Miten eroon kynnysmattona olemisesta?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Itsepä käytät logiikkaa, että koska on mahdollista, että yksikin aloittaja valehtelee, vastaat sen perusteella kaikille kuten he valehtelisivat. Ei se niin mene. Jos on mahdollista, että yksi valehtelee, pitää niitä kaikkia muita kohdella kuten he eivät valehtelisi. Sinä taas levität sen koskemaan kaikkia. Eli siinä se sinun perustelusi sille, miksi oletusarvoisesti aina vastaat kuten valehtelijoille.
Oliko tässä jossain puhuttu valehtelusta? Kyse on siitä, että asiat näyttävät erilaisilta , kun niitä katsotaan eri suunnista. Ap:n kannalta katsottuna asiat ovat juuri niinkuin hän näkee. Tällä hetkellä väsyneenä ja kyllästyneenä parisuhteeseensa hän näkee parisuhteensa pelkästään ikävänä. Toisella osapuolella voi olla asioista hyvinkin erilainen kuva.

Osapuolten erilaiset näkemykset tulevat hyvin esille juuri erotapauksissa. Kun kuulee toisen osapuolen näkemyksen eksästään, niin siitä voi olla mahdoton tunnistaa kyseistä henkilöä. Niin värittyneiksi kertomukset voivat muuttua erotilanteissa. Näilläkin värittyneillä kertomuksilla on oma paikkansa, sillä ne auttavat puolisoita erkaantumaan toisistaan. Sääliksi käy lapset, jotka jäävät siihen keskelle.
 
Miten ihmeessä saat vääristeltyä kantani ja mielipiteeni noin totaalisesti? Unohda nyt vähäski aikaa asenteellinen jänkkääminen, ja mieti oikeasti syvällisemmin, yritä edes. Kyseenalaistaminen ja useamman näkökulman hakeminen ei ole ollenkaan sama asia kuin valehtelijaksi väittäminen. On selvää, että ihmiselle on luontaista kertoa pelkästään oma näkemyksensä asioista ja siitä usein unohtuu kaikki muut näkökulmat kuin se oma. Se, että ihminen tuo esiin oman näkökulmansa muille pitäisi olla lähtökohta sille, että ihmistä autetaan eri tavoin ratkaisemaan se juurisyy esilletuotuun ongelmaan eikä lähtökohtaisesti vain myötäillä tai olla hakematta perspektiiviä koska siinä tapauksessa itse ongelma jää helposti ratkomatta. Miten arvokkaana ja hyödyllisenä pidät sitä, että ihmistä lähtökohtaisesti kannustetaan rikkomaan parisuhteensa ja jäämään joko yksin tai ehkä toistamaan samat virheet seuraavassa suhteessaan? Mitä jos se mies ei ollutkaan yksinään syypää kaikkeen ja ongelma ei korjaantunutkaan yksinkertaisesti vaihtamalla uuteen, vaan kas kummaa samat ongelmat seuraavat uuteen suhteeseen? Mitä sitten tehdään, huudetaan taas kuorossa tukea että eroa äkkiä sisko hyvä, älä suotta kärsi!

Et varmaan tarkoituksella halua vaikuttaa läpeensä ymmärtämättömältä ja sokealta, mutta voi jumaliste että sellainen kuva kyllä tulee ja vahvasti. Jos tuolla asenteella taaperrat läpi elämän, niin toivotan onnea sekä sinulle että etenkin mahdolliselle puolisollesi. Sama koskee aloittajaa.
Yksin oleminen on normitilanne, huono parisuhde on pahempi kuin yksin oleminen, ja hyvä parisuhde on parasta, tosin niitä on aika harvalla. Neljänkymmenen parisuhdevuoden jälkeen voi olla kivaa elää vapaana lopun elämää, eikä tuhlata sitä jäljellä olevaa aikaa enää huonossa suhteessa kitkutteluun. Jos ei parisuhde toimi, niin voihan sen lopettaa. Parisuhde ei ole mitenkään tarpeellinen asia.

Sinun viesteistäsi taas paistaa läpi asenne, että naisten nyt vain kuuluu pysyä paskojenkin miesten luona ja etsiä vain syitä itsestään.
 
Oliko tässä jossain puhuttu valehtelusta? Kyse on siitä, että asiat näyttävät erilaisilta , kun niitä katsotaan eri suunnista. Ap:n kannalta katsottuna asiat ovat juuri niinkuin hän näkee. Tällä hetkellä väsyneenä ja kyllästyneenä parisuhteeseensa hän näkee parisuhteensa pelkästään ikävänä. Toisella osapuolella voi olla asioista hyvinkin erilainen kuva.

Osapuolten erilaiset näkemykset tulevat hyvin esille juuri erotapauksissa. Kun kuulee toisen osapuolen näkemyksen eksästään, niin siitä voi olla mahdoton tunnistaa kyseistä henkilöä. Niin värittyneiksi kertomukset voivat muuttua erotilanteissa. Näilläkin värittyneillä kertomuksilla on oma paikkansa, sillä ne auttavat puolisoita erkaantumaan toisistaan. Sääliksi käy lapset, jotka jäävät siihen keskelle.
Eniten sääliksi käyvät ne lapset, joiden vanhemmat kitkuttavat yhdessä vuosikausia vihan täyttämässä kodissa, koska kuvittelevat eron olevan kielletty.
 
Jos eroavan parin näkökulmat ovat täysin päinvastaiset ja värittyneet, on ero täysin oikea valinta. Riitelyn jäljet ovat ikuiset, eikä sellaisesta enää ole palaamista takaisin. Eli näin eri linjoilla liikkuvalle parille on aivan turha mitään muuta ehdotellakaan.
 
vierailija
Jos eroavan parin näkökulmat ovat täysin päinvastaiset ja värittyneet, on ero täysin oikea valinta. Riitelyn jäljet ovat ikuiset, eikä sellaisesta enää ole palaamista takaisin. Eli näin eri linjoilla liikkuvalle parille on aivan turha mitään muuta ehdotellakaan.
Siis värittyminen tulee esiin vasta eron jälkeen. Siihen saakka pari on saattanut tulla toimeen suht hyvin. Mitä olen seuraanut, niin nimenomaan se puoliso, joka tekee päätöksen erosta on pahin värittelijä. Täydellistä puolisoa ei ole olemassakaan, mutta joillakin värittäminen menne överiksi nimenomaan eron jälkeen. Ehkä eroon on lähdetty liian nopeasti valmistautumattomana.
 
Siis värittyminen tulee esiin vasta eron jälkeen. Siihen saakka pari on saattanut tulla toimeen suht hyvin. Mitä olen seuraanut, niin nimenomaan se puoliso, joka tekee päätöksen erosta on pahin värittelijä. Täydellistä puolisoa ei ole olemassakaan, mutta joillakin värittäminen menne överiksi nimenomaan eron jälkeen. Ehkä eroon on lähdetty liian nopeasti valmistautumattomana.
Mitä minä olen seurannut, riitelevät parit ovat yleensä aina yhdessä liian pitkään, kun kaikki muut jo tietävät eron tulevan. Ja vasta eron jälkeen heidän silmänsä aukeavat ja he näkevät paskamaisuuden kokonaisuudessaan. Eroon asti he ovat lojaalisuuttaan tulkinneet puolison paskan toiminnan aina puolison hyväksi, ja vasta eron jälkeen he tajuavat että puoliso teki kaiken tahallaan eikä vahingossa.

Ystävyydessä eroavat parit ovat niitä, jotka lähtevät suhteesta liian helposti. Sellainen suhde on korjattavissa.
 
vierailija
Mitä minä olen seurannut, riitelevät parit ovat yleensä aina yhdessä liian pitkään, kun kaikki muut jo tietävät eron tulevan. Ja vasta eron jälkeen heidän silmänsä aukeavat ja he näkevät paskamaisuuden kokonaisuudessaan. Eroon asti he ovat lojaalisuuttaan tulkinneet puolison paskan toiminnan aina puolison hyväksi, ja vasta eron jälkeen he tajuavat että puoliso teki kaiken tahallaan eikä vahingossa.

Ystävyydessä eroavat parit ovat niitä, jotka lähtevät suhteesta liian helposti. Sellainen suhde on korjattavissa.
Ei päde minun tietämiini tapauksiin. Mitään näkyviä riitoja ei ole ollut. Pikemminkin on sellainen olo, että on luultu, että ero ratkaisee ongelmat ja tekee onnelliseksi. Mutta niin ei ole käynytkään ja siksi eksää joutuu haukkumaan.
 
vierailija
Jos eroavan parin näkökulmat ovat täysin päinvastaiset ja värittyneet, on ero täysin oikea valinta. Riitelyn jäljet ovat ikuiset, eikä sellaisesta enää ole palaamista takaisin. Eli näin eri linjoilla liikkuvalle parille on aivan turha mitään muuta ehdotellakaan.
Juuri tämänkaltaiset kommentit ovat näiden palstojen ylivoimaisesti hyödyttömintä ja suorastaan karmeinta antia. Internetin samalla paras ja myös huonoin puoli on siinä, että tällaiset ammumoolokit pääsevät vapaasti laukomaan omia mielipiteitään yleismaailmallisina totuuksina. Ei mielipiteiden ilmaisussa sinänsä pahaa ole, se on se hyvä puoli. Huono puoli on siinä, että joku voi ottaa nämä tämän ja muiden hahmojen tässäkin ketjussa toistamiseen esitetyt harhaiset kuvitelmat ja päähänpinttymät sellaisina totuuksina, joiden tuella kannattaa tehdä tosielämän oikeita päätöksiä.
 
vierailija
Tilanne jatkuu, jääkausi jatkuu....

En ole pyytänyt anteeksi ja mies ei sitä todellakaan tee.

Joku tässä ketjussa ehdotti toisenlaista ratkaisutapaa, joten olen nyt valinnut sen tien. Sen sijaan, että odottaisin miehen tekevän jotain niin olen itse alkanut tehdä ihan muita asioita. Itseään ja omaa käyttäytymistään voi muuttaa, toista ei.
Olen käynyt leffassa, taidenäyttelyssä, pizzalla kavereiden kanssa, lenkillä.... mitä tahansa, mistä tulee hyvä olo. Kesäksi olen jo suunnitellut käyväni monessa kesätapahtumassa.

Suuntaan katseeni ulospäin, ohi miehestä, pois suhteestamme ja täytyy myöntää, että jokainen uusi päivä on helpompi kuin eilinen.

ap
 
  • Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
vierailija
Tilanne jatkuu, jääkausi jatkuu....

En ole pyytänyt anteeksi ja mies ei sitä todellakaan tee.

Joku tässä ketjussa ehdotti toisenlaista ratkaisutapaa, joten olen nyt valinnut sen tien. Sen sijaan, että odottaisin miehen tekevän jotain niin olen itse alkanut tehdä ihan muita asioita. Itseään ja omaa käyttäytymistään voi muuttaa, toista ei.
Olen käynyt leffassa, taidenäyttelyssä, pizzalla kavereiden kanssa, lenkillä.... mitä tahansa, mistä tulee hyvä olo. Kesäksi olen jo suunnitellut käyväni monessa kesätapahtumassa.

Suuntaan katseeni ulospäin, ohi miehestä, pois suhteestamme ja täytyy myöntää, että jokainen uusi päivä on helpompi kuin eilinen.

ap
Nyt veikkauksia, kuinka kauan ap:llä+miehellään jääkausi jatkuu!
 
vierailija
Tilanne jatkuu, jääkausi jatkuu....

En ole pyytänyt anteeksi ja mies ei sitä todellakaan tee.

Joku tässä ketjussa ehdotti toisenlaista ratkaisutapaa, joten olen nyt valinnut sen tien. Sen sijaan, että odottaisin miehen tekevän jotain niin olen itse alkanut tehdä ihan muita asioita. Itseään ja omaa käyttäytymistään voi muuttaa, toista ei.
Olen käynyt leffassa, taidenäyttelyssä, pizzalla kavereiden kanssa, lenkillä.... mitä tahansa, mistä tulee hyvä olo. Kesäksi olen jo suunnitellut käyväni monessa kesätapahtumassa.

Suuntaan katseeni ulospäin, ohi miehestä, pois suhteestamme ja täytyy myöntää, että jokainen uusi päivä on helpompi kuin eilinen.

ap
Hienoa ap. Alat löytämään itsesi. Nauti elämästäsi, äläkä anna typerän ukon pilata sitä.
 
vierailija
Mieti tarkkaan, mitä haluat. Haluatko jatkaa miehen kanssa, jolle et merkitse yhtään mitään? Jotenkin haiskahtaa siltä, ettet ole ollut koskaan miehelle "se ykkönen" ja "elämän nainen."

Pitkässä suhteessa molemmat joutuvat tekemään myönnytyksiä, kompromisseja. Mies ei niitä suhteen aikana ole tehnyt. Tämä käytös PITÄISI sanoa ap:lle jo ihan helvetin paljon.
 
Mä en aapeen tilanteesta tiedä hittojakaan.

Sen mä tiedän, että jokseenkin jokainen itsepuolustuskurssi alkaa sanoin "jos on pakoreitti olemassa niin käytä sitä äläkä jää tappelemaan."

Minäkin lähden mielummin baariin kuin alan tappelemaan semmoisen kanssa jota rakastan.
 
Mä en aapeen tilanteesta tiedä hittojakaan.

Sen mä tiedän, että jokseenkin jokainen itsepuolustuskurssi alkaa sanoin "jos on pakoreitti olemassa niin käytä sitä äläkä jää tappelemaan."

Minäkin lähden mielummin baariin kuin alan tappelemaan semmoisen kanssa jota rakastan.
AP ei kai maininnut mitään tappeluista? Riitely on eri asia kuin tappelu, ja silloinkin olisi syytä hakeutua hoitoon, jos ei osaa riidellä ilman että riidasta tulee tappelu.
 
vierailija
Kuinka kauan pystyt elämään tuossa jääkaudessa, ap?

Etkö kaipaa läheisyyttä, halauksia tai suukkoja? Tai joskus seksiä?

Kerroit, että suuntaat katseesi jo pois suhteestanne. Oletko jo päättänyt, että suhde on ohi? En tarkoita, että sinun pitäisi erota tai ei pitäisi erota. Mutta mieti tarkasti, kaikessa rauhassa, mitä haluat.
 
vierailija
Sitten kun olosi on tasapainoinen ja hyvä, ja tunnut että riität itsellesi, kyllä mieskin alkaa sitä kaipaamaan. Sen jälkeen olisi hyvä käydä jossain yhdessä keskustelemassa, terapeutilla.

Sinä olet ilmeisesti se joka pohdiskelee, joten sinulla ei tule olemaan vaikeuksia selvitä jatkossakin. Mutta jos miehesi ei opi erittelemään kielteisiä tunteitaan, hän tulee olemaan tuntemustensa vanki aina. Raskainta se varmasti tulee olemaan hänelle itselleen, kun hän näennäisesti hukuttaa vihaisuuden pakenemalla sitä, mutta ei käsittele mikä torjuntaan johtaa.

Varmasti kipinää teillä on, ihan vain tavasta ja tottumuksesta ei noin pitkää parisuhdetta yhdessä kuljeta. Toivottavasti pääsette käsiksi ongelmien juurille.
 
vierailija
Tilanne jatkuu, mutta on muuttunut.

Viikonloppuna mies siirtyi toiseen huoneeseen nukkumaan. Ihan omasta aloitteestaan. Huomaan, että ajattelutapani on muuttunut sillä aiemmin olisin ollut todella loukkaantunut kun mies olisi lähtenyt sohvalle nukkumaan. Nyt ensimmäinen ajatukseni oli:"No, onhan se ihan hyvä kokeilla, miltä tuntuu nukkua yksin" ja jonkin ajan kuluttua tuli mieleeni:"Kuinkahan nopeasti miehelle tulee selkä kipeäksi."

Mies ei varmasti ymmärrä, miten tilanne on aivan erilainen kuin aiempina kertoina. Mutta nyt minulla ei ole mitään velvollisuutta yrittää pitää kodin ilmapiiriä hyvänä. Lapsista ei enää tarvitse välittää kun on enää vain mies ja minä.
Pystyn keskittymään omiin tuntemuksiini ja ajatuksiini.

ap
 
vierailija
Tilanne jatkuu, mutta on muuttunut.

Viikonloppuna mies siirtyi toiseen huoneeseen nukkumaan. Ihan omasta aloitteestaan. Huomaan, että ajattelutapani on muuttunut sillä aiemmin olisin ollut todella loukkaantunut kun mies olisi lähtenyt sohvalle nukkumaan. Nyt ensimmäinen ajatukseni oli:"No, onhan se ihan hyvä kokeilla, miltä tuntuu nukkua yksin" ja jonkin ajan kuluttua tuli mieleeni:"Kuinkahan nopeasti miehelle tulee selkä kipeäksi."

Mies ei varmasti ymmärrä, miten tilanne on aivan erilainen kuin aiempina kertoina. Mutta nyt minulla ei ole mitään velvollisuutta yrittää pitää kodin ilmapiiriä hyvänä. Lapsista ei enää tarvitse välittää kun on enää vain mies ja minä.
Pystyn keskittymään omiin tuntemuksiini ja ajatuksiini.

ap
Onko miehelläsi toinen nainen (kun ei halua enää edes sängyssä nukkua)? Haluaa suututtaa sinut, jotta voi sitten lähteä hyvillä mielin?
 
vierailija
Tilanne jatkuu, mutta on muuttunut.

Viikonloppuna mies siirtyi toiseen huoneeseen nukkumaan. Ihan omasta aloitteestaan. Huomaan, että ajattelutapani on muuttunut sillä aiemmin olisin ollut todella loukkaantunut kun mies olisi lähtenyt sohvalle nukkumaan. Nyt ensimmäinen ajatukseni oli:"No, onhan se ihan hyvä kokeilla, miltä tuntuu nukkua yksin" ja jonkin ajan kuluttua tuli mieleeni:"Kuinkahan nopeasti miehelle tulee selkä kipeäksi."

Mies ei varmasti ymmärrä, miten tilanne on aivan erilainen kuin aiempina kertoina. Mutta nyt minulla ei ole mitään velvollisuutta yrittää pitää kodin ilmapiiriä hyvänä. Lapsista ei enää tarvitse välittää kun on enää vain mies ja minä.
Pystyn keskittymään omiin tuntemuksiini ja ajatuksiini.

ap
Mies yrittää selvästikin kostaa sinulle jotain, mutta ei tyhmyyksissään tajua tekevänsä vain itselle hallaa. Hyvä, että osaat katsoa asiaa jo laajemmin, että loukkaannu tuollaisesta typerästä käytöksestä.

Meillä mies on myös pikkuhiljaa siirtynyt nukkumaan yhä useammin olohuoneen sohvalle. Mitään yksittäistä riitaa ei ole, mutta paljon yleistä skismaa on ollut, joka on vienyt toisen arvostuksen ja kunnioituksen kokonaan. Olen vain tyytyväinen, ettei tarvitse kuunnelle miehen kuorsausta ja saan nukkua omassa rauhassani.
 
vierailija
Meillä mies alkoi tajuamaan, kun välttelin häntä päiväsaikaan. Aina, kun hän tuli töistä lähdin tytön kanssa harrastuksiin. Tultiin vasta illalla kotiin. Iltapala, pyykit ja nukkumaan. Reissuihin en lähtenyt hänen kanssaan. Kerroin, että olen mieluummin mukavien ihmisten seurassa, en kiukuttelevien. Nyt on ollut ihmeen ystävällinen viikon verran. Jopa ehdottanut kahdenkeskistä viikonloppureissua! What? Odotan vain, että milloin se saa taas raivarin ja vähäinenkin on taas nollattu.
 
vierailija
Onko miehelläsi toinen nainen (kun ei halua enää edes sängyssä nukkua)? Haluaa suututtaa sinut, jotta voi sitten lähteä hyvillä mielin?
En usko, että miehellä on toinen nainen. Voi toki olla, mistä minä varmasti sen tietäisin. Tilaisuuksia hänellä on.

Joku kysyi, enkö kaipaa hellyyttä ja läheisyyttä. Välillä kaipaan, mutta se menee ohi.
Kuten sanoin, jokainen uusi päivä on helpompi kuin eilinen. Näin tämä menee.

ap
 
vierailija
Meillä mies alkoi tajuamaan, kun välttelin häntä päiväsaikaan. Aina, kun hän tuli töistä lähdin tytön kanssa harrastuksiin. Tultiin vasta illalla kotiin. Iltapala, pyykit ja nukkumaan. Reissuihin en lähtenyt hänen kanssaan. Kerroin, että olen mieluummin mukavien ihmisten seurassa, en kiukuttelevien. Nyt on ollut ihmeen ystävällinen viikon verran. Jopa ehdottanut kahdenkeskistä viikonloppureissua! What? Odotan vain, että milloin se saa taas raivarin ja vähäinenkin on taas nollattu.
No, oletteko lähdössä kahdenkeskistä viikoinloppua viettämään? Vai onko tullut jotain muta skismaa?
 
vierailija
Mies on tottunut siihen, että saa pyyhkiä perseensä sinuun ja silti sinä olet kiltisti siinä vieressä. Ilmeisesti mies on nyt hankkinut jonkun uuden hoidon ja sen takia nukkuu eri huoneessa kuin sinä.

En lähtisi vetoa lyömään sen puolesta, että suhteenne kestää edes jouluun.
 

Yhteistyössä