Mitkä ruoat kuuluvat joulupöytään?

meillä pöydässä on
kaikki laatikot
kinkku
rosolli(ei kalaa siinä) ja kermasta tehty kastike sille
vihersalaatti
sienisalaatti
juustoja(munajuusto,kotijuusto,leipäjuusto,raejuusto,mustapekka)
graavilohta.savustettua lohta
itse tehty sinappi
limppua,voita ja metvurstia
juomaks ihan vaan.vesi,maito tai limsa..ei mitään viinejä,kun joulu on lasten juhla ja silloin ei juoda edes lasillista meillä.

ja sit vielä pöydässä jotain heräteostoksia yleensä
 
"Nana"
Huomasin, että kovin monella ei näitä, jotka meidän joulupöytään kuuluu: hirvipaisti, sienisalaatti ja itsetehdyt karjalanpiirakat. Lisäksi tietty kinkkua, porkkana- ja lanttulaatikkoa, rosollia, graavilohta, silliä javihersalaattia ainakin. Juomana maito, olut, viini... mitä nyt kukin haluaa. Jälkiruokana tänä jouluna ehkä luumurahkaa.
 
"vieras"
Mulle tärkeimmät on nämä:

-Kinkku (ylikypsä)
-Graavilohi
-Porkkana- ja lanttulaatikko.
-Pähkinälaatikko

Aika lyhkäseksi jää mun ruokalista.. Ja aika peruskamaa paitsi toi pähkinälaatikko..sitä en ole nähnyt missään muualla kuin meidän mummolassa..tuntuu, ettei kukaan mun perheen ulkopuolisista tuttavista ole edes kuullut moisesta..:O Voi toki olla, että jossain päin Suomea on ihan peruskamaa sekin..
nyt kiinnostuin kovasti, mitä tuo pähkinälaatikko on? reseptiä? :)
 
Mulle tärkeimmät on nämä:

-Kinkku (ylikypsä)
-Graavilohi
-Porkkana- ja lanttulaatikko.
-Pähkinälaatikko

Aika lyhkäseksi jää mun ruokalista.. Ja aika peruskamaa paitsi toi pähkinälaatikko..sitä en ole nähnyt missään muualla kuin meidän mummolassa..tuntuu, ettei kukaan mun perheen ulkopuolisista tuttavista ole edes kuullut moisesta..:O Voi toki olla, että jossain päin Suomea on ihan peruskamaa sekin..
Mitäs toi pähkinälaatikko on? Kuullutkaan semmosesta.
 
No itsepähän näytätte tyylitajuttmouutenne. Jopa Essi Avellan on sanonut että viinit eivät oikein sovi joulun moniin makuihin.
Mitä helvetin väliä sillä on mitä kukin ruokansa kanssa nauttii?

Tyylitajuttomuudesta voinee kai sitten lähteä pitämään luentoa myös alkoihin ja näihin mukamas hienojen ruokalehtien tms toimituksiin, kaikenmaailman Glorian ruoka&viini sun muut lehdet on vuoskausia tyrkyttäneet monenlaista viiniä annostensa viereen joulupöytäänkin.

Rosollit ja lanttuloorat on vain tuunattu erinäköisiksi- sittenkö saa juoda viiniä? Kun on tarpeeksi esteettisesti ripoteltu lautaselle ja rakennettu lantuista torni?
 
Tätä ei suomalaisjuntit tajua. Joulupöydässä on suolaista ja makeaa, hapanta ja vaikka mitä eikä viinit kuulu muutenkaan perinteiseen menoon. Ehta kotikalja, sahti tai olut toimii paremmin.

Tämä tiedoksi tyylitajuttomille junteille.
Sahtia kuuluu juoda perinteisen omatekoisen savusaunan löylyjen yhteydessä, puisista kolpakoista tai haarikasta, pölö.
 
No itsepähän näytätte tyylitajuttmouutenne. Jopa Essi Avellan on sanonut että viinit eivät oikein sovi joulun moniin makuihin.
Että jopa se on sanonu...Onko se jokin pätevä lausunto jonka perusteella sä haukut juntiksi? Mee samalla haukkumaan nää kaikkien lehtien tyypit jotka liittävät viinin joulupöytään. Tokihan tyylilehdet jne ovat väärässä.
 
Porkkana-, lanttu- ja imelletty perunalaatikko(mies haluaa maksalaatikon kans)
kinkku+kastike
herneitä
lipeäkala
graavilohi (ehkä savustettukin)
sillejä
mätiä+smetana+sipuli
kananmunia
rosolli+kastike
munasalaatti
italiansalaatti
juustoja
joululimppua

Olikoos siinä kaikki...ei jaksa odottaa :p

sienisalaatti ja lihakastike unohtu
 
Viimeksi muokattu:
-kinkku
-porkkanalaatikko
-lanttulaatikko
-perunalaatikko
-maksalaatikko
-rosolli
-keitetyt perunat
-ruskea kastike
-hillosipuli
-maksamakkara
-graavilohi
-erilaisia juustoja
-joululimppua + voita

Kai siinä oli kaikki.
 
hmm.
KINKKU
PERUNA+ KASTIKE (yleensä lihapulla lapsille)
KARJALANPAISTI
PERUNA,PORKKANA,MAKSA,LANTTULAATIKKO
KALAA
ROSOLLI+ pinkki kastike
VIHREÄ SALAATTI
TUORE, ITSETEHTY LEIPÄ

JUUSTOT ja tugg keksit
MUUTA NAPOSTELTAVAA

ARABIALAINENKUIVAKKU
JUUSTOKAKKU
JÄÄTELÖ (lapsille)
 
"jojo"
Hirmuisen pitkiä listoja.

Meillä on pöydässä kinkku, peruna-, porkkana- maksa- ja lanttulaatikot sekä kinkulle kastike. Juomaksi vettä tai maitoa.

Jouluun kuuluu myös puuro, kaneli ja sokeri.

Kahvivieraat saavat tyytyä torttuihin, pipareihin ja pasteijoihin.
 
Mulla ei valitettavasti ole reseptiä siihen..:'( Mun pitäis mummolta käydä vinkumassa se, niin varmasti tulis "sitä oikeeta pähkinälaatikkoa"..:D

Mutta googlettamalla löytyi jotain reseptejä kyllä..vois kyllä testailla niitäkin..
 
"Maris"
Meillä on:
- kinkku
- kalat (graavi, sillit, kylmä- ja lämminsavu)
- karjalanpaisti + makaroonilaatikko (ilman lihaa)
- sienisalaatti
- rosolli
- katkarapukimara
- lihapullia (maustettuja)
- keitetyt kananmunat
- hillosipuli, suolakurkku
- kotijuustoa
- kalkkunarulla
- vihersalaattia
- sekavihanneksia
- mätiä (sipuli, smetana)
- saaristolaisleipää
- karjalanpiirakoita (munavoi)
- joululimppua
- kaikkea en edes muista

Juomana ehdottomasti punaviiniä, toki myös vettä, maitoa, piimää, mehuja, perheolutta ja myös keppanaa.

Kahvin kanssa piparit + joulutortut ja joku hyvä likööri.
 
"Maris"
[QUOTE="Maris";22565395]Meillä on:
- kinkku
- kalat (graavi, sillit, kylmä- ja lämminsavu)
- karjalanpaisti + makaroonilaatikko (ilman lihaa)
- sienisalaatti
- rosolli
- katkarapukimara
- lihapullia (maustettuja)
- keitetyt kananmunat
- hillosipuli, suolakurkku
- kotijuustoa
- kalkkunarulla
- vihersalaattia
- sekavihanneksia
- mätiä (sipuli, smetana)
- saaristolaisleipää
- karjalanpiirakoita (munavoi)
- joululimppua
- kaikkea en edes muista

Juomana ehdottomasti punaviiniä, toki myös vettä, maitoa, piimää, mehuja, perheolutta ja myös keppanaa.

Kahvin kanssa piparit + joulutortut ja joku hyvä likööri.[/QUOTE]

Niin ja ne laatikot tietenkin, elli maksa-, peruna- ja porkkanalaatikko.
 
Kuka yleensäkään on määritellyt mitä perinteisessä joulupöydässä saa ja tulee olla?

No tietysti perhe itse.

Juokaa limua ja viiniä, maitoa tai sahtia- vaikka vihreää teetä :D

Ja kuka tosiaan pystyy ehdottomasti määrittelemään mikä maku minkäkin ruuan kanssa sopii? Että minkä ihmeen vuoksi jokin olut sopii mutta viini ei?

Koska ihmiset myös maistavat eri tavalla.



Niiiiih.
 
Karjalanpaisti
Imelletty perunalaatikko
lanttulaatikko
porkkanalaatikko
maksalaatikko
punajuuri-aurajuustovuoka
italiansalaatti (itsetehty )
rosolli ja rosollin kastike
kaloja monen sorttisia
keitetyt perunat
kinkku
vihreä salaatti

kotikalja
viini
 
Rollolainen
meidän joulupöydässä on: kinkku, graavilohi, maksa-porkkana-peruna-silakka-lanttulaatikot., punajuurisalaatti,rosolli,italiansalaatti, potut, lihapullia. ruokajuomana hyvinkuín tylsästi maitoa/piimää tai vettä
piparit, sulkaakonvehdit, joulutortut,kahvi/tee/glögi
 
"hei"
Näitä vastauksia kun lukee niin tulee tunne, että useammalla on kaikkea mahdollista joulupöydässä, hillosipuleista alkaen... en tuomitse, me ollaan vaan totuttu hieman yksinkertaisempaan menuun:

Kinkku
Porkkana-, lanttu- ja maksalaatikko
Graavilohi
Sipulisilli
Suolakurkku
Italian- ja punajuurisalaatti
Karjalanpaisti ja perunat
Riisipiirakat
Konjakkisinappi

Jälkiruokaa ei yleensä ole, mutta tulevana jouluna ajattelin tehdä luumurahkakakkua.

Aattona syömme myös joulupuuron luumukiisselillä.
 
makunsa kullakin toki :)
En ole koskaan ymmärtänyt (tiedän ettei mun tarvitsekaan :D) miksi joillakin on joulun perinneruokina maksalaatikkoa, lihapullia ja nakkeja. Nehän on täysin arkipäiväisiä ruokia, joita on mätetty naamaan koulun ruokalassakin aikoinaan. Musta niissä ei ole mitään jouluista...
 

Yhteistyössä