Miten toimitte jos lapsi ei pyydä anteeksi tekemisiään?

  • Viestiketjun aloittaja surullinen äiti.
  • Ensimmäinen viesti
surullinen äiti.
Kauanko voi vaatia just 3vee täyttänyttä pyytää anteeksi sanaa.

Oli jäähyllä ekaksi 15min. Kun ei suostunut tulee pyytämään anteeksi. Noh sitten puoli tuntia vaadin anteeksi sanomista kinaa vastaan ettei sano....
lopulta suostui halaamaan, mutta anteeksi sanaa ei tullut.

Olen ihan loppu kun lapseni ei suostunut sanoo anteeksi ja perhe on vielä sellanen jonkalapsi tottelee kaikkea ja tekee kuten sanotaan. istuu sohvalla ja katselee salkkareita poliiseja.
Kaksi niin eri tyyppistä lasta.

Miksi mä olen saanut maailman ihanimman lapsen joka on kovin eläväinen ja leikkisä ja myös tämä toinen puoli että on niin kovin kovapäinen ettei saa sanotuksi yhtä vaivasta sanaa......

teinkö nyt väärin kun en vaatinut sitä anteeksi sanomista....vaan hyväksyin melke tunnin kinaamisen jälkeen halaamisen ja sen että lapsi sanoi ettei saa heitellä leluja.

Miten tästä eteenpäin jatkan kasvatusta? Ettei lapsestani tulisi ihan mahdoton....
 
15min jäähy kuulostaa aika kohtuuttomalta tuon ikäiselle. Tärkeintä on se että lapselle sanotaan mitä saa tehdä ja mitä ei. 3v on vielä pieni, se kannattaa muistaa,
Itselläni on täällä kanssa hyvin eläväinen 3v poika ja jäähyt kestää hänellä vain 3min.
 
noo
En vaadi anteeksi-sanaa koskaan. Jos lapsi sen sanoo omasta vapaasta tahdostaan, niin hyvä, mutta koskaan en ole keneltäkään sitä vaatinut. Monet lapset pyytävät anteeksi ihan automaattisesti ajattelematta tai tietämättä edes, mitä se tarkoittaa. "Pahanteko" voi jatkua heti anteeksipyynnön jälkeen.
 
surullinen äiti
mielestäni myös kaikki oli kohtuutonta tuossa tilanteessa. Olen niin kovin surullinen koska lapseni myös kärsi kovasti ja olin todella vihanen lapselle kohtuuttoman vihanen siitä ettei sanonut anteeksi sanaa....

Kiitos sinulle kun annoit tukesi.
 
vieras
Onpa pitkä jäähyaika. Meillä 3v on sen 3min ja 5v 5min ja se aika tuntuu niille olevan jo ikuisuus. Ei meilläkään 3v aina anteeksi pyydä, katumusta osottaa teostaan, mm. halaa jne, mut varsinaista sanaa ei aina tule. Ja minusta ainakin se, että katuu ja halaa anteeksipyydön merkeissä riittää ihan hyvin.
 
DG
Meillä tietty toinen lapsi on erityislapsi että sitä puhetta ei tule. Ja siten tuon sanallisen tuottaminen olisi ylitse pääsemätön tehtävä ja kohtuuton.

Mutta meillä käytetään metodia että silitetään toisen päätä ja se on anteeksipyyntö.
Ja näin oli jo silloin kun kummatkin oli tosi pieniä. Eli aloitettiin jo silloin kun toinen oli 1v.
 
Nipsuneiti
Ei 3 v:ltä voi vielä vaatia anteeksipyyntöä. Kokeile vuoden parin päästä. Ja sittenkin voi olla vaikeaa... Oletko muuten itse pyytänyt koskaan anteeksi lapseltasi?
 
.
Mulle sanottiin neuvolassa, että jos pitää jäähyllä ei pitäisi vaatia anteeksipyyntöä siitä päästyä. Terkka oli sitä mieltä, että siinä tulee "tuplarangaistus". Sanoi, että ellei anteeksipyyntöä siinä hetkessä vaadi, se saattaa hetken kuluttua tulla ihan spontaanistikin... Ja näin on itse asiassa meillä useinmiten käynytkin kun sen vaatiminen lopetettiin...
 
surullinen äiti
lapseni ei kyllä olisi jatkanut pahantekoa. Olisi uskonut sen pienen jäähyyn jälkeen ja sen tekeminenkin oli vahinko kun se lelu lensi vahingossa kun innostui....

mutta ajattelin että laitan nyt jäähylle kun oltiin erityisesti puhuttu kun emntiin sinne kylään että musitaahan ettei leluja saa heitellä.

Olen kaikesta niin pahoillaan...tuli sellanen tunne että mulla on kriminaali lapsi...kun heidän poika soaa istua 3 lahjin illalisenkin pöydässä hiljaa.
 
meillä on jäähy kestänyt 3,5 vuotiaalla sen max 3min ja silti on aina anteeksi pyyntö tullut

en tosiaan tiedä mitä tekisin
jutellaan yleensä sen jäähyn jälkeen niin sa anteeksi pyyntö tulee

mallilla opitaan myös paljon. meillä myös aikuiset pyytävät helposti anteeksi. minä myös lapseltani, jos häntä valingossa vaikka tönäisen.. yms..
 
surullinen äiti
Pyydän lapseltani todella usein anteeksi jos olen suuttunut ja huutanut turhasta ....tai vaikka asiastakin...niin silti pyydän lapseltani anteeksi.

Lapsi pyysi kyllä nyt kotona anteeksi kun puhuttiin asiasta. Osaa pyytää anteeksi ja tulee ihan sponttanisti esim jäähyn jälkeen. >Meni vaan niin lukkoon nyt tuolla.
 
Mintus
Juttele aiheesta myöhemmin esim. huomenna tai muutaman päivän päästä kun on oikein hyvä hetki. Kysele vähän miltä tuntuu jos toinen satuttaa ja miltä tuntuu kun se toinen sitten pyytää anteeksi. Pyydä itse pientäkin "vahinkoa" lapseltasi anteeksi...
Jollain tuo voi oikeasti ottaa luonnolle, mutta siitä pitää ja kannattaa keskustella silloin kun tilanne ei ole päällä.
 
surullinen äiti
Lapseni osaa kyllä pyytää anteeksi pikkuveljeltäänkin jos on satuttanut tai tönässyt vahingossa 10kk. Nyt vaan meni tossa tilanteessa ihan lukkoon ja sen takia varmasti tilanne kärjistyi.

Kiitos teille komenteista sain siitä vähän luottamusta että tänään tehtiin kaikki ihan väärin olisi pitänyt toimia niin kuin itse toimisin lapsen kanssa eikä vaatia sellasia mitä tämä perhe haluaa...
 
Vaikea sanoa, koska pisin aika kun olen vaatinut anteeksi pyytämistä oli 10minuuttia 2.5veellä. Se on onneksi meillä jo hyvin integroitunut normaaliin puheeseen (poitsu nyt 3.5vee). Lapsi tietää, että jos tekee väärin, niin anteeksi pitää pyytää. Mutta vielä ei ole tullut niitä konflikteja, missä lapsen mielestä ei ole tehty väärin ja minun mielestänu on.
 
vieras
Minusta on kohtuutonta rankaista lisäksi siitä, jos ei pyydä anteeksi. Sun pitää vaan opettaa anteeksipyytämisen tarkoitusta, ei rankaista siitä, jos ei sano mitään. Voipi käydä niin, että lapsi esim. satuttaa toista ja pyytää anteeksi, mut ei todellisuudessa tarkoita sitä.
 
Siis kyllä meillä mennään jäähylle, jos tekee vääriin. Jäähyltä pääsee pois, kun kertoo mitä on tehnyt ja pyytää tilanteen mukaan anteeksi. Ihan joka asiasta ei tartte anteeksi pyytää (mutta esim satuttamisesta kyllä ihan joka kerta).

Mutta mulla ei ole vielä pitkään tarvinnut siellä jäähyllä lasta pitää, kun se anteeksi åyyntö on tullut. Ei toki aina siis minuutissa tai parissa. Yksin lapsi ei meillä yleensä jäähyllä ole.

Alle 2veenä tässä lipsuttiin, mutta ei varmaan kovasti sen jälkeen. 3vee ei ole mikään idiootti. Tietää ihan tasan tarkkaan mitä on tehnyt, oliko se väärin vai ei. On tiennyt jo kauan...
 
Marilii
Kamu teki aikoinaan gradunsa vankilassa olevista miehistä ja naisista. Suurin osa heistä kertoi, että kotona ei ollut mitään rajoja vaan paapottiin vain ja silitettiin päätä.
 
3 lasta....
Surullisen äidin ei kannata olla lainkaan surullinen...Kolmen täysin erilaisen lapsen isänä kerron, että yksi lapsista pyysi kolmen vuoden ikäisenä anteeksi virhettään, kun hieman vihaisesti päin katsoi. Toinen pyysi aina heti anteeksi, kun jotain sattui vaikkei olisi ollut edes syyllinen ja kolmannelta ei anteeksi pyyntöä herunut.

Kun lapset nyt ovat hieman vanhempia kaikista on kuitenkin tullut hyvin käyttäytyviä ja tuo kolmantena mainittu itsepäisin vaihtoehto vaikuttaa nykyisin olevan kaikista empaattisin ja pyytää myös hienosta anteeksi tehdessään virheen.

Vanhempia nykyisin helposti syyllistetaan kaikenlaisista kasvatusjutuista, mutta kyllä ns. maalaisjärjellä vielä pärjää lasten kasvatuksessakin.
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja 3 lasta....:
Surullisen äidin ei kannata olla lainkaan surullinen...Kolmen täysin erilaisen lapsen isänä kerron, että yksi lapsista pyysi kolmen vuoden ikäisenä anteeksi virhettään, kun hieman vihaisesti päin katsoi. Toinen pyysi aina heti anteeksi, kun jotain sattui vaikkei olisi ollut edes syyllinen ja kolmannelta ei anteeksi pyyntöä herunut.

Kun lapset nyt ovat hieman vanhempia kaikista on kuitenkin tullut hyvin käyttäytyviä ja tuo kolmantena mainittu itsepäisin vaihtoehto vaikuttaa nykyisin olevan kaikista empaattisin ja pyytää myös hienosta anteeksi tehdessään virheen.

Vanhempia nykyisin helposti syyllistetaan kaikenlaisista kasvatusjutuista, mutta kyllä ns. maalaisjärjellä vielä pärjää lasten kasvatuksessakin.
Itki pääsis, jos tietäisin mieheni hengailevan tällä palstalla.

 
hm
Voi että, täälläkin tuli paha mieli puolestasi. Näitä yhden lapsen vanhempia on, jotka ovat tuollaisia paskiaisia kuten tuo kyläpaikka oli. Heidän kakaransa ei ole yhtään kummempi kuin omasikaan.
Törkeää vaatia tuollaisesta anteeksipyyntöä jos ei ole edes lyönyt tahallisesti vaan on vahingossa unohtanut ja heittänyt lelua. Osuiko se sitten siihen heidän poikaansa?

Ikävä juttu. En ole tuohon tilanteeseen koskaan joutunut koska omani ovat pyytäneet helposti anteeksi vierailta lapsilta ja sisareltaankin jos uhkaa karkkipäivän menetyksellä... (omani varmaan sitten tossukoita, ja erilaisia kuin omasi mutta harmittaa silti sinun lapsen puolesta, kun ei varmasti tahallisesti tehnyt). kurja kyläily hänelle. pieni kuitenkin vielä.
 
minna
KYllä 3-vuotias jo osaa pyytää anteeksi. Mutta mun mielestä olennaista ei ole se anteeksi sana, jos kuitenkin suosstunut halaamaan. Mutta kyllä sitä tuon ikäiseltä todellakin jo voi vaatia.
 

Yhteistyössä