Miten ihmisillä voi olla varaa asua Helsingissä?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Rollolainen
[QUOTE="poikia3";22863693]Täytyy lisätä Rollolaiselle, että siskollani on 4 lasta + miehen yksi lapsi, perheessä 7 henkeä. Suurin asunto, mitä Vantaan kaupunki heille pystyi tarjoamaan oli 106 neliöinen, ja heillä oli vielä lääkärintodistus, jonka mukaan yksi lapsista tarvitsee ehdottomasti sairautensa vuoksi oman huoneen. Huoneita tuossa asunnossa oli viisi - ja oli todellakin ahdasta.[/QUOTE]

se ei varmaan ole mun vika?
ei täällä Rovnaniemelläkään näin isoja asuntoja paljoa ole, kaupungilla. muta jos olis mahhdolisuus valita en vuokrais kaupungilta, koska kaupungin asunnot ovat kaliimpia
 
"poikia3"
[QUOTE="vieras";22863798]Samaa oon aina ihmetelly! Meillä on viime vuonna ostettu 100 neliön omakotitalo, vanha mutta täysin rempattu, josta maksettiin 145000. Kaveri osti juuri Helsingistä samaan hintaan kerrostaloyksiön. Tulot on meillä aika huonot tällä hetkellä joten lainaa lyhennetään vain 400 euroa kuussa (velkaa vain noin 1/3 talon hinnasta). Jos asuttais pk-seudulla niin jouduttas varmaan johonkin vuokrayksiöön :LOL: Ei kuitenkaan asuta missään maalla vaan ihan keskisuuressa kaupungissa. Elintasomme on huomattavasti parempi kuin jos lähtisimme pk-seudulle töiden perään.[/QUOTE]

Mulle siihen elintasoon kuuluu myös se elinympäristö. Ja sen vuoksi en voisi kuvitella asuvani missään muualla kuin täällä.
 
"hihi"
Välillä kieltämättä naurattaa kun jotkut meidän mittapuulla halpistönössä oikeen omakotitalossa oleskelijat märisee kuinka jotkut asuvat vain kerrostaloissa ja pitää näitä jotenkin sosiaaliluokassa jopa huonompina:D:D:D
Jos nyt ruvetaan vertaamaan meidän puolen millin KERROSTALOAsuntoa ja sitä 150 000 tönöä landella niin... :D

Helsingissä se on oikeastaan aika lailla toisin päin, hienoimmat ja kalleimmat asunnot ovat kerrtostaloja ja niitä ruputönöjä on jossain Helsingin rajoilla :)
 
Rollolainen
[QUOTE="hohhoijaa";22863743]Ai meinaat vai, että Vantaan kaupungin pitäisi rakentaa 6-7 huoneen kämppiä niitä muutamia suurperheitä varten, jotka tekevät liikaa lapsia tulotasoonsa nähden, eivätkä pysty hoitamaan omaa asuntoa? Just.

Tiedoksi, että jo 5 h asunto on kaupungin kämpäksi erittäin iso ja harvinainen. Ihmeellistä rutinaa. Suurin osa omistusasujistakin asuu lapsneen pienemmissä asunnoissa![/QUOTE]

tää on yhdistetty kahdesta asunnosta, , siksi tää yks makuuhuone on niin älytön.
Kaupungille varmaan edullisempaa näin
 
kompensaatio
[QUOTE="hihi";22863830]Välillä kieltämättä naurattaa kun jotkut meidän mittapuulla halpistönössä oikeen omakotitalossa oleskelijat märisee kuinka jotkut asuvat vain kerrostaloissa ja pitää näitä jotenkin sosiaaliluokassa jopa huonompina:D:D:D
Jos nyt ruvetaan vertaamaan meidän puolen millin KERROSTALOAsuntoa ja sitä 150 000 tönöä landella niin... :D

Helsingissä se on oikeastaan aika lailla toisin päin, hienoimmat ja kalleimmat asunnot ovat kerrtostaloja ja niitä ruputönöjä on jossain Helsingin rajoilla :)[/QUOTE]

Jep. Esimerkiksi Marjaniemi, Tammisalo, Lehtisaari ja Kuusisaari ovat tosiaan Helsingin rajalla. Ja hirveitä ruputönöjä niistä löytyykin:D
 
..
Jep. Esimerkiksi Marjaniemi, Tammisalo, Lehtisaari ja Kuusisaari ovat tosiaan Helsingin rajalla. Ja hirveitä ruputönöjä niistä löytyykin:D
Jep, vähän ontuva selitys tuolla edellisellä. Sitä paitsi kyllä jokaisessa isommassa kaupungissa on kaupunkien keskustassa ns. arvoasuntoja kerrostaloissa, jotka maksaa saman verran kuin tavanomainen omakotitalo kaupungin laidalla. Ei se ole vain Helsingin ilmiö. Mutta se ei tarkoita, etteivätkö parhailla paikoilla olevat tasokkaat omakotitalot maksa vieläkin enemmän kuin ne keskustan "arvoasunnot".
 
"sama"
Jep, vähän ontuva selitys tuolla edellisellä. Sitä paitsi kyllä jokaisessa isommassa kaupungissa on kaupunkien keskustassa ns. arvoasuntoja kerrostaloissa, jotka maksaa saman verran kuin tavanomainen omakotitalo kaupungin laidalla. Ei se ole vain Helsingin ilmiö. Mutta se ei tarkoita, etteivätkö parhailla paikoilla olevat tasokkaat omakotitalot maksa vieläkin enemmän kuin ne keskustan "arvoasunnot".
Noo joo toki on niitä arvoasuntoja, mutta jos mietitään verrattuna johonkin pikkukylän omk taloa niiden kerrostalotönöihin niin on aika iso ero mikä Helsingissä on, kun Helsingissä kerrostaloasuminen on aivan toista luokkaa KESKIMÄÄRIN.
Ei voi joku böndeltä mennä vertailemaan jotain varallisuutta tai sosiaaliluokkaa Helsingin kerrostalossa asuvien kanssa.
 
"vieras"
[QUOTE="hihi";22863830]Välillä kieltämättä naurattaa kun jotkut meidän mittapuulla halpistönössä oikeen omakotitalossa oleskelijat märisee kuinka jotkut asuvat vain kerrostaloissa ja pitää näitä jotenkin sosiaaliluokassa jopa huonompina:D:D:D
Jos nyt ruvetaan vertaamaan meidän puolen millin KERROSTALOAsuntoa ja sitä 150 000 tönöä landella niin... :D

Helsingissä se on oikeastaan aika lailla toisin päin, hienoimmat ja kalleimmat asunnot ovat kerrtostaloja ja niitä ruputönöjä on jossain Helsingin rajoilla :)[/QUOTE]

Totta,tolla hinnalla ei etelä-Suomesta saakaan kuin niitä ruputönöjä. Mutta keski-Suomesta sais jo ihan kivan omakotitalon =)
 
"vieras"
Onko palkat sitten muka niin paljon paremmat kuin muualla Suomessa? Mietin, että kun siivoojan tuntipalkka lähtee vähän alle kahdeksasta eurosta, niin miten ihmeessä sillä voi tulla toimeen perheellinen ihminen? Tietysti pienissä neliöissä asumalla jne, mutta silti...
 
"vieras"
[QUOTE="poikia3";22863829]Mulle siihen elintasoon kuuluu myös se elinympäristö. Ja sen vuoksi en voisi kuvitella asuvani missään muualla kuin täällä.[/QUOTE]

Nimenomaan :) Juuri Helsingissä käyneenä, olipa ihana palata takaisin tähän omaan elinympäristöön!
 
se joku
[QUOTE="vieras";22863949]Onko palkat sitten muka niin paljon paremmat kuin muualla Suomessa? Mietin, että kun siivoojan tuntipalkka lähtee vähän alle kahdeksasta eurosta, niin miten ihmeessä sillä voi tulla toimeen perheellinen ihminen? Tietysti pienissä neliöissä asumalla jne, mutta silti...[/QUOTE]

Ei voikkaan. Siivoojan palkalla ei tule pelkästään toimeen. Vaan tarvitaan toinen jonka tulot väh. 1600-1800 nettona.
 
"vieras"
En vaan ymmärrä että mitä mahtavaa ja luksusta on asua ahtaassa kerrostalokolmiossa kiireen ja saasteiden keskellä, kun vastaavasti voisi asua pienessä kaupungissa uudehkossa omakotitalossa, tepastella omalla pihalla. Samat peruspalvelut löytyy melkeimpä kaikista yli 20000 asukkaan kaupungista kun sieltä helsingistäkin. Voi asua kaupungissa missä on kaikki mitä ihminen tarvii, mutta silti luonnon keskellä.
 
"poikia3"
[QUOTE="vieras";22863967]Nimenomaan :) Juuri Helsingissä käyneenä, olipa ihana palata takaisin tähän omaan elinympäristöön![/QUOTE]

Se on katsos mitä itse kukin arvostaa, minä en varmasti siellä voisi taas asua!
 
autoilija / työntekijä
[QUOTE="vieras";22862887]Merkkihuolto tuo taikasana. :D Autoni on vuosimallia -97 että ei mikään ikäloppu edes, kyllä sen vikadiagnoosin voi tehdä myös itse. Viisas tulee toimeen vähemmällä rahalla kuin ei niin viisas.[/QUOTE]

Joo. Se nimenomaan on se TAIKASANA, jotta auton takuu ei lopu.

Sulla ei ilmeisesti ole uudempaa autoa ollutkaan, kun et kuluista ymmärrä. Voin aivan hyvin tehdä "vikadiagnoosin" itse autooni, kun siitä sammuu toinen ajovalo. Mutta ei sitä pysty itse vaihtamaan, eli pikkujututkin maksaa. Ja auton on pakko olla kunnossa, ilman sitä en pääse työpisteelle kun ei julkisia ole enkä sovittuihin tapaamisiin akselilla kotka-jkl-helsinki...
 
..
[QUOTE="vieras";22863949]Onko palkat sitten muka niin paljon paremmat kuin muualla Suomessa? Mietin, että kun siivoojan tuntipalkka lähtee vähän alle kahdeksasta eurosta, niin miten ihmeessä sillä voi tulla toimeen perheellinen ihminen? Tietysti pienissä neliöissä asumalla jne, mutta silti...[/QUOTE]

No just luin insinööriliiton palkkatilastoa, joka miehelle tuli, sen mukaan insinöörien palkat on pääkaupunkiseudulla keskimäärin kolmisen sataa enemmän kuin keskimäärin muualla Suomessa. Insinöörien palkat on tuollaista kolmea puolta-neljää puolta tonnia eli ihan keskituloisella ehkä palkat noin 200€ enemmän pks? Vaikka olisi kahden palkansaajan perhe, niin kun tuosta ottaa verot pois, niin eipä sillä jäljelle jäävällä rahalla vielä paljon asumiskuluja kompensoida. Ainakaan niitä tuplahintaisia omakotitaloja ostella.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja autoilija / työntekijä;22864049:
Joo. Se nimenomaan on se TAIKASANA, jotta auton takuu ei lopu.

Sulla ei ilmeisesti ole uudempaa autoa ollutkaan, kun et kuluista ymmärrä. Voin aivan hyvin tehdä "vikadiagnoosin" itse autooni, kun siitä sammuu toinen ajovalo. Mutta ei sitä pysty itse vaihtamaan, eli pikkujututkin maksaa. Ja auton on pakko olla kunnossa, ilman sitä en pääse työpisteelle kun ei julkisia ole enkä sovittuihin tapaamisiin akselilla kotka-jkl-helsinki...
Ai ajovaloa ei pysty itse vaihtamaan? Kyllä olen vaihtanut niin polttimot kuin umpiotkin. Ja nekin haettu romuttamolta puoli-ilmaiseksi.
 
Suzyanne
[QUOTE="vieras";22864032]En vaan ymmärrä että mitä mahtavaa ja luksusta on asua ahtaassa kerrostalokolmiossa kiireen ja saasteiden keskellä, kun vastaavasti voisi asua pienessä kaupungissa uudehkossa omakotitalossa, tepastella omalla pihalla. Samat peruspalvelut löytyy melkeimpä kaikista yli 20000 asukkaan kaupungista kun sieltä helsingistäkin. Voi asua kaupungissa missä on kaikki mitä ihminen tarvii, mutta silti luonnon keskellä.[/QUOTE]

Ei ole mahtavaa ja luksusta. Mutta minä asuin vuosikausia yhdessä oli 50 000 asukkaan kaupungissa, enkä öäytänyt ammattiani vastaavaa työtä, tai edes kahta ammattiani vastaavaa, paitsi osa-aikaista, ja sillä ei tod. elänyt. Lisäksi musiikin harrastajana en löytänyt sieltä koskaan mieleistäni bändiä, (suurin osa oli örinäheviä tai humppaa) täältä Helsingistä olen löytänyt kaksikin. Lisäksi olen saanut täältä enemmän ystäviä kuin mistään muualta aiemmin. Lisäksi mies on täältä kotoisin. Ja vielä, mulla on täällä vakituinen työpaikka jossa viihdyn. Siinä syitä olla Helsingissä. :)
 

Yhteistyössä