Miten maksatte uusperheissä ruokalaskun?

  • Viestiketjun aloittaja Köyhä
  • Ensimmäinen viesti
mutta hei
"semma" : on olemassa aviopareja, jotka jakavat tasan puoliksi kaikki menot ja kulut alkaen asumisesta aina ruokaan asti. Vaikka olisi yhteiset lapset,e ikä niitä "sinun lapsia" olisi ollenkaan.. siis tarkoitan, että ole kuullut ihan oikeasta elämästä ydinperheestä, jossa vaimo tuli kotiin ja sanoi, että ruokaan meni 200 mk, maksa puolet ja mies pulitti sitten 100 mk.
Asunto ja kaikki huonekalut maksettiin tasan puoleksi.
Tietysti saattoi ostaa jotain ihan vaan itselle, esim. vaasin olohuoneeseen tai jakkaran keittiöön, mutta se oli sitten "minun".
Auton menoja ja kuluja ei kuitenkaan jaettu, vaan ne oli tasan miehen kuluja eikä niitä huomioitu missään...eikä sitä, jos ja kun mies käytti aikaa vaimon auton huoltoon..
 
ngah
mä kyllä ymmärrän aptä oikein hyvin - totta että välillä nyppii koko joukkueen elättäminen - ja juuri silloin eniten kun rahat on tiukalla. Eihän sillä muuten mitään väliä olisi. Kirjoitanpa vähän mitä tuli mieleen lukiessa aiempia vastauksia.

Tokihan sitä yhteen mennessään ottaa osaa myös lasten hoitoon - mutta ihan oikeasti ja varmasti monella käytännössäkin ne oikeat päätökset lasten asioista on lapsen omilla vanhemmilla - eipä siinä paljon äiti tai isäpuolten mielipiteet vaikuta - että se tosiaan on se epäkiitollinen puoli - kelpaat kyllä kantamaan vastuuta lapsista sekä taloudellisesti, että kasvatuksellisesti ja hoivaamaan ja huoltamaan lapsia. Mutta eipä sananvaltaa ole missään lapsia koskevissa päätöksissä.

Ei kysymys varmaankaan ole siinä siitä että kenen lapset (minun, sinun, teidän vai meidän), luulenpa että ap kaikista lapsista huolehtii. Mutta kyllä äidin ja isän pitäisi osaltaan vastata lasten elatuksesta!

Ihan tavallisessa arkipäivässä tarkoitan yksinkertaisesti sitä että jos rahasta on tiukkaa, pitäisi voida säästää esimerkiksi siinä että ostetaan ne ihan kunnolliset tavalliset vaatteet ilman merkkejä eikä neljä kertaa kalliimpia merkkikuteita. Mutta etäperheessa maksetaan elatusmaksut aina samoina ja lähiperhe vain voi sitten säästää jos tahtoo. Joten eipä jää etäperheessä rahankäytössä paljoa liikkumavaraa - ja varmasti silloin alkaa nyppiä sillä ihmisellä, joka ei ole lasten biologinen vanhempi. Varmaan ydinperheessä kaikki toimisivat niin, että kun on tiukkaa niin jostain hankinnoista säästetään jotta pärjätään.

Meillä isommat lapset ovat kesästä kuukauden ja siltä ajalta elatusmaksua ei makseta - asia sovittu lastenvalvojalla. Mutta ei myöskään lähi maksa meille. Mutta ei se mitään, johan tuo on askel kohti tasa-arvoisuutta. Ja on hienoa kun sinä kuukautena kun lapset enemmän ovat, on mahdollista tehdä myös jotain ekstraa. Eikös sitä harrasteta kaikissa perheissä?

Ap:n kannattaisi varmaan vähän jutella miehensä kanssa tilanteesta ja varovasti ottaa puheeksi tuo kesäloman maksuton kuukausi - olisi ihan reilua. Kyllä siltäajalta kuitenkin lähi saa vielä lapsilisän, että ei aivan kaikki etuisuudet katoa..
 
Jenni
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.08.2005 klo 15:52 semma kirjoitti:
ihan hassu kysymys! me avioparina tietenkin maksamme kuman tilillä on rahaa, ei meillä ole sinun tai minun rahoja tai sinun ja minun lapsia...
Ei kaikilla ole yhteiset rahat!Meilläkin on eri rahat ja maksamme laskut puoliksi.Meillä ei tosin uusperhettä, mutta ymmärrän silti ap:tä paremmin kuin hyvin!
 
Siirukka
Meillä on yhteiset rahat ja lapset on meidän lapsia. En ole ikinä erotellut mieheni lapsia ja yhteisiä lapsiamme eli kohdellut heitä samanarvoisesti. Mieheni lapset asuvat meillä vakituisesti.
 
Molemmat maksavat, se maksaa jolla on rahaa. tavallaan meillä on yhteiset tilit. Perheeseen kuuluu, miehen lapset ja yhteiset lapset.
Minä olen pieni tuloisempi. Näin meillä on toimittu, kun asoiden puoliitaminen olisi vienyt aikaa.
 
hyvä kommentti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.08.2005 klo 18:50 ngah kirjoitti:
mä kyllä ymmärrän aptä oikein hyvin - totta että välillä nyppii koko joukkueen elättäminen - ja juuri silloin eniten kun rahat on tiukalla. Eihän sillä muuten mitään väliä olisi. Kirjoitanpa vähän mitä tuli mieleen lukiessa aiempia vastauksia.

Tokihan sitä yhteen mennessään ottaa osaa myös lasten hoitoon - mutta ihan oikeasti ja varmasti monella käytännössäkin ne oikeat päätökset lasten asioista on lapsen omilla vanhemmilla - eipä siinä paljon äiti tai isäpuolten mielipiteet vaikuta - että se tosiaan on se epäkiitollinen puoli - kelpaat kyllä kantamaan vastuuta lapsista sekä taloudellisesti, että kasvatuksellisesti ja hoivaamaan ja huoltamaan lapsia. Mutta eipä sananvaltaa ole missään lapsia koskevissa päätöksissä.

Ei kysymys varmaankaan ole siinä siitä että kenen lapset (minun, sinun, teidän vai meidän), luulenpa että ap kaikista lapsista huolehtii. Mutta kyllä äidin ja isän pitäisi osaltaan vastata lasten elatuksesta!

Ihan tavallisessa arkipäivässä tarkoitan yksinkertaisesti sitä että jos rahasta on tiukkaa, pitäisi voida säästää esimerkiksi siinä että ostetaan ne ihan kunnolliset tavalliset vaatteet ilman merkkejä eikä neljä kertaa kalliimpia merkkikuteita. Mutta etäperheessa maksetaan elatusmaksut aina samoina ja lähiperhe vain voi sitten säästää jos tahtoo. Joten eipä jää etäperheessä rahankäytössä paljoa liikkumavaraa - ja varmasti silloin alkaa nyppiä sillä ihmisellä, joka ei ole lasten biologinen vanhempi. Varmaan ydinperheessä kaikki toimisivat niin, että kun on tiukkaa niin jostain hankinnoista säästetään jotta pärjätään.

Meillä isommat lapset ovat kesästä kuukauden ja siltä ajalta elatusmaksua ei makseta - asia sovittu lastenvalvojalla. Mutta ei myöskään lähi maksa meille. Mutta ei se mitään, johan tuo on askel kohti tasa-arvoisuutta. Ja on hienoa kun sinä kuukautena kun lapset enemmän ovat, on mahdollista tehdä myös jotain ekstraa. Eikös sitä harrasteta kaikissa perheissä?

Ap:n kannattaisi varmaan vähän jutella miehensä kanssa tilanteesta ja varovasti ottaa puheeksi tuo kesäloman maksuton kuukausi - olisi ihan reilua. Kyllä siltäajalta kuitenkin lähi saa vielä lapsilisän, että ei aivan kaikki etuisuudet katoa..
Elän itsekin uusperheessä, jossa on minun ja yhteinen lapsi, puolison lapset tulevat tapaamiselle ja hän siis hoitaa elatusmaksut. Meillä on myös tuo tilanne: vaikka itsellä olisi kuinka tiukkaa tahansa tässä kuussa, ja menoista on tingittävä eikä omille mitään riitä, elarit menee tasan saman suurisina, aina.

Hassua, mutta en ole ikinä ajatellut asiaa tuolla tavalla. Minähän en maksaja ole. Puoliso maksaa. Siksi se ei niin minun kukkarossa kirpaisekaan.
Eikä kumppani mulle rahahuoliaan juurikaan murehdi.. no, nyt olisi hyvät alet ja saataisi takapihalle puutarhakalusteet, vaan kun ei ole rahaa... eli tämmösessä näkyy. Luulen että ensi kesänä tilanne on sama, sillä ennen loppukesän aleja on kesälomat joihin tuntuu uppoavan rahaa ja luulen että ensi kesänäkin on taas matkaa ja reissua ja kivaa lapsille.. elarit maksetaan, niitä ei puoliteta.


Mutta kiitti kuitenkin kommentista, minäkin osaan nyt nähdä asian toiselta kannalta.
:flower:
 
Hanhiemo
Minä maksan ruokalaskut,minä rikas kotiäiti.Täällä ei kyllä asukkaan kuni minun "omatekemiä"lapsia joten siinä mielessä,mutta minä myös ostan kaiken muunkin mitä lapset tarvii.Mies käy keskipalkkaisessa dunissa josta ei perheelle tule kuin vuokraraha.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.07.2005 klo 12:40 Köyhä kirjoitti:
Olen työtön äitipuoli ja minua on ruennut nyt vähätuloisena kiukuttaan ruokalaskut ym.Mieheni lapset meillä koko kesän ja sen kyllä ruokalaskuistakin huomaa.Olemme maksaneet laskun normaalisti puoliksi, mutta nyt minusta se on epäoikeudenmukaista.Mikä minä olen toisten muksujen ruokia maksamaan?Maksakoon ne ketkä ovat tehneetkin!! :kieh:

Jos minun mieheni (tällä hetkellä työtön "isäpuoli"), joka ei siis ole kahden vanhimman lapseni isä, ajattelisi noin, niin sais lapikasta koko äijä!
 
Ruokalasku maksetaan kyllä puoliksi,mutta meillähän siis asuu kummankin edellisen liiton lapset. Molemmat ostavat omille lapsilleen vaatteet ym. yhteiselle ostaa kumpikin.
Mies ei vaadi mua kustantamaan lastensa vaatteita,harrastuksia jne. mutta etä-äidin mielestä ne kuuluvat äitipuolelle,ei etä-äidille itselleen. Ja hänhän ei siis maksa elareita,vaan kunta maksaa,ja on jatkuvasti "työtön" ettei tarvitsekaan maksaa,ja eikös lakikin muutunut että nuo elatusmaksut vanhenee aikanaan,siis nämä elatustuet,eli kun tarpeeksi pitkään ketkuilee "työttömänä",ei tarvitse koskaan maksaakaan mitään...näin ainakin muistelen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2006 klo 11:23 mirena04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.07.2005 klo 12:40 Köyhä kirjoitti:
Olen työtön äitipuoli ja minua on ruennut nyt vähätuloisena kiukuttaan ruokalaskut ym.Mieheni lapset meillä koko kesän ja sen kyllä ruokalaskuistakin huomaa.Olemme maksaneet laskun normaalisti puoliksi, mutta nyt minusta se on epäoikeudenmukaista.Mikä minä olen toisten muksujen ruokia maksamaan?Maksakoon ne ketkä ovat tehneetkin!! :kieh:

Jos minun mieheni (tällä hetkellä työtön "isäpuoli"), joka ei siis ole kahden vanhimman lapseni isä, ajattelisi noin, niin sais lapikasta koko äijä!
Et sinäkään kauhean reilulta vaikuta jos maksatat työttömällä lasten isäpuolella omien muksujesi menot!!!! :kieh:
 
Meille perhe on yhteisyritys, myös se osa joka tulee molempien historiana. Mutta muutenkin, meillä menee rahat yhteiseen pottiin ja sieltä maksetaan niin ruokalaskut kuin kaikki muukin mikä meidän elämiseen kuluu.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2006 klo 15:11 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2006 klo 11:23 mirena04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.07.2005 klo 12:40 Köyhä kirjoitti:
Olen työtön äitipuoli ja minua on ruennut nyt vähätuloisena kiukuttaan ruokalaskut ym.Mieheni lapset meillä koko kesän ja sen kyllä ruokalaskuistakin huomaa.Olemme maksaneet laskun normaalisti puoliksi, mutta nyt minusta se on epäoikeudenmukaista.Mikä minä olen toisten muksujen ruokia maksamaan?Maksakoon ne ketkä ovat tehneetkin!! :kieh:

Jos minun mieheni (tällä hetkellä työtön "isäpuoli"), joka ei siis ole kahden vanhimman lapseni isä, ajattelisi noin, niin sais lapikasta koko äijä!
Et sinäkään kauhean reilulta vaikuta jos maksatat työttömällä lasten isäpuolella omien muksujesi menot!!!! :kieh:
Vaan mitäpä jos se isäpuoli kokee lapset omikseen? Meillä ainakin kaikki lapset ovat meidän lapsia, ei niin että sinun, minun ja yhteiset.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2006 klo 15:11 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2006 klo 11:23 mirena04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.07.2005 klo 12:40 Köyhä kirjoitti:
Olen työtön äitipuoli ja minua on ruennut nyt vähätuloisena kiukuttaan ruokalaskut ym.Mieheni lapset meillä koko kesän ja sen kyllä ruokalaskuistakin huomaa.Olemme maksaneet laskun normaalisti puoliksi, mutta nyt minusta se on epäoikeudenmukaista.Mikä minä olen toisten muksujen ruokia maksamaan?Maksakoon ne ketkä ovat tehneetkin!! :kieh:

Jos minun mieheni (tällä hetkellä työtön "isäpuoli"), joka ei siis ole kahden vanhimman lapseni isä, ajattelisi noin, niin sais lapikasta koko äijä!
Et sinäkään kauhean reilulta vaikuta jos maksatat työttömällä lasten isäpuolella omien muksujesi menot!!!! :kieh:

No, minut kun on aikoinaan "huolinut", niin on saanut koko paketin lapsineen päivineen. Meillä ei erotella muutenkaan kuka maksaa mitäkin, minä maksan silloin kun mulla on rahaa, ja mies silloin kun sillä on rahaa. En minä maksata yhtään mitään yhtään kellään.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2006 klo 16:19 Weatherwax kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2006 klo 15:11 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2006 klo 11:23 mirena04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.07.2005 klo 12:40 Köyhä kirjoitti:
Olen työtön äitipuoli ja minua on ruennut nyt vähätuloisena kiukuttaan ruokalaskut ym.Mieheni lapset meillä koko kesän ja sen kyllä ruokalaskuistakin huomaa.Olemme maksaneet laskun normaalisti puoliksi, mutta nyt minusta se on epäoikeudenmukaista.Mikä minä olen toisten muksujen ruokia maksamaan?Maksakoon ne ketkä ovat tehneetkin!! :kieh:

Jos minun mieheni (tällä hetkellä työtön "isäpuoli"), joka ei siis ole kahden vanhimman lapseni isä, ajattelisi noin, niin sais lapikasta koko äijä!
Et sinäkään kauhean reilulta vaikuta jos maksatat työttömällä lasten isäpuolella omien muksujesi menot!!!! :kieh:
Vaan mitäpä jos se isäpuoli kokee lapset omikseen? Meillä ainakin kaikki lapset ovat meidän lapsia, ei niin että sinun, minun ja yhteiset.

Juuri näin! Meidän lapsia nämä ovat, vaikka kahdella onkin eri isä kuin nykyiseni. Ja heidän isänsä on heidän elämässään, niin ei varsinaisesti ole mitään isän paikkaa ottanut. Mutta meidän lapsista aina puhutaan.
 
ei heru
sama juttu,työtön olen tällä hetkellä ja silloin harvoin(onneks) ku ukon muksut tulee ni olen aina ilmottanu et minä en niitä elätä.en katso sitä mitenkään asiakseni.en myöskään osta bensaa autoon niiden haku-tai viemisien takia.se pieni raha mikä mulle kuussa tulee niin sille on parempaakin käyttöä kun elättää toisen pennut.saatan olla ja kuulostaa ilkeältä mutta jos raha ei riitä ni se ei riitä.
 
Mä olen kans työtön. Mä en ole ikinä edes ajatellut kenen pussista ruoka menee...tai no.. olen mä kerran kysynyt että eihän mies pidä mua siivellä eläjänä! Olen ihan ymmällä näistä keskusteluista! Miehen kanssa käydään kaupassa hän maksaa jos on paljon ostettu..tai no maksaa automaattisesti.. Minä maksan aina kun siihen kykenen.tai kun käyn yksikseni kaupassa! Sitten maksan oman puhelin laskut ja mitä muita nyt on. Bensaa laitan ko auton mittari näyttää että pistettävä on.. en mä rupia miettimään onkohan tulossa lapsen haku reissu! Jos ostan jotain kivaa omalle lapsele sillon ko miehen lapsi on täällä ostan myös hänelle!olisi kamalaajos mieheni ajattelisi että ton kakaralle en mitään osta ko ei ole minun biologisesti! KYLLÄ TE IHMISET OSAATTEKIN OLLA JULMIA JA ITSEKESKEISIÄ!!!!! :eek:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2006 klo 22:54 Mansku kirjoitti:
Mä olen kans työtön. Mä en ole ikinä edes ajatellut kenen pussista ruoka menee...tai no.. olen mä kerran kysynyt että eihän mies pidä mua siivellä eläjänä! Olen ihan ymmällä näistä keskusteluista! Miehen kanssa käydään kaupassa hän maksaa jos on paljon ostettu..tai no maksaa automaattisesti.. Minä maksan aina kun siihen kykenen.tai kun käyn yksikseni kaupassa! Sitten maksan oman puhelin laskut ja mitä muita nyt on. Bensaa laitan ko auton mittari näyttää että pistettävä on.. en mä rupia miettimään onkohan tulossa lapsen haku reissu! Jos ostan jotain kivaa omalle lapsele sillon ko miehen lapsi on täällä ostan myös hänelle!olisi kamalaajos mieheni ajattelisi että ton kakaralle en mitään osta ko ei ole minun biologisesti! KYLLÄ TE IHMISET OSAATTEKIN OLLA JULMIA JA ITSEKESKEISIÄ!!!!! :eek:
Meillä on tilanne sellainen,että mies ei oikeastaan koskaan osta minun lapsilleni mitään kivaa,vain omilleen,niin minäkin omilleni.Tietysti jos rahatilanne ei olisi niin tiukka kun on,ostaisin yhtä lailla miehenkin pojille.Tietysti tuollaista pientä tulee ostettua kaikille,kuten pääsiäisenä suklaamunia jne.,siis minä,ei mies.
 
Bitch
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.07.2005 klo 14:30 Leija kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.07.2005 klo 19:54 Ihmettelen kirjoitti:
Kyllä elatus ym.kulut kuuluu vain äidille ja isälle!Siitä aion pitää kiinni vaikka uuden miehen kanssa yhteen muuttaisimmekin!En aio elää kenenkään siivellä!
Otathan sitten raha-asioista sopiessasi huomioon, että yhteiskunnan mielestä (käytännössä, ei virallisesti) uuden miehesi on osallistuttava lapsesi elatukseen, jos yhdessä asutte. Tarkoitan tällä sitä, että yh-vähennys loppuu ja asumistuessa, päivähoitomaksussa ym otetaan huomioon teidän kummankin tulot.
Ajattelin noita kirjoituksia lukiessani, että moni taitaa unohtaa ne omat lapsensa jotka asuvat yhteisessä taloudessa ja joille mies ostaa ruokaa mukisematta koko ajan. Medän uusperheessä ostaa ruokaa se kuka käy kaupassa ja kellä on rahaa, eikä kummankaan lasten syömisiä olla eroteltu.
Kyllä siinä parisuhde kärsii, jos heittää toiselle päin naamaa, että osta itse lapsillesi ruokaa kun syövät niin paljon, eikö vain?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2006 klo 06:03 Bitch kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.07.2005 klo 14:30 Leija kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.07.2005 klo 19:54 Ihmettelen kirjoitti:
Kyllä elatus ym.kulut kuuluu vain äidille ja isälle!Siitä aion pitää kiinni vaikka uuden miehen kanssa yhteen muuttaisimmekin!En aio elää kenenkään siivellä!
Otathan sitten raha-asioista sopiessasi huomioon, että yhteiskunnan mielestä (käytännössä, ei virallisesti) uuden miehesi on osallistuttava lapsesi elatukseen, jos yhdessä asutte. Tarkoitan tällä sitä, että yh-vähennys loppuu ja asumistuessa, päivähoitomaksussa ym otetaan huomioon teidän kummankin tulot.
Ajattelin noita kirjoituksia lukiessani, että moni taitaa unohtaa ne omat lapsensa jotka asuvat yhteisessä taloudessa ja joille mies ostaa ruokaa mukisematta koko ajan. Medän uusperheessä ostaa ruokaa se kuka käy kaupassa ja kellä on rahaa, eikä kummankaan lasten syömisiä olla eroteltu.
Kyllä siinä parisuhde kärsii, jos heittää toiselle päin naamaa, että osta itse lapsillesi ruokaa kun syövät niin paljon, eikö vain?
Kyllä sitä miettisi, että mitäköhän tuo ihminen oikeasti ajattelee noista lapsista, jos kieltäytyy kustantamasta heidän ruokiaan yms. Me olemme perhe jossa on kaksi aikuista ja neljä lasta. Ei ole äiti ja kaksi lasta, isä ja kaksi lasta, isä ja äiti ja kaksi lasta... Johan siinä pitäis palkata joku kirjanpitäjä jos pitää joka helvatin penni alkaa erittelemään, ettei vahingossakaan kukaan maksa mitään joka menee toisten ihmisten kakaroille. Raha on vain rahaa, tosin välttämätöntä, sillä saa kaikkea kivaa ja tarpeellista. Mutta se on vain rahaa, sitä et saa täältä mukaasi!

Sen verran piti vielä lisäämäni, että myös kasvatus yms. sellaiset asiat ovat meidän molempien vastuulla ihan jokaisen lapsen kohdalla. Jos jommallakummalla minun lapsistani on jotain, niin keskustelen niistä mieheni kanssa, en lasten oikean isän. Ihan samalla lailla mieheni määrää kotiintuloaikoja tai päästää yökylään kuin minäkin. <br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2006 klo 07:46 mirena04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2006 klo 06:03 Bitch kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.07.2005 klo 14:30 Leija kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.07.2005 klo 19:54 Ihmettelen kirjoitti:
Kyllä elatus ym.kulut kuuluu vain äidille ja isälle!Siitä aion pitää kiinni vaikka uuden miehen kanssa yhteen muuttaisimmekin!En aio elää kenenkään siivellä!
Otathan sitten raha-asioista sopiessasi huomioon, että yhteiskunnan mielestä (käytännössä, ei virallisesti) uuden miehesi on osallistuttava lapsesi elatukseen, jos yhdessä asutte. Tarkoitan tällä sitä, että yh-vähennys loppuu ja asumistuessa, päivähoitomaksussa ym otetaan huomioon teidän kummankin tulot.
Ajattelin noita kirjoituksia lukiessani, että moni taitaa unohtaa ne omat lapsensa jotka asuvat yhteisessä taloudessa ja joille mies ostaa ruokaa mukisematta koko ajan. Medän uusperheessä ostaa ruokaa se kuka käy kaupassa ja kellä on rahaa, eikä kummankaan lasten syömisiä olla eroteltu.
Kyllä siinä parisuhde kärsii, jos heittää toiselle päin naamaa, että osta itse lapsillesi ruokaa kun syövät niin paljon, eikö vain?
Kyllä sitä miettisi, että mitäköhän tuo ihminen oikeasti ajattelee noista lapsista, jos kieltäytyy kustantamasta heidän ruokiaan yms. Me olemme perhe jossa on kaksi aikuista ja neljä lasta. Ei ole äiti ja kaksi lasta, isä ja kaksi lasta, isä ja äiti ja kaksi lasta... Johan siinä pitäis palkata joku kirjanpitäjä jos pitää joka helvatin penni alkaa erittelemään, ettei vahingossakaan kukaan maksa mitään joka menee toisten ihmisten kakaroille. Raha on vain rahaa, tosin välttämätöntä, sillä saa kaikkea kivaa ja tarpeellista. Mutta se on vain rahaa, sitä et saa täältä mukaasi!

Sen verran piti vielä lisäämäni, että myös kasvatus yms. sellaiset asiat ovat meidän molempien vastuulla ihan jokaisen lapsen kohdalla. Jos jommallakummalla minun lapsistani on jotain, niin keskustelen niistä mieheni kanssa, en lasten oikean isän. Ihan samalla lailla mieheni määrää kotiintuloaikoja tai päästää yökylään kuin minäkin.
[/
Meillähän on koko ajan ollut ongelmana se,ettei mieheni exän mielestä saa keskustella heidän yhteisistä lapsistaan minun kanssani,eli emme saisi hänen mielestään päättää mistään asioista mieheni kanssa täällä kotona,jos siihen liittyy pojat,vaan miehen pitäisi ottaa yhtyettä etään ja päättää HÄNEN kanssaan esim. juuri kotiintuloajoista ja ylipäätään kaikesta lasten arkeen liittyvistä asioista...eikä ex ole mielestään mitenkään kohtuuton,vaan pitää kuulemma vain kiinni äidin oikeuksistaan.
 
Lumikki
Minusta tuntuisi todella pahalle, jos mieheni sanoisi, että maksapa 3/4 ruokalaskusta kun teitä asuu tässä kodissa kolme (minä ja kaksi lastani). Onneksi meilläkin molemmat osallistuvat yhteiseen talouteen resurssiensa mukaan. Ruokalaskut maksetaan yhdessä ja lapset ruokitaan yhdessä, katsomatta kummalta rahaa menee enemmän.
Kyllähän se mielestäni kertoo jotain perheen yhteenkuuluvuuden tunteesta, jos erityisesti nostetaan esille, että omien lapsien ruoka täytyy kustantaa itse. Eikö tärkeää olisi se tunne, että koko porukka kuuluu yhteen?
Nakertaa varmasti parisuhdetta, jos toinen kokee, että puoliso ei hyväksy edellisessä suhteessa syntyneitä lapsia ja suoraan toiminnallaan osoittaa, että he eivät kuulu perheesen. =)
 
Lumikki

Meillähän on koko ajan ollut ongelmana se,ettei mieheni exän mielestä saa keskustella heidän yhteisistä lapsistaan minun kanssani,eli emme saisi hänen mielestään päättää mistään asioista mieheni kanssa täällä kotona,jos siihen liittyy pojat,vaan miehen pitäisi ottaa yhtyettä etään ja päättää HÄNEN kanssaan esim. juuri kotiintuloajoista ja ylipäätään kaikesta lasten arkeen liittyvistä asioista...eikä ex ole mielestään mitenkään kohtuuton,vaan pitää kuulemma vain kiinni äidin oikeuksistaan.
[/quote]


Noissa kotiintuloajoissa yms. lasten arkeen liittyvissä asioissahan olisi kovin tärkeää, että lasten molemissa kodeissa olisi samat rajat ja säännöt. Jos puhalletaan yhteen hiileen ja noudatetaan samoja "pelisääntöjä", ei pitäisi olla ongelmia asioista sopimisessa.
 
Kyse ei olekaan siitä,että etä olisi kovin erilaisilla linjoilla kotiintulo aikojen sun muun suhteen,vaan siitä,että me emme täällä kodissamme,jossa siis exän ja mieheni lapset asuvat,saisi koskaan tehdä mitään päätöksiä yhdessä,jos pojat liittyy asiaan,vaan kaikki asiat tulisi miehen sopia exän kanssa ja jättää minut ulkopuolelle,vaikka asia olisi sellainenkin,mikä ei mitenkään liity exään tai aikoihin jotka pojat ovat äitinsä luona,vaan puhtaasti jokin käytännön asia joka liittyy tämän meidän uusperheen jokapäiväiseen elämään.
 

Yhteistyössä