Miten tulen toimeen narsisti-työkaverin kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja KaisaN
  • Ensimmäinen viesti
KaisaN
Huhhuh. Kuulin, että joudun vaihtamaan työpistettä äitiysloman jälkeen. Uudessa työpisteessä työskentelee työpaikan pahin narsisti. Henkilö, joka on ylimielinen ja tuulella käyvä. Ei aina tervehdi jos ei satu huvittamaan, on hyvä puhumaan ja puhuu fiksuja, mutta on äärimmäisen pelottava ja hallitsee "heikompiaan" narsistisella tavalla: kerää ympärilleen klaanin, jota osoittaa arvostavansa ja ottaa ns.suojelukseensa (on mies). Jos sanot poikkipuolisen sanan häntä vastaan, hän ottaa silmätikukseen, ignooraa ja mitätöi. On omasta mielestään aina oikeassa jne. Kuinka selviän hänen kanssaan työskentelystä? Työ on sellaista, missä pitää tehdä työkavereiden kanssa tiivistä yhteistyötä. Itse en arvosta tuollaista tyyliä ollenkaan ja vaikka tiedän, että ko.kaveriin kannattaisi ottaa neutraali asenne, ei mennä liian lähelle, niin silti pelottaa jos joudun silmätikuksi, koska minun on vaikea mielistellä ketään ja olla mieliksi, jos olen asioista eri mieltä. Sanon mielipiteeni aika suoraan, mistä ei välttämättä pidetä, mutta inhoan selän takana puhumista ja arvostan suorapuheisuutta. Tietysti pitää ajatella miten asiat esittää ja ketään ei saa loukata jne. Apua narsistisen työkaverin kanssa työskentelyyn kaivataan todella!
 
Vierasss
Kuulostaa siltä, että SINÄ olet se, joka on tottunut aina sanomaan oman sanansa, viimeisen sanan, olemaan suorapuheinen ja olemaan olematta muille mukava ja mieliksi ja olemaan aina niskan päällä. Taidat pelätä kohtaavasi toisen samanmoisen työpaikan ihanuuden, joka antaakin sulle samalla mitalla takaisin eikä hymistelekään kuten muut...
 
KaisaN
Ai että minä se olenkin se narsisti kun uskallan sanoa mitä ajattelen muutenkin kun muiden selän takana? Mielestäni kuitenkin osaan asettua toisen asemaan, osaan miettiä, mikä itsessäni on huonoja puolia jne. Tietääkseni narsisti ei tähän kykene. Olisiko muita mielipiteitä?
 
"Vierastus"
Itsekö olet tehnyt tämän narsisti-diagnoosin työkaveristasi?

Arvaa minkälaiset tyypit ovat myös todellinen rasite työyhteisössä. Erilaiset Neiti Suorasuut, jotka katsovat oikeudekseen työpaikalla aukoa päätään mitä typerimmistä asioista. Jos kaikki muutkin kontrolloimattomasti aukoisivat turpaansa, niin olisi kyllä kaikilla paha olla. Onneksi näitä Neiti Suorasuita on harvassa - silti valitettavan monilla työpaikoilla.
 
KaisaN
Teidän mielestä on siis parempi puhua selän takana eikä sanoa mitä ajattelee rakentavasti? Minusta tämä juuri tulehduttaa työpaikan ilmapiiriä, jos ei sanota omia mielipiteitään vaan kyräillään ja puhutaan muista pahaa selän takana. Ja tuo kuvailemani työkaverin toiminta on ihan normaalia? Onko niin, että vain narsistit tarttuvat tällaisiin aloituksiin ja yrittävät saada narsistin uhrin näyttämään syylliseltä? Surullista:(
 
"Myy"
Tämä keskustelu tiivistää aika hyvin sitä miksi minua pelottaa palata työelämään kun saan opintoni valmiiksi. Minulla on kokemuksia muutamasta työpaikasta jossa oli hillitöntä "henkistä pelaamista" ja nokittelua. En jaksa sellaista pitkään. Onneksi näissä paikoissa olin määräaikaisena, joten oli kohtuullisen helppo jättäytyä ulos klikeistä. Ahdistaa jo ajatuskin siitä jos joutuisi taas huonohenkiseen työyhteisöön.
 
Teidän mielestä on siis parempi puhua selän takana eikä sanoa mitä ajattelee rakentavasti? Minusta tämä juuri tulehduttaa työpaikan ilmapiiriä, jos ei sanota omia mielipiteitään vaan kyräillään ja puhutaan muista pahaa selän takana. Ja tuo kuvailemani työkaverin toiminta on ihan normaalia? Onko niin, että vain narsistit tarttuvat tällaisiin aloituksiin ja yrittävät saada narsistin uhrin näyttämään syylliseltä? Surullista:(
Nytkö olet jo työpaikan narsistin uhri? Mistä muuten tiedät hänen olevan narsisti? Ikävä ja asiaton käytös ei tietenkään ole hyväksyttävää kenenkään puolelta, asiallisesti pitää pystyä toimimaan vaikkei työkaverista niin pitäisikään.
 
KaisaN
Viittaus narsistin uhriin oli yleisellä tasolla. Mutta siis eikös nuo kuvailemani piirteet ole narsistin piirteitä? Vai olenko väärässä? Hankala hän tosiaan on ja monen muunkin mielestä. Se kyllä ihmetyttää, että hän on kuitenkin myös saanut puolelleen ihmisiä. Ovatko he niin sinisilmäisiä, että lähtevät narsistin kelkkaan mukaan vai kokevatko he helpommaksi olla hänen puolellaan ja tämän takia liittyvät hänen klaaniinsa? En oikein ymmärrä.
 
Viittaus narsistin uhriin oli yleisellä tasolla. Mutta siis eikös nuo kuvailemani piirteet ole narsistin piirteitä? Vai olenko väärässä? Hankala hän tosiaan on ja monen muunkin mielestä. Se kyllä ihmetyttää, että hän on kuitenkin myös saanut puolelleen ihmisiä. Ovatko he niin sinisilmäisiä, että lähtevät narsistin kelkkaan mukaan vai kokevatko he helpommaksi olla hänen puolellaan ja tämän takia liittyvät hänen klaaniinsa? En oikein ymmärrä.
Mun entinen pomo oli sellanen, että jokaiselle oli niin mielinkielin ja jokaisesta puhui paskaa selän takana ja usuttu kaikkia toistensa kimppuun. Kertoi valheita esim. toi sano susta sellasta ja sellasta, samaa valhetta sanoi myös tällä toiselle ihmiselle, että minä olisin sanonut hänestä jotain. Loppujen lopuksi kukaan ei puhunut toisilleen mitään ja työntekeminen oli mahdotonta. Jotkut alkoivat pasiivisagresiiviseksi koska minähän olin puhunut heistä paskaa pomon mukaan. En pystynyt tekemään työtäni koska minulle ei puhuttu jne. jne. Hän sai myös minut vakuutetuksi, että ansaitsen sen kohtelun mitä saan parilta työkaverilta koska olen niin ilkeä heitä kohtaan. En siis ollut tehnyt yhtään mitään vaan hän oli se joka oli kaiken pahan alku ja juuri.
Ihan mielisairas tilanne. Kyllä se narsismi on muutakin kuin selän takana juoruuminen.
 
Viimeksi muokattu:
Viittaus narsistin uhriin oli yleisellä tasolla. Mutta siis eikös nuo kuvailemani piirteet ole narsistin piirteitä? Vai olenko väärässä? Hankala hän tosiaan on ja monen muunkin mielestä. Se kyllä ihmetyttää, että hän on kuitenkin myös saanut puolelleen ihmisiä. Ovatko he niin sinisilmäisiä, että lähtevät narsistin kelkkaan mukaan vai kokevatko he helpommaksi olla hänen puolellaan ja tämän takia liittyvät hänen klaaniinsa? En oikein ymmärrä.
Hankala ja vittumainen voi olla olematta narsisti.
 
"Taina"
Jokaista työtekijää olisi kohdeltava tasa-arvoisesti. Työn johdon tehtävä on puuttua asioihin. He saavat siitä palkaa, työnjohtamisesta. Usein johtaminen siirretään ruohojuuritasolle ja tyylinä on : "sopikaa keskenänne" tai "olette aikuisia ihmisiä "….Tuon kaltainen johtaminen on kuin bensaa liekeille. Aina, aina ja ikuisesti työpaikoilla on tyyppejä, jotka katsovat asiakseen ikään kuin päästä vähemmällä. Pahinta on se, että se joka on kovan työpaineen alla ja rupeaa puhumaan asioista suoraan, niin pahimmassa tapauksessa hän voi joutua kiusatuksi ja eristetyksi työyhteisössä. Voitta arvata, että on omakohtaista kokemusta . Nyt olen tullut jo siihen siihen pisteseen, että en enään ole niin huolissani tavallaan toisen töistä, jos ne jää tekemättä, niin hän siitä vastaa. Huolehdin tarkkaan siitä, että oman osani teen tunnollisesti ja kunnolllisesti.
Mitä tulee tuohon työpaikkojen suorasuihin, niin siihen sanoisin, että ei kenenkään tarvitse olla neiti/rouva suorasuu jos siihen ei ole aihetta. Jos työyhteisö toimii niin,, että kaikki tekee täysillä, auttaa, huomioi ja sitten jos jää ns. luppoaikaa, kaikilla olisi mahdollisuus osallistua esim yhteisiin keskusteluihin yms.
Ei luulisi olevan kauhean vaikeaa, mutta tosiasia on kyllä se, että työyhteisöissä on jos ja vaikka minkalaista persoonaa ja siksikin minusta olisi nimenomaan työnjohdollinen tehtävä puuttua asioihin kun ja jos ongelmista ilmoitetaan. Minusta työjohdon olisi heti tutkittava asia jos joku ilmoittaa, että joudun tekemään nyt tuon toisenkin työt, vaikka hän täällä työpaikalla onkin. En ymmärrä miksi suomessa "pomojen" on niin vaikea sanoa mitään ja puuttua asioihin.
Omalta kohdaltani olen päättänyt jatkaa linjaa, että teen työni hyvin, mutta jos tosiaankin on niin, että työjohtoa ei kiinnosta työn mahdollisiman tasapuolinen ja oikeudenmukainen jakautuminen, niin minunkaan tarvitse itseäni työhön tappaa.
 
bbierass
Töiden oikeudenmukainen ja tasapuolinen jakaminen on eri asia kuin vatuloida ihmisten keskinäisiä turhia kinasteluja. Se on varmaa, että ainakaan narsistiksi ei ketään minun työpaikallani nimitellä, lääkäri hoitakoon sellaiset asiat jos aihetta on. Sen sijaan kaikenlaisia suunsoittajia aina riittää ja joskus näiden suorasuidenkin kannattaa tosiaan kohdata toinen samanlainen, että oppivat, miten kiva on kun aina avaavat sanallisen arkkunsa kun on vähänkin aihetta tai vaikka ei olisikaan.
 
viera.s
Teidän mielestä on siis parempi puhua selän takana eikä sanoa mitä ajattelee rakentavasti? Minusta tämä juuri tulehduttaa työpaikan ilmapiiriä, jos ei sanota omia mielipiteitään vaan kyräillään ja puhutaan muista pahaa selän takana. Ja tuo kuvailemani työkaverin toiminta on ihan normaalia? Onko niin, että vain narsistit tarttuvat tällaisiin aloituksiin ja yrittävät saada narsistin uhrin näyttämään syylliseltä? Surullista:(
Monista asioista olisi paras vaan olla hiljaa, ei laukoa päin naamaa tai kyräillä selän takana. Anna muiden tehdä töitään rauhassa, älä sekaannu asioihin jotka eivät liity työhösi. Minulla tulee jutuistasi mieleen, että olet sellainen kahvihuonepoliisi, joka on heti antamassa palautetta, jos jonkun kahvimuki jää pöydälle tai täyttä tiskikonetta ei ole laitettu päälle. Jollain ihmisillä, jotka varsinaisessa työssään pääse pätemään, on kova tarve paikata tätä tekemällä suuri numero juuri tämäntyyppisistä pikkuasioista.

Varsinaiseen työhön liittyvät asiat erikseen, tietysti niistä saa ja pitääkin mielipiteensä sanoa, siltä osin ja siinä porukassa, jossa asiasta päätetään. Eli jossain palaverissa tietenkin sopii olla äänessä käsiteltävistä asioista ja työkavereiden kesken jutella, miten joku asia kannattaa hoitaa, jos keskenänne saatte asian päättää.

Niistä asioista, jotka ovat keskeisiä työsi tai työhyvinvointisi kannalta, mutta eivät ole omassa päätösvallassasi, kannattaa jutella suoraan pomolle. Ei purnata työkavereille, minkäs he niille tekee jos itse eivät sen enempää asioita päätä. Ja toki jos ristiriitoja tulee siitä huolimatta, että ei itse sekaannu muihin asioihin kuin niihin jotka liittyy omaan työhön, pomon juttusille vaan.
 
No mikäli asia on kuvailemallasi tavalla, pysyisin mahdollisimman kaukana tyypistä. "Dokumentoisin" kaiken mahdollisen häneen liittyen, siten, että kun joudut ongelmiin hänen kanssaan, sinulla on lyödä "faktaa" pöytään.
 
lusikka
VAikka tämä on vanha juttu, niin kylläpä osui elämässäni juuri oikealla hetkellä luettavakseni. Olisi mielenkiintoista tietää, miten ap on selvinnyt työkaveristaan.

Vastauksien perusteella vain Rva Ilkeä Harmaa ymmärsi, mistä on kyse. Eikä siinä mitään asiantuntijaa tarvita, jos ryhmää hallitsee joka asiassa oikeassa oleva ja häntä suojelevat ryhmän jäsenet. Narsisti osaa puhua ja leperrellä, mutta myös seuloa mitä haluaa muistaa ja mikä onkin väärin. Hänen kanssaan eri mieltä olevat joutuvat pakkomielteisen kostamisen kohteeksi ja toimenpiteet ylittävät normaalin käytöksen rajat. Heitä löytyy myös päättävissäkin tehtävissä ja he myös haalivat itselleen valtaa juuri mielistelyn, kehumisen ja imartelun voimin. Aina on ihmisiä, joiden itsetunto tarvitsee narsistin kehuja ja aikaa myöten suhde narsistiin on sitä, ettei osata tehdä mitään ilman narsistin käskyjä ja lupaa. Ryhmässä jäsenet ovat passiivisia ja he oavt haluttomia miettimään mitään itse, koska ryhmän pomo, narsisti, "tietää kaiken" ja "osaa kaiken". Ryhmä myös kieltäytyy näkemästä narsistin virheitä ja vaikka siinä olisi millainen todistusvoima vakuuttamassa, että jotakin pahaa on tapahtunut, seisovat narsistin kannattajat loppuun asti uskomassa hänestä vain hyvää.

Olen itse juuri nyt narsistin kostotoimien kohteena ja joutunut selvittämään hänen tempauksiaan tahoille, jotka eivät ymmärrä mistä on kyse. Mukava heppu onkin mitä häiriintynein tapaus ja ratkaisut kostaa minulle todella uskomattomia, joten palkkasin juristin. Se sentään hiljensi narsistin tukiryhmän ja jäljellä on enää narsisti, joka nautiskee pian lähestysmiskiellon tunnelmista.
 
VAikka tämä on vanha juttu, niin kylläpä osui elämässäni juuri oikealla hetkellä luettavakseni. Olisi mielenkiintoista tietää, miten ap on selvinnyt työkaveristaan.

Vastauksien perusteella vain Rva Ilkeä Harmaa ymmärsi, mistä on kyse. Eikä siinä mitään asiantuntijaa tarvita, jos ryhmää hallitsee joka asiassa oikeassa oleva ja häntä suojelevat ryhmän jäsenet. Narsisti osaa puhua ja leperrellä, mutta myös seuloa mitä haluaa muistaa ja mikä onkin väärin. Hänen kanssaan eri mieltä olevat joutuvat pakkomielteisen kostamisen kohteeksi ja toimenpiteet ylittävät normaalin käytöksen rajat. Heitä löytyy myös päättävissäkin tehtävissä ja he myös haalivat itselleen valtaa juuri mielistelyn, kehumisen ja imartelun voimin. Aina on ihmisiä, joiden itsetunto tarvitsee narsistin kehuja ja aikaa myöten suhde narsistiin on sitä, ettei osata tehdä mitään ilman narsistin käskyjä ja lupaa. Ryhmässä jäsenet ovat passiivisia ja he oavt haluttomia miettimään mitään itse, koska ryhmän pomo, narsisti, "tietää kaiken" ja "osaa kaiken". Ryhmä myös kieltäytyy näkemästä narsistin virheitä ja vaikka siinä olisi millainen todistusvoima vakuuttamassa, että jotakin pahaa on tapahtunut, seisovat narsistin kannattajat loppuun asti uskomassa hänestä vain hyvää.

Olen itse juuri nyt narsistin kostotoimien kohteena ja joutunut selvittämään hänen tempauksiaan tahoille, jotka eivät ymmärrä mistä on kyse. Mukava heppu onkin mitä häiriintynein tapaus ja ratkaisut kostaa minulle todella uskomattomia, joten palkkasin juristin. Se sentään hiljensi narsistin tukiryhmän ja jäljellä on enää narsisti, joka nautiskee pian lähestysmiskiellon tunnelmista.
Nuo on aika kamalia tilanteita.
Ainut tapa toimia noiden kanssa on todellakin kerätä "faktaa", jotta kun ongelmia tulee, niin on jotain mitä näyttää. Muut uskoo niin kovin helpolla sen yhden taidokkaita tarinoita.
 
Tosi hyvä neuvo. Olen joutunut tekemään samaa viimeiset kaksi viikkoa.
Voimia.
Ymmärrän kyllä, miten järkyttäviä ja hirveitä nuo tilanteet oikeasti on. Itse olen seurannut hyvinkin läheltä sitä, miten sairas ihminen saa irrotettua kumppaninsa kaikista ystävistään ja perheestään. Miten se osaa kääntää omat sairaat temppunsa aina toisten syyksi. Yllättävää kyllä, poliisit tuntuu näkevän noiden tyyppien läpi aika helpolla.... mikäli siis asiat niin pitkälle menee.
 

Yhteistyössä