ja syyt jotka ovat tähän tilanteeseen johtaneet on syytä läpikäydä uudelleen. Sinun olisi kyettävä huolehtimaan vauvastasi syntymän jälkeen, ja olet suuressa riskiryhmässä sairastua synnytyksen jälkeiseen psykoosiin, joka on masennusta vakavampi tila.
 

Yhteistyössä