Miten sairaala suhtautuu yleensä "varatun toimenpideajan " peruutukseen ..

  • Viestiketjun aloittaja "tuuli"
  • Ensimmäinen viesti
"tuuli"
ja siirtämiseen myöhäisempään ajankohtaan - hyvissä ajoin pätevästä, potilaasta johtuvasta syystä?

Onko kokemusta, jotenkin hävettää siirtää, mutta kun osuu just pahasti reissua ennen ja on kuitenkin semmoinen toimenpide joka vaatii ainakin 3vk sl, eikä nyt kenestäkään ole kiva lähteä reissuun raaja rajoitteisena ja paketissa : (
 
aloittaja--
No mikä on sitten hyvissä ajoin.. sain toimenpideajan kirjeitse maanantaina, ja siittä asti olen asiaa miettinyt. Jos perun ja siirrän ajan 3vk ennen niin onko hyvissä ajoin ?
 
Jos aiot perua, siirrät sen nyt heti etkä odottele niin että aikaa on 3vk! Eli heti kun tiedät, ettei sovi sulle. Kun on ajoissa, he voivat ottaa uuden tilalle ja asia ok. Miksi panttaisit tietoa siirtämisestä ja vaikeuttaisit muidenkin potilaiden asioita?
 
aloittaja--
Jos aiot perua, siirrät sen nyt heti etkä odottele niin että aikaa on 3vk! Eli heti kun tiedät, ettei sovi sulle. Kun on ajoissa, he voivat ottaa uuden tilalle ja asia ok. Miksi panttaisit tietoa siirtämisestä ja vaikeuttaisit muidenkin potilaiden asioita?
: ) anteeksi, mutta ei ne niitä aikoja ilmoita yleensä kuin pari viikkoa ennemmin (itse hoitaja minulle sen kertoi kun lääkärin ja hoitajan vastaanotolla syksyllä kävin), minun tiedoissa sattui lukemaan et, ilmoittaisivat ajan minulle mahdollisimman hyvissä ajoin.. Joten ole huoleti en ole panttaamassa ja vaikeuttamassa kenenkään potilaan asiaa, eiköhän niillä ole siellä jonossa aika monta toimenpidettä odottavaa..

Kaikesta huomaan että sinä varsinkin taidat tietää asiasta kovastikin..
 
aloittaja--
Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29539894:
Pitäisi tietää heti, kun sen kirjeen saat jotta sulle voidaan alkaa kattomaan uutta aikaa. Eli tee se nyt. He sitten lähettävät postissa uuden ajan.
Jep, tänään sen ajattelinkin tehdä..kovasti vaan jotenkin nolottaa siirtää..
 
Okei, käsitin, niin että aikaa joku 2kk ja ajattelit 3vk ennen perua... Hyvä, että olin väärässä! :)

Ja mitä tuohon sinun letkautukseen tulee, niin ikävä kyllä meidän perheessä on tarvittu paljon erikoissairaanhoidon palveluja ja jotkut niistä olen joutunut siirtämään, joten kokemusta kyllä löytyy...
 
aloittaja--
Okei, käsitin, niin että aikaa joku 2kk ja ajattelit 3vk ennen perua... Hyvä, että olin väärässä! :)

Ja mitä tuohon sinun letkautukseen tulee, niin ikävä kyllä meidän perheessä on tarvittu paljon erikoissairaanhoidon palveluja ja jotkut niistä olen joutunut siirtämään, joten kokemusta kyllä löytyy...
Koin edellisen viestisi kovin hyökkääväksi.. joten hmm ehkä kirjoitin itsekkin hieman tympeään sävyyn..

Harmi että teillä on tarvittu niitä paljon.. No mut nyt osaat sit varmaan kertoa minulle viisaampana, et miten ne siellä luultavasti suhtautuu kun soitan.. ? ja ettarviiko minun olla nolona ajan siirtämisestä..
 
"pöh"
No, mitä sillä on väliä miten suhtautuvat tai siis herranjestas, kai sitä nyt saa omaan toimenpiteeseensä liittyvän ajan siirtää, jos tarpeellista. Kerran olen siirtänyt leikkauksen hyvissä ajoin eli ehkä noin 3 viikkoa ennen enkä sanonut edes miitään syytä. Kerroin, että tällöin ei sovi ja ystävällisesti antoivat uuden ajan. Toisen kerran peruin edellisenä yönä, kun tulin flunssaan eikä toimenpidettä saanut silloin tehdä. Ei siellä mitään natseja olla.
 
Koin edellisen viestisi kovin hyökkääväksi.. joten hmm ehkä kirjoitin itsekkin hieman tympeään sävyyn..

Harmi että teillä on tarvittu niitä paljon.. No mut nyt osaat sit varmaan kertoa minulle viisaampana, et miten ne siellä luultavasti suhtautuu kun soitan.. ? ja ettarviiko minun olla nolona ajan siirtämisestä..
Ei mulle ole ainakaan koskaan tulle mitään negatiivista vastaanottoa. Kun ystävällisesti kerrot, että aika on teille kovin hankala ja olisi kovin hienoa, jos sitä voisi mitenkään siirtää, niin on aina asiat rullannu. Ja tosiaan kun on mahdollisimman ajoissa, saavat vielä uuden tilalle. Heillehän tärkeintä on, ettei aika jää käyttämättä. Ovat varmaan pikemmin mielissään, että hoidat asian ja siirrät :) Aina kun löytyy myös niitä, jotka vaan jättävät tulematta, kun eivät jaksa siirtää ja silloin aika menee tietysti hukkaan :(
 
aloittaja--
No niin, kylläpäs sitten minulle sattui tietenkin juuri se "sitruunan syönyt" hoitaja.. Ja hänen puheestaan sain nyt sit sen käsityksen, että joo jos perun tipun hoitotakuun piiristä ja eipä oo sit tietoa että milloin saan leikkuu ajan.. Tuli kyllä semmoinen olo, et tosiaan ei ole tietoa et milloin saan, vaiko saanko ollenkaan..
 
sh sh sh
No niin, kylläpäs sitten minulle sattui tietenkin juuri se "sitruunan syönyt" hoitaja.. Ja hänen puheestaan sain nyt sit sen käsityksen, että joo jos perun tipun hoitotakuun piiristä ja eipä oo sit tietoa että milloin saan leikkuu ajan.. Tuli kyllä semmoinen olo, et tosiaan ei ole tietoa et milloin saan, vaiko saanko ollenkaan..
Totta on ,että tiput (ajallisen) hoitotakuun piiristä mutta etköhän uuden ajan joskus saa. Ilmeisesti vaivasi ei ole akuutti, jos mielummin matkalle lähdet kuin toimenpiteeseen. Sitten ajan peruminen olisi typerää, jos sitä varten sairaalasi olisi varannut vaikkapa plastiikkakirurgin toiselta paikkakunnalta operaatiota tekemään. Menee silloin tosi monen aikataulut plörinäksi.
 
aloittaja--
ei ole mikään erikoinen ja vaiva joka välillä särkee ja väliin ei.. Tähystysleikkaus olisi kyseessä..

Mut joo, ei mulla ole niin kiire tämän kanssa, että mua haittaisi jos ei hoitotakuu pitäisi, mutta toki minä nyt haluan että se nyt jossain vaiheessa sanotaanko nyt 3-4kk sisään vaikka operoitaisiin..
 
aloittaja--
Niin ja mainittakoon että "hoitotakuuta" on tainnut mennä jo 4kk..

Mutta joo tämä hoitaja ei ollut ainakaan yhtään "asiakaspalvelija" .. mutta mitä siittä nyt tässä yhteiskunnassa tulisi jos kaikki olisivat asikaspalvelijoita.... : D
 
"hmh"
Ikävää, että kokemuksesi hoitajasta oli sitruunaan vivahtava.

Sinänsä hän toki toimi siinä asiassa aivan oikein, että kun asiakas soittaa ja peruuttaa varatun toimenpideajan, häntä on informoitava siitä, että hoitotakuu ei enää koske häntä. (Tämä sen vuoksi, että jos asiakas esimerkiksi joskus myöhemmin haluaa valittaa hoidon tai leikkauksen viivästymisestä, niin itse asiassa tuosta ei voi sitten enää valittaa, koska sinne hoitojonoon laitetaan jonotusviiveen syyksi potilaasta johtuva syy). Myös pitää ilmoittaa, mikäli on tiedossa arvioitu seuraava aika, ja jos se ei ole tiedossa, pitää ilmoittaa että uusi aika ei ole tiedossa, ilmoitetaan myöhemmin.

Kiireettömään operaatioon hoitotakuu taitaa olla kuuden kuukauden sisällä operaatiopäätöksestä (eli siitä lääkärikäynnistä tms. jolloin leikkausjonoon on asetettu.)
 
"hmh"
Ikävää, että kokemuksesi hoitajasta oli sitruunaan vivahtava.

Sinänsä hän toki toimi siinä asiassa aivan oikein, että kun asiakas soittaa ja peruuttaa varatun toimenpideajan, häntä on informoitava siitä, että hoitotakuu ei enää koske häntä. (Tämä sen vuoksi, että jos asiakas esimerkiksi joskus myöhemmin haluaa valittaa hoidon tai leikkauksen viivästymisestä, niin itse asiassa tuosta ei voi sitten enää valittaa, koska sinne hoitojonoon laitetaan jonotusviiveen syyksi potilaasta johtuva syy). Myös pitää ilmoittaa, mikäli on tiedossa arvioitu seuraava aika, ja jos se ei ole tiedossa, pitää ilmoittaa että uusi aika ei ole tiedossa, ilmoitetaan myöhemmin.

Kiireettömään operaatioon hoitotakuu taitaa olla kuuden kuukauden sisällä operaatiopäätöksestä (eli siitä lääkärikäynnistä tms. jolloin leikkausjonoon on asetettu.)
 
aloittaja--
Kyllä minä ymmärrän että se hoitotakuu ei toteutuisi ja se ei minua haittaa.. Hoitajan asenne vain kieltämättä oli aika tympeän kuuloinen. Luulen etten toki ole ainut joka aikaansa joutuu siirtään myöhäisempään ajankohtaan..
Valittaa siittä en aikoisi, mutta tokihan toivoisin että jossain vaiheessa sit aikani tulisi, sain nyt tosiaan sen kuvan että "paperini" menevät jonnekkin öö mappiin ja sinne unohdun..

Mun moka oli etten osannut ilmoittaa sinne tästä, tyyliin että maaliskuun loppupuoleen saakka en toimenpiteeseen voi tulla joten eivät olisi sitä minulle tarjonneet. Itseasiassa en osannut odottaa leikkausaikaa vielä toviin...
 

Yhteistyössä