Miten saada 3½-vuotiaalta yövaippa pois?

Eli siinäpä kysymys. Poika ei suostu käymään yöllä pissalla. Ollaan nyt muutamana yönä oltu ihan kokonaan ilman vaippaa, mutta ei siltikään mene pissalle vessaan vaan tekee pissin sänkyyn. :/

Kaikki neuvot tarpeen!
 
Auttaisiko myös se, että illalla viimeksi juuri ennen nukkumaanmenoa pissille. Meillä neiti 3v ja risat väittää monesti just ennen nukkumaanmenoa, ettei ole pissihätä. Silloin pistetään veikkaus pystyyn ja tehdään testi. Minä veikkaan, ettei tule pissi ja neiti kiireesti väittämään, että kyllä tulee - ja useimmiten neiti on ollut oikeassa.

Lisäksi iltaisin - sanoisinko pari tuntia ennen nukkumaanmenoa - en anna neidin juoda hurjia määriä, ettei yöllä pissittäisi sitten.

Tuttavaperheen tytölle, nyt jo isompi, tekivät sitä, että yöllä kylmästi herättivät ja veivät pissille. Meillä taas kun neiti tulee yöllä viereen ja jos kovasti pyörii ja hyörii, olen kiikuttanut vessaan pissille keskellä yötä.
 
Mikä kiire?
Kyllä se lähtee kun lapsi valmis. Vaatii tietyn kehitystason ja on kiinni myös hormonituotannosta, joten ei voi varsinaisesti opettaa.
Itse otin lapsilta yövaipan pois, kun vaippa oli aamuisin ollut kuiva viikon ajan. En tiedä mistä se vkon raja mieleeni tulikaan.. Välillä oli muutaman aamuna kuiva ja sit taas litimärkä. Siihen asti vaan kärsivällisesti laitoin illalla vaipan.
Tyttö oli n3v kun yövaippakin lähti ja poika oli jo runsas 4v.
Nvlassakin puuttuvat asiaan vasta jos vielä 5v kastelee säännöllisesti.
 
Noita samoja neuvoja: ei paljoa juomista ennen nukkumaanmenoa, pissitys juuri ennen nukutusta, tarpeen tullen herätys aamuyöhön ja käyttää lapsen silloin pissillä ja takas jatkaa unia. Meillä 3,5v usein aamuyöllä itse huutaa huoneestaan, et "äiti, pissihätä", ei älyä yksin lähteä vessaan, mut riittää että itse kommentoin, että "käy pissillä", ei tarvii ite lähteä mukaan... (meillä huoneet vierekkäin) yövaipasta päästiin eroon jo reilusti alle 3-vuotiaana, mut tottakai välillä sattuu vahinkoja (tyyliin kerta/kk) ja sen vuoksi on patjan suojana tuo froteemuovi, mistä thewaxa puhui. Jonkin verran auttoi myös, kun juteltiin, että isot pojat ei käytä vaippoja, ne osaa käydä vessassa, jotenkin sen jälkeen pojalle tuli tosi tärkeäksi asiaksi se, ettei yöllä tulis pissoja housuun/sänkyyn. Neuvolasta olivat sitä mieltä (kun n. vuosi sitten kysyin asiaa) että sitten, jos vielä 5-vuotiaana on yövaipat, pitää alkaa huolestua, siihen asti kaikki on normaalia.
 
Kaikki oppii ajallaan ja just sillon kun on sen aika.
Meillä on nyt oltu ilman vaippaa myös yöllä pari kuukautta. Vahinkoja tulee silloin tällöin.

Meillä auttaa se kun ennen sänkyyn menoa käydään pissalla jos/kun herää yöllä käytetään pissalla ja se että mahdollisimman vähän juomista illalla.

Toisilla vaan pissaa tulee enemmän, vaikka joisi kuinka vähän tahansa eikä siihen yökuivaksi oppimiseen taida olla muuta keinoa kuin aika..
 
Vaippa päälle ja kunnon yöunet kaikille. www.yokastelu.fi on hyvä sivusto kaikille tämän asian kanssa painiville. En siis tarkoita että tämän ikäinen olisi yökastelija, ei tietenkään, mutta siellä on hyvää tietoa :wave:
 
Meillä jäi itsestään. Miksi stressata vielä tuon ikäisellä? Kyllä se jää aikanaan. Kun huomaat, että alkaa olla öisin vaippa kuiva niin sitten kokeilette ilman. Meillä aloitti myös itse käymään öisin potalla. Musta olis ollut tylsä herätellä pientä kesken unie.

Ehkä jos vielä pitkästi yli 4 vuotiaalla niin sitten..
 
Kiitos neuvoista! :D

Olen nyt ottanut tavaksi reilun viikon verran, että herätän yöllä pojan pissalle samalla, kun käyn itsekkin. Poika ei paljon välitä vaikka herätellään. Jatkaa samantien uniaan tyytyväisenä. Toivottavasti oppisi vielä käymään itsekkin, kun hätä koittaa. =) Mutta tällä tyylillä mennään toistaiseksi. Minun, kun täytyy pissalla yöllä ravata raskauden takia. ;) Helppo samalla käyttää sällikin. :D Yhden kerran on tullut vahinko sen jälkeen ja johtui kai siitä, kun oli juonut iltasella aika paljon enemmän kuin normaalisti.
 
Miksi pitää opettaa heräämään yöllä pissalle? Eikö olisi parempi olla ilman vaippaa sitten, kun rakko kestää olla pissaamatta yön? Jotenkin tuntuu turhalle toi herättely. Itellä ollut aina sellainen rakko, että olen herännyt joka yö pissalle ja se turhauttaa! Raskaana ollessa se oli sit yhtä pissalla ravaamista. Meillä tyttö jätti yövaipan pois ollessaan 4,5 v, jolloin vaippa oli ollut kuiva jo pidemmän aikaa yhtäjaksoisesti. Se yökuivuus vaatii oman kypsymisensä, ei sitä kantsi kiirehtiä.
 
tämä juttu. Tyttö oli tuolloin 2v10kk ja pissasi aina "litran" yövaippaan. Päivävaipat olivat kuitenkin jääneet pois jo yli puoli vuotta aiemmin. Yhtenä iltana unohdin laittaa yövaipan, ja tyttö ei pissannutkaan sänkyynsä. Sama seuraavana yönä. Ja niin edelleen. Eli hän oli jotenkin tiedostanut unissaan, että vaippa oli päällä, ja sen takia pissannut. Outoa.

Parin viikon ajan tuli satunnaisesti pissa yöllä sänkyyn, jolloin tyttö heräsi itkemään. Pidettiin muovitettua froteeta ja pyyhettä sen päällä. Sen jälkeen ei tullut enää yöllä pissavahinkoja. Sen sijaan tyttö kuukauden-parin ajan heräsi itse melkein joka yö kerran yössä pissalle, mutta hän ei unenpöpperössä tajunnut, miksi heräsii, vaan piti viedä potalle. Pidettin pottaa sängyn vieressä. Tämä oli aika rasittavaa, kun oli itse tottunut nukkumaan yönsä... Kolmossynttäreitten jälkeen on nukkunut ilman pottailua yönsä.

Eli vähän puolivahingossa kävi meillä tämä. Itse olin aina uskonut, että vasta sitten, kun vaippa alkaa aamuisin olla kuiva, sen voi jättää pois, mutta voi näköjään mennä näinkin.
 
Saraldo
En minäkään ymmärrä, miksi lapsi pitäisi herättää yöllä pissalle? Eikö se jo kerro siitä, ettei lapsi ole vielä valmis, jos ei itse siihen herää? Meidän 3,5-vuotias on ollut tasan kaksi yötä kuivana enkä aio ottaa vaippaa vielä pois. Kokeiltiin kyllä kesällä yhtenä yönä. Kolmet pissat petiin eikä herännyt niistä yhteenkään. Yökuivaksi ei opita, se on tosiaan hormonaalinen juttu. Aion kokeilla ilman vaippaa sitten, kuin vaippa on ollut viikon kuivana aamuisin.
 
päivävaippa jäi pois 2v6kk vanhana, yövaippaa jatkettiin. Sitten eräänä iltana sanoin, että nyt pissalle. Lapsi siihen, että "ei, Sanna pissaa vaippaan". Silloin tajusin, että nyt lähti vaippa eikä sen jälkeen niitä vahinkoja tullut kuin muutaman kerran. Eli ei sitä kannata odottaa, että olisi viikon kuivana vaippa: lapsi voi oppia, että kun yöllä on vaippa, siihen voi pissata.
Juottaa ei kannata mitään ennen nukkumaanmenoa ja pissalla kannattaa käydä aina ihan viimeisenä. Aina. Niin teemme edelleen vielä 6v:n kanssakin. Eikä ole tarvinnut yöllä pissalla ravata kuin ihan satunnaisesti.
Muovitettu frotee kannattaa sijoittaa petarin alle, sillä pelkän lakanan alla voi olla kovin hiostava. Lasten petarit sopivat hyvin koneeseen, jos vahinkoja sattuu ja kuivuvat päivässä.
 
Täytyy nyt kyllä kommentoida tähän väliin, kun jotkut ovat niin närkästyneitä tästä lapsen herättelystä. Meillä tämä toimi aivan loistavasti noin kolme viikkoa. Sitten yhtäkkiä alkoi tulla litra tolkulla vahinkopissiä sänkyyn vaikka illalla ei juonu juuri lainkaan ja muutenkin asiat tehtiin samalla kaavalalla kuin aikaisemmin. Kolmen tuollaisen yön jälkeen päätin laittaa lapselle vaipan takaisin. Eihän silloin kukaan nukkunut hyvin. Eli meillä palattiin vaippaan ja katotaan miten tästä nyt mennään eteenpäin. Mutta sen halusin vain kertoa, että meidän poitsu ei ollut vielä valmis. =) Kiitos kuitenkin jakamistanne kokemuksista.
 
mulla 3 1/2 vuotias tyttö ja välillä vaippa kuiva yön jälkeen mutta usein melkoisen märkä.välillä huomaa että on vaan peinet pisut siellä.
mä en herätä yöllä pissalle vaan olen ajatellut että odotellaan rauhassa että kypsyy asiaan.neuvolalääkäri sanoi että 5 vuotiaana vasta asiaan puututaan eli aikaa vielä reilusti.
 

Yhteistyössä