Muita kriittisesti älvsbytaloihin suhtautuvia?

  • Viestiketjun aloittaja Pessimistikö
  • Ensimmäinen viesti
Pessimistikö
Minusta ne on jotenkin niin "rumia" ja halvoilla materiaaleilla tehty mm.kylpyhuoneet.
En tiedä olenko yli-pessimistinen, mutta uskon että tulevaisuudessa monella tulee ongemia kyseisten talojen valmistajan kanssa mm.siitä kuka kustantaa mahdolliset rakennusvaiheessa tehdyt viat?! :headwall:
 
meillä
höpö höpö =)

kaikki muut niitä arvostelee, mutta itse olen kuullut talon omistajilta hyvää palautetta taloista.

harkittiin ja tutkittiin asiaa itsekin kun alettiin rakentamaan. saatiinkin sitten yllättäen rakennusapua joten päädyttiinkin tekemään itse alusta alkaen.
 
Itse mietin asiaa sillain, että jos vaihtoehtoina olisivat kerrostaloasunto vastaan älväri, niin pitkään harkitsisin. Nyt, kun on kuitenkin muitakin vaihtoehtoja, niin en edes unissani mieti älväriä. Rakenteiden laatu epäilyttää todella kovasti, etenkin, kun talot eivät kaikkialla saa rakennuslupaa.
 
teekoo
Joku kaipaili faktaa, niin tässä yksi "virallinen" dokumentti:

[urlhttp://netser07.netservant.fi/salonkaupunki/asiah20.nsf/0/8e4e05045131b5f1c22570f4002179fd?OpenDocument]klik[/url]
 
seesami
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.04.2006 klo 10:31 teekoo kirjoitti:
Joku kaipaili faktaa, niin tässä yksi "virallinen" dokumentti:

[urlhttp://netser07.netservant.fi/salonkaupunki/asiah20.nsf/0/8e4e05045131b5f1c22570f4002179fd?OpenDocument]klik[/url]
Miten pysty lukemaan ton, en saanu auki :ashamed:
 
Viima
Täällä taas ilmeisesti keskustelee joukko ihmisiä, joilla ei ole oikeaa kokemusta ko. asiasta.
Ihan aluksi, meilläkään ei ole (ainakaan vielä) älväriä, mutta olemme tutustuneet ostomielessä taloihin.
Kysehän on siitä, että älväri on ainut talopaketti, jonka saa niin pelkistettynä, kuin mahdollista, joten hintakin on saatu halvaksi. Myös Älvsby-talot saa "kaikilla herkuilla", jolloin hintakin on kalliimpi, mutta laatu parempi. Kysymys on siis valinnasta.
En nyt tuota faktajuttua jaksanut käydä lukemassa, mutta ilmeisesti käsitteli Salon vesijuttua...Siinähän lopulta kävi niin, että vesilaitoksen työmies sai potkut. Että se siitä, ei toiminut oikein. Olenhan itsekkin kuullut kaikki mahdolliset jutut. Rikkoutuneista perustuksista lähtien...Sehän johtuu taas vain huonoista pohjatöistä...
No tässä yksi vähemmänkriittinen näkemys älvsbytaloista.
 
Ei ikinä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.03.2006 klo 14:04 Pessimistikö kirjoitti:
Minusta ne on jotenkin niin "rumia" ja halvoilla materiaaleilla tehty mm.kylpyhuoneet.
En tiedä olenko yli-pessimistinen, mutta uskon että tulevaisuudessa monella tulee ongemia kyseisten talojen valmistajan kanssa mm.siitä kuka kustantaa mahdolliset rakennusvaiheessa tehdyt viat?! :headwall:
1. Älvsby-talon pohjat tehdään niin, että routivilla alueilla talon perustukset voivat pettää (maanrakennusurakoitsijan kommentti).

2. Materiaalit ovat halvinta mahdollista ja villat ym. lämpöeristeet seinissä minimin mukaan (Älvsby-talon asukkaan kommentti).

3. Älvsby-talot ovat rumia eivätkä sovi suomalaiseen maisemaan. Eivät ainakaan maaseudulle ja haja-asutusalueelle. Ruotsalaiseen svenskspråkiga omakotilähiöön ihan passeli talo (oma kommentti)

Talon maineesta johtuen jälleenmyyntiarvokin on kyseenalainen. Hinta-laatu-suhde jo kertoo paljon.

En rakennuttaisi enkä ostaisi Älvsby-taloa.
 
Rossetti harmulina
Suhtaudun myös kriittisesti älväreihin, mutta toisaalta en kyllä lähtisi rakennuttamaan mitään näistä edullisimmista talopaketeista tai avaimet käteen-taloista. Niin paljon huonoja kokemuksia lähipiirissä, jossain laatu ja toisissa myyjien ja rakentajien vastuun pakoilu aiheuttanut ongelmia.
 
Ei ikinä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.04.2006 klo 17:32 Rossetti harmulina kirjoitti:
Suhtaudun myös kriittisesti älväreihin, mutta toisaalta en kyllä lähtisi rakennuttamaan mitään näistä edullisimmista talopaketeista tai avaimet käteen-taloista. Niin paljon huonoja kokemuksia lähipiirissä, jossain laatu ja toisissa myyjien ja rakentajien vastuun pakoilu aiheuttanut ongelmia.
Talopakettiyrityksiä on paljon. Luottaisin pitkään alalla toimineisiin ja sellaisiin, joissa asiakaspalvelu pelaa, laadunvalvonta toimii, asiakkaiden mielipiteet otetaan tuotekehittelyssä huomioon ja reklamaatiot käsitellään asianmukaisesti. Asiakashan lystin maksaa!

Mikä mahtaa olla Älvsby-talojen hinta-laatu-suhde? Älvsby-taloista on niin paljon negatiivisia kokemuksia, että huonosta palautteesta on totta ainakin toinen puoli.

Tontti määrää rakentamista. Voihan Alvsby-talokin onnistua, jos tontin olosuhteet ovat suotuisat. Savimaa ainakin routii niin paljon, että savelle ei kannata Älvsbytä rakentaa. Maanrakennustyöt maksavat niin paljon, että kannattaa miettiä, mikä loppujen lopuksi onkaan "halpaa".
 
En omista enkä tule ikinä omistamaan kyseistä taloa, yksi tuttu on hairahtanut ja talo on pari vuotta vanha ja kaikki mitä ei ole remontoitu uudestaan repsottaa joka paikasta, ikkunoiden välissä hirveät raot ja katsoo mitä paikkaa hyvänsä,näkee ,että halvalla on tehty..ja vielä talotehdas neuvoo laittamaan muovimaton päälle laatan, eli aikamoisia pommeja ovat jossain vaiheessa..Tämä kyseinen pariskunta osti Älvärin jota oli vuosi myyty,ja sitten nämä ostivat ensi näkeltään, ovat kohta vuoden asuneet ja suunnittelevat muuttoa ja suurta voittoa talosta!!! ja kun laskee tämän talon hintaan kunnon pinnat ym. hinnalla saa jo talonkin.. :\|
 
koiraharrastaja
Meidän naapurissa on 10 vuotta sitten rakennettu Älsby-talo, ovat olleet ihan tyytyväisiä! Eli löytyy ihan oikeasti tyytyväisiäkin, ne jotka ko. taloja mollaavat, ovat tuskin sellaisessa asuneet! "Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä"
 
elvie harmaana
Nyt on pakko osallistua tähän.. Meille on mieheni kanssa tulossa kesällä ävsbytalo.. me ollaan kuultu niistä vaan hyviä kokemuksia. Se on totta että älvsbytalolla on mennyt huonosti 90-luvun alussa, muttasiitä on laatua parantaneet huimasti. Itse olen iältäni 20 ja mieheni 23. Mula ei ole kokemusta rakentamisesta mutta miehellä sitäkin enemmän. Olemme sen ikäisiä että rahaa ei ole liikaa mutta omakotitalo haluttiin, joten älvsby tuntui ihan hyvältä vaihtoehdolta.
Tottahan sen näkee vasta kun muuttaa että millainen talo todella on mutta kyllä minä ainakin luotan siihen että on ihan hyvä. Niisähän on 10 vuoden rakennetakuu.. kuinka moni tiesi tämän??

(..ja piti vielä sanoa että kyllä esim. vilat on ihan isoverin tuotantoa..että laadukasta)
 
Veljellä ko. lato ja on tyytyväinen ollut. Ja on alan miehiä, oikein insinööri.

Olen aina ihaillut talon pohjaratkaisua, paras ja toimivin pohja, jonka olen koskaan missään talossa nähnyt. Eipä juuri hukkaneliöitä ole ja asunto on avara ja valoisa. Ostaisin heti itsellekin, jos ei olis tontilla ollut valmiina tätä tönöä, jossa parhaillaan istun ja raapustan tätä juttua.
 
Tiedän kyllä et on 10 vuoden takuu, mutta ainakin ne talot(useampia siis) mitä olen nähnyt on jotenkin halvan ja parakkimaisen näköisiä..Helppo ratkaisu kiireisille ja osaamattomille ihmisille,MUTTA minä ainakin haluan talon jossa asun lopunikääni..Halvin ei aina ole paras ratkaisu!
 
elvie harmaana
En minäkään ole ihan varma minkälaiseen taloon loppujen lopuksi pääsytään mutta tällä hetkellä tuo oli meille hyvä ja oikeastaan ainut järkevä vaihtoehto (vasta kakskymppisiä kun ollaan). Eihän sitä ikinä tiedä millainen lapsilauma sitä siunaantuu mutta tällä hetkellä ollaan vielä kaksin. ;) Ja sehän riippuu ihan itsestä että millaiseksi sen talon laittaa. Meidän on ainakin tarkoitus tehdä terassia sun muuta..
 
Pupu Tupuna
asuntomessuilla ollaan älväreissä vierailtu eivätkä kyllä ole laadukkailta vaikuttaneet edes siellä.. :x mietimme kyllä kauan aikaa sitten myös heidän mallejaan mutta toden ollessa kyseessä ei kyllä tullu enää mieleen heiltä tarjouksia pyytää.

noihin kosteusvaurio tms. mahdollisuuksiin en ota kantaa, niistä en tiedä :)
 
apo
Suurimmat tlopakettivalmistajat
Vuosi 2005
1.Kastelli 14%
2.Jukka 9,5%
3.Omatalo 9%
4.Älvsby 5.2%
5.Jämerä 4.8%
6.Lammi kivitalo 4.7%
7.Design talo 4.2%
8.Kannustalo 3.9%
9.Vaaja 3.3%
10.Teritalot -%

Nämä muodostavat n.60% rakennetuita taloista.Loppu jakautuu
muille talopaketti,hirsi,tiili,suoran puu ym.rakentajille.
Voisi sanoa että rakennuskanta on melko kirjava ja ota tästä
selvää mikä on se oikea talo.
 
en muuta voi sanoa
kun, että ovat ihan tautisen rumia! Ei mitään väliä mille ne sisältä näyttävät, mutta pilaa maiseman meidän talon takapihalta.

ja tunnetusti... halvalla ei saa hyvää.
 
ei taida mulla olla sen enempää asiantuntemusta kommentoida muuten kuin mutu-tuntumalla. ulkonäöllisesti mielestäni eivät eroa muista puutaloista. Sisällä sellaisessa en koskaan ole käynyt. Kuulopuheista olen päätellyt että varustelu on vaatimattomampaa kuin muissa talopaketeissa. En usko että näitä saisi rakentaa elleivät olisi ihan päteviä taloja.
 
Katiaana
Meillä on suvussa rakennus miehiä, ammattilaisia ja kyllä niiden sana painoi, kun aioittiin älvsby rakentaa... :whistle:

Mutta en väitä että eikö niissä pysty asumaan. Ja laittamalla saa nätin, mutta kun ne tekee nii jopas hinta nousee.............

Me verrattiin kaverin kanssa (rakensivat älvsbyn) saman kokoinen kuin meillä.

Ne teki ITSE kaikki leivin uunit. laatotukset yms "ylellisyydet" ja tallin... ja kuulkaa, niiden talosta tuli KALLIIMPI kuin meidän.... :whistle:
 
ööö..oon kuullu että jossakin vaiheessa kiellettäsiin kokonaan näiden "talojen" rakentaminen ku on niin puutteellisia joka suhteessa...ei kunnon perustuksia,putket jäätyilee,liian heppoiset elementit on kuin korttitalo ja naapurilla jopa "tippunut" elementti pois paikoiltaan ja korjattiin uretaanilla kun ei voida mitään tehdä :/ ajatelkaapas nyt jos 2 miestä jaksaa nostaa 1.5 kerroksisen talon pääty kolmion käsin(siis ulkovuoripanelit jo paikallaan) niin kyllä jossakin mättää ja pahasti..yleensä muissa käytetään kyllä nosturia :LOL:
 

Yhteistyössä