Miten lasketaan prosenttilaskuja?

  • Viestiketjun aloittaja vv
  • Ensimmäinen viesti
Helekutti
Alkuperäinen kirjoittaja theme:
jos hinnassa on ollut 22% veroa niin siitä pitää ottaa pois jo alunperin laskettu vero:
400/1.22=
Juuri näin mä ymmärsin tämän. Jos 400 ? on verollinen hinta, veroton hinta saadaan 400/1,22= 327,8 ?

Monenkirjavaa vastausta, eikä puoletkaan oikein :whistle: Koko sakki ollut siellä pulkkamäessä :whistle:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
:LOL: Muistathan että on muutakin veroluonteista maksua kuin pelkkä veroprossa.
Sen sijaan, että naurat voisit auttaa. :)
Mä pidän tätä kysymystä jo ihan vitsailuna. Koska oikeasti ei kai kukaan aikuinen tiedä miten prosentit menee. Auttaako yhtään ajattelua, jos kerron että kokonainen ruisleipä on 100% ja puolikas 50%.
Paitsi jos se 50% = 100& ruista??
 
Sunflower20 harmaana
Nyt kyllä mä ihmettelen näitä ihmisiä, että meneekö oma ajattelu romukoppaan kun elämään on tullut tietokoneet, puhelimet ja muut tietotekniikkahärpättimet. Silloin kun mä olin koulussa, meille opetettiin aina se, että mieti eka aivoilla sitten vasta käytät taskulaskinta. Ihan siksi että ymmärtää suuruusluokat. Koska prosentti ei ole sfääreistä tullut juttu vaan sitä vastaa aina joku luku esim. rahassa.
Tuntuu ettei kukaan ymmärrä laskea enää mitään päässä, edes noita suuruusluokkia. Oon saanut käsityksen että ihmiset ei todellakaan tajua paljon maksetaan 100 euron paidasta jos se on 20% aleessa. Mennään prosentin perässä..
Harmillista, mutta ei kauppiaitten mielestä :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja theme:
jos hinnassa on ollut 22% veroa niin siitä pitää ottaa pois jo alunperin laskettu vero:
400/1.22=
Juuri näin mä ymmärsin tämän. Jos 400 ? on verollinen hinta, veroton hinta saadaan 400/1,22= 327,8 ?

Monenkirjavaa vastausta, eikä puoletkaan oikein :whistle: Koko sakki ollut siellä pulkkamäessä :whistle:
Väärin laskettu :)
 
Helekutti
Alkuperäinen kirjoittaja Sunflower20 harmaana:
Harmillista, mutta ei kauppiaitten mielestä :)
Musta on äärettömän harmillista että ketjuun tulee lukematon määrä VÄÄRIÄ vastauksia joiden antajat vielä kehtaavat louskuttaa leukoja ap:lle. Vastaus ei ole 400 * 0,22. Jokainen joka on mielestään niin helvetin pätevä että kelpaa vittuilemaan ap:lle voisi edes HETKEN miettiä miksi tämä vastaus on VÄÄRÄ.
 
ratson
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
En osaa. Jos 400? pitää ottaa 22% veroja pois, miten lasketaan?
prosentti on sadasosa.eli 1/100 on 1%.
22% on siis 22 sadasosaa eli 22/100.
100% on kokonainen eli 1.

tässä siis pitää jakaa 400 (eli se kokonainen) 100:lla että saadaan sadasosa eli prosentti-> 400/100=4 (1% on siis 4).
sitten voit kertoa 1% * 22% niit saat selville paljonko se 22% on.

tässä piti vaan laskea paljonko jää joten tuo 22% vähennetään kokonaisesta 100%:sta: 100%-22%=78%.
nyt kerrot 78%*4->???
 
Helekutti
Ap aika selvästi sanoi että 400 ? verot pois, verojen osuus 22 %. Nyt kaikille valopäille esimerkki:

Kauppias ostaa kännykän jonka hinta on 300 ?. Kauppias lätkäisee päälle voittovaateensa joka on 50 %. Kauppias myy kännykkää siis hintaan 450 ?.

Tuotteeseen on lisätty siis 50 % . Veroa ET SAA POIS kertomalla 0,5 * 450 vaan vastaukseksi tulee tällä tavoin 225 ?.

Ainut oikea vastaus tulee 450/1,5 = 300 ?

Mua oikeasti hävettää teidän puolesta :whistle:
 
Santra
Heitän helkuttiin sitten tämän lääkelaskujen kirjani, kun siellä neuvotaan muuttamaan prosentit desimaaleiksi ja kertomaan sitten halutusta luvusta...Jokin laskuvirhe vissiin heilläkin. Esimerkkinä on mm. ihan eurolaskujakin..
 
Helekutti
Alkuperäinen kirjoittaja Santra:
Heitän helkuttiin sitten tämän lääkelaskujen kirjani, kun siellä neuvotaan muuttamaan prosentit desimaaleiksi ja kertomaan sitten halutusta luvusta...Jokin laskuvirhe vissiin heilläkin. Esimerkkinä on mm. ihan eurolaskujakin..
No huh huh, mä tiesin että lääkelaskut on helppoja mutta pitää ymmärtää mitä kysytään.
 
Mustenin...
Mutta toivottavasti monikaan "auttaja" ei ole kaupan kassalla eikä joudu asiakkaalle kirjoittamaan käsin kuittia ja erottamaan alvin osuutta. Menis aika monella mettään....

Puhutaan kuluttajakaupasta eli hinnassa on jo alv mukana. Tuote maksaa 122 euroa.
Alvin osuuden saat laskemalla 22/122=0,1803. 122*0,1803=21,9966
Jos haluat heti tietää paljon alviton hinta on, nopeiten saat sen laskemalla 122/1,22=100.

Muista että elintarvikkeiden alv ei ole tuo 22% vaan 12%. Ja ensi kesänähän alvihan on nousemassa 23%.
 
Helekutti
Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Laskepas joku...ei se kuule niin helppoa ole. Sitä sattuu virheitä lääkäreillekin. Voihan täällä kuka tahansa elvistellä osaavansa, totuus onkin toinen asia.
Tota joo.... menehän nyt niiden lähäriopintojesi pariin ja jätä oikeat osaajat tähän ketjuun....
 

Yhteistyössä