Miten kertoa vanhemmille raskaudesta ?

  • Viestiketjun aloittaja "Mievaan"
  • Ensimmäinen viesti
"Mievaan"
Eli miten kerron vanhemmille odottavani lasta ? Miten te olette kertoneet jos olette saaneet lapsen nuorena ? Kävisikö vaikka tälläinen runo minkä löysin netistä :
Little fingers, ears and nose.
Little legs and feet and toes.
Little hands, so soft and light.
Little cheeks to kiss goodnight!
Guess what I'm waiting for :)
 
HippuTAR
Oon vaan sanonu että oon raskaana.

Tosin viimestä odottaes kerroin vasta joskus puolivälis ja sanoin että "Kai mun on pakko kertoa että oon raskaana ja laskettu aika on lokakuun lopus".
 
"äitee"
Minä olen ekaa odottaessa sanonut ihan suoraan ja muistan, että se jännitti himpun verran. Kun odotin kaksosia, lähetin äidille varhaisultrakuvan sähköpostiin ja kysyin, osaako tulkita kuvaa. Hänelläkin siis kaksoset.
Tuo sinun runo käy mielestäni ihan hyvin. Onnea odotukseen.
 
"vieras"
[QUOTE="Mievaan";29048499]Eli miten kerron vanhemmille odottavani lasta ? Miten te olette kertoneet jos olette saaneet lapsen nuorena ? Kävisikö vaikka tälläinen runo minkä löysin netistä :
Little fingers, ears and nose.
Little legs and feet and toes.
Little hands, so soft and light.
Little cheeks to kiss goodnight!
Guess what I'm waiting for :)[/QUOTE]

Toiset pitää näistä runoista, toiset eivät. Kerrot siten, kuten SINÄ haluat.
 
"emppu"
Minkä ikäinen olet? Itse sain esikoisen 18-vuotiaana, ja olihan se vaikea kertoa vaikka lapsi oli suunniteltu. Kerroin ihan vaan suoraan "meille syntyy jouluussa vauva". Ihan turhia tuollaiset runot, joudut vielä selittelemään jos ja kun eivät ymmärrä mitä tuo tarkoittaa.
 
Ap.
Joo eivät varmasti ilahdu... Olen 18v kun lapsi syntyy. Lapsi oli vahinko mutten silti pysty tekemään aborttia. Suurin syy miksi pelkään äidin reaktiota on se että mun mies jätti mut kun sai tietää raskaudesta ja hän on kuitenkin jo 22v... Että nyt odotan vauvaa yksin. Jeejee. Mutta kiitos vastauksista. Mietin vaa missä vaiheessa kerron. Kerronko sitten kun alkaa näkymään vai kun aborttia ei voi enää tehtä ? Tiedän että äiti alkaa huutamaan ja vaatii aborttia mutta olen kuitenkin onnellinen raskaudesta vaikka vähän pelottaa tämä yksinolo. :/
 
"vieras"
Joo eivät varmasti ilahdu... Olen 18v kun lapsi syntyy. Lapsi oli vahinko mutten silti pysty tekemään aborttia. Suurin syy miksi pelkään äidin reaktiota on se että mun mies jätti mut kun sai tietää raskaudesta ja hän on kuitenkin jo 22v... Että nyt odotan vauvaa yksin. Jeejee. Mutta kiitos vastauksista. Mietin vaa missä vaiheessa kerron. Kerronko sitten kun alkaa näkymään vai kun aborttia ei voi enää tehtä ? Tiedän että äiti alkaa huutamaan ja vaatii aborttia mutta olen kuitenkin onnellinen raskaudesta vaikka vähän pelottaa tämä yksinolo. :/
No tässä tapauksessa, et todellakaan lähetä mitään runoja, vaan sanot asian suoraan! Jos et kasvotusten tai puhelimessa uskalla, kirjoitat juuri tuon vaikka sähköpostissa, mitä juuri tuohon äsken kirjoitit.

Ja kerro asia HETI.
 
"vieras"
Joo eivät varmasti ilahdu... Olen 18v kun lapsi syntyy. Lapsi oli vahinko mutten silti pysty tekemään aborttia. Suurin syy miksi pelkään äidin reaktiota on se että mun mies jätti mut kun sai tietää raskaudesta ja hän on kuitenkin jo 22v... Että nyt odotan vauvaa yksin. Jeejee. Mutta kiitos vastauksista. Mietin vaa missä vaiheessa kerron. Kerronko sitten kun alkaa näkymään vai kun aborttia ei voi enää tehtä ? Tiedän että äiti alkaa huutamaan ja vaatii aborttia mutta olen kuitenkin onnellinen raskaudesta vaikka vähän pelottaa tämä yksinolo. :/
Kerrot asian näin: "Äiti, olen raskaana. Laskettu aika on x.x.xxx, eli olen täyttänyt silloin 18v. Lapsi oli vahinko, mutta en pysty tekemään aborttia. Pelkään sinun reaktiota, eteenkin, kun xxxx jätti minut, kun sai tietää raskaudesta. Odotan siis vauvaa nyt yksin. Jeejee. Tiedän, että alat huutamaan ja vaatimaan aborttia, mutta olen kuitenkin onnellinen raskaudesta. Tämä yksinolo vain pelottaa."
 
"hihi"
mie taisin soittaa sille että mitä teet sinä ja sinä päivänä siihen aikaan, kun vastasi että töissä niin totesin vaan että aijaa, et sie sitten lähe miun mukaan ultraan. Löi luurin korvaan ja soitti parin päivän päästä :D eipä tuo innosta loikkinu alkuun, pari kuukautta etiäpäi ni se hössötys alko :D
 
Ap.
Miksi mun täytyy heti kertoa ? En kuitenkaan asu kotona enää, vanhemmat eivät ole elatusvelvollisia jne. Enkä muutenkaan ole hyvissä väleissä äidin kanssa ja siksi asunkin yksin.

Muutenkaan nyt ei ole hyvä hetki kertoa. Äidillä oli työpaikalla YT neuvottelu menossa ja siitä vielä jälkistressi päällä.
 
"mietiskelijä"
Miksi mun täytyy heti kertoa ? En kuitenkaan asu kotona enää, vanhemmat eivät ole elatusvelvollisia jne. Enkä muutenkaan ole hyvissä väleissä äidin kanssa ja siksi asunkin yksin.

Muutenkaan nyt ei ole hyvä hetki kertoa. Äidillä oli työpaikalla YT neuvottelu menossa ja siitä vielä jälkistressi päällä.
Kerrot sitten kun se susta tuntuu sopivalta ajalta. Olkoon vaikka sitten vasta lapsen syntymän jälkeen jos siltä tuntuu :)
 
"vieras"
Miksi mun täytyy heti kertoa ? En kuitenkaan asu kotona enää, vanhemmat eivät ole elatusvelvollisia jne. Enkä muutenkaan ole hyvissä väleissä äidin kanssa ja siksi asunkin yksin.

Muutenkaan nyt ei ole hyvä hetki kertoa. Äidillä oli työpaikalla YT neuvottelu menossa ja siitä vielä jälkistressi päällä.
Tiedät toki itse, koska kertoa parhaiten. Itse vain ajattelin, että sinun olisi hyvä saada tukea, ettet olisi aivan yksin asian kanssa. Jos et äidiltäsi saa sitä, niin ei sinun silloin kannata kertoa hänelle heti.
 
Ap.
Äidiltä en todellakaan tukea saa enkä siskoltani joka on 21v. Vihaa lapsia...

Onneksi mulla on muutama hyvä ystävä jotka tukee. Paras ystävä lupas tulla synnytykseen mukaan :)
 
Kerro myöhemmin
Ei sun tarvii äidille selitellä. Jos hän on ilkeä ihminen, ei edes auta sanoa mitään "älä nyt suutu mutta" tai edes kertoa että sinua pelottaa tai huolettaa hänen reaktionsa. Älä turhaan paljasta sisintäsi, jos hän on sen tyypin ihminen että käyttää sitä tietoa vain vahingottamaan sinua lisää.

Sinuna sanoisin asiasta ädille vasta reilusti myöhemmin, esim. 20 viikon tienoilla. Sanot vain "olen raskaana, lapsi syntyy xx.xx.xxxx.", etkä ala selittelemään yhtään mitään jos äidin asenne on huono. Siitä kun ei ole mitään hyötyä.

Kuulostat fiksulta nuorelta naiselta, ja varmasti pärjäät lapsen kanssa ihan hyvin ja ystäviesi tukemana :).
 
  • Tykkää
Reactions: HippuTAR
"vieras"
Äidiltä en todellakaan tukea saa enkä siskoltani joka on 21v. Vihaa lapsia...

Onneksi mulla on muutama hyvä ystävä jotka tukee. Paras ystävä lupas tulla synnytykseen mukaan :)
Suosittelisin sinulle kuitenkin lämpimästi, että yrittäisit hakea tukea, myös reippasti aikuisiän yllittäneiltä henkilöiltä (eli vähintään äitisi ikäluokalta). Olisiko sinulla esim. isää, isovanhempia, tätejä, setiä, kaverien äitejä, jne. Joka voisi olla sinulle aikuisena tukena?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kerro myöhemmin;29048630:
Ei sun tarvii äidille selitellä. Jos hän on ilkeä ihminen, ei edes auta sanoa mitään "älä nyt suutu mutta" tai edes kertoa että sinua pelottaa tai huolettaa hänen reaktionsa. Älä turhaan paljasta sisintäsi, jos hän on sen tyypin ihminen että käyttää sitä tietoa vain vahingottamaan sinua lisää.

Sinuna sanoisin asiasta ädille vasta reilusti myöhemmin, esim. 20 viikon tienoilla. Sanot vain "olen raskaana, lapsi syntyy xx.xx.xxxx.", etkä ala selittelemään yhtään mitään jos äidin asenne on huono. Siitä kun ei ole mitään hyötyä.

Kuulostat fiksulta nuorelta naiselta, ja varmasti pärjäät lapsen kanssa ihan hyvin ja ystäviesi tukemana :).
Olen tästä todella paljon eri mieltä. Aloittaja on vielä lapsi, vaikka kohta täysi-ikäinen. Jos äiti ei ole hullu narsisti, ei ole mitään syytä olla kertomatta todellisia tunteitaan asian suhteen. Kyse on kuitenkin vielä teini-ikäisen lapsen äidistä...
 
Kerro myöhemmin
[QUOTE="vieras";29048649]Olen tästä todella paljon eri mieltä. Aloittaja on vielä lapsi, vaikka kohta täysi-ikäinen. Jos äiti ei ole hullu narsisti, ei ole mitään syytä olla kertomatta todellisia tunteitaan asian suhteen. Kyse on kuitenkin vielä teini-ikäisen lapsen äidistä...[/QUOTE]

Siksi sanoinkin _JOS_. JOS ap tietää että äiti ei helly sanoi hänelle mitä hyvänsä, on parempi jättää sanomatta kaikki mitä ei ole pakko, koska muuten sen tyyppinen äiti satuttaa vain enemmän.
 
Ap.
Yksi parhaimmista ystävistäni on 37v 5 lapsen äiti joten häneltä varmasti saan tukea, samoin kummitätini on 45v ja tukee mua varmasti :)

Joo kyllä äitini osaa käyttää hyväksi haavoittuvaisuuttani kipeillä asioilla...
 
"vieras"
mä sain esikoisen ku olin 18v ja kerroin vaan suoraan. äiti oli aika järkyttynyt ja kyseli et oonko varma tästä yms. alkuun tuli vähän huono fiilis siitä mut kyl hänkin sit lopulta innolla odotti vauvaa kun vähän sai toipua järkytyksestä :D
 
ehdotus
Mitä jos laittaisit tiedon asiallisesti kirjeeseen, etkä välttämättä sitten vastaa ihan ensimmäiseen äitisi puheluun ;) Mamma ehtisi vähän rauhoitella ajatuksiaan ja pohtia tilannetta eri näkökannoilta.
 

Yhteistyössä