miten kurkkukipu pois?

  • Viestiketjun aloittaja laulattais
  • Ensimmäinen viesti
laulattais
Mulla on tajuttoman kipeä kurkku, sattuu kun nielaisee.
Lauantaina pitäisi esiintyä serku häissä, ensin kirkossa ja sitten juhlapaikalla häävalssin verran. Nyt pelkään, että ääni menee ennen sitä ja kamala flunssa iskee.
Onko mitään hyvää keinoa saada kurkku kuntoon ja estää flunssaa?
 
vieras
minä join lämmintä maitoa hunajan kanssa, kun oli kurku kipeä, ei enää ole kipeä, 2 päivä oli kipeä. Tai tee hunajan kanssa, tai 1rkl hunajaa ja ei juoda päälle mitään.
pidä kaulaliina kaulassa, kaula pitää olla lämpiminä.
 
"vieras"
[QUOTE="jokuvaa";24491151]mminulle suositeltiin ihan kylmää vettä auttaaa kuullemma helpommin kuin kuuma ![/QUOTE]

Joo kylmä periaatteessa vähentää turvotusta. Ehtii kyllä lämmetä ennen kurkkuun pääsyä, samoin kun lämmin jäähtyä. Lämmin lisää limaneritystä, samoin sokeri. Eli hunajassa on paljon hyvää ja se auttaa oikeesti, mutta voi lisätä sitä limaisuutta.

Paranemista kumminkin!
 
sh
ihan ensiksi käydä lääkärissä kurkkua näyttämässä, ettei ole kyse tulehduksesta
No onhan selkeästi kyse tulehduksesta, jos kurkku on kipeä. Toinen vaihtoehto on joku pahanlaatuinen kasvain tms, terve kurkku ei ole kipeä. Lekurille on ihan turha mennä näin aikaisessa vaiheessa, useammin kipu on viruksen aiheuttamaan. Jos kuitenkin vain pahenee päivä päivältä, niin tk:ssa voivat vilkaista onko bakteerin aiheuttaman tulehdus, joka vaatisi ab-kuurin.

Vanha hyvä kansankikka on nakata kurkkuun laimentamatonta Illodinia, sitä on syytä kokeilla. Sillä olen itse "hoitanut" kurkkukipuni vuosikausia, ei mulla tosin kovin usein kurkku edes kipeä ole. :)
 
"mää"
mä kuolen tähän kurkkukipuun tässä järjestyksessä tauti tuleemulle
pää kipu sit jokapaikkaon kipee sit kurkku nuha yskä ja sit kerran tuli yrjö tauti ja en ollu 3viikkoon koulussa
 
text void
Moi! Mulla on kurkku iha sairaan kipee! Tai siis ei se ennää oo näi kipee kun pidin yön kaulaliinaa.illalla se ei ollu kipee mut sit se aamulla oli vähä kipee.... Mä yritän saada tän kurkku kivun pois ennnen yö koulua! Ja mä syön kurkku pastilleja että se menis pois! :( Mutta kertokaa mulle vastaus miten sen saa pois!?
 
Minä76
Kertokaas ny mitte kurkkku kivun saa pois?!



Moi! Mulla on kurkku iha sairaan kipee! Tai siis ei se ennää oo näi kipee kun pidin yön kaulaliinaa.illalla se ei ollu kipee mut sit se aamulla oli vähä kipee.... Mä yritän saada tän kurkku kivun pois ennnen yö koulua! Ja mä syön kurkku pastilleja että se menis pois! Mutta kertokaa mulle vastaus miten sen saa pois!?

Voi hyvä luoja miten hirveää äidinkieltä, ihan oikeasti teki pahaa lukea. :(((((
 
jossu--
Alkuperäinen kirjoittaja Minä76;26362940:
Kertokaas ny mitte kurkkku kivun saa pois?!



Moi! Mulla on kurkku iha sairaan kipee! Tai siis ei se ennää oo näi kipee kun pidin yön kaulaliinaa.illalla se ei ollu kipee mut sit se aamulla oli vähä kipee.... Mä yritän saada tän kurkku kivun pois ennnen yö koulua! Ja mä syön kurkku pastilleja että se menis pois! Mutta kertokaa mulle vastaus miten sen saa pois!?

Voi hyvä luoja miten hirveää äidinkieltä, ihan oikeasti teki pahaa lukea. :(((((
no haloo? se on ala-astelainen, koska ei meillä ainakaa yläasteella tai amiksessa ole mitään yökoulua. ja totu siihen miten nuoret kirjotaa!!
 
varma keino
Sä voit kurlata suolavedellä, syödä paketin strepsilsejä tai valkosipulia... kaikki yhtä tyhjän kanssa - kipu ei hellitä. Mutta alkoholi auttaa. Ei kurlattuna, vaan nieltynä. Tee pari trinksua tai ota pari siideriä, niin huomaat että "ohoh... ei muuten enää satu".

Ja tää on vaan tosi. Enkä siis tarkoita, että vedät kännit... vaikka varmaan sekin auttais.
 
kipee
Eka ite katon pimees taskulampulla peilin kautta suuhun et näkyyks punasta tai valkeeta. jos on valkeeta pitäs mennä lääkäriin. Punanen ei oo viel paha, mut jos kipu ei ala lähtee niin sit kandee mennä. Mä nukun yöl villasukat jalassa ja kaulaliina kaulassa, se auttaa. Sit kannattaa sekottaa puol teelusikallista suolaa veteen ja kurlata 3-4 kertaa päivässä. Kannattaa juoda kylmää vettä, mieluummin kun kuumaa. Sit ite syön strepsilssejä, helpottaa vähä aikaa.
 
Kurkkukipuinen
Munki kurkku on tosi kipee. En tee asialle muuta ku syön 5 tunnin välein strepsilssejä mutta pitäis varmaa testaa tota suola juttuu... Katottii äitinkaa mun kurkkuu ja se oli aika ärtyneen näköne:(
 
vierailija
No onhan selkeästi kyse tulehduksesta, jos kurkku on kipeä. Toinen vaihtoehto on joku pahanlaatuinen kasvain tms, terve kurkku ei ole kipeä. Lekurille on ihan turha mennä näin aikaisessa vaiheessa, useammin kipu on viruksen aiheuttamaan. Jos kuitenkin vain pahenee päivä päivältä, niin tk:ssa voivat vilkaista onko bakteerin aiheuttaman tulehdus, joka vaatisi ab-kuurin.

Vanha hyvä kansankikka on nakata kurkkuun laimentamatonta Illodinia, sitä on syytä kokeilla. Sillä olen itse "hoitanut" kurkkukipuni vuosikausia, ei mulla tosin kovin usein kurkku edes kipeä ole. :)
Ei ole aina tulehduksesta kyse. Minulla kurkku julmetun kipeä ollu jo sunnuntaista. Käytiin eilen lääkärillä, tulehusarvot alle 5 eli virus. Katsoikin kurkkuun eikä siellä tulehdusta ole.
 
Kurkkukipu
Mulla alkoi just eilen kurkku tulemaan kipeeksi ja tänä aamuna vaan paheni. Päivällä alkoi korviakin särkee... Veikkaan kirvatukehusta ku mulle tulee joka syksy korvatukehus ainaki kerran. Toivottavasti saan maanantaiksi kurkun paranemaan että voin ees kouluun mennä... Turhauttaa (hunaja auttaa)
 
vierailija
Sä voit kurlata suolavedellä, syödä paketin strepsilsejä tai valkosipulia... kaikki yhtä tyhjän kanssa - kipu ei hellitä. Mutta alkoholi auttaa. Ei kurlattuna, vaan nieltynä. Tee pari trinksua tai ota pari siideriä, niin huomaat että "ohoh... ei muuten enää satu".

Ja tää on vaan tosi. Enkä siis tarkoita, että vedät kännit... vaikka varmaan sekin auttais.
No voi jumpe, entäs jos on 13-vuotias?
 

Yhteistyössä