Miten saan lapsen pyytämään anteeksi?

  • Viestiketjun aloittaja viieras
  • Ensimmäinen viesti
viieras
Tuo kohta 3-vuotias on ollut kaikessa aika kovapäinen, mutta ainoa asia jota ei olla saatu toistolla ja yrityksellä onnistumaan on anteeksipyytäminen. Kotona pyytää anteeksi, kun tietää ettei asiassa anneta periksi ja äiti ei sitten leiki eikä halaile ennen ja pyytää anteeksi oma-aloitteisesti välillä oikein kiltisti. Mutta tarhasta tulee tasaiseen tahtiin sanomista siitä, että lapsi tekee kaverille jotain eikä suostu millään anteeksipyyntöön, kun käsketään niin tehdä. Ei vaan suostu taipumaan asiassa eikä ne tietysti voi huudattaa lasta siellä kahta tuntia.

Tänään menin lasta hakemaan ja siellä oli kaveria läpsäisty ja tilannetta selviteltiin. Kotona voi tuosta taistella, mutta en mä ala tarhaneteisessä tappelemaan kahta tuntia. Aina kyselevät, että eikö tästä teillä kotona ole tästä asiasta keskusteltu jne. No on joo, mutta minkä mä sille voin, jos tarhassa ei se pyyntö puristu, lähden töistä kesken päivän?!
 
"mmmm"
Toimisin tarhassa samalla tavalla kuin kotona. Sanoisin että pyydetään anteeksi kun toimitaan väärin, ehkä lisäisin että siitähän on puhuttu monta kertaa.

Ennen tuota keskustelua pyrkisin selvittämään mistä erimielisyys syntyi ja miten sen olisi voinut ratkaista toisin.

Varsinaisesti en vaatisi anteeksi pyytämistä, voisin kehtottaa niin tekemään tai sanoisin että nyt pyydetään anteeksi ja sanoisin "anteeksi". Kotimatkalla voitaisiin vielä keskustella asiasta.
 
aapp
No kun mun mielestä se riittäisikin tuon ikäiseltä, mutta mut jätettiin siihen eteiseen yhdessä niiden kahden lapsen kanssa selvittämään tilannetta ja kotiin ei voi lähteä ennen kuin anteeksi on pyydetty. Mä tunnistan itsestäni ton lapsena, että jos joku käski tehdä jotain, niin en sinnilläkään tehnyt ja vein asian aika pitkälle.

En ihan tajua mitä se pakottaminen auttaa. Toki periaate pitää tehdä selväksi, mutta kun se anteeksipyytäminen on kerta toisensa jälkeen niin hankalaa, niin pitääkö siihen pakottaa. Asian voi käydä muutenkin läpi kun tekemällä siitä valtataistelun. Nyt ei anteeksipyyntöä tullut, mutta tehtiin sitten äsken kaverille kortti, jonka lapsi voi huomenna antaa, että toiselle tulee parempi mieli.
 

Yhteistyössä