Miten opettaa lapsi kuivaksi?

  • Viestiketjun aloittaja Linnea-71
  • Ensimmäinen viesti
Linnea-71
Aiemmassa viestissäni pyysin vinkkejä 2,5-vuotiaan tyttömme televisionkatselun vähentämiseen. Nyt kaipailen vinkkejä kuivaksi opettamiseen. Meillä on nyt kesäloma menossa, ja olimme jo etukäteen suunnitelleet, että kesälomalla, kun on aikaa, pidetään tyttöä ilman vaippaa ja laitetaan sen tilalle pikkuhousut. Tänään kokeiltiin ekan kerran. Kyseltiin monta kertaa, että onko vessahätä, mutta ei kuulemma ollut. Vähän myöhemmin tyttö leikki lattialla isänsä kanssa, ja yhtäkkiä matolle alkoi liristä iso pissa. Potalle ei ehditty ajoissa - kaikki tuli siis matolle. En sure mattoa - sen saa aina puhtaaksi :/ - mutta minua vaivaa se, että tyttö ei osaa näköjään (ollenkaan?) pidättää pissaa. Hoitoon tyttö meni vähän alle 2-vuotiaana, ja potalla tyttö on käynyt jo vähän yli vuoden: ennen hoitoon menoa 1-2 krt päivässä ja hoidon aloittamisen jälkeen 4-8 krt päivässä - hoitopaikassa potalla käydään jopa 6 krt päivässä. Pottaan tulee aika hyvin "osumia" aina aterioiden jälkeen, mutta olen toki huomannut, että pissaa tulee vaihtelevasti vaippaankin aterioiden välillä. Tyttö on koko aikana pyytänyt itse päästä potalle hyvin harvoin, ehkä 10 kertaa vuoden aikana! Meidän vanhempien täytyy siis tehdä aloite käytännössä aina.

Mikä neuvoksi - laitammeko tytölle nyt vain vaipan ja odotamme, että aika on kypsä, vai jatkammeko sitkeästi pikkuhousujen kanssa? Tiedän, että pitäisi valita selkeästi jompikumpi linja, mutta minusta tuntuu, että tyttö ei ole vielä valmis pelkkiin pikkuhousuihin. Minulla ei ole myöskään mahdollisuutta tarkkailla tyttöä joka hetki ja pelätä, milloin lirahtaa vaalealle sohvalle... :/ Tytön pp-hoitaja oli noin kuukausi sitten sitä mieltä, että hän ei rupea vielä pitämään tyttöä kotonaan hoidossa ilman vaippaa - hänen oma kotinsahan siinä on kyseessä...
 
kipsa
Meillä typykkä oli kesän alussa 2v3kk,kun hoidossa ja kotona alettiin jättämään vaippa pois,päivisin.(Onneksi,hoitaja ei aatellut kotiaan,ja oli valmis vaihtelemaan housuja)Siitä noin 2kk päästä (typykkä 2v5kk)kun hoitaja laittoi päiväunille ilman vaippaa,siitä viikko nukkui jo yötkin ilman vaippaa.Eikä ole lakanapyykkiä tarvinnut pestä kuin muutaman kerran.Leikkienn touhuissa välillä tapahtunut vahinkoja.Näin meillä,muutta kaikki lapsethan on yksilöllisiä.Meille th sanoi,että vielä 5vuotiaaseen asti yökasteluakin pidetään normaalina.
Sitkeys ja sinnikkyys pälkitaan!!!
 
Meillä kuivaksi opettelu on alkanut niin, että olemme käyneet tiheästi yhdessä vessassa, itse olen tehnyt vaikka pyykki juttuja siinä vieressä lapsen kökkiessä taas pytyllä. Tiheys on riippunut lapsen juonnin määrästä, toisen on tarvinut käydä esim. kahden tunnin välein, toisen kanssa tunnin välein. Aluksi olimme vain vaikka päiväuniin asti vaipatta, sitten otimme heti päiväunien jälkeen pois ja lopuksi päiväunetkin ovat menneet ilman kastelua! Yöllä vaipasta emme ole edelleenkään päässeet eroon.. :ashamed: Jos lapsesi on tehnyt kerralla ison pissan, uskoisin kyllä hänellä olevan kyky pidellä pissaansa, mutta voi olla ettei tiedosta vielä tarvetta käydä huussiin puolella. Toisaalta, innoke voi syntyä vaikka siitä kun siirrät hänet aidolle posliinipytylle, varsinkin pojille kuulemma tärkeää!
 
nmr
en olis uskonut pari kuukautta sitten,että poika oppisi kuivaksi kesän aikana.stressasin itseäni ja lasta potalla koko kevään,yksikään pissa tai kakka ei tullut pottaan vaikka siinä istuttiinkin...poika oli kesäkuun alussa mökillä mummun ja vaarin kans helteisen päivän,uimahousut pelkästään jalassa.kun hätä tuli pissa tuli puskaan,siitä se lähti....parina päivänä tuli pyykkiä aika reilusti,nyt enään harvoin.yöllä ja kauppareissuilla vielä vaippa.olen sitä mieltä että,lapsen pitää ite tää pissa juttu "hoksata"ennen kuin oppii kuivaksi.jokainen oppii aikanaan....
 
Meillä auttoi esikoisen 2v1kk kuivaksi saamisessa sellainen kikka, että kaupassa neiti sai itse valita pikkuhousuja ja puhuttiin, et niitä voidaan käyttää, jos käydään potalla pissalla ja kakalla - ja nyt ollaan oltu jo n.parisen vkoa päiväkuivia =) . Neiti sai aluksi myös aina pissin tai kakan tultua pottaan tarran, minkä neiti sai liimata pottaansa.
 
Mulla on myös 2 v 5 kk ikäinen tyttö ja olenkin useaan viestiin täällä voivotellut tätä meidän kuivaksioppimisen tuskaa.

Pottailun aloitettiin noin 2 vuotiaana siten, että aina aika-ajoin vein potalle pitkin päivää, joskus pottaan tuli jotain, useimmiten ei.

Noin 2 v 2 kk ikäisenä annoin nukkua päikkärit ilman vaippaa, koska päikkäreiden jälkeen vaippa oli aina kuiva. Unissaan meidän tyttö ei siis näemmä enää pissaa.

Suunnilleen kuukausi tuosta eli 2 v 3 kk iässä (eli kesän alussa) alettiin jättämään vaippaa pois ja laitettiin pikkuhousut tilalle. Kuten ylläkin sanottiin, niin ensin aamupäiviksi ja pikkuhiljaa iltapäiväksikin. Vahinkoja sattuu lähes joka päivä, mutta tuntuu, että pikkuhiljaa viikko viikolta vähenee ja asettuu myöhäisempään ajankohtaan illalla. Luulen, että tällä on jotain tekemistä ihan lihasvoimien kanssa, ei jaksa pidättää enää illalla ja pikkuhiljaa kun lihasvoimat alapäässä kasvavat, niin pystyy hallitsemaan pidättämistä myöhempään illallakin.

Nyt siis ollaan siinä tilanteessa, että päivällä ei enää käytetä vaippaa ollenkaan vaan vaihtelen sitten housuja sitä mukaa kun niitä kastuu. Ulos otan mukaan vaihtovaatteet, jos vaikka puistossa tulee vahinko. Oma-aloitteisesti tyttö menee vieläkin potalle todella harvoin, mutta hänestä näkee kyllä, koska hätä on (pitelee käsillä haaroväliään) ja tiedän siitä alkaa patistamaan pottaa kohti. Välillä tekee pottaan ja välillä pyttyyn pienentäjän kanssa tai ilman. Enpä tiedä, että mitä teen sitten kun tulee kylmemmät ilmat eikä vaatteiden vaihto lennossa enää pihalla onnistu eikä jotain toppahaalareitakaan kyllä ole kiva pestä joka päivä.

Kakat tämä tyttö sen sijaan tekee lähes aina housuun ja se meillä on suurempi murhe. Pari kertaa tyttö on pyytänyt päästä potalle kakalle ja tehnytkin silloin sinne jotain. Muutaman kerran taas olemme onnistuneet viemään potalle oikeaan aikaan. Tästä hyvästä tyttö saa laittaa rastin listaan ja muutaman rastin välein saa uudet pikkuhousut. Eipä ole tämäkään lahjonta oikein ottanut tulta alleen, mutta paremman keinon puutteessa tätä jatkamme. Nyt vaihdoin rastit tarroihin, katsotaan oisko himo niihin suurempi.

"Taistelu" siis jatkuu ja hermot alkavat olla loppu kun toinen selvästi tietää koska on hätä (menee piiloon), muttei tee pottaan. Kaikki vinkit otetaan täälläkin vastaan, mitä kenelläkään on tarjota!
 
Mantsikka
Meillä tyttö oli 1v3kk kun jätin vain vaipat pois, pissit tuli useasti lattialle, mutta pian tyttö alkoi näyttää kädellään, että pissittää :)
1v4kk vaippoja ei tarvinnut enää yölläkään, kertaakaan ei tullut yöllä pissiä sänkyyn, mitä näin jälkikäteen ihmettelen suuresti!

Eli vaipat pois vaan ja luuttu käteen kyllä se siitä rupeaa sujumaan, useasti kannattaa kysyä alussa pissittääkö.

Meillä muuten kun pimu oppi istumaan, niin siitä lähtien käytin vaipan vaihtojen yhteydessä pissillä pöntöllä, tuli pönttö tutuksi eikä sitä tarvinnut pelätä.

Nyt tyttö täytti juuri 3v. ja kiipeää itse pöntölle kun pissittää ja pyyhkii, huutaa pyyhkimään tietty kakan jälkeen.
 
Mamseli
Meillä jätettiin pojalta 2v4kk vaippa pois juhannuksena. Ensimmäisenä päivänä taisi laskea kaikki pissat lattialle :D . Toisena päivänä enää muutama pissa liri lattialle ja sen jälkeen on sattunut enää muutama vahinko. Eli kuukausi meni oppimiseen.
Aikasemmin talvellakin yritin vaipoista eroon mutta silloin kyllä liritteli lattialle aina ja niinpä siirsin yrittämistä aina myöhemmälle, kun tuntui, että aika ei ole kypsä.
Ja nyt näköjään aika oli kypsä =) :heart:

Niin ja kyllä meilläkin on kyselty, että pissattaako ja usein on vastaus, että "EI". Mutta jos on jo pidempi aika edellisestä pissasta, niin olen kuitenkin sanonut, että mennäämpäs kuitenkin kokeilemaan, jos se pissa tulisi. Ja usein sitten kuitenkin onkin pissattanut :D

 
sandeliina-75
Meillä opeteltiin pitkään potalle palkinnon kanssa. Jos potalla kävi niin sai rusinaa tms. Housuvaippojen kanssa alotettiin..alkoi kyllä välillä vähän turhaankin potalla ravaamaan..pieni liru aina, mutta kun palkinnon sai! Sitte jätettiin vaippa pois ja toki vahinkojakin tuli, mutta ei montaa. Kyllä pissalle pitäis mun mielestä viedä , ei se auta kysyä, että onko hätä, eihän niillä ikinä ole, kun ei malttaisi mennä =) Yövaippakin jäi pois kun oli vesirokko jouluna ja pyllyssä pahimmat rakkulat, nii poika ei suostunut vaippaa pitämään.kaksi kertaa on peti kastunut.

 
Mamseli
Hmmm.. No minulla katsos hieman se vika, että en halunnut alkaa istuttamaan puolta vuotta potalla, kun ei selvästikään ollut valmiuksia :ashamed:
Annettakoon se minulle anteeksi, poika on nyt kuitenkin kuivilla :D
 
hui, ollaan melkein kaimoja. no, haitaneekos tuo.

hiljaa hyvä tulee. kehut vaan kovasti osumista ja viis veisaat hutipisseistä. alussa paljon pyykkiä,mutta kyllä kyllä hän nopeasti potalle oppii. mie luulen, et meillä se housujenpesuvaihe kesti pari viikkoa ja nyt pidetään vaippaa enää yöllä ja autossa tms.

tsemiä! :)
 
äippänä
Meillä toimi pojan kanssa palkkiosysteemi, eli osumasta suklaapala. Palkkio oli pojasta niin houkutteleva, että yrittäminen kannatti. Ja kannatti äitinki mielestä, koska poika oppi tällä konstein kuivaksi. Sitte, ku oli täysoppinut, mentiin kauppaan ja juhlistettiin tätä saavutusta pinolla itsevalittuja pikkuhousuja.
Tyttö taas kävi jokaisella kauppareissulla ihailemassa prinsessapikkuhousuja ja Nasu-pikkuhousuja. Niistä se puhu ja niitä se toivo. Sitte ku sanoin, että kun opit olemaan ilman vaippaa ja saadaan matotki takasi lattialle, käydään ne ostamassa. Välillä ihanat pikkuhousut unohtu ja sitä myötä opettelu, taas ku kauppareissulla käytiin mutka vaatepuolella, muistu ihanuudet mieleen ja harjottelu jatku. Salmiakki on tytön suurin herkku, joten investoitiin 2 askia salmiakkia ja jopa asia alko sujua ja nyt on ne ihanuudet sitte käytössä. Eli meillä palkka tuotti loppujen lopuksi tuloksen. Tosin lapsen täytyy asia ymmärtää ja olla valmis potalle. Pakottaa ei voi, mutta houkutteleva palkkio vois auttaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2005 klo 14:03 helka kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.07.2005 klo 14:07 helka kirjoitti:
Nyt vaihdoin rastit tarroihin, katsotaan oisko himo niihin suurempi...
Hei, haluan vain riemuissani kertoa, että tarrat tehosivat ja tyttö on kakkinut oma-aloitteisesti pottaan jo kolme päivää!!!
Ja sitten taas takapakkia eli tarrat innosti pottailuun peräti hurjat 5 päivää! Nyt taas kakat aina housussa. Pitäisköhän koittaa tuota suklaata, vaikka periaatteessa olenkin ruualla/karkilla palkitsemista vastaan...
 
Kovin työläälle tuo tuntuu, jos lapsi kakkaa ja pissaa jatkuvasti housuun. Olisiko kuitenkin syytä laittaa vähän jäitä hattuun, ja odotella muutama kuukausi? Tämän sanon ihan kannustuksella, sillä itse vastaavassa tilanteessa koin kovia paineita siitä, ettei 2,5-vuotias ollut vielä kuiva. Silloin tuntui sille, että kaikki muut ovat olleet ilman vaippaa ikuisuuksia. Lopulta myönsin itselleni, että lapset kehittyvät eri tahtiin, eikä siinä kysellä minun haluamisiani, eikä suvunkaan. Molemmat kaksi lastani kulkivat vaipoissa tasan siihen asti, kun täyttivät 3. Silloin ITSE halusivat jättää vaipan, ja ovat olleet täysin vahingoitta yöt ja päivät siitä asti. Eli summa summarum: aikaa. Mihinkäs meillä aikuisilla on aina niin kiire?!
 
Meillä on aloitettu kuivaksiopettelu "teorialla" eli kakkaansa ähisevälle on sanottu, että nyt tulee kakka ja pissaamisenkin on monasti nähnyt ilmeestä. Samalla on puhuttu potasta, mutta ei ole keskeytetty jo aloitettua kakkaamista tai pissaamista. Potalla on käytetty automaattisesti niinä aikoina kun vessassa yleensä käydään. Heti herättyä, ennen uloslähtöä, sisälle tultaessa jne. Eihän aikuinenkaan aina odota hätää vaan käy asioilla säännöllisesti.
 
Linnea-71
Kiitos kaikille vinkeistä ja kokemuksista! Meillä toimi tuo tarrasysteemi tosi hyvin! Lisäksi laitettiin tytölle nätit Minni Hiiri -pikkuhousut jalkaan, ja nekin lisäsivät selkeästi motivaatiota. Vahinkoja tuli vain muutama 1-2 viikon aikana, ja sen jälkeen tyttö on ollut kuiva, enää ei tarvita vaippoja yöllä eikä autossakaan (täytynee koputtaa puuta...).
 
Meidän 2v poika oppi ihan parissa päivässä käymään potalla ja on nyt pari kuukautta ollut kotona sisällä ilman vaippaa ja aina ite menee potalle kun on hätä. Kehutaan aina kun pissa tai kakka pottaan tulee ja itsekin poika taputtaa käsiä ja sanoo hyvä hyvä. Ulkona pissaa aina housuun ja nyt olenkin laittanut ulos vaipan,päiväunilla ja yöllä on vaippa sekä silloin kun lähdetään johonkin. Vaikka viimeksi just ennen uloslähtöä teki pissan ja kakan pottaan niin pissasi heti ulkona housuun. Ehkä pitää vaan odottaa että on valmis? Päikkäreiden jälkeen vaipassa on vähäsen pissaa ja aamulla vaippa on aika täysi.
 
Meidän 18 kuinen oppi myös hetkessä tuolla jonkun mainitsemalla "teoria ensin" -periaatteella. Hän siis oli ilman vaippaa ja aina kun ilme näytti tai pissa lorisi niin selostettiin tilanne ja mainittiin potta. Parin viikon sisällä alkoi aina itse näyttää kädellä ja sanoa kakka kun hätä oli, ykkösestä ja kakkosesta samalla sanalla ja käsimerkillä. Nauttii myös kovasti nyt kun kuulee lorinan pottaan eikä lattialle. Suututtu ei olla kertaakaan vaan ihan selitetty yksinkertaisilla sanoilla. Päiväunillakaan ei tarvitse enää vaippaa :D
 
Lapset vaan ovat kovin erilaisia. Meillä on otettu luuttu käteen, oltu ilman vaippaa, selitetty tilanne kun pissa tulee, pottaa pidetty esillä, kannustettu siihen istumaan (ei tosin vielä millään palkkiosysteemeillä, mitä meidän ehkä kannattais kokeilla..), mutta meidän 2v poika ei siihen halua istua, kieltäytyy vaan selkeästi. Eli meidän pitää ilmeisesti odottaa että halu tulee pojasta itsestä, naksahtaa niin sanotusti päässä. Meidän poika on luonteeltaan sellainen, että mitkään maanittelut ei tasan tarkkaa auta ja ei tosiaan ole auttanut ilman vaippaa oleskelu. Tuntuu, että toiset täällä ajattelee, että kuivaksi opetteleminen on äitien viitseliäisyydestä kiinni, viitsivätkö luututa vai ei, mutta ei se ainakaan tämän oman lapsen kokemuksella niin yksinkertainen asia ole. Yhdyn siihen ajatukseen ,että mihin meillä aikuisilla on niin kova kiire valmiissa maailmassa?
 
vaippapojan äippä
Poika täyttää kohta 2 v ja täysin vaipoissa ollaan. Potalla ollaan käyty ja istuttu ja toisinaan on tullut sattumiakin, jonka jälkeen on kovasti kehuttu. Pojalle vaan näyttää olevan aivan yhdentekevää koko asia. Tarpeet voi tulla lattialle, pottaan tai vaippaan - mitä sitten!?
Hän ei siis osaa säädellä rakkoaan ollenkaan.
Hän tietää kyllä mistä pissa tai kakka tulee, potasta se pannaan vessanpyttyyn ja sitten vedetään.. mutta itse hän ei osaa ilmaista hätäänsä eikä osaa pidätellä. Tosin sen verran, että jos alkaa "haisemaan", ja laitan potalle, hän ei välttämättä tee sinne mitään vaikka kuinka istutan - hetken päästä ne on sitten vaipassa. Tämä on uutta, aiemmin hän teki pottaan kakatkin, jos ajoitin oikein.

Olisi siis minustakin ihan kiva tietää miten kummassa saan tämän tämmöisen lapsen oppimaan kuivaksi. :headwall:
 
vieraileva tähti
Olen kuullut sanottavan,että pojat oppii kuivaksi myöhemmin kuin tytöt,joten sitkeetä harjoittelua vaatii.Kotona vaan ilman vaippaa,ja potta vaikka näkösälle,jospa joskus kiinnostais mennä vaikka ihan ominnokkineen.Ens kesänä sitten jo ulkonakin ilman vaippaa viimeistään niin eiköhän se siitä.Ennemmin tai myöhemmin...
 
meillä otettii vaippa pois paria viikkoa vaille 2v ja samana päivänä oppi et pissataan ja kakitaan pottaan, kovasti kehuja vaan :D itekki kovasti kehuu et hienosti pissasin, reipas tyttö =) ulos ja päivä/yö unille laitamme vielä vaipan, ulos kun lähemme ni vaikka on käyny pissalla potalla sitä enne ni pissaa heti ulkona housuun, odotamme vaa iha rauhassa että on valmis, mikäpä kiire tässä on, tyttö siis nyt paria päivää yli 2v :heart:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2005 klo 22:03 helka kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2005 klo 14:03 helka kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.07.2005 klo 14:07 helka kirjoitti:
Nyt vaihdoin rastit tarroihin, katsotaan oisko himo niihin suurempi...
Hei, haluan vain riemuissani kertoa, että tarrat tehosivat ja tyttö on kakkinut oma-aloitteisesti pottaan jo kolme päivää!!!
Ja sitten taas takapakkia eli tarrat innosti pottailuun peräti hurjat 5 päivää! Nyt taas kakat aina housussa. Pitäisköhän koittaa tuota suklaata, vaikka periaatteessa olenkin ruualla/karkilla palkitsemista vastaan...
Riemukkaita uutisia! Meidän likka on nyt vihdoin kuiva! Muutamia päiviä tuon edellisen episodin jälkeen likalla napsahti jotain päässä ja iski hirvittävä himo tarroihin. Kävi kakkimassa pottaan ehkä 10 kertaa päivässä, kikkare kerrallaan, että vaan sais tarran. Tätä kesti jotain pari viikkoa ja olin jo vähällä huolestua, mutta nyt se on mennyt ohi. Lapsi tulee itse ilmoittamaan pissa- ja kakkahädästä ja tekee tarpeensa pottaan todella mallikkaasti.

Yöllä on vielä vaippa käytössä, mutta se kastuu vaan ehkä kerran parissa viikossa. Nyt seuraava ongelma onkin tuo, että yövaippa siis periaatteessa on aina kuiva, mutta aina kun yritämme jättää vaipan pois, niin pissa tulee sänkyyn. Oisko tähän kenelläkään vinkkejä?
 

Yhteistyössä