mites sitten lastenhoito miehiltä sujuu?

viitaten tuohon kotityö-ketjuun... :) meillä on meinaan niin että se olen minä joka tuon pojan hoitaa... siis ihan kaiken... sen aikaa mies huomioi poikaa kun tulee töistä ja ottaa syliin ja vähän aikaa jaksaa pitää ja siinä se.. sit loppuillaksi tietokoneelle istumaan.. tottakai jos mä pyydän (jälleen kerran) tai oikeestaa käsken että nyt oot pojan kanssa sen aikaa että teen sitä ja sitä... ja siihenkin suostuminen on aika vaikeeta ku peli oli just pahassa kohtaa... ja koskaan ei jää pojan kanssa kotiin jos mä haluisin jossai käydä kylässä yksin, aina mulla on poika mukana.. eihän siinä mitään, musta on ihanaa olla pojan kanssa liikenteessä.. mutta ees joskus pääsis yksin.. kaupassa käynnin ajaksi mies on pojan kanssa jäänyt ja siitäkin on valitusta tullut että mites kesti noin kauan kaupassa yms... pää hajoaa! jotai oli vielä mielessä mutta en muista enää mikä se oli... mutta kommentteja ja ratkaisuja tähän ongelmaan? ;)
 
Kyllä minä pojan hoitoon osallistun, paremmin kuin niihin kotitöihin.
Minusta on kiva viettää aikaa ton vanhemman pojan kanssa (3v) ja ottaa se mukaan "miesten" töihin, illalla tultiin ulkoa leikkimästä, oltiin tutkimassa "ötökän elämää" eli kurkittiin kivien alle ja etsittiin hämähäkkejä ja muita hyönteisiä pienellä "seikkailu retkellä siis".
Kun tultiin sisälle, oli pojasta kiva kertoa äiskälle mitä kaikkea jännää löydettiin, äiti vaan ei ilmeestä päätellen ollut kauhean ihastunut niistä löydöistä. :LOL:

Mitä vanhemmaksi poika tulee, sen helpompihan sen kanssa on olla, oikeastaan sitten kun lapsi oppii puhumaan ja osaa itse kertoa mitä haluaa, onko nälkä, hätä, jne. Niin ainakin minun ollut helpompaa viettää aikaa sen kanssa, pienenä kun iskälle ei aina tullut kaikki mieleen. :ashamed:

Sitä paitsi ton ikäinen lapsi on oikeastaan aika hauskaa seuraa, sen kommentit ja huomiot ulkomaailmasta on välillä aika mainioita.

Varsinaisessa lapsen hoidossa on kyllä vaimolla suurempi vastuu, mutta ei siinä kyllä isoa eroa ole, tosin vaimo tuon pienemmän takia nyt kotona, joten hänellä myös enemmän aikaa.
Mutta iltapalat, iltasadut, kylvyt, jne. on kyllä yhteisiä juttuja. Tosin välillä vaimo kyllä joutuu pyytämään, ennen kuin iskä tajuaa. :ashamed:

Sit jos meillä olis tyttöjä, niin en tiedä, mutta ei kait se haittais, vaikka tyttökin osais öljyt vaihtaa, ja tuntis yleisimmät työkalut??
Ja kyllä kait niitä "tyttöjenkin" leikkejä oppis, olishan siinä opettaja vieressä, tosin kyllä toi meidän poika tykkää esim. kotista leikkiä, tahtoo vaan mennä nauramiseksi se meidän "kotis", kun on usein aika hassuja perheitä.

Itse asiassa toi kodin leikkiminen lienee aika hyödyllistäkin, lapsi oppii perheen toimintamalleja, rakenteen ja sisäistää perheen toimintatapoja leikin varjolla. Saapa siinä välillä nauraa itselleenkin kun poika leikkii iskää.
:LOL:

Onko teillä ongelmana nimenomaan toi tietokone? Vai onko tietokone vain pakotienä perhe elämästä eli toimiiko "tekosyynä" liueta arjesta?
Harvoin itse pelaan, mutta jos peli pahasti kesken, niin kyllähän se "imee" koneelle.
Teidän pitäisi keskustella luoda jonkinlaiset pelisäännöt koneen käytöstä, siis yhteis ymmärryksessä.
Älä hyökkää suoraan miehesi kimppuun, vaan mieti miten asian otat esille, jotta saat rakentavan keskustelun aikaiseksi.
Ehkä miehesikin ihastuisi lapsen kanssa oloon, kunhan saat hänet kokeilemaan.
 
Tii
Meillä mies hoitaa lapsia siinä kuin minäkin, iltaisin vaihtaa useammin vauvan vaipan kuin minä. Onhan se ymmärrettävää, että piiitkän työpäivän jälkeen meinaa olla vähän virta poissa, mutta kyllä lasten kanssa leikkimisestä saa niin paljon nauruja ja energiaa, että se kannattaa. Lehtiä ehtii lukea ja tietsikkaa näplätä senkin jälkeen, kun lapset ovat nukkumassa (jos vain malttaa, kun voi myös lötköttää vaimon kanssa sohvan nurkassa sylitysten :heart: ). Molemmilla on myös vapaailtansa, jolloin saa tehdä mitä huvittaa, yleensä vapaalainen onkin poissa kotoa tai hoitovuorossa oleva vie lapset puistoon, että toinen saa uppoutua kirjaan ihan täydessä rauhassa ja hiljaisuudessa :D Ulkosuomalaisena perheen tärkeys korostuu entisestään, kun muuta sukua ei ole lähettyvillä.

Kannattaa ottaa asia puheeksi, koska lapsi tarvitsee molempien vanhempien jakamatonta aikaa, ei pelkästään läsnäoloa.
 
juu, kyllä mäkin miettinyt olen että kunhan tuo pienempi ukko tuosta vähän kasvaa (nyt 10 kk) niin varmaan isin kanssa sit on kiva lähtä tallille autoremonttiin ja muuta mukavaa... ja isinkin on sitten helpompi hoitaa kun toinen tosiaan osaa itse kävellä ja puhua..
mutta mutta... kyllä tolle tietokoneella istumiselle täytyy jotakin tapahtua... minusta on niin väärin kun mies saa kaiket illat rauhassa istua koneella kun mä hoidan poikaa mutta mulla ei oo koskaan aikaa olla rauhassa koneella... äh.. en jaksa alkaa selittelemään.. toivottavasti tähän joku ratkasu löytyy... :(
 
yks äiti vaan
Meillä mies osallistunu ihanalusta asti pojan hoitoon. laitokselta kun tultiin ja ekat yöt oltiin kotona mies nousi vaihtamaan vaipaat että saan nukkua vähän kauemmin ei tietenkään enään silloin noussu kun töihin meni takaisin.Meillä poika on nyt 4kk ja isistä on niiiiiiin kivaa jos äiti menee salille tai jonnekin muualle käymään kun saa rauhassa pojan kanssa hömpöttää ihan keskenään. mies hoitaa kyllä muutenkin vaihtaa vaipat ja syöttää siinä missä minäkin nauttii vaan kun saa hoitaa ja näkee kun poika oppii uusia asioita ensi kertaa. Tämä om kyllä ihmeellinen kapine tämä kone kun se noiden miesten katseet saa usein itseensä. Koita jaksaa ja olla vaan tiukkana miehelle tuon koneen suhteen kyllä varmaan sitäkin harmittaa myöhemmin kun on niin paljon jäänyt näkemättä kun on koneella ollut. =)
 
meillä jo tytötkin sahaa moottorisahalla. Ja poju 1½v kokeili just viikko sitten ekan kerran isin kainalossa sitä sahaa, kyllä oli riemuissaan.

Iskä kyllä hoitelee, pesee ja syöttää oli tyty tai poju, mutta kun ne tulee kipeiksi niin se on ihan ulalla ja kysyy kaikkeen mun lausuntoa "mitä pitäisi tehdä" olen aina sanonut, että siirtää siinä sen vastuun mulle,mutta ehkä mä sitten tiedän paremmin, niinkuin se vakuuttelee.

Kun isi pukee lapset, niin noi vaatteet on välillä vähän hassusti päällä ja väritkään ei aina oikeis stemmaa, mut on jotenkin niin suloista silti. Mikä ihme siinä muuten on, mies kun itselleen löytää ihan tyylikkäät vaatteet aina päälle, eikä värit riitele.

Vessaa ei ole tainnut mies meillä koskaan pestä,paitsi että pöntön on jynssännyt. Muuten kotityöt sujuu,vaikka sanookin meidän ihanasta isosta villalankamatosta että se on siivouspäivän painajainen sille. (mä en jaksa kantaa sitä ulos kun se on ihan jättisuuri ja mieskin jaksaa vaivoin)

Isi oli kolme viikkoa kuntoutuksessa talvella ja silloin se nähtiin miten tärkeä isi noille lapsille on. Ikävöivät ihan kauheasti ja kun käytiin moikkaamassa, oli kotimatka pelkkää itkua.
 
Haluaisin kysellä, että minkä ikäisistä miehistä on kyse näissä aikaisemmissa/tulevissa vastauksissa...?
Onko niin, että nuorempi haarukka, vaikka 18v - 25v olisi enemmän tietokoneella kuin lähemmäs 30v ja siitä yli miehet...?
Minun mies täyttää tänä vuonna 24v ja on aivan totaalinen tietokonenarkomaani. Eilenki pelas 8h putkeen ja on ihan koukussa. Hänellä siis on tietokone ollut elämässään aina.
Sinällään "pelottaa" kun on esikoinen meille syntymässä hetkellä minä hyvänsä (rv 40+3) ja tietokone tuntuu olevan liian tärkeä.
Keskusteltu on asiasta ja tiedostaa itse oman ongelmansa koneen suhteen, mutta ku on niin koukussa niin minkäs teet...
Niin, tässä vaan heräsi kysymys, että voisiko olla niin, että "nykyajan nuoriso" käyttää enemmän aikaa tietokoneisiin kuin vanhempi sukupolvi, jolla ei ehkä sitä konetta ole ollutkaan vasta kuin aikuisiällä ensimmäisen kerran eikä ole "tottunut" niin sen käyttämiseen?
Ja siitä seurasi ajatus, että kun annetaan lapsien jo pienestä asti nähdä kuinka tärkeä tietokone vanhemmille on, niin tulevaisuudessa tämä "tietokonenarkomania" ongelma ei tule poistumaan vaan ainoastaan lisääntymään, jonka vaikutusta ihmiskuntaan voimme kaikki itseksemme ajatella...

Kunhan vaan tuli mieleen tämmöinen ajatus... :\|
 
joakma
Esikoinen oli 11 kuukautta kun lähdin takaisin opiskelemaan 300 km päähän. Iskä jäi silloin tytön kanssa kahdestaan. Päivät tyttö oli tietysti hoidossa kun isä oli töissä. Tätä kesti kaksi vuotta ennenkuin valmistuin. Kyllä nämä kaksi olivat aika erottamattomat silloin. Iskän piti tehdä kaikki ja äitiä kutsuttiin etunimellä eikä äidiksi! Sunnuntaisin kun he veivät minut junalle, tyttö vain vilkutti ja sanoi mene jo äiti. Koskaan ei itkenyt ja sanonut että äiti älä lähde.

Keskimmäisen kanssa isä ei sitten paljoa aikaa viettänytkään paitsi sitten vanhempana. Nyt kuopus on kiertänyt isän pikkusormen ympärille ja iskä on ihan myyty. Sellaisia ne tytöt on. (keskimmäinen on poika!)
 
hapuru
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.04.2005 klo 22:08 Tammihärkä kirjoitti:
Kyllä minä pojan hoitoon osallistun, paremmin kuin niihin kotitöihin.
Minusta on kiva viettää aikaa ton vanhemman pojan kanssa (3v) ja ottaa se mukaan "miesten" töihin, illalla tultiin ulkoa leikkimästä, oltiin tutkimassa "ötökän elämää" eli kurkittiin kivien alle ja etsittiin hämähäkkejä ja muita hyönteisiä pienellä "seikkailu retkellä siis".
Kun tultiin sisälle, oli pojasta kiva kertoa äiskälle mitä kaikkea jännää löydettiin, äiti vaan ei ilmeestä päätellen ollut kauhean ihastunut niistä löydöistä. :LOL:

Mitä vanhemmaksi poika tulee, sen helpompihan sen kanssa on olla, oikeastaan sitten kun lapsi oppii puhumaan ja osaa itse kertoa mitä haluaa, onko nälkä, hätä, jne. Niin ainakin minun ollut helpompaa viettää aikaa sen kanssa, pienenä kun iskälle ei aina tullut kaikki mieleen. :ashamed:

Sitä paitsi ton ikäinen lapsi on oikeastaan aika hauskaa seuraa, sen kommentit ja huomiot ulkomaailmasta on välillä aika mainioita.

Varsinaisessa lapsen hoidossa on kyllä vaimolla suurempi vastuu, mutta ei siinä kyllä isoa eroa ole, tosin vaimo tuon pienemmän takia nyt kotona, joten hänellä myös enemmän aikaa.
Mutta iltapalat, iltasadut, kylvyt, jne. on kyllä yhteisiä juttuja. Tosin välillä vaimo kyllä joutuu pyytämään, ennen kuin iskä tajuaa. :ashamed:

Sit jos meillä olis tyttöjä, niin en tiedä, mutta ei kait se haittais, vaikka tyttökin osais öljyt vaihtaa, ja tuntis yleisimmät työkalut??
Ja kyllä kait niitä "tyttöjenkin" leikkejä oppis, olishan siinä opettaja vieressä, tosin kyllä toi meidän poika tykkää esim. kotista leikkiä, tahtoo vaan mennä nauramiseksi se meidän "kotis", kun on usein aika hassuja perheitä.

Itse asiassa toi kodin leikkiminen lienee aika hyödyllistäkin, lapsi oppii perheen toimintamalleja, rakenteen ja sisäistää perheen toimintatapoja leikin varjolla. Saapa siinä välillä nauraa itselleenkin kun poika leikkii iskää.
:LOL:

Onko teillä ongelmana nimenomaan toi tietokone? Vai onko tietokone vain pakotienä perhe elämästä eli toimiiko "tekosyynä" liueta arjesta?
Harvoin itse pelaan, mutta jos peli pahasti kesken, niin kyllähän se "imee" koneelle.
Teidän pitäisi keskustella luoda jonkinlaiset pelisäännöt koneen käytöstä, siis yhteis ymmärryksessä.
Älä hyökkää suoraan miehesi kimppuun, vaan mieti miten asian otat esille, jotta saat rakentavan keskustelun aikaiseksi.
Ehkä miehesikin ihastuisi lapsen kanssa oloon, kunhan saat hänet kokeilemaan.
sinäse kirjoittelet aina niiiiin viksuja :hug:
 
hapuru
kyllä meillä mies osallistuu penskojen hoitoon..
vuorotellaan aamunousut(nyt kun hän kotona) yleensä aamutoimet ja aamul ulkonakäynti on "Jäänyt" mun hartioille..mut isi tekee sillä välillä ruokaa( ja laittaa vähän kämppää välillä) ! sitten yhteinen ruokailuhetki.
mies ottaa esikoisen mukaansa ulos, leikkimään. minä jään vauvelin kaa sisälle tohuilemaan.
iltapäivällä yleensä mies laittaa vauvelin toisille unosille jolloin minulla on taas antaa aikaani esikoiselle.
ilta/yö on sitten miehen TYÖTÄ. Hän laittaa yleensä esikoisen petiin ja (enään ei kelpaa muu kuin isi nukuttaa) sitten vauva unosille ja a´vot... :hug:
 
heli-77
Meillä mies tekee samanlailla kotityöt ja hoitaa lasta kuten minäkin!
Hommat on häneltä hoituneet loistavasti jo heti alusta-alkaen =) .
Nyt kun syksyllä on tulossa toinen, niin uskon että mies puuhailee entistä enempi esikoisen kanssa. rehellisesti sanoen en henk.koht
jaksaisi enkä kyllä katselisi miestä joka istuu esim. aina nenä kiinni tietokoneessa tai ei muuten osallistuisi kotitöihin tai lapsiemme hoitoon.
 
kyllä on tuolla meidänkin isukilla välillä liikaa nuita omia hommia. auton rassausta tai muita tallihommia. sisällä jumii haaveilemaan nettiin autoista joita tekisi mieli pihan perälle saada. aku ankka päivänä on saatava lukurauha ja samoin V8 päivinä. ymmärrän että kun päivät töissä, isukki tarvitsee omaa aikaa töitten vastapainoksi. olisippa mukava välillä lähteä itekseen kasvihuoneelle punkamaan tai tai tehdä jotain muita pihahommia. mutta, kyllä ne hommat sujuu meillä tytönkin kanssa kaksistaan. tänään istutettiin kasvimaalle sipulia, pottuja ja porkkanaa.
tyttö on vasta vuosikas ja pikkukaveria odotellaan syntyväksi tässä kuussa, joten sitä yhteistä tekemistä on varmaan vähän hankala keksiä. isompana paremminkin. mutta hyvät kaverit ovat ja on niiiiiin isän tyttöä että! äskenkin kottikärrejä heilutteli ja pörisi lujaa! autotyttö jo nyt.
 
äitiäiti
Kyllä hoitaa siinä missä minäkin. Jäänyt joskus yksin kahden lapsen kanssa ennen kun me tavattiin. Voin luottaa 100%:sti. Kaikki muu sujui paitsi imettäminen... heh...
 

Yhteistyössä