miten lopettaa imetys tai ainakin yösyötöt

mulla on aivan mahdoton tissuuttelija tää 9kk poika ja rupeaa tosissaan käymään yöunien päälle kun vielä herätään joka aamu 6.30 no joskus vielä aiemmin.niin että olisko vinkkejä?vai vaan 2viikon huudatus :(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 06:27 pienihetki kirjoitti:
mulla on aivan mahdoton tissuuttelija tää 9kk poika ja rupeaa tosissaan käymään yöunien päälle kun vielä herätään joka aamu 6.30 no joskus vielä aiemmin.niin että olisko vinkkejä?vai vaan 2viikon huudatus :(
Lempeään yövieroitukseen on hyvät ohjeet kirjassa "Pehmeä matka höyhensaarille" (no-cry sleep solution, kirj. Elizabeth Pantley). Katkelma kirjasta on myös netissä (englanniksi).

Ei se vauva ilkeyttään yöllä syö, joten harvoin huudatus on tarpeen.

Päivisin voi myös kokeilla lisätä sekä sylittelyä että imettämistä, sillä joskus vauvat eivät päivisin vain malta, ja ottavat kiintiön täyteen sitten öisin - äidin unien kustannuksella.
 
Siis syökö lapsi myös yöllä monta kertaa vai vasta tuolloin 6.30? Mulla on jo vuosikas, ja syö nykyisin n. 21.00 ja seuraavaksi 5.30, ja tuota enempää en voisi pyytääkään, tokihan (vieläpä isokokoisella) lapsella on oikeasti jo nälkäkin aamulla.

Mutta siis jos lapsi syö useaan otteeseen myös yöllä, niin itse olen kahden pojan kanssa toiminut seuraavalla tavalla:

- syöttö nukkumaan mennessä
- syöttöjen siirtäminen n tunnilla eteenpäin eli jos lapsi seuraavaksi halusi rintaa klo 24, silittelin ja taputtelin kunnes vasta 01 annoin maitoa. Tällä tavalla melko luonnollisesti ja ainakin meillä seuraava syöttökin siirtyi tunnilla eteenpäin. Kun lapsi muutamassa yössä tottui tähän, siirsin syöttöä taas tunnilla eteenpäin eli 02:een jne. Parissa viikossa meillä on päästy siihen, että on vaan yksi yösyöttö monen tissittelyn sijaan ja kokonaisuudessaan muutamassa viikossa tähän tilanteeseen, jolloin varsinaisesti yöllä ei syödä enää lainkaan. Hyvin vähällä huudollakin on päästy tällä pehmeällä vähennys/lopetustavalla.

Mitä tulee aikaisiin herätyksiin, enpä osaa neuvoa. Mekin ollaan vuosikkaan kanssa taas jo puolitoistatuntia täällä kuhkittu ja esikoinen koisaa isänsä kanssa yläkerrassa... \|O
 
joo voi mua olimpa kirjoittanut epämääräisesti! Siis yösyötöt on se ongelma kun n.3-4kertaa yössä saa herätä ja tutti ei käy ja nukkuu kyllä alku yön n.1:n omassa sängyssä mut sit mun vieressä loppu yön..että siis läheisyyttä on.mutta täytyypä vaan koittaa sitkeesti ottaa vaan syliin tai taputella sänkyyn sitä tunnin myöhempään tekniikkaa sovittaen.Kiitos kun jaksoitte vastata. :heart:
 
Weerakka
Minä olen vähentänyt meidän 9kk tytön yörumbaa, joka kuulostaa ihan samanlaiselta , kun sulla, antamalla yöllä maitoa tai velliä pullosta.
Se on meillä vähentänyt yöheräämisiä, koska meillä ainakin yöheräily johtui siitä, että se vaan on niin kivaa vauvan mielestä nukkua tissi suussa.
Meillä siis tyttö on nukkunu koko ajan kainalossa.

Jossain vaiheessa tein niin, että käänsin tytön tiukasti selkä itseäni vasten, kun hän yöllä heräsi ja lyhyen (n.2min) huudon jälkeen tyttö nukahti ihan hyvin, kunhan vaan jaksoin pitää pintani, enkä antanut rintaa.

Pullo on kyllä tavallaan vaan tie ojasta allikkoon, koska siitäkin on jossain vaiheessa päästävä eroon, mutta tällä hetkellä se säästää minun voimiani ja heräilyt ovat selvästi vähentyneet. Tytölle kelpaa yöllä tuttikin välillä.

Meidän esikoisemme oli myös hanakka yösyöjä 1v3kk asti. Eli heräili 3-4krt yössä. Sitten lopetin imetyksen tyystin, eikä tyttö edes huutanut yöllä, kun saikin vain vettä. Olin pari yötä pois kotoa vieroituksen ajan.

Vieroitus voi tapahtua hitaastikin ja hellävaroen. Ja nopeakaan vierotus yösyötöistä ei välttämättä tarkoita monen yön huutamista.
 

Yhteistyössä