miten pärjäätte rahallisesti yksinhuoltajat?

olen tehnyt tiukkoja laskelmia. ostin itselleni oman osakkeen, josta maksan lainaa
vastiketta saman verran kuin maksaisin täälläpäin vuokraa. lisäksi otin entisen elämän
lainoja kontolleni hiukan joita makselen pari vuotta.

laskeskelin että jos ei mitään yllättävää tule kk niin rahaa pitäisi jäädä laskujen ja
lainojen jälkeen elämiseen 400-600. minulla on yksi lapsi ja kesät pääsen töihin
pyöräillen. olen lähihoitaja ammatiltani ja teen vuorotöitä ja mitähän se palkka
nyt yleensä on.... 1600 nettona..

oma vikani. paljon kaikenlaista osamaksuhommelia on tullut hankittua, lohduttaa
tieto siitä, että joskus ne on maksettu.
kai tämä kirjoitus oli joku synnintunnustus-tyylinen vain. haluaisin tietää että miten
pienellä tulette toimeen kuukaudessa. en ole mikään baarikärpänen, tai jos menen
niin yleensä juon vain kokista. kerran parissa kuukaudessa sitten vauhdikkaammin.
 
Mä joudun tulemaan toimeen minimiäitiyspäivärahalla ja lapsilisällä. Vuokran ja laskujen jälkeen äitiyspäivärahasta jää käteen n. 100e. Tilanne on aivan sairas! Toistaiseksi miehen kanssa ei olla onnistuttu sopimaan elatuksista, joten mä olen sitten ilman. Ja kun mä en saa mieheltä elatusapua niin sossukaan ei suostu maksamaan yhtään ylimääräistä, millä me tultaisiin paremmin toimeen. Osa laskuista jää joka kuukausi maksamatta, joten tässä sitä vain odotellaan että milloin menee luottotiedot.

Hienon sotkun mulle aiheutti mies, jonka piti elättää meidät :)

Lohduttaudun kuitenkin ajattelemalla että asiat muuttuu vielä paremmaksi.
 
Täällä taas kela maksaa minulle asumistukea, kodinhoidontukea ja kodinhoidonlisää plus tietty lapsilisä yhkorotuksineen. Lapsen isä maksaa elatusapua 150€kk. Vuokran jälkeen minulle jää käteen kuukaudessa n. 400€ jolla maksan laskut ja ruuat itselleni ja lapselle plus viellä koiralle.
Olen todennut että se on melkolailla tottumus kysymys millä raha määrällä toimeentulee. Minulla ei ole autoa, ja kuljen kävellen tarvittavat matkat esim. kauppaan ja muille asioille. Kaupassa käyn 1-2krt viikossa jolloin ostan kerralla tarvittavan joten ei tule käytyä ns hupiostoksilla jos tekee jotain mieli, senkin kannalta autottomuus on hyvä asia..;) Kauppaan on n. 3km joten ei sinne ihan helposti tule kävellen rattaiden kanssa lähdettyä :D

Olen huomannut myös sen että kun tekee itse ruuat,se tulee halvemmaksi ja jää usein myös pakastettavaksi muutama rasiallinen joista on sitten helppo sulattaa lapselle ruokaa jos ei ole ehtinyt vielä sille päivää tehdä uutta ruokaa:) Tämä tietysti helppoa minulle koska olen aina pitänyt ruuan laitosta:)

Toinen lapsi on tulossa ja luultavasti tullaan myös toimeen senkin jälkeen:) Vaikkakin vaippoja menee tuplamäärä. Pitää vaan pitää sormet ja varpaat ristissä että maitoa riittäisi tulevalle lapselle hyvin sinne 6kk asti,niin säästyis rahaa korvikkeista:)
 
Pööppis
Tietääkö kukaan mikä on toimeentulotuen ns. tuloraja? Saan äitiyspäivärahaa tällä hetkellä,mutta tiukkaa tekee rahojen riittäminen,kun päiväraha on niin pieni. Asumistukea en saa.
 
Olen lastenhoidontuella kotona 11kk lapsen kanssa. Kelasta siis lastenhoidontuki, käteen jotain 615e, lapsilisä n.152, elatustuki 148, asumistuki 552e, sossusta joku 72e.. (Vammaistuki 82, pitäisi nousta nyt parin kuun päästä 200)
Vuokra on nyt 785 eli käteen jää jotain 680e. Sossu maksaa sähkölaskut ja lääkärikäynnit yms..

Muutto on kohta asuntoon jossa vuokra on alle 680e, joten jee! Mutta tokihan sittten asumistukikin laskee.

Sinä, joka sanoit ettei miehen kanssa tule sopua elareista, niin menet vaan kelaan selvittämään asian. Kela tulee sulle ainakin sen minimin alkaa maksamaan, ja miehelle tulee lasku jokasesta elarista.

Ja mene ihmeessä sossuun, tokihan sieltä autetaan vuokranmaksussa.
 
Itel aina loppuu raha kesken loppukuusta ennen ku palkka tulee seuraavan kuun alussa. Otan aina Blue Financen perhevipin mil on hyvä maksaa kaikki kulut ja lapsi pysyy tyytyväisenä. Seuraavan kuun alussa maksan palkasta vipin pois. Oon tehny tätä jo silloin ku elin viel tuilla. Nyt ne antaa mulle aina välille ns. lahjavippejä (ilmaista rahaa mitä ei tarvii maksaa takas) ku oon säännöllisesti ottanu pikavipin niin usein, aina samast paikast.. Tos mestan osote: http://www.perhevippi.fi ja http://www.bluefinance.fi

Jotkut pelkää ongelmia näitten kanssa mut jos sen takas maksaa ku saa rahaa ni ei mitää ongelmaa. Jos ei pysty maksaa ja ilmottaa asiakaspalveluun et on ottanu perhevipin ja kertoo tilanteen ni ne antaa aina maksuaikaa ilmaseks vaik kui pitkälle. Käsittelijäpäällikkönä kuulemma on myös yh-äiti joten tietää tilanteet ja ymmärtää vaikeuksissa.
 
Pööppis täällä missä mä asun on toimeentulotuen raja yksinasuvalla 1030€/kk. Mä kun jouduin oleen sairaslomalla ja sain vaan 2/3 palkasta niin sossun täti oli niin ihana että se laski jo vauvankin mukaan:heart: yllätyin tosi positiivisesti..se perusteli että onhan mulla oltava sille vauvalle koti, ja tavallaan se jo asuu mun kanssa vaikkakin vielä mahassa :)

Nyt oon siitä onnelisessa asemassa että mun äitiyspäiväraha ja vanhempainraha vai mikä se toinen oli, määräytyy niiltä ajoilta kun tein vuorotyötä. Se pieninkin raha joka tulee on 50€ isompi kun mun peruspalkka. Lisäksi saan sitten yksinhuoltajalisällä lapsilisän ja elatusmaksut niin koen että pärjään paremmin kun palkkatyössä ollessa. Lisäksi mulla taloudellista tilannetta helpottaa se kun on noita koiria, joista 3 urosta on jalostuskäytössä ja saan astutusmaksuja sekä pennuista aina 250e per pentu. Alvit olen niistä kyllä maksanut, mutta ekstraa se on silti. Tai no..meneehän koiriin rahaakin kyllä kun haluan pitää terveystulokset alle 6kk vanhoina, mutta noin kaikkiaan saan pientä ekstraa. Nyt olen laittanut kaikki penturahat säästöön, jotta voisin olla hoitovapaalla mahdollisimman pitkään :)

Saa nähdä kuinka ruusuisena nään tilanteen sitten kun lapsi on syntyny ja alkaa oikeesti kuluttaa jotain..mutta kun on vähään tottunut niin ei varmaan tule ongelmia.
 
Vanhempainpäivärahan kanssa pärjäsin ihan ok. Mutta nyt kun oon ollut kotihoidontuella (lapsi 11kk) niin eipä olekaan ollut niin helppoa. Jotenkin kituuttamalla ehkä pärjäis, mutten jaksanut enää ja niinpä oon nyt pari viikkoa sitten aloittanut työt, lähihoitaja olen minäkin. Tosin en tiedä tuoko tää työkään niin kauheena helpotusta, mulla alkaa meneen rahaa ulosottoon ja asumistuki loppuu. Mutta kyllä tässä pärjätään joten kuten :)
 
Tiukkaa tekee täälläkin. Joskus tulee tunne että pikavippi pitäisi ottaa, mutta olen sen
pystynyt välttämään. Ylättäviä menoja jos tulee, niin esim siskoni lapselle vein synttäri.
lahjaksi Mac donaldsin lahjakortin jonka tilasin tekstiviestillä. Myöskin S-markettiin olen
muutaman kerran tilannut lahjakortin kun ruoka on loppumaisillaan ja tiliin pari päivää.
Tästä paikasta tuli lahjakortti jo seuraavana päivänä: Kondomit netistä - Tilaa kätevästi puhelimella - tekstiviestillä. Ei postitus- /käsittelykuluja
Niin, ja kondomitkin tuolta saa, niin eipähän tule ylläriraskautta :DD
 

Yhteistyössä