MPR-rokotteesta

  • Viestiketjun aloittaja atuli 78
  • Ensimmäinen viesti
atuli 78
Hei
Minkälaisia oireita teille on tullut MPR-rokotteesta? Meillä vielä 2vkoa rokotukseen.Mietin mitä sen kanssa tehdä...ja jos laitetaan mihin oireisiin varautua. Tietenkin lapset yksilöitä miten reagoivat, mutta noin yleensä mitä rokotteesta seuraa. Tiedän, että korkeaa kuumetta (40'c) saattaa olla jopa viikon ja punasia näppylöitä. Sekä lapsi on "veltto" ja ruokahaluton. Ilmoitelkaa...
 
kotiäiti vielä
Meillä esikoinen ei reagoinut millään tavalla. Kuopus sai viikon kuluttua rokotuksesta pariksi vuorokaudeksi yli 40 asteen kuumeen ja harvinaisempana reaktiona lievän tuhkarokon. Oli kurja katsella pikkumiestä niin kipeänä, mutta saipa ainakin kunnon vastustuskyvyn...
 
Xkax
Niin tuosta MPR stä on oltu montaa mieltä. Mitä mieltä olette noin yleensä sen tarpeellisuudesta ja juuri sivuvaikutuksista, kun esim. Autismihan on liitetty tähän rokotukseen. Toisaalta Autismi vain todetaan samoihin aikoihin lapsissa, joka taas ei välttämättä johdu tuosta rokotuksesta.
Sikotauti vain on aika ikävä tauti pojille , jos se vie hedelmällisyyden...Kaukanahan nuo taudit eivät ole, aivan tuossa Itärajan takana ja riittäähän sekin jos joku perheessä matkustaa ulkomailla ja tuo taudin ns. kantajana mukanaan.
 
Mpr-rokote tuli aikanaan samoin perustein kuin vesirokkorokote nykyään, eli taloudelliset syyt. Nyttemin näistä taudeista on tehty "vaarallisia ja tappavia" kun niitä ei (rokotusten ansiosta?) ole. Voihan sen rokotteen ottaa jos ei sairasta normaalisti lapsuudessa niin myöhemmin.
 
Omalla lapsellani ei toistaiseksi ole tätä rokotetta (lääkärin neuvo). Mutta täytynee tarkkaan harkita muutaman vuoden päästä, koska tuhkarokko ainakin ON vaarallinen tauti mitä isommaksi lapsi kasvaa ja lisäksi hän ei enää ole voinut altistua tälle taudille nuorena, koska sitä ei enää ole kaiken aikaa ympärillä. Sen vuoksi omassa lapsuudessani se ei ollut useimmille vaarallinen tauti, että jo ihan vauvasta lapset altistuivat taudille ja saivat lisäksi äidiltään vasta-aineita äidinmaidon mukana, kun äiti oli sairastanut taudin. Nyt, kun äidit eivät välttämättä ole enää itse tautia sairastaneet, heidän maitonsa ei vauvaa suojaa eikä tautiin muutenkaan enää altistu ennen varsinaista sairastumista, saattaa tuhkarokko olla paljon vaarallisempi tauti. Tuhkarokkoa pelkään itse eniten.
 
Tuossa aiemmin kyselin jo uuden rokotusohjelman mukaisesta rokottamisesta ja siihen meidän juttuun kuului yhtenä siis MPR. Rokotuksesta on nyt tasan 3 viikkoa ja meidän pojalle ei ainakaan tullut siitä mitään. Että näin meillä, muutakin olen kyllä kuullut (eli korkeaa kuumetta, näppyjä ym.)
 
Palleroinen
Mulla omassa neuvolakortissa on MPR annettu vasta 6-vuotiaana v-83. Ihmettelenkin miksei sitä voisi antaa omallekin lapselle vasta tuon ikäisenä, kun aika pieni riski saada rokko on nykyään, kun en edes itse ollut sairastanut sitä ennen.
 
Lumililja
Onko kukaan keskustellut tästä MPR-rokote asiasta infektiolääkärin kanssa? Kuulin tuttavalta, että heille oli infektiolääkäri suositellut ettei lasten kanssa matkusteltaisi kauemmas ulkomaille ennen MPR-rokotetta. Olen itse sairastanut tuhkarokon lapsena (ja olin pitkään todella huonossa kunnossa), suvussani on lapsi kuollut tuhkarokon jälkiseurauksiin ja ystäväni nyt kolmekymppisellä sisarella on vahvat silmälasit seurauksena lapsena sairastetusta tuhkarokosta. Eli kyse ei todella ole mistään harmittomasta lastentaudista. Esim. vesirokko on tautina aivan eri luokkaa, eli ei vakava lainkaan. Enkä kyllä toivoisi, että poikalapseni jäisivät lapsettomiksi sikotaudin vuoksi. Mutta siis nyt tekisi todella mieli ulkomaille jo vihdoin lastenkin kanssa. Ei kuitenkaan hinnalla millä hyvänsä. Ja sen tiedän että esim. Italiassa on yleisesti esim. tuhkarokkoa. Eli onko jollain todellista tietoa riskeistä sairastua. (Ja tarkoitan nyt: onko joku käynyt tämän keskustelun infektiolääkärin tai lasten erikoislääkärin kanssa?)
 
Lumililja
Unohdin aiemmassa viestissäni mainita, että kaikki lapseni todellakin tulevat saamaan MPR-rokotteen, mutta tällä hetkellä perheessä on myös niin pieni lapsi ettei se vielä ole ajankohtainen. Ja olen ymmärtänyt ettei sitä myöskään anneta alle 14 kk:n ikäisille lapsille. Vai onko jollekin annettu?
 

Yhteistyössä