miten yleistä on saada 3kk palkka äitiyslomalle jäädessä?

Alkuperäinen kirjoittaja Chantilly:
Ravintola-alan uuden TESin mukaan äitiysvapalla olevalle työntekijälle maksetaan palkkana peruspalkan ja äitiysrahan erotus komelta kuukaudelta. Täytyy siis ottaa huomioon, että tuo peruspalkka ei sisällä mitään lisiä. Joten joissain tapauksissa äitiysraha on suurempi kuin työntekijän peruspalkka ja silloinhan mitään palkkaa ei erikseen makseta.

Ymmärsitkö sepustuksesta mitään..? :whistle:
Ehkä jotain :D Mut siis olettasin sit, et varmaankin on osa-aikaisella (tunteja 15-20/vko) maksetaan vain minimiäitiyspvärahaa..? Onko sinulla kuinka hyvin hallussa noi TES:n jutut, meinaa itse valmistuin toukokuussa ammattikorkeasta ja opiskelin TES:n jutut sillon joskus aikaa sitten ja koulusta sain vain 2005 vuoden TES:n... Muusta mulla ei oo oikein tietoa :/
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja miracle:
Alkuperäinen kirjoittaja Chantilly:
Ravintola-alan uuden TESin mukaan äitiysvapalla olevalle työntekijälle maksetaan palkkana peruspalkan ja äitiysrahan erotus komelta kuukaudelta. Täytyy siis ottaa huomioon, että tuo peruspalkka ei sisällä mitään lisiä. Joten joissain tapauksissa äitiysraha on suurempi kuin työntekijän peruspalkka ja silloinhan mitään palkkaa ei erikseen makseta.

Ymmärsitkö sepustuksesta mitään..? :whistle:
Ehkä jotain :D Mut siis olettasin sit, et varmaankin on osa-aikaisella (tunteja 15-20/vko) maksetaan vain minimiäitiyspvärahaa..? Onko sinulla kuinka hyvin hallussa noi TES:n jutut, meinaa itse valmistuin toukokuussa ammattikorkeasta ja opiskelin TES:n jutut sillon joskus aikaa sitten ja koulusta sain vain 2005 vuoden TES:n... Muusta mulla ei oo oikein tietoa :/
Voimassa oleva TES löytyy varmaankin liiton nettisivuilta!

 
Alkuperäinen kirjoittaja miracle:
Alkuperäinen kirjoittaja Chantilly:
Ravintola-alan uuden TESin mukaan äitiysvapalla olevalle työntekijälle maksetaan palkkana peruspalkan ja äitiysrahan erotus komelta kuukaudelta. Täytyy siis ottaa huomioon, että tuo peruspalkka ei sisällä mitään lisiä. Joten joissain tapauksissa äitiysraha on suurempi kuin työntekijän peruspalkka ja silloinhan mitään palkkaa ei erikseen makseta.

Ymmärsitkö sepustuksesta mitään..? :whistle:
Ehkä jotain :D Mut siis olettasin sit, et varmaankin on osa-aikaisella (tunteja 15-20/vko) maksetaan vain minimiäitiyspvärahaa..? Onko sinulla kuinka hyvin hallussa noi TES:n jutut, meinaa itse valmistuin toukokuussa ammattikorkeasta ja opiskelin TES:n jutut sillon joskus aikaa sitten ja koulusta sain vain 2005 vuoden TES:n... Muusta mulla ei oo oikein tietoa :/
Nyt en ole ihan varma miten tuo osa-aikaisen äitiysajan palkka menee. Työsuhteen tulee kuitenkin olla kestänyt vähintään 12kk ennen äitiysvapaan alkamista ja äitiysvapaan palkka laksetaan kuten sairausajan palkka. Eli ilmeisesti keskimäärin tehdyt työtunnit joltain tietyltä ajalta. Kannattaa tarkistaa työnantajalta tai liitosta miten se sun kohdalla menee...
Mara-alan esimiehenä oon aika paljon ollut TESin kanssa tekemisissä, mutta aika usein joutuu kuitenkin turvautumaan kirjalliseen materiaaliin, kun aina löytyy uutta ihmeteltävää ja poikkeksien poikkeuksia... :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Chantilly:
Nyt en ole ihan varma miten tuo osa-aikaisen äitiysajan palkka menee. Työsuhteen tulee kuitenkin olla kestänyt vähintään 12kk ennen äitiysvapaan alkamista ja äitiysvapaan palkka laksetaan kuten sairausajan palkka. Eli ilmeisesti keskimäärin tehdyt työtunnit joltain tietyltä ajalta. Kannattaa tarkistaa työnantajalta tai liitosta miten se sun kohdalla menee...
Mara-alan esimiehenä oon aika paljon ollut TESin kanssa tekemisissä, mutta aika usein joutuu kuitenkin turvautumaan kirjalliseen materiaaliin, kun aina löytyy uutta ihmeteltävää ja poikkeksien poikkeuksia... :)
laitan sulle YV:tä :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja RangaTanga:
Toiminhenkilöunioniin kuuluvat saavat myös 3 kk palkan. Jos jää uudelle äitiyslomalla suoraan hoitovapaalta, niin siitä äitiyslomasta ei saa.
Kyllä meillä vaan saa, paitsi jos ilmoitettu hoitovapaa ja äitiysloman alku menevät päällekäin täysin.
Jaa mulle kyllä selitettiin liitosta, että jos on välissä vuosilomalla tai sairaslomalla päivänkin, niin sit saa palkan. Mutta jos uus äitiysvapaa jatkuu suoraan hoitovapaalta, niin sit ei saa. Ja mä en palkkaa saanut, sitä selvitteli useampi henkilö meidän työpaikalta ja liitostakin jotkut asianajajat.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja RangaTanga:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja RangaTanga:
Toiminhenkilöunioniin kuuluvat saavat myös 3 kk palkan. Jos jää uudelle äitiyslomalla suoraan hoitovapaalta, niin siitä äitiyslomasta ei saa.
Kyllä meillä vaan saa, paitsi jos ilmoitettu hoitovapaa ja äitiysloman alku menevät päällekäin täysin.
Jaa mulle kyllä selitettiin liitosta, että jos on välissä vuosilomalla tai sairaslomalla päivänkin, niin sit saa palkan. Mutta jos uus äitiysvapaa jatkuu suoraan hoitovapaalta, niin sit ei saa. Ja mä en palkkaa saanut, sitä selvitteli useampi henkilö meidän työpaikalta ja liitostakin jotkut asianajajat.
Aika omituista sitten kyllä...? Kiinteistöalan toimihenkilöillä siis menee ainakin niin, että palkan saa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja RangaTanga:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja RangaTanga:
Toiminhenkilöunioniin kuuluvat saavat myös 3 kk palkan. Jos jää uudelle äitiyslomalla suoraan hoitovapaalta, niin siitä äitiyslomasta ei saa.
Kyllä meillä vaan saa, paitsi jos ilmoitettu hoitovapaa ja äitiysloman alku menevät päällekäin täysin.
Jaa mulle kyllä selitettiin liitosta, että jos on välissä vuosilomalla tai sairaslomalla päivänkin, niin sit saa palkan. Mutta jos uus äitiysvapaa jatkuu suoraan hoitovapaalta, niin sit ei saa. Ja mä en palkkaa saanut, sitä selvitteli useampi henkilö meidän työpaikalta ja liitostakin jotkut asianajajat.
Aika omituista sitten kyllä...? Kiinteistöalan toimihenkilöillä siis menee ainakin niin, että palkan saa.
Tällainen teksti löytyy myös työehtosopimuksesta:

1. Toimihenkilölle maksetaan työsopimuslain 4 luvun 1 §:n 1
momentin tarkoittaman erityisäitiys- ja äitiysvapaan ajalta
säännöllisen työajan palkka luontoisetuineen yhteensä 3
kuukaudelta.
2. Palkanmaksun edellytyksenä on, että toimihenkilön työsuhde
on jatkunut yhdenjaksoisesti vähintään 6 kuukautta ennen
laskettua synnytysaikaa.

Soveltamisohje:
Jos uusi äitiysvapaa alkaa edellisen perhevapaan aikana
siten, että toimihenkilö ei palaa välillä työhön, työnantajalla
ei ole palkanmaksuvelvollisuutta uuden äitiysvapaan
osalta.


Ja tämä muuten on Toimihenkilöunionin Teknologiateollisuuden TES:stä, eli niitä TES:sejähän on erilaisia eri aloille.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja RangaTanga:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja RangaTanga:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja RangaTanga:
Toiminhenkilöunioniin kuuluvat saavat myös 3 kk palkan. Jos jää uudelle äitiyslomalla suoraan hoitovapaalta, niin siitä äitiyslomasta ei saa.
Kyllä meillä vaan saa, paitsi jos ilmoitettu hoitovapaa ja äitiysloman alku menevät päällekäin täysin.
Jaa mulle kyllä selitettiin liitosta, että jos on välissä vuosilomalla tai sairaslomalla päivänkin, niin sit saa palkan. Mutta jos uus äitiysvapaa jatkuu suoraan hoitovapaalta, niin sit ei saa. Ja mä en palkkaa saanut, sitä selvitteli useampi henkilö meidän työpaikalta ja liitostakin jotkut asianajajat.
Aika omituista sitten kyllä...? Kiinteistöalan toimihenkilöillä siis menee ainakin niin, että palkan saa.
Tällainen teksti löytyy myös työehtosopimuksesta:

1. Toimihenkilölle maksetaan työsopimuslain 4 luvun 1 §:n 1
momentin tarkoittaman erityisäitiys- ja äitiysvapaan ajalta
säännöllisen työajan palkka luontoisetuineen yhteensä 3
kuukaudelta.
2. Palkanmaksun edellytyksenä on, että toimihenkilön työsuhde
on jatkunut yhdenjaksoisesti vähintään 6 kuukautta ennen
laskettua synnytysaikaa.

Soveltamisohje:
Jos uusi äitiysvapaa alkaa edellisen perhevapaan aikana
siten, että toimihenkilö ei palaa välillä työhön, työnantajalla
ei ole palkanmaksuvelvollisuutta uuden äitiysvapaan
osalta.


Ja tämä muuten on Toimihenkilöunionin Teknologiateollisuuden TES:stä, eli niitä TES:sejähän on erilaisia eri aloille.
Ehkä se ero siinä sitten on. Meidän TES:ssä on ns. sanasta sanaan sama kuin tuossa alussa, mutta tuo soveltamisohje puuttuu...onneksi ;)

 
vierailija
Hei,

löysin PAMin sivuilta majoitus- ja ravitsemusalan työehtosopimuksesta saman kirjauksen mitä aikaisemmissa viesteissä kerrottiin:

"Äitiys-, isyys- ja adoptiovapaan palkka (voimaan 1.10.2007)

Äitiys- tai adoptiovapaalle jäävälle maksetaan peruspalkan ja sairausvakuutuslain mukaisen vanhempainetuuden erotus kolmelta kuukaudelta ja isyysvapaalle jäävälle kuuden arkivapaan pituiselta jaksolta. "

Palkanmaksu äitiyslomalla on työehto- ja virkaehtosopimuskohtainen eli mikään laki Suomessa ei sitä takaa vaan nimenomaan liittokohtaiset sopimukset (tai yrityksessä sovitut käytännöt). Laki turvaa siis poissaolon mahdollisuuden työstä äitiys- ja vanhempainvapaalla (ja mahdollisesti hoitovapaalla, jos sellaista aiot pitää). Se miten yleistä on, että palkkaa maksetaan 3 kuukaudelta, niin sitä en ikävä kyllä osaa sanoa. Mutta kuten otos aikaisemmista vastauksista osoittaa niin aika monet sitä saavat.

Sinun kannattaa hakea Kelalta äitiys- ja vanhempainrahaa viimeisten 6 kuukauden tulojen perusteella (mikäli et ole ollut ansiotyössä vuonna 2006, joka on laskentaperusteena tänä vuonna äitiys- ja vanhempainrahassa) ja käydä lukaisemassa Kelan sivuilta lisää. Eiköhän sieltä selviä mikä on sinulle rahallisesti paras vaihtoehto äitiys- ja vanhempainrahaan.
 

Yhteistyössä