Miten suhtautuisitte tämmöiseen?

Lapsemme oli yökylässä mummolassa ja seuraavana pvänä aloin ihmettelemään,kun lapsi höpisi koko ajan,et hän lähtee lentämään mummon ja vaarin kanssa.
Hyvin pian selvisi,et mummo oli TOSISSAAN mennyt selittämään lapselle,et he vievät hänet etelään.Isi ja äiti jäisivät kotiin.
Teimme lapselle hyvin selväksi,et hän ei lähde yksin minnekkään noin kauas,et mummo & vaari menevät keskenään jos ovat mennäkseen.
Nyt anoppi on pahoittanut mielensä,ku ei päästetä lasta heidän matkaansa!!!!
Mun mielestä asiasta olisi pitänyt keskustella ensin meidän kanssa (emme silti olisi päästäneet lasta heidän reissuunsa!!),eikä mennä puhumaan 4-vuotiaalle ensin.
Kyllä pisti vihaksi.
 
Jep, se on turhauttavaa tiedän...on kokemusta..."sitten mennään sinne ja sitten tehdään sitä ja tätä" ja never happens...siis meillä vaan luvataan...tosin niin vanhempani tekivät minullekin ollessani pieni.Höpötystä ja lupauksia riitti, tekoja vähemmän.
Olisi tosiaankin korrektia keskustella niinkin isosta asiasta kuin ulkomaille lähdöstä ensin vanhempien kanssa....
kuulostaa hieman hassulta kyllä.
 
Sitä vielä lisäisin aloittamaani kirjoitukseen,että heidän suunnitelmat ovat aina sellaisia,jotka toteutetaan,,
Muutenkaan en tykkää antaa lasta heille yökylään,ku sitten he reissaavat ympäri maakuntaa ja käyvät joka ikisessä paikassa kylässä aivan kuin lapsemme olisi jokin näyttelyesine->ei tietoakaan siitä,et lapsi nauttisi varmasti paljon enemmän jos saisi tehdä isovanhempiensa kanssa mieluisiaan asioita,,,
Olemme kyllä sanoneet heille asioista miljoonasti ja viime aikoina mä en oo enää jaksanut sanoa edes kamalan nätisti mielipidettäni.
 
Tällainen meilläkin oli suhtautuminen. Isovanhemmat luulivat että voivat meiltä kysymättä viedä lasta minne tahansa, kertomatta mitään. Etukäteen esitimme toivomuksena pelisäännöiksi että meille kertomatta ei tehdä mitään, mutta se sääntö ei pitänytkään enää kun poistuimme paikalta. Perusteluna oli se että lapsi on HEIDÄN LAPSENLAPSENSA, mikä menee kuulemma vanhemmuuden edelle. Tuloksena se että lapsi ei heidän kanssaan ole sitten ilman meitä hetkeäkään, koska puheet olivat aina mitä sattuu kun olimme poissa.
 
No, olipas ajattelemattomasti toimittu. Jos lapsi innostuu, niin tulee tietenkin pettymys, ja kun lapset eivät ymmärrä vielä ihan kaikkia aikuisten asioita.Itse keskustelen vanhempien kanssa pienemmistäkin menoista, jopa puistoissa käymisestä etukäteen. Minusta se kuuluu vanhemmille, missä heidän lapsensa käy. En haluaisi viedä lasta ulkomaille ilman vanhempiaan, vaikka tyttö onkin kovasti kiintynyt mummiin ja vaariin. Entä jos sattuisikin jotain, sitähän ei voi koskaan tietää. Ottaisin mukaan mieluummin koko porukan. Varmasti puhumalla selviää ja luulisi, että aikuiset ihmiset ymmärtävät nämä asiat. :wave:
 
En haluaisi pahoittaa mieltäsi, mutta...
Onneksi meillä ei ole tälläistä ongelmaa vaikka mummi ja fafa ovat ahkeria matkustamaan. Edes mökille meno (sinne on 200 km), kysyvät meiltä lupaa ottaa lapsia mukaan. Alusta alkaen tehtiin selväksi ettei lapset lähde mihinkään pitkälle matkalle ilman meitä. Se sääntö on vieläkin voimassa.
Kun lapset ovat mummilla ja fafalla kylässä, niin korkeintaan käyvät naapurin luona ei sen pidemmälle. Itse sanoivat meille ettei lapsi ole esine ja kyllä juhleissa sitten muut näkee lapsia.
Kannattaa keskustella anopin, apin ja miehen kanssa tästä. Vaikka miten pahalta isovanhemmilta tuntuisi niin teidän täytyy tehdä pelisäännöt selväksi. Vanhemmat kasvattavat ja opettavat lapsia. Ja pitkälti Vanhemmat päättävät lapsen tekemiseistä.
 
ap-vieras
Sehän tästä hommasta vaikean tekeekin,kun anoppi ei usko kenenkään puhetta (ei edes oman miehensä eikä poikansa).En tiedä,et mitä tässä seuraavaksi alkaisi tekemään.
Kuitenkin mummo näkee lapsenlastaan n. 2krtaa/vko,kun käydään siellä kylässä.En tiedä mikä on mennyt vikaan,kun pelisääntöjen PITI olla selvät.
Kaipa tää tästä??
 
En ymmärrä miksi olette niin mustasukkasia lapsenne ja isovanhempienne suhteesta????
Pelkäättekö te menettävänne jotain???
Omat lapsemme ovat usein mummolassa ja matkustelevat heidän kanssaan.Heillä on hieno suhde mitä he voivat muistelle sitten isompana kun isovanehemmat ovat kuolleet.Toivottovasti jatkavat perinnettä
Älkää olko lapsellisia....
 
himpo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.12.2005 klo 21:19 vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi olette niin mustasukkasia lapsenne ja isovanhempienne suhteesta????
Pelkäättekö te menettävänne jotain???
Omat lapsemme ovat usein mummolassa ja matkustelevat heidän kanssaan.Heillä on hieno suhde mitä he voivat muistelle sitten isompana kun isovanehemmat ovat kuolleet.Toivottovasti jatkavat perinnettä
Älkää olko lapsellisia....
Kyllä meidänkin lapset reissaavat ja viettävät aikaansa isovanhempien kanssa, mutta ei todellakaan ulkomailla. Ja kyllä nämä reissut ja kyläilyt sovitaan ensin vanhempien kesken, ennenkuin siitä puhutaan lapselle.
Se ei todellakaan ole mustasukkaisuuttá tai lapsellisuutta, jos aikuiset puhuvat lasten tekemisistä ensin keskenään. Ei isovanhemmat voi sitä päättää mihin he lasta vie ja milloin, kyllä lupa pitää saada vanhemmilta!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.12.2005 klo 21:19 vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi olette niin mustasukkasia lapsenne ja isovanhempienne suhteesta????
Pelkäättekö te menettävänne jotain???
Omat lapsemme ovat usein mummolassa ja matkustelevat heidän kanssaan.Heillä on hieno suhde mitä he voivat muistelle sitten isompana kun isovanehemmat ovat kuolleet.Toivottovasti jatkavat perinnettä
Älkää olko lapsellisia....
olen sinun kanssasi TÄYSIN SAMAA MIELTÄ
 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.12.2005 klo 21:19 vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi olette niin mustasukkasia lapsenne ja isovanhempienne suhteesta????
Pelkäättekö te menettävänne jotain???
Omat lapsemme ovat usein mummolassa ja matkustelevat heidän kanssaan.Heillä on hieno suhde mitä he voivat muistelle sitten isompana kun isovanehemmat ovat kuolleet.Toivottovasti jatkavat perinnettä
Älkää olko lapsellisia....
Kyllä tässä on minun mielestä kyse juuri siitä että ENSIN jutellaan tälläisistäasioita vanhempien kanssa eikä lapsen , jo se minusta osoittaa millaisia isovanhempia he oikein on!!!
En omaa lastani antaisi isovanhempien mukaan ulkomaille enkä ylipäätään viikoksi pois kotoa. En usko että apllä onlisi kyse mustasukkaisuudesta tai lapsellisuudesta... ymmärrän häntä täysin.Sellaiselle mummolle joka ajattelee vanhemmista niin että ompa lapsellisia ja mustasukkaisia kun eivät lapsia päästä kanssamme ulkomaille EN IKINÄ antaisi lastani hoitoon, ihmisen kelle lapseni vien täytyy kunnioittaa meitä vanhempina ja meidän ajatuksia kasvattajina.
 
ap-vieras
Ajattelin,et aivan varmasti joku käsittää kirjoitukseni "sävyn" väärin ja niinhän siinä kävikin.
Meillä EI todellakaan ole kyse mistään lapsellisuudesta tai mustasukkaisuudesta.
Yritin vain saada muilta ihmisiltä näkökulmaa ja mielipidettä tähän asiaan,jonka pointti oli se,et saavatko isovanhemmat muiden mielestä toimia noin eli suunnitellaan 4-vuotiaan kanssa, vanhemmilta kysymättä,ulkomaan reissua tms.
Kiitos kaikille vastanneille!
 
Miniäkin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.12.2005 klo 08:59 mummeli kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.12.2005 klo 21:19 vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi olette niin mustasukkasia lapsenne ja isovanhempienne suhteesta????
Pelkäättekö te menettävänne jotain???
Omat lapsemme ovat usein mummolassa ja matkustelevat heidän kanssaan.Heillä on hieno suhde mitä he voivat muistelle sitten isompana kun isovanehemmat ovat kuolleet.Toivottovasti jatkavat perinnettä
Älkää olko lapsellisia....
olen sinun kanssasi TÄYSIN SAMAA MIELTÄ
Onneksi mummeli ei ole meidän lasten mummi :) !

Lasta koskevat päätökset tehdään aikuisten kanssa. Olen minäkin reissannut isovanhempieni kanssa ja ollut heidän luonaan paljon, silti päätökset ovat tehneet isovanhempani ja vanhempani yhdessä, sitten asia on esitelty minulle. Näin oletan, että aikuiset ihmiset toimivat. Lapsellisuutta taas minusta on ensin mennä toitottamaan lapselle reissuista, jotka voivat vielä peruuntua moneen kertaan!
 
Kummallisia aikuisia
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.12.2005 klo 15:06 vieras kirjoitti:
Lapsemme oli yökylässä mummolassa ja seuraavana pvänä aloin ihmettelemään,kun lapsi höpisi koko ajan,et hän lähtee lentämään mummon ja vaarin kanssa.
Hyvin pian selvisi,et mummo oli TOSISSAAN mennyt selittämään lapselle,et he vievät hänet etelään.Isi ja äiti jäisivät kotiin.
Teimme lapselle hyvin selväksi,et hän ei lähde yksin minnekkään noin kauas,et mummo & vaari menevät keskenään jos ovat mennäkseen.
Nyt anoppi on pahoittanut mielensä,ku ei päästetä lasta heidän matkaansa!!!!
Mun mielestä asiasta olisi pitänyt keskustella ensin meidän kanssa (emme silti olisi päästäneet lasta heidän reissuunsa!!),eikä mennä puhumaan 4-vuotiaalle ensin.
Kyllä pisti vihaksi.
Minä en päästäisi 4-vuotiasta mummolaan tuollaiseen yökylään aivopestäväksi :( . Isovanhemmilla ei ole mitään oikeutta suunnitella ja luvata etelänlomia lastenlapsille, vanhemmilta lupaa kysymättä. Tosin en antaisi 4-vuotiaan mennä yökyläänkään yksinään, eikä lapsi halua yökylään mennäkään. Enkä ikinä antaisi isovanhemmille lupaa viedä näin pieniä lastenlapsia etelänmatkalle. Emme käy oman perheenkään kanssa etelänmatkoilla. Appivanhemmat käyvät etelänlomalla noin kerran vuodessa, mutta eivät kylläkään meidän lasten kanssa.

Pienet lapset matkustavat äidin ja isän kanssa, eivät isovanhempien mukana painostuksen tai välirikon pelon takia. En ymmärrä isovanhempienne käytöstä ollenkaan. Vain ajattelemattomat ja erittäin tahdittomat isovanhemmat tekevät moisia lupauksia :( .

Voithan vastaavasti järjestää ja tilata isovanhemmillenne 2 viikon loman eläkeläisten kurssikeskuksessa pitkospuiden takana, hyvin kaukana sivistyksestä. Isovanhemmiltanne lupaa kysymättä - tietenkin =) .
 
Onneksi meillä ei vielä ole ap:n kaltaista tilannetta - että isovanhemmat suunnittelevat lapsen kanssa menoja ja matkoja PUHUMATTA ENSIN MEIDÄN VANHEMPIEN KANSSA.
Ei ole tosin ollut reissua tai matkaa muutenkaan, on sen verran pieni tenava ja kun on allergioita, on aina varattava omat ruuat mukaan ja muutenkin oltava tarkkana ettei mitään väärää syö..

Minä olen kokenut ongelmaksi sen, että mummolassa kaikki on sallittua. Ihan selkeästi semmoiset asiat, mitkä kotona on kiellettyä, on mummolassa sallittua, koska mummolassa on lapsenlapsille erivapauksia ja siellä kuuluu olla kivaa. Niinpä sitten kiellot ja rajoitteet ovat vähäisiä.
Ei se mitään. Minulle se sopii oikein hyvin.
Mutta lapsi tuo nämä mummola-tavat kotiinkin. Sitten taistellaan. Ja näin on käynyt joka kerta, vaikka olisi vain kylässä käyty. Tenava on pieni, vielä ei oikein voi keskustella eikä järkeillä.
Kyseessä on miehen vanhemmat. Joten olen vähentänyt heidän hoitojaan ja heillä käyntejä. Ja mies ottaa asian nyt puheeksi. En tiedä kaukanko muistavat: eivät tunnu muistavan edes näitä ruokarajoitteita, vaikka niistä on oikein kirjallista paflettia mukaan lykätty eivätkä voi soittaa ja kysyä - joutuisivat sen tekemään suoraan minulle, sillä mies ei muista niitä.
 
Kummallisia aikuisia
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.12.2005 klo 09:14 miniä kirjoitti:
Onneksi meillä ei vielä ole ap:n kaltaista tilannetta - että isovanhemmat suunnittelevat lapsen kanssa menoja ja matkoja PUHUMATTA ENSIN MEIDÄN VANHEMPIEN KANSSA.
Ei ole tosin ollut reissua tai matkaa muutenkaan, on sen verran pieni tenava ja kun on allergioita, on aina varattava omat ruuat mukaan ja muutenkin oltava tarkkana ettei mitään väärää syö..

Minä olen kokenut ongelmaksi sen, että mummolassa kaikki on sallittua. Ihan selkeästi semmoiset asiat, mitkä kotona on kiellettyä, on mummolassa sallittua, koska mummolassa on lapsenlapsille erivapauksia ja siellä kuuluu olla kivaa. Niinpä sitten kiellot ja rajoitteet ovat vähäisiä.
Ei se mitään. Minulle se sopii oikein hyvin.
Mutta lapsi tuo nämä mummola-tavat kotiinkin. Sitten taistellaan. Ja näin on käynyt joka kerta, vaikka olisi vain kylässä käyty. Tenava on pieni, vielä ei oikein voi keskustella eikä järkeillä.
Kyseessä on miehen vanhemmat. Joten olen vähentänyt heidän hoitojaan ja heillä käyntejä. Ja mies ottaa asian nyt puheeksi. En tiedä kaukanko muistavat: eivät tunnu muistavan edes näitä ruokarajoitteita, vaikka niistä on oikein kirjallista paflettia mukaan lykätty eivätkä voi soittaa ja kysyä - joutuisivat sen tekemään suoraan minulle, sillä mies ei muista niitä.
Miniäkään en äitinä ymmärrä, miksi mummoloissa ei voisi noudattaa lapsen kodin tapoja vaan pitää muuttaa kaikki? Onkohan mummolan liiallisuuksiin menevä hemmottelu isovanhempien tapa näyttää vanhemmille, kuka saa ottaa vallan lastenkasvatuksessa?

Meillä pienet lapset eivät ole olleetkaan mummolassa yökylässä. Appivanhemmat hoitaisivat lapsiamme miten sattuu, joten en laita pienempiä lapsia mummolaan. Tosin lapset eivät ole yökylään halunneet mennäkään.

Isommat koululaisemme ovat olleet mummolassa pari kertaa vuodessa, muutaman päivän jakson. Joka kerta koululaisten mummolasta tullessa käydään kotona kovat taistelut, kun isovanhemmat ovat muuttaneet kaikki tavat ja aikataulut. Mummolassa on lähes kaikki sallittua. Äidistä tehdään lapsille miniä-hirviö, joka ei anna lapsilleen mitään. "Eikös äitisi anna sitä ja tätä, no onneksi mummo ja vaari antavat!"

He mm. antavat lastemme valvoa puolilleöin, jopa klo 01 asti yöllä. Seuraavana aamuna lapset nukkuvatkin ainakin puoleenpäivään, ja lasten päivärytmit ovat aivan sekaisin mummolasta tullessa. Kotona saamme korjata viikonkin lasten päivärytmiä, eli iltaisin tavalliseen aikaan nukkumaan, klo 21-22 aikoihin ja aamulla ylös "ihmisten aikaan".

Mummo ja vaari antavat lasten istua tietokoneella useita tunteja kerrallaan, eivätkä he valvo lasten tietokoneen käyttöä mitenkään. Televisiostakin saa mummolassa katsoa kaikki ohjelmat, tuli mitä tuli. Jos ei huvita syödä, mummo kantaa välipaloja eteen. Mummolassa ei kyllä kotiruokaa juurikaan tehdä, vaan mennään hampurilaiselle ja pizzalle. Kaikki säännöt, mitä meillä on kotona, pitää kumota mummolassa ja lapsille pitää ihan kiusallakin antaa periksi ne asiat, mitkä ovat meillä kotona kiellettyjä :( .

Äitinä en ymmärrä, miksi isovanhempien pitää muuttaa lapsen rytmit ja kumota äidin ja isän säännöt muutaman päivän vierailun aikana? Olisi mukavampaa kaikille, jos isovanhemmatkin kunnioittaisivat meidän sääntöjä ja toimisivat rehdisti lastemme kanssa =) .
 
Maija-mummo
Meillä on mummolan tavat ja lapsilla kotonaan kodin tavat.
Meillä mummo laittaa kotiruokaa ja kotonaan lapset saavat karkkia, pullaa, pitsaa, hampurilaisia ja saavat valvoa klo 23 asti.
Meillä mummolassa mennään nukkumaan klo 21.30 aikoihin.
Aikaisemmin lapsilla oli omia herkkuja ja karkkeja tullessaan. Nyt ovat tottuneet siihen että mummolassa syödään kunnon ruokaa.

 
aivan
Omalle äidille on niin helppo sanoa, mutta anoppi lastenkasvatuksen ammattilainen voi piip. Mussuttavat kun ilmestyvät ykskaks meille ja haluavat lähteä lasten kanssa jonnekkin, ja meillä onkin muita suunnitelmia, tai lapset ovat kavereiden luona tai sitten kullanmurut sanovat ei. Näkisittepän sen happamen naaman. Mutta eniten ottaa pattiin, että ensi puhutaan muksuille ja sitten vasta meille. Meillä ei saisi olla mitään menoja tai suunnitelmia tehtynä tai ne pitäisi muuttaa, että heidän suunnitelmansa toteutuu. Arvatkaa olenko suosittu kun sanon ettei käy, mieheni, mamman kullannuppu, on aina suostumaisillaan, mutta minä olen nopeampi avaamaan suuni.
 
tavis äiti
ihan ekaksi: mun mielestä pitää puhua ensin aikuisten kesken, tiettysti :headwall:

meidän mummot ja vaarit ovat kaikki neljä niin luotettavia ja kaikin puolin sellaisia ihmisiä että luultavasti päästäisin jopa meidän kaks vuotiaan ulkomaille niiden kanssa. (tuskin ottaisivat mukaan, mieluummin reissaavat keskenään kun harvoin lähtevät) ja tietysti riippuisi matkakohteesta, onko rauhallinen.
kovasti odotellaan jo kesää, kun on aikuisten kesken ensin puhuttu ;) että tyttö pääsee kesämökille mummon ja vaarin mukaan. tottakai sillon on mulla ja miehellä enempi omaa aikaa ja aikaa pienemmän lapsen kanssa. mutta tärkeintä silti se että tyttö viihtyy sekä mökillä että isovanhempiensa kanssa. pääsee uimaan yms.

kaksi vuotta sitten sovitut "säännöt" (asioista ja mielipiteistä jutustelttiin ohimennen monissa eri yhteyksissä) on pitäneet hyvin. mummot varsinkin kyselivät alussa että saako ostaa sitä tai tätä, yleensä leluja tai vaatteita, ja silloin sanoin että mummot saa hössöttää niin paljon kun haluavat. kunhan uskovat/tietävät/ymmärtävät ettemme odota tai pidä itsestäänselvyytenä sitä että ostavat. että kaikki on extraa mitä laittavat. tämä on toiminut hyvin. ei oo tarvinnu juuri leluja tai vaatteita ostella. (oma rahatilanne ei mitään lelujen ostoa olisi sallinutkaan). sen verran on rajattu että on sanottu ettei meille "tarvi" tuoda pahaäänisiä pattereilla puolipäivää meteliä pitäviä leluja. eikä niitä sitten ole tullutkaan =)

kai meillä on käynyt tosi hyvä tuuri kun on aikuisten oikeesti hieno suhde isovanhempiin. uskon että erimielisyydetkin saataisiin puhuttua selväksi jos niitä olisi.
 
Kummallisia aikuisia
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.12.2005 klo 12:22 Maija-mummo kirjoitti:
Meillä on mummolan tavat ja lapsilla kotonaan kodin tavat.
Meillä mummo laittaa kotiruokaa ja kotonaan lapset saavat karkkia, pullaa, pitsaa, hampurilaisia ja saavat valvoa klo 23 asti.
Meillä mummolassa mennään nukkumaan klo 21.30 aikoihin.
Aikaisemmin lapsilla oli omia herkkuja ja karkkeja tullessaan. Nyt ovat tottuneet siihen että mummolassa syödään kunnon ruokaa.
Meillä asiat tuntuvat olevan ihan toisinpäin kuin Teillä. Laitamme kotona tavallista kotiruokaa, leivomme itse, meillä on tavalliset lapsiperheen nukkumaanmenoajat, lapset ulkoilevat päivittäin, valvomme lastemme TV:n katselua, tietokoneen käyttöä jne. Myöhään meillä valvotaan vain muutaman kerran vuodessa; juhannuksena, jouluaattona ja uutena vuonna. Valvominen ei ole jokailtaista, niin kuin mummolassa.

Ja meillä lapset saavat kyllä pullaa. Itse leivottu pullahan on ravitsemusasiantuntijoidenkin mukaan terveellistä, verrattuna karkkeihin jne. lisäainepommeihin. Meillä leivotaan kyllä pullatkin itse =) .

Lapsillemme emme juurikaan osta karkkeja. Isovanhemmat tuovat joka kerta kylään tullessaan lapsillemme karkkia, ja pussikaupalla, minkähän takia? Kun menemme isovanhemmille kylään, meillä ei ole omia herkkuja ja karkkeja mukana. Automatkan ajaksi otamme mukaan evästä; sämpylöitä, juotavaa, hedelmiä jne., ettei tarvitse huoltoasemille poiketa matkan aikana.

Mummolan ylenpalttiset hemmottelut tuntuvat joskus todella raivostuttavilta :( . En tiedä, miksi isovanhemmat heittäytyvät pellen asemaan ja yrittävät sallia lapsille kaiken sen, mitä kotona ei tavallisesti tehdä? En ole itse isovanhempi, enkä siis osaa asettua isovanhemman asemaan. Ihmettelen, miksi mummojen ja vaarien pitää romuttaa kasvatuksen tulokset muutamassa päivässä?
 
meilläkin toinen mummu (kauempana asuva) tuo aina paljon karkkia. mutta käy silti niin harvoin että karkin syöntiä ei ole juuri tarvetta rajoittaa. meillä syödään kotona harvoin karkkia (silloinkin yleensä lapsilta salassa).
 


[/quote]
Kyllä tässä on minun mielestä kyse juuri siitä että ENSIN jutellaan tälläisistäasioita vanhempien kanssa eikä lapsen , jo se minusta osoittaa millaisia isovanhempia he oikein on!!!
En omaa lastani antaisi isovanhempien mukaan ulkomaille enkä ylipäätään viikoksi pois kotoa. En usko että apllä onlisi kyse mustasukkaisuudesta tai lapsellisuudesta... ymmärrän häntä täysin.Sellaiselle mummolle joka ajattelee vanhemmista niin että ompa lapsellisia ja mustasukkaisia kun eivät lapsia päästä kanssamme ulkomaille EN IKINÄ antaisi lastani hoitoon, ihmisen kelle lapseni vien täytyy kunnioittaa meitä vanhempina ja meidän ajatuksia kasvattajina.
[/quote]

Kyllä tosiaan vanhemmat ensi sijassa päättävät lastensa tekemisistä yms. Eivät isovanhemmat. Kyse ei ole mustasukkaisuudesta tms. En antaisi 4-v. isovanehmpien mukaan, vanhemman ehkä. Ja tiedän ett ä usea muu ei myöskään antaisi.
 
Ai pitää mummolassa noudattaa kodin tapoja.
Voi herra isä sentään....
Miten sitten kun kullannuppunne menee kouluun???
Jotain järkee.Normaali lapsi sopeutuu kyllä siihen että mummolassa on eri säännöt kuin kotona.
En tietenkään tarkoita että lapset saavat valvoa yötä myöten mummolassakaan mutta muuten hemmottelu kuuluu ja saa kuulua asiaan.
Ei en ole mummo mutta tosi tiukkapipoisilta ja vallanhaluisilta kuulostatte.Ehkä tajuatte sen sitten vuosien päästä,ainakin toivon niin.
 
Kummallisia aikuisia
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.12.2005 klo 16:40 vierailija kirjoitti:
Ai pitää mummolassa noudattaa kodin tapoja.
Voi herra isä sentään....
Miten sitten kun kullannuppunne menee kouluun???
Jotain järkee.Normaali lapsi sopeutuu kyllä siihen että mummolassa on eri säännöt kuin kotona.
En tietenkään tarkoita että lapset saavat valvoa yötä myöten mummolassakaan mutta muuten hemmottelu kuuluu ja saa kuulua asiaan.
Ei en ole mummo mutta tosi tiukkapipoisilta ja vallanhaluisilta kuulostatte.Ehkä tajuatte sen sitten vuosien päästä,ainakin toivon niin.
Alkuperäisen kirjoittajan ongelma on, että hänen anoppi ja appi lupaavat viedä 4-vuotiaan lapsen etelänmatkalle tuosta vaan - vanhemmilta lupaa kysymättä. Minä en päästäisi omaa 4-vuotiasta enkä 14-vuotiastakaan etelänmatkalle anoppini ja appeni kanssa. En saisi öitäni nukutuksi, jos lapseni olisivat appivanhempien kanssa etelänmatkalla :( .

Me tulemme erinomaisen hyvin toimeen sukulaisten, lasten kummien, päiväkerhon ohjaajien, lastemme opettajien ja yleensäkin aikuisten kanssa. Kas kummaa, kun ongelmia on vain ja ainoastaan anopin ja apen kanssa. Taitaakin olla niin, että anoppi ja appi haluavat näyttää miniälle, että heillä isovanhemmilla onkin valta käsissään, kun he ovat lastemme kanssa, ilman meitä vanhempia.

Alaikäisen lapsen vanhemmilla on oikeus päättää, milloin ja kenen kanssa lapsi saa mennä matkalle. Isovanhemmilla ei ole mitään lakisääteistä oikeutta viedä lapsenlapsiaan etelänmatkalle, ilman lapsen äidin ja isän lupaa. Vanhemmat päättävät myös lastensa yökyläilyistä mummolassa. Tässä tapauksessa ne isovanhemmat taitavatkin olla vallanhaluisia, kun menevät lupaamaan pienelle lapselle matkoja.

Isovanhempien oikeuksista hemmotella lapsenlapsiaan: Minä olen äitinä ja miniänä sietänyt vuosikausia niitä lukuisia karkkipusseja ja suklaarasioita, joita anoppi ja appi kantavat meille joka kerta kyläillessään. Olen myös kuunnellut heidän ohjeitaan lapsillemme (=piikittelyitään meille vanhemmille): "No eikös äitisi ja isäsi anna Sinulle sitä ja tätä? Tulepas tänne, niin mummo ja vaari antavat."

En kuitenkaan hyväksy sitä, että isovanhemmat katsovat oikeudekseen hoitaa lapsiamme ihan niin kuin heitä huvittaa. Mummolan "sääntöjä" en ymmärrä: Lastemme päivärytmi sekoitetaan mummolassa täysin. Lapset ruokitaan pizzerioissa ja hampurilaispaikoissa. Lapset saavat valvoa niin myöhään kuin haluavat. Pieniä lapsia ei voi mummolaan yksinään edes laittaa. Koululaiset ovat hyvin kiukkuisia ja vihaisia aina mummolasta tullessaan. Minä armas äiti korjaan lastemme päivärytmiä viikon mummolareissun jälkeen :( .
 

Yhteistyössä