Miten pärjää 4 pienen lapsen kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Miten pärjää 4 pienen lapsen kanssa?Meillä on kolme alle kouluikäistä lasta,nuorin on 1,5v.Minullaon ollut vasta 4 menkat kuopuksen syntymän jälkeen(johtuen pitkästä yö imetyksestä,päivisin imetän vieläkin)mutta ne ovat tulleet sen 4 kertaa ihan päivän tarkkuudella ja nyt menkat vasta 2 päivää myöhässä mutta mietin että mitä jos olen raskaana niin miten pärjää neljän pienen kanssa?Lähinnä se huolestuttaa että rittääkö syliä/huomiota tarpeeksi jokaiselle?
 
Pia
En tiä kuinka pieniä tarkoitat, mulla vanhin 6v seuraava 4,5v ja sit 1.5v ja 3vk.
Vauva ollu ns. helppo ja kaikille on riittäny syliä..tosin siivouksesta ollaan vähä tingitty :) ja meillä mies osallistuu paljon kodin/lastenhoitoon..jos ei osallistuis, ei riittäis aika mihinkään..
 
vieras
Minua ei niinkään huoleta jaksaminen niin kauheasti kuin se että riittääkö jokaiselle tarpeeksi syliä ja huomiota kuten sanoin jo..Eli kaipaisin kokemuksia niiltä joilla on 4 pientä lasta,en tuollaisia kommentteja!
 
vieras
Joo siis meillä vanhin on kohta 6v,keskimmäinen 4v ja kuopus 1,5v.ja mun mies tekee reissutöitä eli on arkisin ma-to toisella paikkaunnalla töiss äjoten arki on minun vastuulla.
 
Vastaan tähän vaikka meillä on pieniä vain 3, alle viisi vuotiaita siis. Lisäksi kaksi teiniä jotka tarvitsevat myös huomiota ihan siinä missä nuoremmatkin :D
Meillä mies reissuhommissa silloin tällöin, eli välillä tulee arki-iltaisin kotiin.

Kun päivän jakaa niin huomiota riittää kyllä kaikille, muutama lisä tunti vuorokauteen ei kyllä olisi pahitteeksi :kieh:
 
Jos olet pärjännyt kolmen kanssa niin kyllä varmaan olet sellainen äitityyppi, joka pärjää neljänkin kanssa. Uskoni kokemukseen on luja ja onhan tuo kuopus jo vauvan syntymän aikoihin aika iso. Itse en meinaa pärjätä tuon yhdenkään kanssa välillä ja mun suurperhehaaveet onkin aika vähissä nykyään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minua ei niinkään huoleta jaksaminen niin kauheasti kuin se että riittääkö jokaiselle tarpeeksi syliä ja huomiota kuten sanoin jo..Eli kaipaisin kokemuksia niiltä joilla on 4 pientä lasta,en tuollaisia kommentteja!
Tähänmennessä on syliä ja olemista kaikille sekä jokaiselle lapselle sitä omaa-aikaa.

Meillä lapset "tappelee" vauvan syli vuoroista,joten saa ne kahvit juoda rauhassa ja vaipatkin"juoksee" itsestään pyykkiin :D (meidän 1v9kk neiti kantaa ne heti ja on muutenkin vaipanvaihdossa apuna)

On nuista ihanista sisaruksista vaan paljon apua.. :heart: :D
 
Meillä on kolme pientä ja yks isompi 9v, 3v2kk ja 2x1v8kk . Jokainen tarttee huomiota iästä riippumatta. 9v ei enää syliin tuu, mut läheisyyttä tottakai tarvii :) Meillä on melko samanlainen päivärytmi, joka helpottaa arkea. Illasta pienet menee aikaisin nukkuun ja illalla on sit enemmän aikaa esikoisellekin. Toki hällä on jo paljon kavereita ja kyläilevät puolin ja toisin.

Tuskin sitä kauheesti kannaatta stressata etukäteen. Pikkulapsi vaihe ei kuitenkaan kestä ihan mahdottoman kauaa, kyllä sitä pärjää, ja onpahan sit isompina sisaruksista seuraa toisilleen :)

Niin ja lisään vielä, että syliin mahtuu mainiosti kolmekin pikkusta kerralla kirjaa lukemaan :D
 
No mä en varmaan kuulu tähän neljä pientä lasta, kun vanhin on 7, seuraava 5, kolmas on 3v ja neljäs on 2kk... Kyllä se nyt hieman erilaista taas on kun on vauva talossa, mut uskon sen taas hyvin äkkiä tasaantuvan kun pienin kasvaa ja on enemmän mukana isompien touhussa ja nukkuu yönsä joskus paremmin ja päivällä joskus toivon mukaan kahdet unet... :D
Meillä ei oo miestä apuna kodinhoidossa kuin hyvin välttävästi viikonloppuisin... siivous on vähän sitä ja tätä mutta pääsääntösesti kerkee...
Sylitystä ehtii ihan yhtä paljon kuin ennenkin, se ei oo vähentyny mihinkään... =)
 
Eipä taida olla kommenteistani apua, kun ikäero on kuopuksen ja esikoisen välillä melkein 10v... mutta haluisin sanoa, että jos jaksamisessa ei oo ongelmia ni varmasti riittää rakkautta ja lämpöäkin neljälle! Tottakai siitä sylistä tulee kilpailua,mutta toisaalta lapset oppii huomioimaan toisensakin paljon paremmin. :flower:
 
äiti täälläkin
Kyllä sitä nuorena jaksaa kummasti. Meillä oli aikanaan vanhin lapsi 4½ vuotias, kun neljäs syntyi. Äitini minulta usein kysyi, että miten sinä jaksat tuon lauman kanssa ja itse olin tuosta kysymyksestä täysin ihmeissäni, koska en silloin nuorena tuntenut esim. fyysistä väsymystä. Meillä tosin tuo katras oli aina hyviä nukkumaan. Suoritin silloin jatko-opintoja monimuotona ja mies paiski töitä...
 
vieras
meillä lapset 10/04,12/05 ,4/07 ja nyt odotan vauvaa la.8/08hyvin pärjää kun pitää päivärytmistä kiinni.meillä nukkuu vielä kaikki päiväunet ja jopa samaan aikaan.saan itsekkin silloin levättyä.
 
Kyllä sitä syliä & huomiota riittää niille muillekkin kuin vaan vauvalle ;)
Meillä viides lapsi syntyi heinäkuulla -05 ja elokuussa samana vuonna esikoinen aloitti eka luokan =) Esikoinen oli kuopuksen syntyessä hieman reilu 6½v
 
No meillähän on 4 lasta 4.5vuoteen. Kyllä sitä syliä riittää mutta kyllä on aikoja että toivoisi sen riittävän vielä enemmän, etenkin jos kaikki 4 pientä sairastaa yhtäaikaa. Meillä on aika paljon tapana se että jokainen saa vuorollaan tietylla lailla sitä yhteistä aikaa vanhemman/vanhempien kanssa, vanhin voi joskus valvoa myöhemmin kuin 3 pienempää, vuorotellen pääsee kauppaan mukaan, käydään yksitellen esim. luistelemassa, saunassa, tämmösiä arkipäivän juttuja mutta silti lapselle niin isoja asioita kun sen saa tehdä vanhemman kanssa kaksin. Ja miesväki tietysti käy metsätöissä tms. keskenään mihin ei akkoja huolita ;) Että kyllä sen ajan saa riittämään jos on hyvä organisoimaan :wave: Sanoisin että isompi muutos on 2 ja 3nnen lapsen syntyminen, eniten 3nnen kun on se on ns. "ylimääräinen" mitä sen neljännen lapsen. Meillä lapset on nyt siis 1, 2, 4 ja 5vuotiaat. lisäyksenä vielä että mies on paljon mukana niin kotitöissä kuin lapsia hoitamassa.
 

Yhteistyössä