Moniko kotiäiti??????????????

  • Viestiketjun aloittaja Katkera
  • Ensimmäinen viesti
hi-5
Meillä on tällä hetkellä käytännön syistä vain yksi yhteinnen käyttötili, koska minulla ei ole tuloja laisinkaan. Olisihan aivan älytöntä pitää omaa tiliä vain sitä varten, että saisi jatkuvasti olla siirtelemässä sinne rahaa, kaikki ruokaostokset teen kuintekin minä lasten kanssa. Laskut maksan minä (mies hoitaa tilin "täyttöä") ja pidän muutenkin vähän kirjaa menoista. Aikaisemmalla hoitovapaalla meillä oli omat tilit, mutta rahaa siireltiin aina, kun sitä tarvi. Meillä ei ole koskaan ollut "minun rahoja ja sinun rahoja", vaan kaikki on hommattu yhdessä. Ehkä tasapuolisuutta on aikanaan luonut sekin, että meillä oli suurinpiirtein samat palkat.
 
samase
yhteinen tili ja säästötili erikseen sekä lapsilla omat tilit johon menee lapsilisä.minä hoidan laskut ja miehellä vähän parempi palkka nyt kun molemmat töis.mutta aikaisemminkin sama kun olin hoitovapaalla meillä ainakin toimii.
 
verovinkki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.10.2005 klo 12:37 samase kirjoitti:
lapsilla omat tilit johon menee lapsilisä.
Lapsilisä kannattaa kierrättää oman tilin kautta ja laittaa vaikka automaattiveloituksena lapsien tilille, saateviestinä "lahja". Näin ei tule jatkossa ongelmia verottajan kanssa, jos lapset joskus käyttävät rahojaan vaikkapa asunnon tai auton ostoon. Kannattaa myös pitää vähän silmällä, milloin verottoman lahjasumman yläraja menee yli (olikohan se n 3400 egeä per kolme vuotta); menee vähän säätämiseksi, mutta jos molemmilta vanhemmilta menee omalta tililtään puolet lapsisisäsummasta lapsen tilille, niin tällöin ongelmaa ei ole, koska molemmat vanhemmat voivat lahjoittaa tuon 3400 euroa kolmen vuoden aikana verottomasti. (huom! summa kannatta tarkistaa jostain, kun en nyt tarkkaan muista!).
 
Tuula
Meillä on yhteinen tili ollut aina. Menot ovat myös yhteisiä mikseivät sitten tulotkin. En ole koskaan oikein ymmärtänyt sitä logiikkaa, että toinen maksaa toiset laskut ja toinen toiset. Kuka viitsii ja haluaa laskea osuudet niin että se on reilua kumpaakin kohtaan.
 
Nelthilta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.10.2005 klo 13:47 Tuula kirjoitti:
Meillä on yhteinen tili ollut aina. Menot ovat myös yhteisiä mikseivät sitten tulotkin. En ole koskaan oikein ymmärtänyt sitä logiikkaa, että toinen maksaa toiset laskut ja toinen toiset. Kuka viitsii ja haluaa laskea osuudet niin että se on reilua kumpaakin kohtaan.
Aika pieni vaiva se on. Kun se on kerran tehty ja laskut ovat suoraveloituksessa, ei rahan häviämistä tililtä oikein edes huomaa. Se olisi sitten eri asia, jos elettäisiin ihan kädestä suuhun.

Eivätkä kaikki menot suinkaan ole yhteisiä.
 
Meillä ei ole tuloja kun miehellä, joka siis elättää koko perheen. Jos jotakuta kiinnostaa niin tulot ovat siis 834?\\kk, vuokra on 350?.

Meillä on aina ollut vaan meidän rahat, meidän tulot ja meidän menot... meidän lapset ja meidän unelmat. Ja näin on hyvä :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.10.2005 klo 22:09 Krahu kirjoitti:
Meillä ei ole tuloja kun miehellä, joka siis elättää koko perheen. Jos jotakuta kiinnostaa niin tulot ovat siis 834?\\kk, vuokra on 350?.

Meillä on aina ollut vaan meidän rahat, meidän tulot ja meidän menot... meidän lapset ja meidän unelmat. Ja näin on hyvä :)
Meillä myös. Ja hyvä näin. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.10.2005 klo 01:34 Henna kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.10.2005 klo 22:09 Krahu kirjoitti:
Meillä ei ole tuloja kun miehellä, joka siis elättää koko perheen. Jos jotakuta kiinnostaa niin tulot ovat siis 834?\\kk, vuokra on 350?.

Meillä on aina ollut vaan meidän rahat, meidän tulot ja meidän menot... meidän lapset ja meidän unelmat. Ja näin on hyvä :)
Meillä myös. Ja hyvä näin. :)
ja toivottavasti myös tulevaisuudessa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.10.2005 klo 22:09 Krahu kirjoitti:
Meillä on aina ollut vaan meidän rahat, meidän tulot ja meidän menot... meidän lapset ja meidän unelmat. Ja näin on hyvä :)
Meillä myös! Mä olen kotihoidontuella eli käytännössä kai mies sitten on valmis "elättämään" ja maksamaan kaikki perheen kulut, lainat yms.
 
minä harmaana
meillä on aina ollut omat tilit. ei ole tullut tarvetta ottaa vain yhtä tiliä. kumpikin käydään töissä ja se maksaa kummalla on rahaa tilillään. toiminut hyvin jo reilu 8 vuotta. ei ole ollut mitään että "maksa mun tilille puolet vuokrasta" ;)
 
Meillä myös yhteiset rahat ja laskut, mutta mutta...
Kun on elänyt yhtedessä lähes kaksikymmentä vuotta, alkaa kaivata
omaa rahaa, ihan omaa rahaa josta ei ole selitysvelvollinen puolisolleen et mihin on sen käyttänyt.. meillä ei toimi.
Olisi edes 20 euroa kuussa jonka vois vaikka karkiiin käyttää...
Harmittaa kun ei jo "yrityksen" alussa tehty päätöstä että kummallakin olisi kuussa joku summa jolla vois vaikka käydä juomas kupin kahvia ja syömäs viinerin joskus...
Kaikki tietää että rahat menee lapsiperheessä kaikkeen pakolliseen.
Olen aina ajatellut että pitäis nuoria pareja neuvoa et tehkää sellainen sopimus ettei käy kuten mulle. En voi edes ostaa tarjouksesta housuja jos ei toinen ole siitä tietoinen.
 
Meillä minä olen kyllä kotiäitinä (tällä hetkellä lapsi vasta puoli vuotias joten jään vasta tammikuussa hoitovapaalle) ja täytyy myöntää että kyllä se raha sieltä miehen puolelta tulee ja menoja on kyllä riittämiin!

Miksi mieheni ei haluaisi kustantaa perheemme menoja yksin jos vauvalla on hyvä "hoitopaikka" kotona ? :) Ei ole ainakaan mies kertaakaan valittanut vaikka asumiseen menee rahaa 900e kuussa ja autolainan maksamiseen vajaa 800 e kuussa plus ostimme juuri tontin jonka maksamiseen menee myös joitakin eurosia kuussa :)
ja onhan sitten tietysti joka perheen vakiomenot!

Pyh, tyhmiä semmoset valittavat miehet jos toimeen vaan tulee ja vauvalla ja äidillä on hyvä olla!
Meillä mies on tosi innokas työntekijä! ja hyvä niin että pitää työstänsä!
 
hi-5
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2005 klo 09:04 äiti kirjoitti:
Meillä myös yhteiset rahat ja laskut, mutta mutta...
Kun on elänyt yhtedessä lähes kaksikymmentä vuotta, alkaa kaivata
omaa rahaa, ihan omaa rahaa josta ei ole selitysvelvollinen puolisolleen et mihin on sen käyttänyt..
Hmm, jos on varaa, niin mikäs sinua estää nostamasta automaatista rahaa ja käyttämällä sen mihin itse haluat? Ei kai miehesi kuitenkaan kuitteja halua nähdä? Vaikka meillä onkin yhteinen tili tällä hetkellä, niin kumpikaan ei ole tilivelvollinen kuluistaan. Uusia vaatehankintoja esitellään joka tapauksessa toiselle heti ensimmäisenä kaupasta kotia palattua. Tietysti, jos on jotain suurempaa hankinnan alla, niin siitä keskustellaan yhdessä.
 
Mites miehet
Miksi myös mies ei voisi jäädä kotiin välillä, jos raha ei ole tärkeä? Lapsille tekisi hyvää ja miehelle myös olla 24 h kotona. Moni pineten lasten isä tekee pisintä työaikaa, eikä sekään kai ole hyvä? Miksi miesten työssäviihtymistä ei paheksuta? Miksi vain naisella oikeus kotonaoloon? Ei kai hetken tulojen putoaminen naisen palkoille voi olla syynä?? Jos niukasti on siihenkin asti eletty???
 
Meillä on kummallakin omat tilit. Olen hoitovapaalla ja tililleni kilahtaa kuukausittain n. 550 ja mies saa palkkaa jolloin hänelle tulee kuukausittain melkein nelinkertainen summa. Meillä on pienet menot ja vuokrastakin mies valittaa että mun täytyisi maksaa vaikka se on 450 /kk. Maksan tuloistani ruokamenoja.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2005 klo 14:37 Mites miehet kirjoitti:
Miksi myös mies ei voisi jäädä kotiin välillä, jos raha ei ole tärkeä? Lapsille tekisi hyvää ja miehelle myös olla 24 h kotona. Moni pineten lasten isä tekee pisintä työaikaa, eikä sekään kai ole hyvä? Miksi miesten työssäviihtymistä ei paheksuta? Miksi vain naisella oikeus kotonaoloon? Ei kai hetken tulojen putoaminen naisen palkoille voi olla syynä?? Jos niukasti on siihenkin asti eletty???
Meillä myös isä on ollut kotihoidontuella, kun itse kävin töissä. Oli esikoisen kanssa vuoden kotona.

Nyt olen minä kotona vuorostani, mutta työtä on nyt vähän enemmän, kun lapsia on jo kaksi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2005 klo 14:37 Mites miehet kirjoitti:
Miksi myös mies ei voisi jäädä kotiin välillä, jos raha ei ole tärkeä? Lapsille tekisi hyvää ja miehelle myös olla 24 h kotona. Moni pineten lasten isä tekee pisintä työaikaa, eikä sekään kai ole hyvä? Miksi miesten työssäviihtymistä ei paheksuta? Miksi vain naisella oikeus kotonaoloon? Ei kai hetken tulojen putoaminen naisen palkoille voi olla syynä?? Jos niukasti on siihenkin asti eletty???
Juu... meillä aina sanoo että kun hän on opiskelunsa opiskellut hän jaa kotiin hoitamaan lapsia ja minä menen töihin :)

...saas nähdä...

...tisuttelu ei tietysti oikein luonnistu miehiltä...
 
espre
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.10.2005 klo 11:18 krahu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2005 klo 14:37 Mites miehet kirjoitti:
Miksi myös mies ei voisi jäädä kotiin välillä, jos raha ei ole tärkeä? Lapsille tekisi hyvää ja miehelle myös olla 24 h kotona. Moni pineten lasten isä tekee pisintä työaikaa, eikä sekään kai ole hyvä? Miksi miesten työssäviihtymistä ei paheksuta? Miksi vain naisella oikeus kotonaoloon? Ei kai hetken tulojen putoaminen naisen palkoille voi olla syynä?? Jos niukasti on siihenkin asti eletty???
Juu... meillä aina sanoo että kun hän on opiskelunsa opiskellut hän jaa kotiin hoitamaan lapsia ja minä menen töihin :)

...saas nähdä...

...tisuttelu ei tietysti oikein luonnistu miehiltä...

Suomessahan tasa-arvo toteutuu niin hyvin :kieh: , että naisen euro on 80senttiä. Läheppä siinä sitte töihin, että isäntä jäis kotia. Ei, meillä se tuottais oikeesti niin ison tuloeron, että taidan tyytyä kotona olemiseen ja odotella naisten palkkojen nousua.....
 


Juu... meillä aina sanoo että kun hän on opiskelunsa opiskellut hän jaa kotiin hoitamaan lapsia ja minä menen töihin :)

...saas nähdä...

...tisuttelu ei tietysti oikein luonnistu miehiltä...
[/quote]

Ei mutta ei kaikki tisuttele vuosia.

Ja tosiaan, kun täällä aina vaahdotaan että raha ei tärkeää ja niukasti eletään, niin luulisi naisenkin palkan riittävän, edes jonkin aikaa.
 
Vieras myös

[/quote]

Meillä myös isä on ollut kotihoidontuella, kun itse kävin töissä. Oli esikoisen kanssa vuoden kotona.

Nyt olen minä kotona vuorostani, mutta työtä on nyt vähän enemmän, kun lapsia on jo kaksi.

[/quote]

Upeaa. Mutta paheksuttiinko sinua, kun sinä äitinä et ollut kotona vaan isä?


 
Nelthilta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.10.2005 klo 21:19 Vieras myös kirjoitti:
Upeaa. Mutta paheksuttiinko sinua, kun sinä äitinä et ollut kotona vaan isä?
Et sinä tätä minulta kysynyt ja meillä tämä on vasta edessä...

Mutta kun tuli puheeksi: töissä muutama mies tuntuu kokevan jotenkin uhkaavaksi sen, että suunnittelen palaavani jo vanhempainvapaan loppupuolella töihin ja mies vastaavasti jäävänsä kotiin. Mielenkiintoisin kommentti oli "onneksi oma vaimo ei puhu noin".

Me pidämme sitä jotenkin luonnollisena sitä, että kun lapsi on yhteinen, niin perhevapaatkin jaetaan. Biologia sitten sanelee sen, kumpi aloittaa...
 
vai että meiän isä kotiin, pah, mulle olis kaksinkertainen työ, siivota ja tehä ruuat valmiiksi, kun toi ukko ei osaa ja ei haluu siivota ja sit ne vaan nyhjöttäis sisällä kun ei se haluu mihkään puistoon toisten äitien seuraan mennä. että ei ikinä ja sitä paitti äitit osaa kaiken paremmin.
 

Yhteistyössä