Miten pienelle voi antaa sieniä?

  • Viestiketjun aloittaja Sienestäjä
  • Ensimmäinen viesti
Sienestäjä
Muistan joskus lukeneeni, että alle 1-vuotialle ei saa antaa sieniä. Olen kova sienestämään, minkä ikäiselle uskaltaa antaa esim. kantarelleja? Haluaisin että lapsi tottuu jo pienenä sienten makuun, koska höystän esim. kastikkeita mielelläni sienillä.
 
"Mä vain"
Meillä lapset on syöneet aluksi kaupan herkkusieniä sisältäviä ruokia jo ihan siitä lähtien, kun on "kunnon" ruokaa saaneet eli jossain siinä 8-10kk iässä lähtien. Sitten hieman isompana metsästä itse poimittuja sieniä sisältäviä sieniruokia. Tosin meillä ei kerätä muita sieniä kuin täysin myrkyttömiä sieniä eli ei mitään korvasieniä.
 
Hyvä Sienestäjä.

Kiitokset ajankohtaisesta kysymyksestäsi.

Muistelet ihan oikein, että sieniä ei varmuuden vuoksi suositella Suomessa tarjottavaksi alle vuoden ikäisille lapsille. Imeväis- ja leikki-ikäisten lasten, odottavien ja imettävien äitien ravitsemussuosituksissa (STM 2004:11) on kirjattuna, että luonnon tai viljeltyjen sienien käyttöä ei suositella imeväisikäisille eli alle 1-vuotiaille. Suositus johtuu siitä, että sienet sisältävät luontaisesti joitakin haitallisia yhdisteitä ja vierasaineita, joiden turvallisuudesta näin pienille lapsille ei ole riittävästi tietoa. Sienet ovat myös lapsen vielä kehittyvän ruoansulatuselimistön kannalta hieman vaikeasti sulavia.

Aina on tietenkin tarpeen myös varmistua poimimiensa sienten syöntikelpoisuudesta ja sienilajin vaatimista käsittelytavoista. Korvasienten käyttöä ei myöskään suositella lapsille, raskaana oleville tai imettäville äideille.

Valmiissa lastenruoissa lastenruokalaatuisia herkkusieniä voidaan käyttää pieninä määrinä myös alkaen 8 kk ikäisille tarkoitetuissa aterioissa.

Kesäisin terveisin

Sinikka Saikkonen
 

Yhteistyössä