muita 30v joilla vähän työkokemusta

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.02.2007 klo 21:39 BisnesWoman kirjoitti:
Tähän täytyy työnantajana ja yrittäjänaisena vastata. Vasta oli työntekijä yritykseeni haussa ja haastattelussa kysyin tätä lastenhoitoasiaa kaikilta naisilta, joilla oli lapsia. En olisi itse ottanut töihin sellaista joka ei ole halunnut kotona lapsiaan hoitaa!
Bisneswomanin pitäisi työnantajana sitten tietää että sellasia ei SAA kysyä työhaastatteluissa...

Kyllä munkin mielestä on ihmeellistä että on olemassa niin "vanhoja" ihmisiä ilman työkokemusta :whistle: . Tai en ihmettele että on vaikeeta saada töitä sitten, koska asioitahan pitää valitettavasti suunnitella järjen mukaan jos haluaa tienata rahaa elämässä. Ja jos ei halua suunnitella järjen mukaan, turha valittaa ettei palkata :x . Ende.
 
huomaa et joillain vanhoilla akoilla on huono omatunto ku ei oo itte hoitanu lapsiaan. oma on vika jos on nii ahne rahalle ettei välitä lapsistaan. turha täällä puolustella ja selitellä ahneuttaan. tsemppiä työnhakuun! ;)
 
Minä olen 31v ja hoitanut kaikki viisi lastani kotona.Nyt nuorin täytti kolme vuotta ja kun lapsilukumme on täysi,oli aika minunki etsiä töitä.Vaikka minulla on vain peruskoulu käytynä,eikä mitään työkokemusta,niin työpaikan sain ensi yrittämällä!Ja ihan mukavan ja kiva palkkaisen sainki. :)
 
Ja vielä tuohon edelliseen...En kadu ollenkaan vaikka tein lapset nuorena ja mielestäni pienten lasten paikka on kotona jos vain suinki mahdollista.Vaikka meidän lapset on ollut kotona,niin eskariryhmässä oltuaan ovat aina kehuneet kuinka sosiaalisia ja avoimia meidän lapsemme ovat,joten ei pidä paikkansa sekään että lapsista ei tulisi sosiaalisia kotona ollessa,niinkuin jossain joskus on väitetty.Mielelläni olisin hoitanut tämän nuorimmaisenkin kotona pidempään,mutta nyt se ei enää ole taloudellisesti mahdollista,mutta onneksi emme tarvitse joka päivä hoitoa vuorotöidemme takia.Ja nythän olisi minullakin aikaa vielä vaikka opiskella,jollei töitä olisi.
 
toinen vieras
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.02.2007 klo 16:57 vieras kirjoitti:
huomaa et joillain vanhoilla akoilla on huono omatunto ku ei oo itte hoitanu lapsiaan. oma on vika jos on nii ahne rahalle ettei välitä lapsistaan. turha täällä puolustella ja selitellä ahneuttaan. tsemppiä työnhakuun! ;)
Kaikille ei taloudellisesti vain mitenkään ole mahdollista hoitaa lapsiaan kotona. Minunkin oli pakko mennä töihin vaikka asuttiin vain ihan vuokrakolmiossa kahden lapsen kanssa. Kaikille ei rahat tiput sossusta, eikä mistään muustakaan taivaasta ja vyötä on pitänyt kiristää ihan töissä käydessäänkin, että raha riittää kaikkeen.

Rahanahneutta ei ole se, että haluaa perheelleen ruokaa, katon päänpäälle, ja vaatteita joskus muualtakin kuin kirpputorilta. Omista vaatteista puhumattakaan.

Tympii!!

Minusta oman ja ystäväpiirin kokemuksien mukaan kotona lapsia on voitu hoitaa todella pienituloisissa perheissä, joilloin ero palkan ja kotihoidontuen välillä ei ole ollut kovin suuri ja sitten perheet, joissa puoliso on ollut todella hyvätuloinen. Tai sitten perheellä on pitänyt olla säästöjä etukäteen.

Tälläinen uusperheellinen jonka koko omaisuus ja säästöt katosivat riitaisessa avioerossa, ja jonka puoliso vielä on ollut lomautettuna, oli täysin aseeton, kotiin jääminen olisi tarkoittanut velan ottamista elämistä varten.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2007 klo 17:03 vieras kirjoitti:
Ja vielä tuohon edelliseen...En kadu ollenkaan vaikka tein lapset nuorena ja mielestäni pienten lasten paikka on kotona jos vain suinki mahdollista.Vaikka meidän lapset on ollut kotona,niin eskariryhmässä oltuaan ovat aina kehuneet kuinka sosiaalisia ja avoimia meidän lapsemme ovat,joten ei pidä paikkansa sekään että lapsista ei tulisi sosiaalisia kotona ollessa,niinkuin jossain joskus on väitetty.Mielelläni olisin hoitanut tämän nuorimmaisenkin kotona pidempään,mutta nyt se ei enää ole taloudellisesti mahdollista,mutta onneksi emme tarvitse joka päivä hoitoa vuorotöidemme takia.Ja nythän olisi minullakin aikaa vielä vaikka opiskella,jollei töitä olisi.
Tuskin sillä on eroa lasten sosiaalisuuden suhteen, onko lapset kotona vai hoidossa. Sosiaalisuus on pitkälle temperamentin pysyvä ominaisuus ja lisäksi tietysti, jos lapsella on hyvät sosiaaliset verkostot, eli ystäviä ja sukulaisia käy kylässä usein, lapsesta tulee ehkä helpommin sosiaalinen, kuin jos kaikki sukulaiset asuvat kaukana, ja perhe on aika yksin vapaa-ajalla.Eli en usko, että sinun kasvatuksesta johtuu lastesi sosiaalisuus.

Toisekseen, mitä tarkoittaa sosiaalisuus? Yhden määritelmän olen nähnyt, ja sen mukaan se tarkoittaa sitä, että haluaa ihmisiä ympärilleen mieluummin kuin haluaa olla yksin. Tämä voi olla huono tai hyvä ominaisuus, en ymmärrä että sitä pidetään automaattisesti hyvänä. Ihan yhtä hienoa on hyvä yksin viihtyvä lapsi, jolla usein hyvä keskittymistaito.

On varmasti pienillä paikkakunnilla paljon aloittajan kaltaisia ihmisiä, joiden ei ole mikään taloudellinen pakko koskaan mennä töihin, siksi, että mies on ehkä lähellä jossain tehtaassa töissä, ja esim. metalli- ja paperialalla palkat ovat kovat, aivan samat, kuin Etelä-suomessa asuvalla insinöörillä tai atk-alan ihmisellä. Lisäksi talot (ja asunnot) maksavat ehkä 1/4 siitä, mitä Etelä-Suomessa. Eli rahaa on kaikken paljon enemmän jopa kuin Etelä-suomessa asuvalla perheellä, jossa molemmat käyvät töissä ja maksavat kallista asuntoa ja paljon veroja, vaikka pienellä paikkakunnalla asuva äiti ei koskaan menisi töihin, eikä siinä ole mitään pahaa. Sen vuoksi varmaan aloittajallakin on kovat kriteerit ja esim. siivoustöitä ei edes harkitse. Koska rahaa on reilusti meni töihin tai ei.

Ruuhka-suomessa ja kasvukeskuksissa kotiäidin perheen on yleensä karsittava kaikki ylimääräinen. Eli käytännössä maksetaan asuntoa ja syödään. Ei lomailla, ei polteta, ei juoda, ei harrasteta, ei uusia vaatteita... Harva perhe ryhtyy tähän. Siksi usein kaupungeissa onkin aika vaikea löytää kavereita kotona hoidettaville lapsille, kun kaikki ovat hoidossa. Eläminen - ruoka ja varsinkin asuminen - maksaa.
Toki on poikkeuksia, mutta lapsiperheissä tosiaan aika harva on oikeasti suurituloinen. Yleensä kasvukeskuksissa todella perhe kituuttaa, jos vain toinen on töissä, mutta joillakin on ekologinen elämänasenne, ja ehkä elämä ei edes tunnu kituuttamiselta, jos haluaa elää minimoimalla kuluttamisen.

Mitä taas tulee niiihin, joita harmittaa kun ei ollut taloudellisia mahdollisuuksia hoitaa lapsia kotona pitempään. Ei kannata harmitella. Olitte kuitenkin lähes vuoden kotona, ei kaikissa maissa ole sitäkään. Ja jos lapsenne ovat normaaleja ja heillä kaikki hyvin, olette varmasti tehneet parhaanne haastavassa tilanteessa.

Kuitenkaan pelkästään työssäkäynti ei tee kenestäkään sen parempaa kuin toisesta. Olisi ihanaa, jos kaikilla äideillä olisi mahdollisuus valita perheelle omistautumisen ja palkkatyön välillä. Luultavasti maailmasta tulisi parempi paikka. Kasvattaisimme lapsistamme parempia, kun ei tarvitsisi kadehtia sitä joka saa olla kotona, eikä masentua siitä, että kukaan ei arvosta. Kyllähän jo parissa lapsessa ja kodissa on ihan täysi työ, jos kaiken tekee alusta loppuun itse ja viettää paljon aikaa lastensa kanssa.
 
Mielipiteita
Hei,

Tuntuu todella ikavalta jos aletaan kommentoida toisen ihmisen tyokokemuksen puutetta muuten hanen taustastaan enemman tietamatta. Totta kai maailmaan mahtuu niita, joilla on tyokokemusta nuoresta asti, mutta kaikilla ei ole siihen ollut edes mahdollisuutta tai eivat ole olleet niin itsevarmoja tai oma-aloitteisia. Toisaalta meilla Suomessa on aina ollut vahintaankin erikoinen tyopolitiikka eli tyottomyys on aina ollut korkealla ja elamaan ei ole aina ollut niin helppo paasta kiinni.

Itse olen 37-vuotias ja omaan tyokokemusta eri aloilta ja todella tiukan koulutuksen. Sekaan ei kuitenkaan aina ole avuksi, silla jos tyokokemus on kovin sekalaista (eli kaikesta tyosta EI paprilla ole hyotya vaan siita voi olla CV:ssa enemmankin haittaa) niin se ei valttamatta ole plussaa. Olen talla hetkella aitiyslomalla ja nyt 7 kuukauden aikana aloittanut aktiivisesti tyonhaun. Yhden haastattelun olen onnistunut onkimaan ja tama tapahtui ihan henkilokohtaisen yhteydenoton kautta eika virallisen tyonhaun kautta eli etsin organisaatiosta sopivan henkilon, jolle lahetin e-mailin ja kerroin taustastani ja siita miksi ksy tyota haluan ja tata kautta paasin sitten jatkoon. Usein on niin, etta oma yhteydenotto ja tavallaan "koetan kepilla jaata" taktiikka on parempi kuin paatya 100 CV:n kanssa rekrytoijan kasiin ... varsinkin jos tausta on hieman erikoinen tai kokemusta ei ole tarpeeksi. Tyovoimatoimiston kautta voi myos kayda kysymassa kursseja jostain alasta joka kiinnostaisi ja lahtea sitten sita kautta kouluttautumaan ja tyonhakuun. Omaa aktiivisuutta kylla nykyaan vaaditaan tosi paljon!

Se mita halusin myos sanoa on, etta vaikka ennen arvostin uraa hurjasti ja tyo oli minulle kaikki kaikessa - ja ajattelin jopa etten koskaan hanki perhetta niin nyt ovat ajatukseni muuttuneet. Edelleen oma tyoni on minulle tarkeaa, silla olen nahnyt sen eteen paljon vaivaa ja tietotaitoni on hyva - turhaudun jos en paase sita kayttamaan. Mutta ... mikaan ei ole ollut niin kasvattavaa ja tyoteliasta kuin kotona olo! En ole koskaan ollut 24-tuntia vuorokaudessa toissa ja samalla koettanut tehda parhaani koko ajan. Ja taytyy muistaa, etta voiko MIKAAN olla tarkeampaa kuin se, etta kasvattaa kunnon ihmisia tahan maailmaan. Moni voi olla aiti, mutta se, etta tekee aidin tyonsa hyvin onkin ihan eri asia ja jos sen tyon tekee hyvin niin mitaan sita tarkeampaa tuskin onkaan!

Terveisin,

Lisa
 
PAX
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.02.2007 klo 02:52 meikä mamma kirjoitti:
:wave: ikää 30 ja risat, kotona lasten kanssa liki 13 vuotta, ei koulutusta. eikä pahemmin työkokemustakaan ennen lapsia :wave: :whistle:
Aika uskomaton lorvikatarri pitää vaivata. On muutkin perheet saaneet penskansa kasvatettua ilman, että äiti tekee pelkästään koti"töitä". Normaalit ihmiset hoitavat uransa _ja_ kotinsa/lapsensa, eivätkä lorvi 13 vuotta kotona. Millä olet aikonut elättää itsesi loppuelämäsi?
 
Oli pakko laittaa. Kantsii laittaa papereita joka paikkaan, vaikka paikkoja ei ole auki ja sitten kun on auki. Meikä kuuluu sarjaan, jolla on koulutus ikää 30v ja työkokemusta vähän....Nyt revitään ihan tuolista töihin....just tänään tuli kutsu työhaastatteluun, just unematyöhön....ehkä ens vkolla hymyilen leveästi tai katselen muita vaihtoehtoja....Ihan koulutustani vastaavaa työtäkin tarjotaan....Omaan ihan korkeatasoisen koulutuksen, amk-tason....Ei kannata lannistua...minä olen monesti lannistunut, etenkin ku on tullut ilmotus etten ole tullut valituksi....Seuraavana päivänä olen taas päättänyt, että lastenhoitaminen on niin arvokas työkokemus, et kyllä joku sitä arvostaa....Mielelläni minä lapsiani hoidan, kunnes pikkunen on 3, mutta toisaalta työelämään pääsy takaisin näin 4 vuoden kotona olon jälkeen ei tunnu olevan helppoa....Nyt kun olen päässyt vauhtiin, paikka löytyy....Onnea muillekin vähän työkokemusta omaaville, kyllä töitä vielä löytyy, ku pommittaa kovasti......
 

Yhteistyössä