Miten ihmisillä voi olla varaa asua Helsingissä?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
...
Ihmettelen ja kiroan samaa harva-se-päivä. Eniten ärsyttää nämä asuntojen hinnat. Aivan älytöntä, että jostain kolmiosta joutuu maksamaan lähemmäs 300 000 saati sitten jos pitäisi vielä isompaan muuttaa.
 
Sitä vaan tyytyy maksaan sen mikä pyydetään, koska jossain on pakko asua. Oon asunu kalliissa ja melko edullisissakin asunnoissa täällä. Opiskellessa yksiön vuokra oli 400e, opintotuki 404e :D Mutta kaupungin kämpän jos saa niin se on onni! Itse olen saanut kahdesti ja nyt en kyllä tästä luovu.
 
Rollolainen
no, mä asun ROvaniemellä ja täällä on KAUPUNGIN vuokra-asunnot tosi kaalliita, melkein Helsingin hinnoissa, myös bensa on kalliimpaa ja ruokakin monessa kupassa kalliimpaa. heksingissäkin ruoka on halvempaa.
 
"vieras"
Miksei olisi? Jo sillä hinnalla kun pitää olla kaksi autoa, maksaisi sitä erotusta asunnon hintaan verrattuna meidän halvempaan asuntoon ja tulee toimeen kyllä Helsingissä ilman autoakin... että kahden auton hinnalla saa varmaan melkoisen lukaalin jo.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22862403]Miksei olisi? Jo sillä hinnalla kun pitää olla kaksi autoa, maksaisi sitä erotusta asunnon hintaan verrattuna meidän halvempaan asuntoon ja tulee toimeen kyllä Helsingissä ilman autoakin... että kahden auton hinnalla saa varmaan melkoisen lukaalin jo.[/QUOTE]

10 000 € saa jo ihan kivan pienen farkun käytettynä ja kahdella kerrottuna 20 000 € - ei sillä kyllä lukaalia saa. Tosin maksaahan auton käyttökin mutta siitä huolimatta.
 
[QUOTE="vieras";22862403]Miksei olisi? Jo sillä hinnalla kun pitää olla kaksi autoa, maksaisi sitä erotusta asunnon hintaan verrattuna meidän halvempaan asuntoon ja tulee toimeen kyllä Helsingissä ilman autoakin... että kahden auton hinnalla saa varmaan melkoisen lukaalin jo.[/QUOTE]

Minkäs hintaisista autoista on kyse jos saa lukaalin niillä?
 
Niin ja vielä se, että Helsingissä on toki moni asia halvempaa ja helpompi toteuttaa, esimerkiksi laivaristeilyt, matkoihin ei juuri mene rahaa toisin kuin vaikkapa Jyväskylästä. Konsertteja on paljon, ruokakauppavalikoima isompi jne. Mutta ne omistusasunnot on kamalan hintaisia ja toki vuokratkin on joissakin paikoissa korkeat, mutta sitten taas Helsingistäkin löytää kohtuullisen edullisia vuokra-asuntoja. Itse voisin esimerkiksi mieluummin asua Itä-Helsingissä kuin vaikkapa Kuopiossa. Kuitenkin ensinmainitussa on kaikki kaupat ym. lähempänä ja helpompi matkustaa jne.
 
"vieras"
Mun kaveri asuu täällä Helsingissä n. 73m2 kolmiossa, kaupungin vuokra-asunto ja vuokra on alle 600e, sisko asuu saman kokoisessa kolmiossa, myöskin kaupungin mutta paremmalla paikalla ja vuora on 740e.

Onhan täällä monien asuntojen vuokrat kalliit mutta kai keskimäärin pk-seudulla on paremmat palkatkin (toki on aloja joilla palkat on huonot paikasta riippumatta) ja ruokakaupoissa valikoimaa, helpompi löytää hyviä tarjouksia ja edullisia etnisiä kauppoja yms.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22862403]Miksei olisi? Jo sillä hinnalla kun pitää olla kaksi autoa, maksaisi sitä erotusta asunnon hintaan verrattuna meidän halvempaan asuntoon ja tulee toimeen kyllä Helsingissä ilman autoakin... että kahden auton hinnalla saa varmaan melkoisen lukaalin jo.[/QUOTE]

Hmm.. Autoni maksoi 300e, minkälaisen lukaalin sieltä helsingistä saa 600 eurolla?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22862438]10 000 € saa jo ihan kivan pienen farkun käytettynä ja kahdella kerrottuna 20 000 € - ei sillä kyllä lukaalia saa. Tosin maksaahan auton käyttökin mutta siitä huolimatta.[/QUOTE]

Ja kun lisäät siihen sen ettei me täälläkään ilman asuta niin jääpi aika poaljon enemmän käyttöön siihen asuntoon, että varmaan saa paremman lukaalin kuin täällä. Ja ei meillä ole varaa noin halpoihin autoihin, niitähän saa yhtenään korjata, kun autoa käyttää niin kyllä se pitää pitää vähän uudempana.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22862457]Hmm.. Autoni maksoi 300e, minkälaisen lukaalin sieltä helsingistä saa 600 eurolla?[/QUOTE]

Jos minä hankkisin noin halvan auton, niin kauanko kuvittelet päivittäisen työmatkan kestävän, taksikin tulisi aika kalliiksi joka välissä.
 
no, mä asun ROvaniemellä ja täällä on KAUPUNGIN vuokra-asunnot tosi kaalliita, melkein Helsingin hinnoissa, myös bensa on kalliimpaa ja ruokakin monessa kupassa kalliimpaa. heksingissäkin ruoka on halvempaa.
mistä tiedät ruokien hintaerot?ainakin Mikkelin ja Helsingin prismoissa ja cittareissa ruokien hinnat äkkiseltään katsottuna oli samat..siis niiden,mitä meillä yleensä ostetaan..
 
"vieras"
ja itä-helsingistä ja muutamilta muiltakin alueilta saa ihan kohtuuhintaisia omistusasuntojakin. Ja täytyyhän sitä jotenkin houkutella niitä ihmisiä asumaan muuallakin kuin pääkaupungissa, täällä on kuitenkin eniten töitä yms. tarjolla ja monet haluaa senkin takia muuttaa mutta sitten se halpa asuminen taas houkuttelee jäämään sinne pienemmälle paikkakunnalle jos kuitenkin joku työ on.
 
Rollolainen
Sitä vaan tyytyy maksaan sen mikä pyydetään, koska jossain on pakko asua. Oon asunu kalliissa ja melko edullisissakin asunnoissa täällä. Opiskellessa yksiön vuokra oli 400e, opintotuki 404e :D Mutta kaupungin kämpän jos saa niin se on onni! Itse olen saanut kahdesti ja nyt en kyllä tästä luovu.
Rovaniemellä KAUPUNGIN ASUNNOISSA taitaa olla tuo 400e yksiöstä ihan tavallinen hinta. Tää missä me asutaan on 5h+k ja vuokra on 1200e , täsä on mukana 90e vesimaksua /kk
Ja tää paikka missä asutaan ei ole lähelläkään luksusta
 
"vieras"
no, mä asun ROvaniemellä ja täällä on KAUPUNGIN vuokra-asunnot tosi kaalliita, melkein Helsingin hinnoissa, myös bensa on kalliimpaa ja ruokakin monessa kupassa kalliimpaa. heksingissäkin ruoka on halvempaa.
Jaa, no mäkin käyn Rovaniemellä aika usein ja kämpät on kyllä kallistuneet. Mutta ruoka on mun mielestä halvempaa kuin täällä Helsingissä. Hyvin vähän mutta silti. Bensa on siellä kalliimpaa, se on totta.
 

Yhteistyössä