miten saada vauva syömään kiinteitä?

anu
siinäpä se kysymys tulikin..Meillä epätoivoista yrittää alkaa syömään kiinteitä, vauva nyt 5kk. Kuukausi on nyt yritetty ja poitsu vaan alkaa huutamaan, kun jotain paksumpaa kuin maito on suussa. Imetän vielä, mutta joskus joudun antamaan lisämaitoa ja illalla olen antanut velliä pullosta pidempien yöunien toivossa.

Kasvu on ollut tasaista, joskin vähän hidasta ensimmäisten kuukausien jälkeen. Mutta millä saisin viritettyä vauvan sille, että "hei, tää on ihan kivaa hommaa tämä syöminen"? Leluja on kokeiltu, viikon taukoa syömisessä on kokeiltu, mutta aina vaan itku tulee, kun yritän salakavalasti jotain suuhun ujuttaa..

Mikä siis neuvoksi?? Tuskin nyt on suositeltavaa tuota korvikettakaan alkaa tarjoamaan lisäruokana. Periaatteesa ei mikään kiire ole, mutta vinkkejä silti kaipaisin tähän pulmaan..vai hoksaako vauva sitten yhtäkkiä syömisen?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 13:11 anu kirjoitti:
Kasvu on ollut tasaista, joskin vähän hidasta ensimmäisten kuukausien jälkeen. Mutta millä saisin viritettyä vauvan sille, että "hei, tää on ihan kivaa hommaa tämä syöminen"? /--/ Periaatteesa ei mikään kiire ole, mutta vinkkejä silti kaipaisin tähän pulmaan..vai hoksaako vauva sitten yhtäkkiä syömisen?

Jos vauva on kasvanut ok (vaikkakin hitaasti), niin lisäruuan tarvetta ei liene.
Vauvoilla tulee kiinteidensyömisen herkkyyskausia, jolloin he itse kiinnostuvat kiinteistä ruuista. Lisäksi n. 6kk iässä imemiseen liittyvä kielen esiintyöntämisen refleksi heikkenee, jolloin vauva oppii helpommin kuljettamaan ruokaa kielellä suun etuosasta nieluun, eikä työnnä ruokaa ulos suusta. He siis aika pitkälle itse hoksaavat homman :) Samoin kuin esim. kävelemisen tai muun kehityksen suhteen.

Väkisin tuputtaminen ei yleensä auta, etenkin, kun ajatellaan, että ruokailun olisi hyvä sujua ilman pakkoa ja taistelua.
 
hei
Olen milkan kanssa oikeastaan samaa mieltä.
Jos kasvu menee kumminkin toisaalta ihan normaalisti ja ei olla vielä neuvolassakaan suositeltu kiinteden aloitusta tms,niin odotteleppa vaan vielä hetkinen. Ajan kanssa kokeilette sitten uusia makuja,kyllä se lapsi lopulta alkaa syömään. Totuttelua ja kärsivällisyyttä vain :)
 
Meillä täysimetettiin täydet 6kk ja sitten vasta aloiteltiin kiinteät joiden syömistä opeteltiin 2kk eli 8kk iässä rupesi itsestään syömään kiinteitä kunnolla. Tätä ennen oltiin siis maisteltu (useampi kerta päivässä koska määrät olivat niin minimaalisen pieniä) ja noin 2 viikkoa aloittamisesta siirryttiin jo antamaan useampaa eri ruokaa kolmena kertana päivässä jne. Kaikki temput kokeiltiin, annettiin itse syödä sormiruokaa jne. Ei vaan uponnut ei, maksimissaan kolmasosa lastenruokapurkista! Sitten ihan yhtäkkiä rupesi syömään isoja annoksia monta kertaa päivässä! Upposi sekä karkea ruoka että sileämpi ja vaikka mitkä maut (maisteli aikuisten ruokia)... Eli jos ei lääkärin määräystä kiinteiden aloittamisesta niin en pitäisi asian kanssa kiirettä, vaan vähän kerrassaan vauvan tahtisesti -maito pitää hyvin tiellä vielä pitkään:)
 
anu
Niin..vähäistä on tuo korvikkeen määrä mikä vrk:ssa menee, maksimissaan syötön päälle (ei joka syötön) n.40ml-50ml. Illalla olen antanut hieman riisivelliä tai maissivelliä, kun rimpuilu rinnalla on ihan mahdotonta. Imetys on muutenkin muuttunut aika työlääksi tuon rimpuilun osalta, enkä usko, että jatkan muutenkaan imetystä kovin pitkälle yli puolen vuoden (kunhan vauva ensin oppii kunnolla syömään noita kiinteitä), ihan itsekkäistä syistä.

Tuntuu vaan typerältä antaa "lisäruokana" korviketta, kun vauva selvästi vaatii lisää ruokaa rinnan päälle..Yleensä rauhoittuukin tuon pienen pullomaitotilkan jälkeen hyvin nukkumaan.
 
hei
Et kertonut mitä kiinteitä olet yrittänyt syöttää. Neuvolassa juteltuamme me aloitimme 5 kk:n iässä hedelmä- ja marjasoseilla (persikka, päärynä, ruusunmarja, luumu), ne olivat herkkua! Siitä pikkuhiljaa sitten bataattia, porkkanaa, perunaa, siitä siirryttin lihoihin ja viljoihin ja nyt harjoitellaan isompien palojen pureskelua. Kun hedelmä- ja kasvissoseet alkoivat maistua, saimme 6 kk-neuvolassa "luvan" nopeatahtiseen totuttautumiseen. Nyt olemme ikäänkuin "aikataulussa", kun on tuolla pojalla jo neljä hammastakin suussa.

Välillä ei tuntunut mikään ruoka maistuvan, mutta sitten odottelimme, että tulee kunnolla nälkä, johan rupesi ruoka maistumaan. Meidän poitsulle ei lämmin ruoka maistu, ennen kuin se on tarpeeksi jäähtynyt - melkein kylmää - sitten menee. Nyt poika siis 8 kk.

Olen joskus lisännyt ruokiin maitoa tai syöttänyt vähemmän maistuvat ruoat hedelmäsoseen kanssa. Pikkuhiljaa sitten jätin hedelmän pois.

Kaikkihan ovat tietysti yksilöitä, mutta näin meillä!

Älä lannistu, hiljaa hyvä tulee! Kyllä se siitä pikkuhiljaa lähtee toimimaan.
:flower:
 

Yhteistyössä