Miten suhde luontevaksi

  • Viestiketjun aloittaja HarmaaHiiri
  • Ensimmäinen viesti
HarmaaHiiri
Tiedän että tähän olisi helppo kommentoida, että katso itseäsi peiliin tai mieti että joskus olet itse anoppi... Olen kuitenkin ihan solmussa omien tunteitteni kanssa...

Mieheni on ainut lapsi. Appivanhemmat eivät ole voineet saada enempää lapsia, mikä on ollut etenkin anopille kova paikka. He kohtelevat (kolmevitosta) miestäni edelleen kuin teini-ikäistä. Keskustelun aiheet siellä käydessä ovat joko appiukon työ tai se onko mieheni käynyt harrastamassa, kuinka auto kulkee tai mitä kuuluu mieheni "ystäville" eli ihmisille joita en ole tämän meidän 10 vuoden yhdessäoloaikana tavannut kertaakaan ja joihin mies ei ole enää lainkaan yhteydessä. Minusta he eivät ole kiinnostuneita.

Miestäni arvostellaan usein aika sumeilematta. Pitkät hiukset ovat kamalat, hänen olisi pitänyt valita sama ala kuin appiukolla (vaikka miehelläni on hyvä virka ja hän pitää työstään ja on siinä hyvä), hän ei osaa hoitaa raha-asioitaan (en todella tajua mihin tämän perustavat) ja vanhemmilleni appiukko saattaa kutsua miestäni syöttöporsaaksi tai juottovasikaksi.

Ennen lapsen syntymää he olivat käyneet meillä kylässä n. 5 kertaa koko 10 vuoden aikana, vaikka asuvat lähellä. Alunperin olimme mieheni kanssa sopineet että meille ei välttämättä tule lainkaan lapsia, silti usein heillä kyläillessä kohotettiin maljoja sanomalla esim. "olkaa hedelmälliset ja lisääntykää". Hääpuheessa appiukko ensin itki sitä kuinka mieheni ei valmistunut samalle alalle kuin hän ja lopetti puheensa siihen kuinka hyvä että nyt olen raskaana (ystävät ja minun sukuni meinasi tukehtua kahvipullaan kun tiesivät ettei todellakaan perheenlisäystä ole suunnitteilla). Anoppi on usein puhunut sukulaisille että nyt minä varmaankin olen raskaana. Jopa appiukko puhui kerran miehelleni että nyt kun teillekin on tulossa lapsi... Mieheni sitten sanoi ettei meille kyllä ole vauvaa tulossa niin appiukko vain sanoi että nämä on niitä naistenjuttuja että kyllä varmasti on...

No kun sitten tulin raskaaksi anoppi itkeskeli ja monta kertaa toisti kuinka nyt saa itkeä onnesta. Oma äitini sairastui vakavasti ja koko odotusaikaa varjosti pelko hänen kuolemastaan. Masennuin ja sain apua psykologilta. Synnytys oli raskas ja pitkä ja päättyi keisarileikkaukseen. Silti heti sairaalasta päästyä meidän lisi pitänyt olla anopin luona, koska "eihän se keisarileikkaushaava voi enää olla kipeä". Sairastuin epiduraalissa käyneen virheen takia ja jouduin kolmeksi viikoksi vahvoille särkylääkkeille ja vuodelepoon. Kun heräsin lääketokkurasta alkoi vauvalle koliikki. Anopin ratkaisu asiaan oli että lääkäri kyllä antaa vauvalle rauhoittavaa että saadaan nukuttua...

Sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen, johon anoppi totesi että "sinä elät elämäsi onnellisinta aikaa!". Siellä kyläillessä vauvan pitää olla hiljaa söpö ja rauhallinen, poseerata kameralle ja näyttää anopille kaikki osaamansa "temput" - aivan kuin koira. Jos vauva ei ole anopista kiinnostunut tai touhuaa omiaan anoppi tokaisee "ei se minusta tykkää". Kun poju makoilee itsekseen lattialla ja jokeltee anoppi meni viereen ja sanoi: "shh shh se tarkoittaa että ollaan hiljaa. Shh shh nyt pitää olla ihan hiljaa!" Ruokapöytään on katettu parhaat astiat ja kristallilasit ja vauvan odotetaan istuvan kiltisti vieressä ja odottavan kun "aikuiset syövät". Minusta tuntuu kuin anoppi olisi kirjoittanut etukäteen käsikirjoituksen kuinka haluaa kaiken toimivan (hienostuneesti, hiljaa ja ylväästi) kun siellä vierailemme ja hän menee aivan sekaisin, kun asiat eivät suju hänen suunnitelmiensa mukaan.

Sukulaisille anoppi on nyt puhunut että arvelee minun olevan taas raskaana - poika on nyt 10 kuukautta ja alan vasta pikkuhiljaa päästä masennuslääkkeistä eroon... sektiohaavakin kaipaa minun ja mieheni mielestä vielä hieman paranemisaikaa... Lisäksi on kertonut kuinka ujo ja arka poikamme on. Silloin harvoin kun tulee täällä käymän kuiskailee jo ovelta "älä nyt vaan säikähdä, voi voi ettet nyt vaan pelästy". Poikamme on luonteeltaan utelias ja reipas, eikä meidän mielestämme juurikaan ujostele, muuten kuin väsyneenä.

Appiukko on vanhanaikainen ja hänellä on selkeät käsitykset miehen ja naisen rooleista. Hän ei osaa suhtautua minuun, koska osaan sanoa hänelle myös vastaan ja kommentoida asioista, jotka hänen mielestään ovat miesten maailmaan kuuluvia. Hän ilmoitti jo synnytyslaitoksella että pojasta tulee hänen uransa ja yrityksensä jatkaja. Olimme niin hämmästyneitä, että emme osanneet sanoa mitään.

Mieheni ei koe suhteitaan vanhempiinsa kovin luonnollisina. Hän ei uskaltaisi tai haluaisi viedä poikaamme heille hoitoon, eikä hän tunne tuntevansa vanhempiaan. Tiietysti kuitenkin rakastaa heitä. Mieheni ei osaa kertoa heille itsestään - siitä kuka hän nykyään on ja mitä arvostaa. Jos appivanhemmat olettavat meistä jotain mikä ei pidä paikkansa mieheni vaikenee tai vaihtaa puheenaihetta. Jos minä sanon asiasta anopi jää murehtimaan ja miettii kuinka inhoan heitä. Esimerkiksi nyt hän oli ajatellut jäävänsä osa-aika eläkkeelle ja hoitamaan poikaamme - hän ei sano asiaa edes suoraan vaan kierrellen ja olettaa sen sitten toteutuvan ja loukkaantuu kun niin ei käy.

Minusta tuntuu että hän on lisäksi kateellinen äidilleni tämän sairaudesta. Minun ja äitini välit ovat läheiset ja myös mieheni pitää kovasti äidistäni. Meidän tulee vietettyä siellä paljon aikaa aivan vahingossa ja luonnostaan. Nyt anoppi on useaan otteeseen soitellut milloin mistäkin pikkuvaivasta ja kertonut olevansa vakavasti kipeä ja lääkärit tutkivat. Viimeisin oli kun appiukko soitti anopin joutuneen sairaalaan ja me jo olimme kauhuissamme ja mietimme että pitää lähteä katsomaan ja totuus oli että anoppi oli ollut päivystyksessä pissatulehduksen vuoksi...

Haluan ja yritän ajatella että lapseni tarvitsee ympärilleen rakastavia ihmisiä ja kaikista ärsyttävistä puolista ja vaikeuksista huolimatta anoppi tarkoittaa vain hyvää. Silti on äärettömän vaikeaa luoda luonnolliselta tuntuvia suhteita heihin ja olla oma itsensä, kun tuntuu etteivät he edes halua tuntea minua. Anoppi tuntuu odottavan että nyt lapsen syntymän jälkeen olisimme tiiviisti yhteydessä jatkuvasti, vaikka hän ei itse ole valmis pitämään yhteyttä tai vierailemaan meillä (heidät saa puoliväkisin kutsuttua kylään). En tiedä kuinka olla ja käyttäytyä heidän seurassaan, jos olen oma itseni, tuntuu että minut vaietaan kuoliaaksi. Nyt jo ahdistaa tuleva pääsiäisvierailu ja se että koko "perhe" istuu hiljaa sohvilla pari tuntia ja ainoat kommentit joita minulle sanotaan ovat syyllistäviä siitä, että eivät näe poikaa tarpeeksi usein...

TUlipa pitkä vuodatus ja kiitos jos olet jaksanut lukea! En viitsi miehellenikään hirveästi näitä asioita purkaa, koska omat vanhemmat ovat tietysti hänelle tärkeitä ja hän tuntuu hyväksyneen etäiset suhteet vaikkei ehkä tajuakaan että äitinsä odottaisi enemmän...
 
Saat kyllä sympatiani, tuollainen saattaa jo vaikuttaa sinun ja miehesi väleihin. Toivottavasti kuitenkin teillä parisuhteessa on kaikki hyvin. itselläni hyvin saman tyyppinen tilanne ja onnekseni minun perheeni on ihana, samoin parisuhde kukoistaa ja ystäviä löytyy. Toivon sinulle kaikkea hyvää jatkossa ja pitäkää huolta itsestänne. Teidän ei tarvitse kestää kaikenlaista. Mikä olisi pahinta mitä voisi sattua, jos kertoisit(te) suoraan miehesi vanhemmille, mikä heissä ärsyttää.. :flower:
 
HarmaaHiiri
Kiitos sympatiasta :hug: Hassua sanoa, mutta mukava kuulla että muillakin on tällaisia hankaluuksia...

Se onkin iso onni että meillä on parisuhde myös kunnossa ja pystymme puhumaan kaikesta. Ainut asia onkin tuo että kun minulata palaa pinna anopin hienovaraiseen kettuiluun niin en viitsi häntä miehelleni haukkua - siitä todennäköisesti tulee riita ja minulle sellainen olo että olen liian herkkä.

Jos sanoisin suoraan asioista, niin minut vaiennettaisiin. Se näkyy jo ihan pienissä jutuissa. Jos anoppi on ostanut pojalle vaatteita ja sanon että "tämä onkin jo liian pieni, voisikohan sen vaihtaa" niin appiukko kuiskuttelee vieressä että "äläs nyt kyllähän se vielä mahtuu ja kai sitä voi edes kerran käyttää, olse nyt hiljaa" ja sitten kun anoppi seuraavan kerran puhuu mieheni kanssa puhelimessa niin on marttyyri ja saattaa sanoa kuinka inhoan häntä. Mieheni ei vaan osaa sanoa äidilleen ja isälleen oikein mitään. Sain oikein rautalangasta vääntää että hän huomasi milloin anoppi käytti juuri tuolla tavalla marttyyrimaisesti valtaa.

Luulen että anoppi on tosi ujo. Ei katso silmiin ja puhuukin "alaspäin". Senkin takia ehkä ne asiat mitä hän sanoo kuulostaa jotenkin liian jyrkiltä. Vaikea tietää mitä hän oikeasti tarkoittaa kun ei saa minkäänlaista kontaktia ja tosiaan jos jotain suoraan sanoo niin itkeskelee itsekseen pari päivää eikä suostu asiasta enää puhumaan...
 
No huh huh, onpas sinulla vaikea tilanne! Omat ongelmat anopin kanssa tuntuu ton rinnalla ihan vähäpätöisiltä... Saat kyllä ison annoksen sympatiaa kun jaksat olla missään tekemisissä moisten ihmisten kanssa! Mulla on vähän sama tilanne ton "vauvan pitää käyttäytyä oppikirjan mukaan sillon ku anoppi on käymässä"- asian kanssa. Mikä kumma siinäkin oikein on? Olen kyllä oman anoppini kanssa ottanut asiasta "yhteen". Oli myös itkeny monta päivää ja sanonut mieheni siskolle olevansa huono mummo... Enhän mä sitä tarkottanut mutta on se niiiin rasittavaa kun sillon ku vauva oli pieni (nytkin vasta7kk) ja alkoi itkeä (nälkä,väsynyt) ei sitä voinut minulle koskaan takaisin antaa ennen kuin puolen tunnin huudatuksen jälkeen! Yleensä kyllä menin, otin takasin ja sain kauheen mulkasun osakseni. Kun sitten sanoin ihan suoraan mitä asiasta ajattelen, ei mummo kuukauteen tullut käymään. Mieheni kyllä kävi mummolassa pari kertaa vaavin kanssa. Nyt tilanne on "ohi" ja anoppi kävi just joku päivä kylässä mutta eipä se tilanne paljon parantunut paitsi että ehkä huudatusaika (itkee kun vierastaa) oli hiukan lyhyempi ja hän antoi vauvan takasin loppujen lopuks...
 
anoppi
Kun luen tällaisia anoppi-miniä-lapsenlapsi-kuvauksia, tuntuu etten uskalla olla enää missään tekemisissä nuorempien kanssa, jos minustakin ajatellaan ja puhutaan tuollaisia takanapäin ja jos teen noin paljon asioita väärin. Jotenkin tuntuu siltä, että te nuoremmat otatte liian vakavasti itseänne vanhemmat ihmiset, he ovat kuitenkin ihan tavallisia osaamattomia ja haavoittuvia ihmisiä kuin te itsekin. Teille on varmaan jäänyt joku autoritäärisen kasvatuksen seuraus päälle. Teidän pitäisi astua aikuisuuden maailmaan, eikä pitää anoppia jonkinlaisena kakkosäitinä, jota joko rakastetaan tai vihataan ihan sen mukaan mitä teini-ikäisellä on itsellään menossa. Anoppi ei tahdo olla äiti, vaan ihminen siinä kuin muutkin ihmiset miniälleen niinkuin muillekin ihmisille. Katkaiskaa napanuora vanhempaan sukupolveen ja aloittakaa tasavertainen aikuisuus aikuisten välillä ikään katsomatta. Te olette aikuisia ja teillä on siihen täysi oikeus, myös omiin ajatuksiinne, kun annatte itsellenne luvan olla oma itsenne ja siis itsenäistytte ei teidän tarvitse enää katkeroitua muiden erilaisuudesta, oli se erilainen sitten anoppi tai joku muu ihminen. Karistakaa kasvattajat hartioiltanne käskemästä, niin ette enää heistä kiusaannu vaan alatte sallia heissä virheitä ja toivottavasti myös itsessänne.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.04.2007 klo 17:19 anoppi kirjoitti:
Kun luen tällaisia anoppi-miniä-lapsenlapsi-kuvauksia, tuntuu etten uskalla olla enää missään tekemisissä nuorempien kanssa, jos minustakin ajatellaan ja puhutaan tuollaisia takanapäin ja jos teen noin paljon asioita väärin. Jotenkin tuntuu siltä, että te nuoremmat otatte liian vakavasti itseänne vanhemmat ihmiset, he ovat kuitenkin ihan tavallisia osaamattomia ja haavoittuvia ihmisiä kuin te itsekin. Teille on varmaan jäänyt joku autoritäärisen kasvatuksen seuraus päälle. Teidän pitäisi astua aikuisuuden maailmaan, eikä pitää anoppia jonkinlaisena kakkosäitinä, jota joko rakastetaan tai vihataan ihan sen mukaan mitä teini-ikäisellä on itsellään menossa. Anoppi ei tahdo olla äiti, vaan ihminen siinä kuin muutkin ihmiset miniälleen niinkuin muillekin ihmisille. Katkaiskaa napanuora vanhempaan sukupolveen ja aloittakaa tasavertainen aikuisuus aikuisten välillä ikään katsomatta. Te olette aikuisia ja teillä on siihen täysi oikeus, myös omiin ajatuksiinne, kun annatte itsellenne luvan olla oma itsenne ja siis itsenäistytte ei teidän tarvitse enää katkeroitua muiden erilaisuudesta, oli se erilainen sitten anoppi tai joku muu ihminen. Karistakaa kasvattajat hartioiltanne käskemästä, niin ette enää heistä kiusaannu vaan alatte sallia heissä virheitä ja toivottavasti myös itsessänne.
:flower: Hyvä kirjoitus.

Ainoa asia, mitä isovanhemmat voivat tehdä väärin, on lapsenlasten pahoinpitely tai muu huono kohtelu tai lastenlasten epätasa-arvoinen kohtelu. Jos selvästi joku perhe saa enemmän lastenhoitoapua tai muuta apua, siivous, remonttiym.

Tuollaiset neuvot lastenhoidosta ym. ovat ihan ok. Anopeilla on oikeus puhua siinä kuin muutkin ihmiset, eikä tarvitse ottaa liian vakavasti kaikkea. Ihmisiä ja erehtyviä sellaisia kuten me kaikki, ovat anopitkin.
 

Yhteistyössä