Mitenkä opettaa 6-vuotiasta arkaa lasta uimaan, neuvoja kaipaan!!

  • Viestiketjun aloittaja "keppis"
  • Ensimmäinen viesti
"keppis"
Ui siis käsikellukkeilla ongelmitta, kesällä käsipohjaa ja vähän jo uskalti kesällä kokeilla uimista ilman kellukkeitakin, muutaman vedon pääsi mutta sitten aina laittaa jalat pohjaan.

Pelkää naaman kastumista. Uimakoululle on sanonut ehdottoman ein ja tässä kohtaa tuntuu että pakottamisella saan vaan huonoa aikaan, vaikka ymmärränkin että lapsi oppisi varmasti toisen opettamana paremmin, mutta oma vaistoni sanoo että siinä mentäisiin vaan huonompaan suuntaan.

Positiivisia asioita on siis ne, että lapsi rakastaa uimahallissa käymistä ja uimista kellukkeitten kanssa. Huonona taas se, että ei oikein uskalla ilman käsikellukkeita uida ja veden naamaan tulo inhottaa. Uimalaseja on käytetty. Nyt edistystä sen verran että uskaltaa laskea naaman veteen... mutta...

Mitenkä jatkettaisiin eteenpäin? ilman uimakouluja nyt vielä ainakin.
 
"vieras"
Ota muutama yksityistunti uimaopettajalta. Meillä toimi hyvin vaikka maksoikin tietty enemmän kuin normi uimakoulu mutta jo muutamalla kerralla rohkastui älyttömästi ja uskon että paljon auttoi juuri ulkopuolinen turvallinen auktoriteetti ja hyvät harjoitukset.
 
"vieras"
Oletteko harjoitelleet sukeltamista ja miten pitää olla hengittämättä veden alla? Tai mennä kyykylleen veden alla niin, että pitää ensin nenästä kiinni ja sitten pikku hiljaa ilman nenästä kiinni pitämistä? Ja jos voi leikkiä, että matalan altaan pohjasta pitää hakea lelu siinä ei ehtisi miettimään meneekö vesi kasvoille.

Sitten kun vesi tuntuu paremmalta voi miettiä niitä kellukkeiden poistamista ja opetella lisää.

Toinen keino on kokeilla kellumista selällään. Otat käsillä kiinni alta ja pidät niin korkealla, ettei pää mene veden alla. Kokeilette, miten hyvältä vesi tuntuu ja miltä se kuulosta kun korvat menee veden alle.
 
Oot varmaan ollut siellä lapsen mukana, mutta vie se syvään altaaseen ja siinä olet lapsesi vierellä rohkaisemassa ja turvana.

Meillä oli sama ongelma, tehtiin yllä mainitusti ja tänä päivänä lapsi ei lähde tunkillakaan pois altaalta!

On toi uimaopettajakin ok!
 
No mutta
Edistystä on kuitenkin tapahtunut ja se on hienoa! Uimahallissa kannattaa käydä niin usein kuin mahdollista niin että vedestä tulee tuttuakin tutumpi elementti. Kuten jo sanoit, painostuksesta ei ole kuin haittaa, mutta erilaisten leikkien avulla lapsi etenee pikkuhiljaa omaa tahtiaan. Esim. renkaiden "sukellus" niin että alkuun renkaat on helppo noukkia matalasta ja pikkuhiljaa heitellään syvemmälle niin että joutuu kastamaan päätä jne. Tämä riippuu toki siitä millaiset altaat teidän hallissa on, meillä on esim sellainen vähän syvempi lasten allas muiden lisäksi.

Toinen joka tuli mieleen on uimataitoisen tai ns rohkeamman kaverin mukaanotto uimareissuille. Mallista on joskus huisi apu, etenkin kun se on joku muu kuin äiti tai isä :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28895284]Ota muutama yksityistunti uimaopettajalta. Meillä toimi hyvin vaikka maksoikin tietty enemmän kuin normi uimakoulu mutta jo muutamalla kerralla rohkastui älyttömästi ja uskon että paljon auttoi juuri ulkopuolinen turvallinen auktoriteetti ja hyvät harjoitukset.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä oli niin kiire saada lapselle opetettua uimataito että ihan piti yksityistunneista maksaa? Kyllä sitä rohkeutta iän myötä tulee ja oppii sitä myöhemminkin.

En tiedä mutta oma arka lapseni kokisi tuon varmasti hyvin painostavana, ajattelisi että nyt on vähän "pakko" vanhempien mieliksi oppia uimaan kun kerran joku sitä varta vasten tulee opettamaan.
 
"Vieras"
Uimalasit. Ja vaikka unohdatte ne kellukkeet jonkun kerran vahingossa kotiin.
Pään kastelemista harjoitellaan niin että ensin puhaltaa kuplia veteen ja siitä kastaa naamansa koko ajan puhaltaen niin ei mee vettä suuhun ja nenään. Sukeltaminen on kyllä ehdoton edellytys uimaan oppimiselle.
 
Mep
Meilläkin oli hitaasti vedelle lämpenevä lapsi; uimakoulu taisi olla eskarivuonna, tippa linssissä sinnekin mentiin mutta ihan hyvin sujui. Kyllä sielläkin edetään lapsen mukaan, joku oppii uimaan joku myöhemmin...
Kyllä se siitä. Toihan on hyvä, että tykkää halleista ja viihtyy vedessä. Käytte jatkossakin hallissa, siitä se etenee pikkuhiljaa.
Nim. kieltäydyin itse aikoinaan uimakoulusta ja opettelin jotenkin itse....
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28895325]Miksi ihmeessä oli niin kiire saada lapselle opetettua uimataito että ihan piti yksityistunneista maksaa? Kyllä sitä rohkeutta iän myötä tulee ja oppii sitä myöhemminkin.

En tiedä mutta oma arka lapseni kokisi tuon varmasti hyvin painostavana, ajattelisi että nyt on vähän "pakko" vanhempien mieliksi oppia uimaan kun kerran joku sitä varta vasten tulee opettamaan.[/QUOTE]

No vaikka siksi että että jos osaa uida niin ei huku yhtä helposti? jos lapsi alkaa liikkumaan itsenäisesti kotinsa ympäristössä, kävelee kouluun jne ja jos on besistöjä ympärillä niin on ihan kiva tietää että lapsi osaa uida.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28895325]Miksi ihmeessä oli niin kiire saada lapselle opetettua uimataito että ihan piti yksityistunneista maksaa? Kyllä sitä rohkeutta iän myötä tulee ja oppii sitä myöhemminkin.

En tiedä mutta oma arka lapseni kokisi tuon varmasti hyvin painostavana, ajattelisi että nyt on vähän "pakko" vanhempien mieliksi oppia uimaan kun kerran joku sitä varta vasten tulee opettamaan.[/QUOTE]

Lapsi oli tosi arka laittamaan kasvoja veteen vaikka muuten tykkäsi vedestä. Ei vastustanut lainkaan uimatunteja vaan tykästyi paljonkin. Yksityistunneilla todellakin sai hyvää opetusta.
On se kuitenkin kiva edes jollain lailla osata uida kouluunmennessä...
 
"vieras"
Tietenkin uimakouluun!!Itse et selvästikään osaa opettaa, koska kysyt tällaista! Ja mitä pidemmälle odotat, sitä hankalampi oppia. Äkkiä vaan ilmoittautumaan uimakouluun. Eihän se lapsi tällaisista asioista päätä?
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";28895403]Tietenkin uimakouluun!!Itse et selvästikään osaa opettaa, koska kysyt tällaista! Ja mitä pidemmälle odotat, sitä hankalampi oppia. Äkkiä vaan ilmoittautumaan uimakouluun. Eihän se lapsi tällaisista asioista päätä?[/QUOTE]

Niin no ei päätäkään, mutta minä päätän siitä että en halua ahdistaa lasta tuolla uimakouluasialla enempää. Tunnen lapseni parhaiten ja siksi olenkin sitä mieltä että ainakaan nyt ei ole oikea aika tuolle uimakoululle!!!
 
"aloittaja"
Kiitos kovasti vinkeistänne!

Lapsi siis polskii vedessä mieluusti, liukuu kellukkeiden kanssa ja kauhoo ja pyörii. Mutta suurin ongelma on varmasti juurikin tuo ettei uskalla sukeltaa.

Lapsi onkin käynyt mummun ja vuotta vanhemman serkkutytön (joka ui ja sukeltaa täysin) kanssa uimahallissa, ehkä on vähän sieltä tullut rohkeutta lisää. Kesällä käytiin kyllä ahkerasti uimassa ja sielläkin edistystä kyllä tapahtui.

Renkaan heittämistä ja noukkimista yritetty, mutta ei halua siis sukeltaa missään tilanteessa, ei edes leikin varjolla. Sukeltamisesta on tullut tuo kynnyskysymys.

Toisaalta edistystä on tullut siinä kovasti että uskaltaa laittaa naamansa veteen ja katsella uimalasien läpi veden pohjalle.

Täytyy nyt syksy-talvi käydä ahkerasti uimahallissa ja katsoa kevätpuolella uudelleen uimakouluasioita...
 
"poikia3"
Uimataidotonta lasta ei viedä syvään altaaseen - näin kun joku täällä ehdotti. Espoossa ainakin uimavalvojat puuttuvat tähän heti, pitää osata uida25 metriä, ennen kuin sinne on asiaa.

Minäkin ottaisin ne kellukkeet pois, tuossa kohdin niistä on vain haittaa. Esim. kellukkeilla tulee ihan väärä uima-asento. Vedessä leikitään, eli sukelletaan esineitä altaan pohjasta. Leikitään hippaa, turva voi olla veden pinnan alla. Juurikin puhalletaan niitä kuplia. Liukumista voi yrittää myös - minä olen liu'uttanut lapsia pidempiäkin matkoja jo hyvin pienenä. Eli lapsi suoraksi, kädet eteen ja vanhempi lähettää tämän liukumaan eteenpäin. Erilaisia kelluntoja kannattaa harjoitella (kilpikonna, meritähti), kannattaa googlata. Netissä on mielestäni myös ohjeita, miten lasta kannattaa totuttaa veteen ja opettaa noita alkeisuimataitoja.

Ja miksikö uimataidon kanssa on kiire, minusta ainakin siksi, että uimataito on paras henkivakuutus vesistöjen lähellä - vähintä mitä se tarjoaa, on muille aikaa toimia vaaratilanteissa.

Jo ekaluokkalaiset ainakin meillä päin menevä koulun kanssa uimaan, ja siitäkin näkökulmasta olisi ihan hyvä käydä muutenkin harjoittelemassa sitä uintia. Koulun uintikerroilla ei ehdi oppimaan kunnolla uimaan, niitä on niin vähän. Omat lapseni ovat ainakin olleet ylpeitä siitä, kun ovat saman tien päässeet syvään altaaseen uimaan.
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";28895432]Niin no ei päätäkään, mutta minä päätän siitä että en halua ahdistaa lasta tuolla uimakouluasialla enempää. Tunnen lapseni parhaiten ja siksi olenkin sitä mieltä että ainakaan nyt ei ole oikea aika tuolle uimakoululle!!![/QUOTE]

Lapselle on nolo asia sitten olla uimakoulussa kouluikäisenä :/
 
viewras
[QUOTE="vieras";28895447]Lapselle on nolo asia sitten olla uimakoulussa kouluikäisenä :/[/QUOTE]

Samaa mieltä! Mielestäni ap tekee virheen, ettei laita lasta uimakouluun. Se ei ole pakottamista, jos laittaa uimakouluun. Uimakoulussa aloitetaan vedessä leikkimisellä yms, joten liian haastavaa se ei voi olla 6-vuotiaalle. Niin kuin sanottu, mitä kauemmin odotat, sitä vaikeampaa lapsen on oppia uimaan. Tuota menoa että ap yrittää opettaa itse, lapsi ei tule koskaan uimaan. Ap on täysin väärillä jäljillä...
 
miunmau
Jokainen lapsi oppii uimaan omalla tavallaan. Ap:na kysyisin joltakin tutulta aikuiselta, josko hän voisi käyttää lasta hallilla "uimaopetuksessa". Usein omat vanhemmat eivät ole parhaita mahdollisia opettajia.

"poikia3" :lle: Itse opetin nelivuotiaani uimaan niin, että mentiin isoon altaaseen. Aluksi sai sukellella matalassa (jossa jalat eivät yllä pohjaan) ja siitä pikkuhiljaa alettiin kasvattamaan uintimatkoja. Itse uin vierellä ja kun lapsi rupesi uppoamaan, niin nostin hänet pintaan hengittämään. Lapsi tykkäsi tästä niin kovasti, että oppi parissa kuukaudessa uimaan sen 25m eikä häntä ole sen jälkeen enää lastenaltaaseen saanut.

Nyt syksyllä olemme kerenneet vasta kerran hallille, mutta kolmevuotiaskin innostui jo isosta altaasta. Ei siellä vielä halua sukeltaa, mutta kuljettaa itseään altaan reunoja pitkin.

Jättäkää muuten ne uima-avut kotiin ja ostakaa vaikka joku oma uppoava uimalelu, jota on kiva sukellella pohjasta, vaikka ihan matalassakin :)
 
"poikia3"
"poikia3" :lle: Itse opetin nelivuotiaani uimaan niin, että mentiin isoon altaaseen. Aluksi sai sukellella matalassa (jossa jalat eivät yllä pohjaan) ja siitä pikkuhiljaa alettiin kasvattamaan uintimatkoja. Itse uin vierellä ja kun lapsi rupesi uppoamaan, niin nostin hänet pintaan hengittämään. Lapsi tykkäsi tästä niin kovasti, että oppi parissa kuukaudessa uimaan sen 25m eikä häntä ole sen jälkeen enää lastenaltaaseen saanut.

Nyt syksyllä olemme kerenneet vasta kerran hallille, mutta kolmevuotiaskin innostui jo isosta altaasta. Ei siellä vielä halua sukeltaa, mutta kuljettaa itseään altaan reunoja pitkin.
Espoossa teidät olisi sieltä syvästä altaasta heitetty pois kiireen vilkkaa. Myös Helsingissä on sama sääntö. On hullua neuvoa sellaista mitä ei saa tehdä. Tuo on myös turvallisuuskysymys - syvässä altaassa ei mene kuin hetki, kun lapsi on pinnan alla ja vetänyt vettä keuhkoihinsa.

Espoossa terapia-altaaseen saa mennä uimataidottomankin kanssa - mutta se on tosiaan ainut paikka.

Mulla kaikki lapset ovat oppineet pieninä uimaan, ja alkeisuimataidot on opittu lasten altaassa ja terapia-altaassa, silloin kuin sinne on päästy. Kuopus on käynyt vauvauinnissa ja siinä sivussa siellä on käytetty myös muitakin.

Missään nimessä en veisi arkaa uimataidotonta lasta syvään altaaseen - siitä voi tulla sellaiset kammot, ettei uima-altaaseen enää mennä lainkaan.

Minulla on kyllä uimataitoisetkin lapset käyneet siellä lastenaltaassa, kas kun siellä voi tehdä asioita, joita muualla ei voi tehdä, esim. seisoa käsillään.
 
"aloittaja"
Samaa mieltä! Mielestäni ap tekee virheen, ettei laita lasta uimakouluun. Se ei ole pakottamista, jos laittaa uimakouluun. Uimakoulussa aloitetaan vedessä leikkimisellä yms, joten liian haastavaa se ei voi olla 6-vuotiaalle. Niin kuin sanottu, mitä kauemmin odotat, sitä vaikeampaa lapsen on oppia uimaan. Tuota menoa että ap yrittää opettaa itse, lapsi ei tule koskaan uimaan. Ap on täysin väärillä jäljillä...
Lapsen eskarikavereista ei kyllä vielä kukaan osaa uida, että siinä mielessä en voi ymmärtää miksi se olisi noloa?!

Hakoteilla teistä tai en, mutta itse lapseni parhaiten tunnen :)

Iät ja ajat on opittu uimaan ilman uimakouluja, satavarmasti kaikki eivät uimakoulua käy...
 
"vieras"
[QUOTE="poikia3";28895558]Espoossa teidät olisi sieltä syvästä altaasta heitetty pois kiireen vilkkaa. Myös Helsingissä on sama sääntö. On hullua neuvoa sellaista mitä ei saa tehdä. Tuo on myös turvallisuuskysymys - syvässä altaassa ei mene kuin hetki, kun lapsi on pinnan alla ja vetänyt vettä keuhkoihinsa.

Espoossa terapia-altaaseen saa mennä uimataidottomankin kanssa - mutta se on tosiaan ainut paikka.

Mulla kaikki lapset ovat oppineet pieninä uimaan, ja alkeisuimataidot on opittu lasten altaassa ja terapia-altaassa, silloin kuin sinne on päästy. Kuopus on käynyt vauvauinnissa ja siinä sivussa siellä on käytetty myös muitakin.

Missään nimessä en veisi arkaa uimataidotonta lasta syvään altaaseen - siitä voi tulla sellaiset kammot, ettei uima-altaaseen enää mennä lainkaan.

Minulla on kyllä uimataitoisetkin lapset käyneet siellä lastenaltaassa, kas kun siellä voi tehdä asioita, joita muualla ei voi tehdä, esim. seisoa käsillään.[/QUOTE]

Jep, tässä on nyt ihan hullu ketju! Arka, uimataidoton, 6-vuotias lapsi kuuluu UIMA_KOULUUN! Älkää ihmiset neuvoko tällaisia hulluja keinoja, että antaa lapsen pään mennä veden alle, uimataidottomana, ja siitä välillä nostetaan hengittämään-huh huh!
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";28895584]Lapsen eskarikavereista ei kyllä vielä kukaan osaa uida, että siinä mielessä en voi ymmärtää miksi se olisi noloa?!

Hakoteilla teistä tai en, mutta itse lapseni parhaiten tunnen :)

Iät ja ajat on opittu uimaan ilman uimakouluja, satavarmasti kaikki eivät uimakoulua käy...[/QUOTE]

Ok , ole itsepäinen. Lapsesi siitä vaan kärsii, ei me muut...

Tunnet varmaan lapsesi, joo, mutta et osaa opettaa uimaan.
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";28895584]Lapsen eskarikavereista ei kyllä vielä kukaan osaa uida, että siinä mielessä en voi ymmärtää miksi se olisi noloa?!

Hakoteilla teistä tai en, mutta itse lapseni parhaiten tunnen :)

Iät ja ajat on opittu uimaan ilman uimakouluja, satavarmasti kaikki eivät uimakoulua käy...[/QUOTE]

Siinä vaiheessa, kun arka lapsesi ehkä suostuu menemään uimakouluun, ovat muut lapset siellä häntä paljon nuorempia. Ei ole sitten kiva olla vaikka kahdeksan ikäisenä 5-6-vuotiaden kanssa samassa ryhmässä. Harvassa kunnassa on isompien lasten uimakouluryhmiä. Se olisi kyllä hyvä juttu, mutta harvoin niitä on. Itse en osannut uida kouluikäisenä, oikeastaan opin vasta aikuisena auttavasti uimaan ja koulun uintitunnit olivat kyllä yhtä tuskaa ja noloutta. On siitä tietty aikaakin paljon, mutta silti.
 
miunmau
[QUOTE="poikia3";28895558]Espoossa teidät olisi sieltä syvästä altaasta heitetty pois kiireen vilkkaa. Myös Helsingissä on sama sääntö. On hullua neuvoa sellaista mitä ei saa tehdä. Tuo on myös turvallisuuskysymys - syvässä altaassa ei mene kuin hetki, kun lapsi on pinnan alla ja vetänyt vettä keuhkoihinsa.

Espoossa terapia-altaaseen saa mennä uimataidottomankin kanssa - mutta se on tosiaan ainut paikka.

Mulla kaikki lapset ovat oppineet pieninä uimaan, ja alkeisuimataidot on opittu lasten altaassa ja terapia-altaassa, silloin kuin sinne on päästy. Kuopus on käynyt vauvauinnissa ja siinä sivussa siellä on käytetty myös muitakin.

Missään nimessä en veisi arkaa uimataidotonta lasta syvään altaaseen - siitä voi tulla sellaiset kammot, ettei uima-altaaseen enää mennä lainkaan.

Minulla on kyllä uimataitoisetkin lapset käyneet siellä lastenaltaassa, kas kun siellä voi tehdä asioita, joita muualla ei voi tehdä, esim. seisoa käsillään.[/QUOTE]

On näköjään kovin erilaiset säännöt eri puolilla suomea. Uimavalvojat olivat vielä maanantaina altaan reunalla juttelemassa meidän kanssa, kun 3vee kiipeili reunaa pitkin.

Meidän nyt viisivuotias haluaa vain uida isossa altaassa ja hypätä tornista, joten en häntä enää väkisin lähde lastenaltaaseen raahaamaan.

Ja kuten edellä sanoin, jokainen oppii uimaan omalla tavallaan. Ei tietenkään pelkäävää lasta viedä väkisin mihinkään.
 
"vieras"
Ap, ei teillä ole kiire! ota hengähdystauko asiasta ja anna lapsen nauttia uimisesta kellukkeiden kanssa.

Uimakoulu kuuluu eskarin opetussuunnitelmaan. Kolme vuotta sitten meidän silloinen eskarilainen kävi 8 kertaa = 2 viikkoa harjoittelemassa ryhmänsä kanssa uimista. Valitettavasti säästöt on syöneet tätä opetusta monessa kunnassa, mutta kysäise edes eskariopelta, onko uimaopetusta tulossa vuoden aikana!

Tosta uimakoulusta huolimatta lapsi oppi uimaan vasta ekaluokan aikana. Silloinkin uimakoulussa. Jos on arka, suosittelen lämpimästi ryhmäopetusta, mutta pidätte hieman vielä taukoa. Jo puolen vuoden kuluttua voi olla ihan eri ääni kellossa! Meidänkin lapsella oli juuri tuo ongelma, ettei uskaltanut kastaa kasvojaan. Toisella uimakoulukerralla oppi hienosti asioita. Vertaistuli oli ainakin hänelle tärkeä. Ryhmä oli nimenomaisesti tarkoitettu aremmille uimataidottomille. Kun muut uskalsivat, uskalsi hänkin. :)
 
Lastenlääkäri
Viekää se lapsi keskelle järveä veneellä ja heittäkää lapsi veteen. Sitten soudatte nopeasti pois niin lapsen on pakko oppia uimaan, jos hän ei halua hukkua.
 

Yhteistyössä