Miten ihmiset päätyvät sellaiseen ammattiin kuin teurastaja?

  • Viestiketjun aloittaja Äimänkäki
  • Ensimmäinen viesti
Äimänkäki
Tulin pohtineeksi, että miten ihminen päätyy töihin teurastajaksi? Onko se oikeasti jonkun unelma, päästä tappamaan eläimiä, vai päätyykö siihen vahingossa? Miksi kukaan haluaa olla siinä työssä? Millainen koulutus siihen on? Saako siitä työstä jotain tyydytystä, vai onko se eläimen hengiltä päästäminen vain välttämätön paha? Mitä muuta siihen hommaan kuuluu, kuin tappaminen?

Anteeksi, jos tämä kuulostaa ennakkoluuloiselta kysymykseltä, mutta kunhan pohdin. Harvan kuitenkaan kuulee sanovan, että unelmana olis teurastajan ammatti ja jotenkin itsestä tuntuisi, että se olis vihoviimeisin homma, johon ryhtyisin. Tietysti on hyvä, että joku pystyy ja haluaa, enkä halua tällä loukata tai väheksyä ketään ammattiryhmän edustajaa. Kunhan kummastelen.
 
"vieras"
Teurastajasta en tiedä, mutta lihanleikkaajan ammatti on ainakin tarkkaa käsityötä. Tienaavatkin tämän vuoksi aika hyvin. Teurastajaksi ehkä vaan päädytään, jos on työtä tarjolla.
 
työ sekin
Monet alkavat teurastajaksi perhe yrityksessä ja jatkavat toimintaa. Myös elintarvike tehtaaseen töihin hakiessa ei tiedä välttämättä etukäteen mille osastolle "joutuu" töihin. Ei teurastomolla ole töissä mitään saatanallisia rituaaleja harrastavia ihmisiä. Ei sitä kuule mieti jotta käänteleekö sitä fazerin suklaalevyjä vai teurastaako eläintä. Linja tuotantoon turtuu parissa päivässä. Ei sitä mieti sen kummemmin. Joku sen työn aina tekee ja teurastajilla on kovat palkat niinkuin muillakin teurastamon työntekijöillä :)
 
"vieras"
rehellistä työtä, miksei päätyisi? Tuskin se kenenkään haave on, ei varmaan hautausurakoitsijakaan.

Eli menty teurastamolle kesäduuniin ja jääty sinne. Miksikäs ei?

MÄ en käsitä miten joku voi haluta HAMMASLÄÄKÄRIKSI.
 
"vieras"
Teurastajaksi ei opiskella tosin kuin lihan leikkaajaksi. Työ opettaa! Työ ei sinällään tuo minkäänlaista tyydytystä niinkun ei moni muukaan homma. Teurastamon työhön kuuluu paljon muutakin kuin tappaminen kuten esim. navetalla mahdollinen eläinten ruokkiminen, teuraseläinten ajaminen linjassa, teurastus,keitto, ripustaminen,kalttaus, tilanumerojen otto, suolestus, elinten irroitus ja tarkistus, viimeistely työt, laaduntarkastus, punnitus ja rasvaprosentin mittaus, varastointi yms..
 
Äimänkäki
[QUOTE="vieras";23945095]

MÄ en käsitä miten joku voi haluta HAMMASLÄÄKÄRIKSI.[/QUOTE]

En mäkään kunnolla, vaikka toki ymmärrän paremmin nuo hoitoalan ja lääketieteelliset hommat, kuin vaikka tuon teurastajan. Kutsumusammattihan se on olla jonkin alan lääkäri ja siihen ajaa varmaan suuri kiinnostus lääketiedettä kohtaan sekä halu auttaa ihmisiä. Siitäkään huolimatta en ymmärrä, miksi joku haluaa erikoistua juuri hampaisiin tai gynekologiselle puolelle. Mutta jälleen kerran, onneksi joku haluaa tehdä niitäkin hommia. Arvokasta työtä tekevät.
 
"vieras"
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka monta prosenttia ihmisistä päätyisi kasvissyöjiksi tai ainakin radikaalisti vähentämään lihansyöntiä, jos vierailisi katsomassa eläinten teurastusta?
 
"vieras"
Raha se on joka ratkaisee! Suurin osa lääkäreistäkin miettii alalle ryhtyessään vain statusta ja rahaa. Harvalle se on kutsumus kumminkaan, kutsumustyötä tekevät on henkiparantajia yms parantajia jotka eivät tee työtä rahastus tarkoituksessa.
 
olenkiva
[QUOTE="vieras";23945137]Olisi mielenkiintoista tietää kuinka monta prosenttia ihmisistä päätyisi kasvissyöjiksi tai ainakin radikaalisti vähentämään lihansyöntiä, jos vierailisi katsomassa eläinten teurastusta?[/QUOTE]

Vaikka se teurastus vois ensikertalaisesta näyttää raa'alta, mutta ei sitä varmaan tulis ajatelleeksi, että se lautasella oleva pihvi on valmistettu sillä tavalla. Ei sitä ajattele, mistä se tulee.
 
"vieras"
Kyllä ne ihmiset on jo ennestään kasvissyöjiä muutenkin :) Ei kukaan rupea kasvissyöjäksi sen takia, aika iso reagointi tapa. Uskokaa jo jottei siinä teurastamisessa oo mitään raakaa tai raa`an näköistä :)
 
.....
[QUOTE="vieras";23945260]Voi oksetus. Lapset varmaan tykkää. "Nyt tuikataan Nöpöä kaulaan ja kohta siltä saa kiskoa nahan irti."[/QUOTE]

Niin pitää tehdä, että saa lihaa. Oletkos ihan vieraantunut luonnosta?
 
maistuu se liha minullekin
Miten kukaan päätyy mihinkää ammattiin,onko jonkun unelma päästä parturi-kampaajaksi sorkkimaan jonkun paskasta päätä? miten kukaan päätyy hoitajaksi pesemään toisten paskoja ja vaihtamaan haisevia haavalappuja ym. miten kukaan päätyy siivoojaksi siivoamaan toisten paskoja jokainen siivotkoon omansa,miten kukaan päätyy mihinkään?
 
Äimänkäki
Miten kukaan päätyy mihinkää ammattiin,onko jonkun unelma päästä parturi-kampaajaksi sorkkimaan jonkun paskasta päätä? miten kukaan päätyy hoitajaksi pesemään toisten paskoja ja vaihtamaan haisevia haavalappuja ym. miten kukaan päätyy siivoojaksi siivoamaan toisten paskoja jokainen siivotkoon omansa,miten kukaan päätyy mihinkään?
No parturikampaajan tai (sairaan)hoitajan ammatithan just on monien unelma-ammatteja, eikä niihin varmaan noin vain päädytä. Jonkun mielestä on ihanaa laittaa ihmisten hiuksia ja joku taas haluaa auttaa ihmisiä ja pelastaa jopa henkiä. Siivoojaksi voi päätyä, jos yksinkertaisesti pitää siivoamisesta, tai sitten siihen vain sattuu päätymään muuten vain.
 
Paitsi jos joku rimpuilee ja ei suostu tapettavaks? :D
Teurastamossa tuota ongelmaa ei teurastajalla taida olla, eläimen kuljetuksesta huolehtii joku muu, aika usein varmaankin se joka eläimen teurastamolle tuo. Pienissä teurastamoissa tuskin erikseen teurastajaa onkaan, yrittäjä voi huolehtia sekä eläimen kuljetuksesta että teurastuksesta sekä ruhon paloittelusta jne.

Oikeastaan on moniakin ammatteja joita ihmettelen enemmän.
 
"vieras"
Yllättävän moni päätyy ammattiinsa sattuman kautta. Pitäähän sitä ihmisen työtä tehdä, että saa palkkaa. Osa pystyy tekemään työtä, joka toiselle on kauhistus, mutta niinhän se muutenkin on.
 
"Minävaan"
Kuvitelkaapa ihmiset jos kukaan ei ryhtyisi teurastajaksi. Joko te sitten itse hankitte eläimet ja teurastatte ne itse tai ryhdytte kasvissyöjiksi. Alkakaa arvostamaan niitä jotka edes viitsii tehdä tätä työtä teidän vuoksenne
 
HK Paasikivi
[QUOTE="vieras";23945137]Olisi mielenkiintoista tietää kuinka monta prosenttia ihmisistä päätyisi kasvissyöjiksi tai ainakin radikaalisti vähentämään lihansyöntiä, jos vierailisi katsomassa eläinten teurastusta?[/QUOTE]

Mua on alkanut näin vanhemmiten kiinnostamaan ruoan alkuperä ja oon törmänny tähän samaan ajatukseen. Tässä on sulle 1 ihan tavallinen ihminen joka on vähentänyt lihansyöntiä radikaalisti ja harkinnut kasvissyöntiä nyt kun olen tullut enemmän tietoiseksi siitä että tää pihvi mun lautasella onkin elävien ja täysin tuntevien olentojen verenvuodatuksen (kärsimyksen jopa jossain?) tulos. Antaa niiden elukoiden elää rauhassa luonnossa missä kuuluukin... Hyvä elämä ja luonnollinen lopetus niin kyl sit söisin ihan hyvällä omatunnolla!

Minkä takia pitäisi tehotuottaa eläviä olentoja päästöineen ja kulutuksineen vaan ravitsemaan ihmisiä ja hetken hyvän maun suussa takia.
Eiks kukaan muu huomaa kui perkeleesti sitä lihaa löytyy vaikkapa yhden pikkukaupan varastosta. Entäpä kui paljon siitäki menee loppupeleis roskiin?

Fiksuna ihmisenä mulla on vapaa tahto, valinta ja vastuu. Niin on muillakin.

Kyl mieluummin poimin vaikka kukkia elääkseni ku tahraan käteni vereen. Joku joka ajattelee toisin niin ei haittaa, asioita ei voi nähdä vaan yhdellä tavalla. Mut en oo todellakaan ainoa joka näin ajattelee...
 
Selfish carnivore
Mua on alkanut näin vanhemmiten kiinnostamaan ruoan alkuperä ja oon törmänny tähän samaan ajatukseen. Tässä on sulle 1 ihan tavallinen ihminen joka on vähentänyt lihansyöntiä radikaalisti ja harkinnut kasvissyöntiä nyt kun olen tullut enemmän tietoiseksi siitä että tää pihvi mun lautasella onkin elävien ja täysin tuntevien olentojen verenvuodatuksen (kärsimyksen jopa jossain?) tulos. Antaa niiden elukoiden elää rauhassa luonnossa missä kuuluukin... Hyvä elämä ja luonnollinen lopetus niin kyl sit söisin ihan hyvällä omatunnolla!

Minkä takia pitäisi tehotuottaa eläviä olentoja päästöineen ja kulutuksineen vaan ravitsemaan ihmisiä ja hetken hyvän maun suussa takia.
Eiks kukaan muu huomaa kui perkeleesti sitä lihaa löytyy vaikkapa yhden pikkukaupan varastosta. Entäpä kui paljon siitäki menee loppupeleis roskiin?

Fiksuna ihmisenä mulla on vapaa tahto, valinta ja vastuu. Niin on muillakin.

Kyl mieluummin poimin vaikka kukkia elääkseni ku tahraan käteni vereen. Joku joka ajattelee toisin niin ei haittaa, asioita ei voi nähdä vaan yhdellä tavalla. Mut en oo todellakaan ainoa joka näin ajattelee...
Uskomaton ajattelutapa. Kyllähän ne muutkin eläimet luonnossa tahraavat tassunsa vereen ja syövät toisiaan, mä olen elänyt aina siinä uskossa, että seon luonnollista. Must kaiken lisäks tuntuu, että inhimillisemmällä, jos tota sanaa voi tässä tapauksessa käyttää, tavalla me ihmiset ruokamme tuotetaan ku metsän eläimet! Tainnutuspiikit ja kaikki, helppo ja rauhallinen kuolema, ja ovat vielä elukat eläneetki hyvin ennen armollista loppua.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23945137]Olisi mielenkiintoista tietää kuinka monta prosenttia ihmisistä päätyisi kasvissyöjiksi tai ainakin radikaalisti vähentämään lihansyöntiä, jos vierailisi katsomassa eläinten teurastusta?[/QUOTE]

Olen ollut katsomassa prosessia ja nyt sitä vasta todella arvostaakin valmista pihviä jonka vaan noukkii kaupan kylmäaltaasta! Isoissa lihatehtaissa teurastus on varsin nopea homma, ei siinä eläin juurikaan ehdi värkätä mitä tapahtuu.
 

Yhteistyössä