Monirakkulaiset munasarjat ja Letrozol+Terolut

Hei,
vertaistuen tarve olisi kova kun vauvasta haaveiltu viime kesästä saakka ja vauvaa ei kuulu. Tuntuu jo epätoivoiselta ja ahdistavalta odottaa, olisi lohduttavaa kuulla onnistumisen kokemuksia kun kyseessä monirakkulaiset munasarjat.

Omaa taustaa lyhyesti:
-Yksi lapsi luomuna 6v sitten, tärppäsi heti.
Tuolloin olin juuri lopettanut e-pillerit usean vuoden jälkeen.
- Sen jälkeen ollut käytössä samat e-pillerit, lopetus 6/18 ja yritystä siitä saakka.
-Menkkoja saanut sitten odotella, ensin meni 1,5kk ja sen jälkeen melkein 3kk kunnes ne sitten Terolut-kuurilla saatiin aikaan.
-Labrat pvk, paastosokeri, prolaktiini ja kilpirauhaskokeet ok. Progesteroni matala, sen mukaan ei ovulaatiota ainakaan siinä kierrossa ollut.
-Ultrassa monirakkulaiset munasarjat. E-pillereiden lopetuksen jälkeen akne villiintynyt kasvoissa, ei muuta pco viittaavaa.
-Elämäntavat kunnossa itsellä ja kumppanilla, molemmat harrastaa säännöllisesti liikuntaa ja paino normaali. Kolmekymppisiä ollaan molemmat.
-Sain lähetteen julkiselle puolelle tutkimuksiin, kävin kuitenkin "odotellessa" yksityisellä ovulaatiohäiriöihin erikoistuneella gynekologilla ja sain ohjeeksi Letrozol 2.5mg 1x1 kp 3-7 sekä Terolut 10mg 1x1 kp 15-24. Tällä annostuksella tarkoitus kokeilla ekat 2kk ja yrittää myös bongata ovulaatio ja sitten Letrozolin annosnosto jos ei vastetta.
Nyt eka letrokierto menossa kp 12 ja ovulaatiota ei tikutellessa ole vielä ollut, aloitin kp 9 tikuttaan.

Oliko teille apua Letrozolista, entä kuinka kauan ootte joutunu yrittään Letrozoleilla?
Millä kiertopäivillä bongasitte ovulaation?
Nämä nyt ne kysymykset mitkä itellä pyörii koko ajan mielessä.
 
vierailija
Jospa tämä ketju tästä virkoaisi, kun vastauksia toivottavasti alkaa tulemaan...

Lopetin vuosien e-pillerien käytön, koska ajatuksena oli että lapsi saa tulla, jos on tullakseen. :) Kuitenkaan kuukautiset eivät alkaneet odotetusti vaan tulivat erittäin harvakseltaan. Välillä 1,5kk välein välillä jopa 4kk väliä. Tähän sain lohdutuksen sanoja, että kyllä ne siitä tasoittuvat kun aikaa kuluu ja elimistön omat hormonit tasoittuvat. Näin ei kuitenkaan käynyt. Pillereiden lopettamisen seurauksena akne intoutui hetkellisesti, mutta tasoittui pois.

Hakeuduin yksityiselle gynekologille, jossa ultran kanssa diagnosoitiin monirakkulaiset munasarjat POCS. Tämän lisäksi katsottiin vielä verikokeita, PVK, TSH ja prolaktiini. Nämä olivat kaikki kunnossa. Sain heti käynniltä mukaani Terolut 10mg ja Letzerol 2,5mg reseptit. Tarkoituksena saada vuoto aikaiseksi ja munarakkula kehittymään. Ohjeena oli siis syödä Terolutteja kaksi päivässä kymmenen päivän ajan ja syödä kaksi Letroa kp3-7. (Tämä "korkea" annostus johtui iästäni (37v.), koska aikaa ei ole hukattavaksi.) Lisäksi gynekologi suositteli aloittamaan raskaus-/imetysmonivitamiini valmisteen, koska foolihappo yms. tulisi aloittaa kolme kuukautta ennen raskautumista. Kuka tiesi?

Näin toimin ja vuoto alkoi 4 vrk Terolut kuurin lopettamisesta. Kp 3-7 söin siis Letroja ja kp 11 menin käymään gynekologilla ultraäänessä. Siinä katsottiin oliko Letrojen syöminen tuottanut tulosta, eli oliko munasolu kypsynyt. Kehitystä oli tapahtunut. Yksi 10mm rakkula siellä möllötti, mutta toiveena olisi kuulemma ollut vieläkin mahtavampi. Jatko-ohjeeksi sain ottaa lisää Letroja. Kp11 x3, kp12 x2 ja kp13 x2. Ja taas ulta-aika varattu kp16. Saa nähdä onko suurempaa kehitystä tapahtunut?

Monissa kirjoituksissa pohditaan ja keskustellaan lääkkeiden sivuvaikutuksista. Minulle Terolutit eivät vaikuttaneet mitenkään haittaavasti. Normaaleja menkkakipuja, mutta ei kummempaa. Ehkä jopa haluja normaalia enemmän. Letrotkaan eivät suuremmin mitään aiheuttaneet, ehkä kuumia-aaltoja jonkin verran, mutta en tiedä olisinko asiaan edes kiinnittänyt huomiota, jos en tietäisi niitä lääkkeen sivuvaikutuksiksi.

Muutaman päivän kuluttua olen viisaampi, mitä gynekologi kertoo ultrassa näkyvän ja mitkä ovat jatko-ohjeet. Jotenkin tuntuu, että tästä on tulossa pitkä projekti.
 
Letrot + ovitrelle-irrotuspiikki+terolut hoitokertoja tehtiin useampia kun olin 32v, tuloksena yksi varhainen keskenmeno. Saivat siis ovulaation aikaan eli siinä mielessä toimivat. Lopulta tärppäsi luomusti.

Omaan pcos:n auttanut verensokerin pitäminen tasaisena säännöllinen syöminen + herkkuja harvakseltaan+ lisää liikuntaa. 05/21 aloitin elämäntapamuutoksen kun halusin energisemmän olon (BMI oli normihaarukassa, mutta kiloja lähti silti 3) ja yllätyin kun kierto säännöllistyi vähän niin kuin sivutuotteena ja nyt tammikuussa tein positiivisen raskaustestin, ikää 37v.
 
vierailija
Vierailija, postauksen #2 kirjoittaja.

Onnittelut Syksy84! :)

Eli viimeksi jäin siihen, että ultra oli tulossa kp16. Siellä näkyi yksi 19mm rakkula, joka kuulemma näytti oikein hyvältä. Lääkäriltä saatiin kehotus harrastaa seksiä sinä päivänä ja samalla koittaa saada ovulaatiota havaituksi testeillä. Näin tehtiin. Ovulaatiotesti näytti plussaa kp20. Ja sitten vaan odoteltiin.

Mitään oloja tai tuntemuksia ei tullut. Ja kp34 alkoivat kuukautiset. Nyt mennään samalla Letrozol annostuksessa seuraavatkin kaksi kiertoa ja katsotaan tärppäisikö. Jos ovulaatiotesti ei toimi, niin ohjeena on käydä kp16 ultrassa, jossa ohjelmoidaan irrotuspiikki.
 
Little darling
Moikka,

Täällä ikää on lähes samat lukemat kuin vierailijalla ja tänään kävin ultrassa ekojen terolutilla käynnistettyjen menkkojen jälkeen. KP 12 ja johtofollikkeli loistaa jälleen poissaolollaan.

Sunnuntaina aloitan tokan Tero kuurin ja tueksi tulee nyt myös Letrot. Tosin hiukka pienemmällä annoksella kuin sinulla, koska mulla myös todettiin verikokeista PCOS ja reserviä on liikaa.

Olemme yrittäneet vauvaa 1,5 vuotta. Aukkari tehty ja kaikki ok johtimien suhteen. Mutta valitettavasti se kuitenkin myös vahvisti PCOS:n.
 
Little darling
Moikka,

Täällä ikää on lähes samat lukemat kuin vierailijalla ja tänään kävin ultrassa ekojen terolutilla käynnistettyjen menkkojen jälkeen. KP 12 ja johtofollikkeli loistaa jälleen poissaolollaan.

Sunnuntaina aloitan tokan Tero kuurin ja tueksi tulee nyt myös Letrot. Tosin hiukka pienemmällä annoksella kuin sinulla, koska mulla myös todettiin verikokeista PCOS ja reserviä on liikaa.

Olemme yrittäneet vauvaa 1,5 vuotta. Aukkari tehty ja kaikki ok johtimien suhteen. Mutta valitettavasti se kuitenkin myös vahvisti PCOS:n.
Ai niin, mulla terot saa mielialat aikalailla heittelemään mutta menkkakipuja oli vähempi kuin yleensä :) jännään, mitä Letrot sitten saavat aikaan.
 
Mulla oli letrot neljä kiertoa käytössä, ei juuri vaikutusta, nyt fsh piikit oli ekaa kiertoa ja ovitrelle lisäksi, ei ole tainnut tärpätä, vaikutusta oli kuitenkin. Mulla verensokeri 7-9 joten vaikuttaa varmasti, todella vaikeaa säännöstelllä herkkujen syöntiä. Ikä suurimpana vaikuttaa kun yli 40v, pcos tyyppiset munasarjat myös
 
vierailija
Vierailija, postauksen 2# ja 4# kirjoittaja

Ovulaatiotestit eivät näyttäneet selkeätä plussaa (tehty kp 15-18). Näissä kuitenkin näkyi haaleampi toinen viiva kp 16-18. Tästä johtuen menin taas gynelle ultraa varten ja hakemaan irrotuspiikkiä. Ultrassa kuitenkin näkyi "ruttu" eli piparireunainen follikkelin irtoamiskohta. Eli ovulaatio oli tapahtunut, vaikka testi ei plussannutkaan. Gyne kertoi, että ultrassa näkyi myös "keskiviiva", joka häviää pian ovulaation jälkeen, joten tästä päätellen ovulaatio oli tapahtunut korkeintaan vuorokausi sitten. Eli taas odotellaan ja toivotaan parasta. Positiivista asiassa on kuitenkin se, että ovulaatio tapahtui. :)

Jatko-ohjeeksi sain, jos ei siis nyt tärppää, niin vielä seuraava kierto samalla ohjeistuksella kuin aiemminkin ja kp 15-17 ovulaatiotestit kahdesti päivässä. Jos ei raskautta tästäkään kierrosta, niin seuraavaksi Letroja otetaan 3 tabl kp 3-7 ja ultra noin kp 14. Tällä helpotetaan lääkkeiden ottoa ja todennäköisesti saadaan useampi follikkeli kypsymään, mutta sillä ei kuulemma väliä, koska lisää mahdollisuuksia. Toki hän ilmoitti mahdollisesta moniraskaudesta.

Itse en ole kokenut lääkkeiden ottoa ja testien tekemistä taakkana, mutta lääkäri uskoi uuden annostuksen helpottavan suorittamista ja paineiden kasaantumista. Toki myönnän tämän mahdollisen paineen kasvamisen ja siksi olen hoidellut testit ja lääkkeet ihan itse ilman miehen huolehtimista. Hän toki on tietoinen kaikista vaiheista, mutta en mainitse testipäivinä tai lääkkeiden ottopäivinä hänelle asiasta, koska uskon niiden stressaavan häntä.

Lisäksi gyne kirjoitti lähetteen julkiselle puolelle ja sanoi, että miehen siittiöt olisi myös hyvä katsoa, jotta en syö tabletteja turhaan.
 

Yhteistyössä