Mitäs sitten kun mielenterveyspalveluistakaan ei saa apua?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"toinen"
Tuosta diagnoosikeskeisyydestä, riippuu varmaan potilaasta onko diagnoosin kuuleminen hyväksi vai pahaksi. Nimittäin kun ihminen voi erittäin pahoin, eikä tiedä mistä se johtuu, ei näe elämässään mitään sellaista mikä olisi tuon pahanolon voinut tuoda, eikä sitten hänelle kerrota että olet masentunut, tai että sinulla on tällainen ja tällainen häiriö, niin kyllä se vie potilaan mielen todella alhaalle. Mutta kun hän saa kuulla mistä tuo selittämätön paha olo johtuu, voi se olla avain kaikkeen. Tosin se voi myös toimia päinvastoin ja potilas alkaa olemaan diagnoosinsa uhri, "kun mulla ny on tällenen diagnoosi, ni eihän mulla voi hyvin mennä".
 
[QUOTE="a p";22465226 begin_of_the_skype_highlighting**************22465226******end_of_the_skype_highlighting]Tuo kyllä kuulostaa hyvin tutulta. Ihan pienestä asti. Ei ole voinut/halunnut/uskaltanut kertoa omista peloistaan, jos isä on kännissä ja äiti itkee omia surkeuksiaan, joten on sitten poissa silmistä ettei aiheuta lisää itkua ja jos ollaan muiden edessä niin kaikki on aina hienosti.[/QUOTE]
Meneppä AAL-tyhmään.
Tässä joitakin alkoholistiperheessä kasvaneiden lasten erityispiirteitä:
”Pyykkilista” (Aikuisen lapsen 14 ominaispiirrettä)
1. Meistä tuli eristäytyneitä sekä ihmisiä ja auktoriteettihahmoja pelkääviä.
2. Meistä tuli hyväksynnänhakijoita ja kadotimme siinä ohessa identiteettimme.
3. Pelkäämme vihaisia ihmisiä ja kaikkea henkilökohtaista arvostelua.
4. Meistä tulee alkoholisteja ja/tai menemme alkoholistien kanssa naimisiin tai löydämme jonkun muun pakonomaisesti käyttäytyvän persoonallisuuden, kuten työnarkomaanin, täyttääksemme sairaat hylkäystarpeemme.
5. Elämme elämäämme uhrin näkökulmasta, ja tuo heikkous vetää meitä puoleensa rakkaus- ja ystävyyssuhteissamme.
6. Meillä on ylikehittynyt vastuuntunto, ja meidän on helpompi huolehtia muista kuin itsestämme; näin meidän ei tarvitse katsoa liian läheltä omia virheitämme, jne.
7. Saamme syyllisyydentunteita, kun nousemme puolustamaan itseämme sen sijaan, että antaisimme periksi muille.
8. Tulimme riippuvaisiksi kiihtymyksestä.
9. Sekoitamme rakkauden ja säälin, ja meillä on taipumus ”rakastaa” ihmisiä, joita voimme ”sääliä” ja ”pelastaa”.
10. Olemme tukahduttaneet traumaattisen lapsuutemme tunteet ja olemme menettäneet kykymme tuntea tai ilmaista tunteitamme, koska se sattuu niin paljon (kieltäminen).
11. Tuomitsemme itsemme ankarasti, ja meillä on hyvin alhainen omanarvontunne.
12. Olemme riippuvaisia persoonallisuuksia, jotka kammoavat hylkäämistä, ja teemme mitä tahansa jatkaaksemme suhdetta, ettei meidän tarvitsisi kokea tuskallisia hylkäämisen tunteita, joita saimme eläessämme sairaiden ihmisten kanssa, jotka eivät koskaan olleet emotionaalisesti läsnä meitä varten.
13. Alkoholismi on perhesairaus; meistä tuli para-alkoholisteja (myötäriippuvaisia)* ja omaksuimme tuohon sairauteen kuuluvia piirteitä, vaikkemme edes juoneet. 1
14. Para-alkoholistit ovat ennemminkin reagoijia kuin toimijoita.

Eikä kummankaan vanhemmista ole tarvinut juoda, nämä piirteet hyppäävät sukupolven yli. Tunnen monia alkoholistiperheen jälkeläisiä -lukeudun heihin itsekin- joissa juominen on tapahtunut jo edellisesä sukupolvesa, mutta tunne-elämä on edelleen kuralla.
 
Viimeksi muokattu:
"a p"
He ovat PKV-lääkkeiden käyttäjiä, masennukseen ja ahdistukseen käytetään yleisesti SSRI-lääkkeitä, eli serotoniinin takaisinvirtauksen estäjiä. Ne eivät aiheuta riippuvuutta eivätkä huumaa.
Päihdyttävät rauhoittavat lääkkeet -joista tunnetuin varmasti on Diapam- ovat huumaavia ja riippuvuutta aiheuttavia.
Johonkin C:llä alkavaan lääkkeeseen minulla on resepti tuolla kaapissa. En muista mikä se oli, googletin sen silloin kun sain reseptin ja luin keskustelupalstoilta haittavaikutuksista ja päätin että noitahan en syö. (En halua esim. lihoa, olisin entistäkin ahdistuneempi tuolla ulkona..). Kun kaikissa niissä on ne haittavaikutukset kuitenkin :/
 
[QUOTE="a p";22465410]

Joskus tuntuu että olisi ollut helpompaa jatkaa sillä linjalla, ettei niillä omilla tunteilla ole väliä, piste - ja mennä eteenpäin niinkuin kaikki muutkin. Mutta virheistään saa maksaa.[/QUOTE]
Vastaavanlaisista ongelmista selvineilä on olemassa sanonta: pitää valita joko hetken helvetti tai lopun ikää kivi kengässä.

hetken helvetin jälkeen, kun käy elämänsä läpi ja kohtaa pelkonsa ja ahdistuksen syyt, voi elää onellisena, mutta jos on aina kivi kengässä, ei ole koskaan täysin hyvä.
Olet jo lähtenyt läpikäymään omaa helvettiäsi, joten ei sieltä enää kannata palata kivi kengässä nilkuttamaan.
 
"a p"
Meneppä AAL-tyhmään.
Tässä joitakin alkoholistiperheessä kasvaneiden lasten erityispiirteitä:
1. kyllä (paitsi en pelkää auktoriteetteja)
2. kyllä
3. kyllä
4. ei vielä
5. kyllä?
6. ehkä (tosin en huolehdi oikein ihmisistä ollenkaan, eläimistä mielummin)
7. kyllä
8. ei
9. en tiedä
10. kyllä
11. kyllä
12. kyllä
13. en tiedä
14. en tiedä

Tosin olen pitänyt noita ihan tavallisina piirteinä, minä vain olen tällainen.
 
[QUOTE="a p";22465443]Johonkin C:llä alkavaan lääkkeeseen minulla on resepti tuolla kaapissa. En muista mikä se oli, googletin sen silloin kun sain reseptin ja luin keskustelupalstoilta haittavaikutuksista ja päätin että noitahan en syö. (En halua esim. lihoa, olisin entistäkin ahdistuneempi tuolla ulkona..). Kun kaikissa niissä on ne haittavaikutukset kuitenkin :/[/QUOTE]

Veikkaan että Cipralex tai Cipramil tai joku vastaava. Siis on SSRI-lääke.
Joillekin tulee niistä kovia sivuvaikutuksia, se on totta, mutta kyllä niistä on moni myös saanut avun.
Itse sain aikoinaan Cipralexista (tai silkasta uskosta siihen, slkoi vaikuttaa niin nopeasti, että lääkärin piti todennäköisempänä aluksi lume-vaikutusta) todellisuudentajua niin, että aloin käytännöntasolla ratkomaan elämän ongelmakohtia.
 
"a p"
[QUOTE="toinen";22465465]Jos viittisit sen lääkkeen nimen kertoa, ni voitas todeta onko se niitä lihottavia hirvityksiä vai sellainen pehmeämpi lääke.[/QUOTE]

No kun en muista sen nimeä.. täälläkin siitä oli kyllä keskusteltu useassakin ketjussa. Mieleen tulee vain cerazette mutta ne ovat e-pillereitä :/

Hetkinen, cipralex? Onko sellaista? Joku sen kuuloinen nimi.
 
"toinen"
On totta että sivuvaikutuksia voi tulla, esim hikoilua ja muuta pientä. Mutta se on todellakin pientä sen rinnalla että olo olisi hyvä, elämä maistuisi jälleen. Kaikille ei kaikki lääkkeet sovi, silloin voidaan kokeilla toista jne.
 
[QUOTE="a p";22465484]
Tosin olen pitänyt noita ihan tavallisina piirteinä, minä vain olen tällainen.[/QUOTE]

:hug:
Voi, eivät ne ole -paitsi ihmisillä, jotka ovat eläneet jonkun voimakkaan ilömiön läheisyydessä kykenemättä käsittelemään sitä ja sairastuneet itse mukana! Alkoholismi on tunnetuin niistä, mutta AAL-ryhmissä käy myös esim. narsistien lapsia, koska elämä sairaan ihmisen rinnalla aiheuttaa sairauden kalstaisen tilan kaikille siinä perheessä!
Jos ryhmään meno pelottaa, tuon eritäytymisen vuoksi, voi aloitaa pehmeämmin etsimällä tietoa netistä tai liittymällä netti-ryhmään:
el-anon : Suomenkielinen Al-Anon -virtuaaliryhm
AAL - Alkoholistien aikuiset lapset
Alkoholi ja ihminen
Skypessäkin toimii ryhmä jossa on alkoholistien läheisiä, siitä saat lisää tietoja lähettämällä yv:tä mulle.
 
"a p"
:hug:
Voi, eivät ne ole -paitsi ihmisillä, jotka ovat eläneet jonkun voimakkaan ilömiön läheisyydessä kykenemättä käsittelemään sitä ja sairastuneet itse mukana! Alkoholismi on tunnetuin niistä, mutta AAL-ryhmissä käy myös esim. narsistien lapsia, koska elämä sairaan ihmisen rinnalla aiheuttaa sairauden kalstaisen tilan kaikille siinä perheessä!
Jos ryhmään meno pelottaa, tuon eritäytymisen vuoksi, voi aloitaa pehmeämmin etsimällä tietoa netistä tai liittymällä netti-ryhmään:
el-anon : Suomenkielinen Al-Anon -virtuaaliryhm
AAL - Alkoholistien aikuiset lapset
Alkoholi ja ihminen
Skypessäkin toimii ryhmä jossa on alkoholistien läheisiä, siitä saat lisää tietoja lähettämällä yv:tä mulle.
Kiitos. Ja kiitos noista linkeistä, koetan lueskella niitä ainakin..

Skypeä minulla ei ole, joten siitä ei taida olla oikein apua. (Videopuhelut ihmisten kanssa - ei minun juttuni). Mutta nettikeskusteluryhmä ehkä voisi sopia, ehkä siellä en olisi niin erilainen ja kylmä ihminen muihin verrattuna.
 
[QUOTE="a p";22465568]

Skypeä minulla ei ole, joten siitä ei taida olla oikein apua. (Videopuhelut ihmisten kanssa - ei minun juttuni). Mutta nettikeskusteluryhmä ehkä voisi sopia, ehkä siellä en olisi niin erilainen ja kylmä ihminen muihin verrattuna.[/QUOTE]

Skypessä ei tarvi olla kameraa, kuuluu pelkkä ääni :).
Mutta muutama linkki lisää, jos lukeminen ja kirjoittaminen tuntuu turvallisemmalta:
Raittius.net - Etusivu
Päihdelinkki päihdelinkistä löytyy kotikanava, josta löytyy ihmisiä joiden tunne-elämä on kuralla esim. vanhempien juomisen takia.
Aivan varmasti et ole noissa ryhmissä erilainen:hug:
Jo se on huikea tunne, kun yhtäkkiä kaikki tietävät puolesta sanasta mitä tarkoitat ja ymmärtävät ihan tarkkaan, miltä sinusta tuntuu. Lähde rohkeasti mukaan vaan. Se auttaa oikeasti joskus jopa enemmän kuin terapeutti, joka ei ymmärrä mistä puhut.
 

Yhteistyössä