Miten saada huoltajuus takaisin?

Olen kolmen lapsen äippä, jolla on kahdelle isälle lapset ja kummankaan kanssa en ole yhdessä. Viime keväänä uuvuin rankan eron jälkeen ja aloin polttaa kannabista mistä jäin lastensuojelulle kiinni. Lapset muuttivat isälleen ja myös vanhin lapsi sanoo/sanoi kahden nuorimman lapsen isää isäksi. Exällä on uusi nainen ja myös exäni polttelee pilveä ja ei vaan jostain kumman syystä jää siitä kiinni. Minä en käytä alkoholiakaan juuri ollenkaan. Yhtäkkiä exäni ilmoitti tai siis sais tietää asiasta kun hain haasteen, että hän hakee yksinhuoltajuutta. Olin ihan järkyttynyt koska tämän piti olla vain väliaikaista. Vanhin poikani muutti luokseni takaisin muutama viikko sitten kun exäni soitti ettei jaksa häntä enää kun käyttäytyy niin huonosti ja pokani 8v oli siis tahallaan ollut aivana "kamala" muutaman (3) kuukautta että pääsee luokseni. käyn viikoittain antamassa kusinäytteet ja minulla on toukokuussa viimeksi näkynyt kannabis ja olen ollut 6kk polttamatta. Exäni ei ole kertaakaan kysynytkään miten pojallani menee ja vaihtoi takiani numeroakin. Kuka terve ihminen hylkää pojan ketä on 7v kasvattanut kuin omaa poikaansa kun poika ei oman isänsä kanssa ole ollut tekemisissä juuri ollenkaan, paitsi nyt viime viikot. Haluan muiden mielipiteitä siihen että ajattelenko itse näin että exäni on narsisti koska haki lähetymiskiellon viime marraskuussa mikä loppuu kohta, vei minut käräjille vaikka sovimme että korvaan hänelle hänen repeytyneen paitansa ym ( kävin siis häneen käsiksi viime syksynä hänen provosoituaan niin kauan että meni hermot vaikka ei väkivalta ole oikeutettua), hakee yksinhuoltajuutta, ei anna pienten pitää yhteyttä minuun, sanoi vähän aikaa sitten että saan ottaa lapset milloin vain mutta yhtäkkiä muuttikin kun en mennyt hänen pillinsä mukaan että juuri niin kuin sopimuksessa sanotaan. Hän yrittää hallita minua jolain tapaa selvästi ja jo suhteen aikana ihan sama mitä hän teki minä pyysin anteeksi ja hänen tekonsa unohdettiin. Ihmettelin jo silloin mikä sitä ihmistä vaivaa kunnes ystäväni alkoi varovasti puhumaan narsismista. Hänellä on huono poika-äiti suhde ollut aina ja isä alkoholisti ja mummonsa kasvattama ja missä milloinkin. Soittelee lastensuojeluun että olen narkkari ja kuullut sieltä tätä ja tuolta tota. jokatoinen vkloppu saisin vaan olla pienten kanssa. Onko minulla mahdollista saada "päähuoltajuus" itselleni takaisin koska menin exäni lankaan kun sanoi että vain väliaikaisesti huoltajuus hänellä???...siis on meillä yhteishuoltajuus mutta haluan sen huoltajuuden niin että minä saan päättää koulut,päiväkodit ym. Jos hän ei pärjännyt kahdeksan vuotiaan kanssa muutamaa kuukautta niin miten hän kuvittelee pärjäävänsä teini-ikäisten kanssa? Päättääkö käräjäoikeus yleensä äidin hyväksi asiat?
 

Yhteistyössä