Mitkä ovat vuokranantajan velvollisuudet tällaisessa tilanteessa???

Olemme muuttaneet 1.2 vuokra-asuntoon. Asunto on 1. kerroksessa, sellaisella pohjalla että lastenhuone on rappukäytävän "tuulikaapin" yläpuolella.. Asunto on muutoinkin todella kylmä ja sen on huomannut jokainen vieras, puhumattakaan lastenhuoneen vetoisuudesta ja jääkylmästä lattiasta. Eihän tuolle sinäänsä mitään voi, mutta ei se ole mukavaakaan kun kuopuskin nyt kauheassa yskässä. Olisiko tylsää vaatia vuokran alennusta talvi kuukauksiksi?? Vuokranantajana iso yhtiö, joten tuskin suostuisi.. Onko vuokranantajalla jonkinnäköisiä velvollisuuksia tässä tilanteessa??

Sekava teksti, kun aivan väsynyt olen, mutta toivottavasti pointti tuli ilmi :)
 
"vieras"
Siis tietenkkin te vaaditte ensimmäiseksi selvitystä mistä kylmyys johtuu sekä korjausta asialle. Ja vasta sitten vuokranalennusta ja uutta asuntoa jos ei vikaa voi korjata.
 
pääkallopaikalta
Saahan sitä itkeä mistä asiasta vain mutta ei ne suostu alentamaan vuokraa tai hyvittämään teille mitään, itse olette sinne muuttaneet vapaaehtoisesti, täällä kaikki luulevat että kun soittaa VVO:n toimistoon sieltä joku tulisi saneeraamaan seinät talosta, just joo niin varmaan, etsikää toinen asunto jos lämpimämmän haluatte.
 
ex palelija
Me asuttiin VVO:lla tosi kylmässä ja vetoisassa asunnossa. Lämpötilat oli 19-20. Kävivät mittaan ja voivottelivat. Huoltomies meinas ettei asialle mitään voi. Mutta monesti olivat kai käyneet kun lappuja oli jätetty ja jotain olivat voineet kun erään kerran kun olimme olleet päiviä kylmää paossa oli lämpö noussut 23-24 asteeseen. Kannatti valittaa..tosin muutimme sit kohta pois kun olin niin ryytynyt siihen palelemiseen ja hankkinut uuden kämpän.
 
rrrrrrrrrrrr
Kyllä mä ottaisin yhteyttä vuokranantajaan ja pyytäisin heitä tekemään asialle jotain.

Ja tosiaan vaihtaisin sitten lapsen lämpimämpään makuuhuoneeseen, jos sellainen on asunnossa.

Vetoisimpiin nurkkiin jotain huonekaluja vetoa tukkimaan. Matot lattialle lämmittämään.
 
viisas
Ei missään nimessä nurkkiin huonekaluja, sillä silloin lämmin ilma ei pääse sinne koskaan.

Ota yhteyttä vuokranantajaan ja pyydä lämpötilamittauksia. Asumisterveysohjeesta löytyy tieto, mitkä ovat sallittuja lämpötiloja. Toki mittauksia voi tehdä itsekin, kunhan tekee ne oikein.
 

Yhteistyössä