mitkä voi olla ahdh

  • Viestiketjun aloittaja himpulan pimpula
  • Ensimmäinen viesti
Jonsered
Voisitko hieman selventää kysymystäsi?
Lääkkeistä en osaa vielä sanoa, aloitan ne ehkä joskus. EPA-tuotteiden on osoitettu joissain tutkimuksissa olevan avuksi. Niitä meilläkin popsitaan ja mielestäni ne todellakin hieman lievittävät oireita.
 
Eiköhän niistä pääse eroon ihan samalla tavalla kun kaikista muistakin lääkkeistä. =)
Mutta toisaalta eihän adhd koskaan "parane" eli välttämättä lääkkeistä ei senkään takia pääse eroon. Esim työpaikallakin vaaditaan sitä keskittymistä ja lääke auttaa siihen...

tosi sekva selitys. :/
 
Adhd-lapsilla käytettäviä lääkkeitä ei koskaan käytetä jatkuvasti, viikonloput voivat hyvinkin olla lääkevapaita. Lääkitystä ei yleensä jatketa kuin max. vuosi kerrallaan. M eillä on töissä pari lasta nyt lääkekokeilussa, joten syövät lääkkeitä jaksoissa, esim viikko kerrallaan ja sitten kaksi viikkoa ilman. Meille jää sitten se oireiden kirjaaminen ja käytöksen tarkkailu.

Aikuisen lääkityksestä minulla ei ole riittävää tietoa, että uskaltaisin tässä siihen puuttua.
 
Jonsered
Keskittymiskyky ja tarkkaavuus

Keskittymiskyky ja tarkkaavuus liittyvät keskeisesti aivojen otsalohkon etuosan toimintaan. Muita tärkeitä aivoalueita ovat aivojen keskiosa (limbinen järjestelmä) sekä pikkuaivot. Mikäli otsalohko-limbinen järjestelmä-pikkuaivot -akselin noradrenaliinin ja dopamiinin tuotanto ja kyseisten reseptorien toiminta ovat tavanomaisesta poikkeavia voi siitä seurata erilaisia oireita: tapauksesta riippuen joko flegmaattisuutta, ylivilkkautta, aloitekyvyttömyyttä, aggressiivisuutta, ilmaisukyvyttömyyttä, väsymystä, muistihäiriöitä ja tarkkaavuushäiriöitä.

Omega-3-rasvahappojen vaikutusta keskittymiseen on tutkittu varsin paljon. Tutkimustulokset vaihtelevia. Eräissä tutkimuksissa dokosaheksaeenihapon (DHA:n) lisääminen on parantanut merkitsevästi esimerkiksi tarkkaavuus- ja keskittymishäiriöistä kärsivien oireita. Toisissa tutkimuksissa taas ei DHA:n antaminen ole parantanut tilastollisesti merkitsevästi oireita. Omega-3-rasvahappojen keskinäinen suhde saattaakin olla tärkeä. Erityisesti suun kautta nautittu eikosapentaeenihappo (EPA) saattaa olla tärkeämpää kuin DHA.

On luonnollisesti mielekkäämpää hoitaa tarkkaavuus- ja keskittymisvaikeuksia ravitsemuksen keinoin kuin käyttämällä piristäviä lääkkeitä - mikäli vain siitä saadaan riittävä apu. Yleisin vaikeiden tarkkaavuus- ja keskittymisvaikeuksien ja ylivilkkauden (ADHD) hoidossa käytettävä piristävä lääke on metyylifenidaatti. Muita tutkimuksen alaisena olevia lääkkeitä ovat atomoksetiini ja modafiniili. Piristeiden käytöstä on saatu erinomaisia tuloksia, mutta niihin liittyy myös ongelmia. Lapsena diagnosoitu ADHD ei parane vaan jatkuu koko aikuiselämän. Oirekuva tosin muuttuu usein iän mukana ylivilkkauden vähetessä. Sen sijaan, että ihminen käyttäisi piristäviä lääkkeitä läpi koko elämänsä, olisi tietysti luonnon mukaisempaa vaikuttaa käyttäytymiseen ja oireisiin muulla tavoin.

Ravitsemuksella, tunnistamalla oirekuva, opettelemalla uusia toimintatapoja sekä mahdollisella psykoterapialla päästään usein tyydyttävään tulokseen ilman lääkitysten haittoja. Tehtyjen tutkimusten mukaan EPA:n ja DHA:n yhteismäärän tulisi olla ainakin 1 gramma (1000 mg) päivässä. Eräät tutkijat suosittelevat jopa useiden grammojen päiväannoksia kun halutaan vaikuttaa aivojen toimintaan.

*nappasin tämän www.adhd-aikuiset.org/ osoitteesta*
Mitään viitteitä siihen, mikä tutkimus on kyseessä, ei löytynyt<br><br>
 
Jonsered tai joku muu: Osaisitko sanoa suoraan jonkun valmisteen josta saa nuo kaikki tarvittavat öljyt ja hapot ja riitävät määrät. Olen jo pitkään ollut lähdössä ostamaan, mutta kun puhutaan ettei kaikki valmisteet aja asiaansa niin on tuo hankinta siirtynyt. Kiva olisi jos joku mainostaisi sen verran, että kertoisi jonkin merkin ja saako luontaistuotekaupasta vai mistä. :flower:
 
Jonsered
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2006 klo 21:32 äiskä kirjoitti:
Jonsered tai joku muu: Osaisitko sanoa suoraan jonkun valmisteen josta saa nuo kaikki tarvittavat öljyt ja hapot ja riitävät määrät. Olen jo pitkään ollut lähdössä ostamaan, mutta kun puhutaan ettei kaikki valmisteet aja asiaansa niin on tuo hankinta siirtynyt. Kiva olisi jos joku mainostaisi sen verran, että kertoisi jonkin merkin ja saako luontaistuotekaupasta vai mistä. :flower:
Tutkituimpia on Eye Q ja kotimaisista ABC-epa ja E-epa,Efalexiäkin mainostavat. kaikkia saa sekä apteekista, että luonaistuotekaupoista. Tehoa saa odotella useita viikkoja ja napsia isompaa annosta, 12vko:n jälkeen pudotetaan tlläpitoannokseen, 2 kapselia. Eivätkä omegat ainakaan pahaa tee kenellekään. Itse olen kala-allergikko, mutta kirunaaliöljystä puuttuu proteiini, joka kohtauksen laukaisee, eli näitä voin käyttää.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.11.2006 klo 07:10 Jonsered kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2006 klo 21:32 äiskä kirjoitti:
Jonsered tai joku muu: Osaisitko sanoa suoraan jonkun valmisteen josta saa nuo kaikki tarvittavat öljyt ja hapot ja riitävät määrät. Olen jo pitkään ollut lähdössä ostamaan, mutta kun puhutaan ettei kaikki valmisteet aja asiaansa niin on tuo hankinta siirtynyt. Kiva olisi jos joku mainostaisi sen verran, että kertoisi jonkin merkin ja saako luontaistuotekaupasta vai mistä. :flower:
Tutkituimpia on Eye Q ja kotimaisista ABC-epa ja E-epa,Efalexiäkin mainostavat. kaikkia saa sekä apteekista, että luonaistuotekaupoista. Tehoa saa odotella useita viikkoja ja napsia isompaa annosta, 12vko:n jälkeen pudotetaan tlläpitoannokseen, 2 kapselia. Eivätkä omegat ainakaan pahaa tee kenellekään. Itse olen kala-allergikko, mutta kirunaaliöljystä puuttuu proteiini, joka kohtauksen laukaisee, eli näitä voin käyttää.
Onko lapsilla sama annostus kuin aikuisilla? Voiko noita alkaa syöttää ihan ominpäin lapselle, niin kuin vitamiinejakin, vai kannattaisiko keskustella ensin lääkärin kanssa?
Kiitos :flower:
 
Jonsered
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.11.2006 klo 10:37 zizilisko kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.11.2006 klo 07:10 Jonsered kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2006 klo 21:32 äiskä kirjoitti:
Jonsered tai joku muu: Osaisitko sanoa suoraan jonkun valmisteen josta saa nuo kaikki tarvittavat öljyt ja hapot ja riitävät määrät. Olen jo pitkään ollut lähdössä ostamaan, mutta kun puhutaan ettei kaikki valmisteet aja asiaansa niin on tuo hankinta siirtynyt. Kiva olisi jos joku mainostaisi sen verran, että kertoisi jonkin merkin ja saako luontaistuotekaupasta vai mistä. :flower:
Tutkituimpia on Eye Q ja kotimaisista ABC-epa ja E-epa,Efalexiäkin mainostavat. kaikkia saa sekä apteekista, että luonaistuotekaupoista. Tehoa saa odotella useita viikkoja ja napsia isompaa annosta, 12vko:n jälkeen pudotetaan tlläpitoannokseen, 2 kapselia. Eivätkä omegat ainakaan pahaa tee kenellekään. Itse olen kala-allergikko, mutta kirunaaliöljystä puuttuu proteiini, joka kohtauksen laukaisee, eli näitä voin käyttää.
Onko lapsilla sama annostus kuin aikuisilla? Voiko noita alkaa syöttää ihan ominpäin lapselle, niin kuin vitamiinejakin, vai kannattaisiko keskustella ensin lääkärin kanssa?
Kiitos :flower:
Ihan hyvin voit antaa lapselle, luokitellaan kai lisäravinteiksi tms, kuten vitamiinit, B-vitamiinin saantiin kannattaa myös kiinnittää huomiota. Ja epa-tuotteissa on sama annostus lapsille ja aikuisille, pakkausselosteessa on selkeästi. Toiset, kuten minä ja lapseni, kokevat hyötyvänsä ja kaikille on hyväski saada oikeanlaisia rasvahappoja.
 
Jonsered
Tässä linkki, josta saa täysin puolueellista tietoa :D ja linkkejä ehkä jopa puolueettomiin tutkimustuloksiin. Suodattakaa siitä itse se, mikä on asian ydin..

http://www.biovita.fi/suomi/
 

Yhteistyössä