Miten käy kesälomille, jos irtisanoudun työstäni nyt?

Onko jollakulla ollut vastaavaa tilannetta? Mikäli irtisanoudun työstäni, niin onko minulla oikeus pitää kesälomat kuukauden irtisanomisaikana vai voiko työnantaja vaatia minun olevan töissä ja maksaa lomat rahana?
 
r0s
Pistitpä visaisen!

En tiedä miten se oikeasti menee, mutta myn vittumainen ex-työnantajani vaati olemaan jokaikisen päivän irtisanomisajasta duunissa.

(Ja jätti kyllä ne lomatkin maksamatta.)
 
vierailija
Jos ei tähän ole ennalta sovittuna lomaa, voi työnantaja vaatia olemaan irtisanomisajan töissä. Sitä vartenhan se aika myöskin on, että työnantajalla on aikaa varautua muutokseen ja hankkia uusi työntekijä tilallesi.
 
vierailija
Loma pitää olla tiedossa lain mukaan vähintään kuukausi ennen loman aloittamista. Eli summa summarum: jos kesäkuu on sovittu lomaksi, niin se ei sitä enää voi muuttaa. Irtisanoudut tai et. Jos loma on heinäkuu, niin irtisanoudut keskuun vika.
 
vierailija
Jos ei tähän ole ennalta sovittuna lomaa, voi työnantaja vaatia olemaan irtisanomisajan töissä. Sitä vartenhan se aika myöskin on, että työnantajalla on aikaa varautua muutokseen ja hankkia uusi työntekijä tilallesi.
Tosiaan kyseessä on työnantajan oikeusturva. Kuka sen seuraajan perehdyttää, jos irtisanoutuva lähteekin saman tien lomille?
 
vierailija
Eli kyse on lähinnä työnantajasta.
Jep, laki määrää minimit ja sitten työnantaja voi olla hövelimpi, jos tahtoo. Esim. mun tapauksessa en oo itse joutunut kouluttamaan seuraajaani ja projektit on olleet (= olen tahallaan lähtenyt) sellaisessa vaiheessa, että työnantaja ei joudu liriin. Ovat sitten myöntyneet toiveisiin, vaikka pakko ei ois ollut.
 
Loma pitää olla tiedossa lain mukaan vähintään kuukausi ennen loman aloittamista. Eli summa summarum: jos kesäkuu on sovittu lomaksi, niin se ei sitä enää voi muuttaa. Irtisanoudut tai et. Jos loma on heinäkuu, niin irtisanoudut keskuun vika.
Niin, jos työnantaja sen määrää. Itse olen ollut useammassa työpaikassa, joissa on vapaasti saanut säätää lomansa miten haluaa.
 
Itse kysymykseen, niin itse ainakin olen pitänyt loman irtisanomisajan aikana. Samoin ainakin työnantaja voi määrätä pitämään ne lomapäivät irtisanomisaikana, ettei tarvitse rahana maksaa.
 

Yhteistyössä