Miten säästät rahaa k o n k r e e t t i s e s t i?

  • Viestiketjun aloittaja Bullahiiriu
  • Ensimmäinen viesti
Bullahiiriu
Ei siis tyyliin "en käy baarissa." tai "olen kalju, en käy kampaajalla" ;)

Konkreettinen säästö on kun korvaa yhden toiminnon toisella ja niiden välille syntyy säästöä.

Parhaat konkreettiset säästövinkit nippuun!
 
tässä muutama.
Kaupassa seuraan tarkasti hintoja ja valitsen yleensä ottaen halvimman.

Käytän kangaskasseja joten en ostele muovikasseja. Niihin palaa yllättävän paljon rahaa pidemmän päälle.
 
Non compos mentis
[QUOTE="vieras";22683129]Esim. käymällä lomamatkoilla euroopassa kaukomatkojen sijasta. Ostamalla halvempia vaatteita kalliiden merkkivaatteiden sijasta.[/QUOTE]

Jaa, mä taas uskon, että satsaamalla laatuun (ei tarkoita samaa kuin kallis tai merkkivaate, mutta yleensä eri kuin halpa vaate) säästää. Osta kunnon takki kerran ja se palvelee seuraavat 10-20 vuotta.
 
....
No en tiedä onko tämä konkreettinen säästö, mutta mulla ainakin säästyy rahaa ihan hirveesti, jos suunnittelen viikon ruuat etukäteen, kirjoitan ostoslistan ja käyn korkeintaan 2 kertaa viikossa kaupassa. Jos taas kävisin joka päivä kaupassa, ostaisin sitä mitä sillä hetkellä sattuu tekemään mieli, enkä suunnittelisi ostoksia yhtään, rahaa palaa enempi.
 
vinkit
Kilpailuttamalla palvelut, kuten sähkö, kännykkäliittymät, vakuutukset..perumalla turhanaikaiset lehdet, vähentämällä tarpeetonta kulutusta, kuten lämmitystä aste matalammaksi...tarkkailemalla ostoksia ja valitsemalla halvimmat vaihtoehdot.
 
"vieras"
Sillä,että siirrän joka viikko säästötilille rahaa 25€ niin kuun lopussa säästössä on aina 100€,tekee vuodessa 1200€.Helppoa eikä tarvitse pihistellä tai venytellä penniä. :D
 
"vieras"
Kerään pulloja lenkkipoluilta ja vien isomman satsin kerralla kauppaan.
Laitan kaikki kolikot säästöpossuun, kertyy muuten oikeesti isojakin summia.
Otan vastaan kaikenlaista romua ja puran ja erottelen näistä arvometallit, lähinnä kuparit. Ison satsin kun myy kerralla romuttamolle, saa ostettua jotain kivaa.
 
-
No en tiedä onko tämä konkreettinen säästö, mutta mulla ainakin säästyy rahaa ihan hirveesti, jos suunnittelen viikon ruuat etukäteen, kirjoitan ostoslistan ja käyn korkeintaan 2 kertaa viikossa kaupassa. Jos taas kävisin joka päivä kaupassa, ostaisin sitä mitä sillä hetkellä sattuu tekemään mieli, enkä suunnittelisi ostoksia yhtään, rahaa palaa enempi.
sama juttu. Aiemmin käytiin mieheni kanssa melkein joka päivä kaupassa ja aina oli heräteostoksia. Niitä tulee tehtyä huomattavasti vähemmän kun käy harvemmin.
 
"vieras"
Jaa, mä taas uskon, että satsaamalla laatuun (ei tarkoita samaa kuin kallis tai merkkivaate, mutta yleensä eri kuin halpa vaate) säästää. Osta kunnon takki kerran ja se palvelee seuraavat 10-20 vuotta.
Kyllä joo.... mutta jos jättää sen kunnon 700 euron takin ostamatta ja ostaa jonkun 100 euron halpistakin, saattaa se auttaa huonossa rahatilanteessa paljonkin jos ongelma nimenomaan on lyhytkestoinen. Jos on pysyvästi köyhä niin silloin tilapäissäästövinkit eivät ole niin hyödyllisiä.
 
"mä"
Valitsemalla kaupasta sen edullisemman, samanlaisen tuotteen huomioiden myös riittoisuuden. Lukemalla lehdet netissä ja pitämällä yhteyttä ystäviin fb:n kautta puhelimen sijaan. Käyn kirjastossa usein. Hamstraan tarjoustuotteita ja käytän maalaisjärkeä mm. pesuaineiden annostelussa (pakkauksessa olevien määrien puolittaminen tekee jo hyvän säästön). Pesen vaatteet taloyhtiön pyykkituvalla. Ostin kestäviä Viledan mikrokuituliinoja 4 sinistä (keittiöön yms.) ja 4 keltaista (saniteettitilojen pesuun) ja näitä kierrätän pesemällä ne pyykin mukana ja ottamalla puhtaat käyttöön sen sijaan, että heittäisin rätit roskiin. Tiskiharjat laitan käytön jälkeen tiskikoneeseen, jolloin säilyvät hyvinä todella pitkän aikaa.
 
"Piika-äiti"
Monta tapaa. Joka kuukausi edes joku euro säästötilille. Maksamme veroja hiukan enemmän kuin pitäisi niin saamme joulurahat ja isoimman sähkölaskun verran takaisin joulun alla.

Ja olen hinannut ostamisen, erityisesti uusien esineiden ostamisen, kynnyksen niin korkealle, että jo sillä säästän.

Viikottainen ruokasuunnitelma ja ostoskertojen rajaaminen pariin viikottaiseen ostosreissuun ovat myös säästötoimia. Ja ruuan heittäminen pois on jo ajatuksena vaikea.
 
.
Pienet kolikot aina säästöön. Niistä säästyy loppujen lopuksi aika kivasti. 2-euroset ainoastaan jätän pussiin.

käteisellä maksamisesta en luovu niin kauan ku se vaan on mahdollista.
 
Maksan kaikki kuukauden laskut aina yhdellä kertaa, ja siirrän loput rahat säästötilille. Jätän itselleni käyttörahaa vain 200 euroa kuukaudessa ja sillä on ostettava kaikki tarvittava. Voisin tietysti tuhlata ja siirtää käyttötilille lisää rahaa, mutta en tee niin vaan todellakin sitten kitkuttelen viimeisen viikon, jos rahat uhkaa loppua. Menen tässä todella pitkälle, eli jos kaikki rahat on loppu, syön sitten pelkkää makaronia ja riisiä mitä kaapista löytyy. Rahaa on säästynyt todella paljon tilille. Tuhlaan niitä sitten hieman Boracaylla helmikuussa. :)
 
Pihisti
- Kaupassa maksan käteisellä. Kortilla maksaessa rahaa ei näe ja sitä vaan menee enemmän.
- Kolikot laitan possuun aina.
- Teen "kierrätysruokaa" eli jos tänään on lihapullia ja makaroonia, huomenna on lihapullista ja makaroonista tehtyä pyttipannua, pyttipannun lopusta taas teen salaattia jne.. eli ruoka kiertää muutaman päivän ja sen jälkeen on soppapäivä. Loputtomastihan ei voi elintarvikkeita kierrättää, mutta toi toimii. Ruokakulut on puolittuneet! KOKEILE ITSE JOS ET USKO!
- Leivon leivät itse.
- Ostan lahjoja pitkin vuotta JA teen osan itse.
- Lämmitämme omilla puilla 50% lämmitystarpeesta.
- Pesen vaatteet pyykkituvassa. Yhdellä pesulla enemmän..
- Ostan laadukkaita, kestäviä vaatteita ja kenkiä.
- Ostan tarjouksesta kerralla enemmän ja teen puolivalmiiksi pakkaseen ruokatarpeita.
- Ostan suoraan tuottajalta puolikkaan sian paloiteltuna puolen vuoden välein. Järkyttävä säästö!
 
niuho
syön hernekeittoa joka torstai ja muutenkin papuja. melki aina papusalaatti jääkaapissa, ni ei tartte syödä herkkuja pikanälkään. heräteostot seis. vaatteet kirpparilta yleensä
 
pete pennin venyttäjä
Älä osta valmisruokia ! Vaan tee ruuat itse, leivo, pakasta, käytä fillaria,käy kirjastossa, kirpputorit,
googleta ilmaiseksi museoon, jahtaa tarjouksia ;) , ota eväät mukaan töihin, ym...
 
Ostan ja myyn lastenvaatteita ja leluja kirppiksellä.
Tätä kautta vaatetan lähestulkoot maksutta 3 lastani sisävaatteiden osalta. Ulkovaatteita ostan myös uutena ja ajoittain aika kovalla rahalla, mutta sisävaatteiden suhteen tilanne tosiaan on se, että ostan ja myyn aika tarkkaan samalla summalla, eli lasten vaatetus ei maksa yhtikäs mitään.
 
Nyt alkoi minullakin uusi säästökuuri.
- en osta karkkeja tai ostan tosi harvoin. Ennen useampi pussi viikossa, nyt purin täydelliseen karkittomuuteen tai siihen, että 1-2 pussia kuukaudessa
- katson hinnat kaupassa, ostan halvempia Rainbow, Extra, ym. merkkejä kalliimpien sijasta
- en omista autoa vaan kävelen kauppareissut ym.
- matkoilla valitsen aina halvimman lennon (siis halvimman kun laskettu lento + mahdollinen matkatavaramaksu), vaikka halvin lento olisi ajallisesti pidempikin
- matkoilla yövyn halvoissa hotelleissa
- en osta vaatteita enää jos vaate on "ihan kiva", vaan pyrin ostamaan laadukkaita ja tyylikkäämmän näköisiä vaatteita, eli nykyään vähemmän vaatteita, mutta parempilaatuisia
- yritän vähentää sähkön käyttöä, en pidä turhia valoja päällä jne.
- en osta tai tilaa lehtiä, luen lehtijutut netistä ja tiedän, ettei netissä ole niin laajoja kuin lehdissä, mutta saapahan nyt jotain luettua kuitenkin
- olen lopettanut mcdonald's ym. käynnit tai jos käyn niin paljon harvemmin kuin aiemmin
- myyn ylimääräiset tavarat huuto.netissä

Tässä jotain mitä tuli mieleen.
 
"siili"
Nostetaanpas tätä ketjua :)

Mulla konkreettisia säästöjä on tullut esimerkiksi siitä, että vaihdoin kännykkäliittymää. Aiemmin laskut olivat noin 25 € nykyisin noin 13 € eli säästöä keskimäärin 12 €/kk.

Koirankakkapusseina käytän ihan kaupan tavallisia pakastepusseja. Hintaerosta verrattuna "oikeisiin" koirankakkapusseihin en ole ihan varma, mutta arvelisin säästäväni ehkä euron/paketti. Ei suurensuuri säästö, mutta käytännössä ei eroa kumpia käyttää, niin toki mieluummin halvempia :) Mieluiten toki antaisin maatua, mutta kaupunkialueella pakko korjata. Biohajoavat eivät toimi, poikkeuksetta tuloksena rikkinäinen pussi..

Tiskirätit leikkaan puoliksi, koska ovat mielestäni liian isoja sellaisenaan käytettäviksi.

Hiusten värjäämisen lopetin -> säästöä kertyy noin 10 € viiden viikon välein.
 
"Kielo"
Säästämisestä voi tehdä itselleen helppoa tai vaikeaa. Minä teen seen mieluummin helppoa: joka palkkapäivä palkastani siirtyy tietty summa säästötilille ja toinen summa miehen tilille omana osuutenani pakollisista menoista. Loppu raha on sen kuun elämiseen. Kun raha on loppu, loppuu myös kuluttaminen. Yksinkertaista!
 

Yhteistyössä