Mulla on kämmenessä joku pieni patti? Apua!

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Se ilmestyi jo kaksi viikkoa sitten. Huomasin sen, koska oli hiukan arka. On siis kämmenessä (käden sisäpuolella) hiukan nimettömän alapuolella. Arkuus kesti muistaakseni 2-3 päivää ja meni sitten ohi ja vähän unohdinkin koko jutun,mutta tänään se alkoi vaivata mua tosissaan ja nyt tietysti kuvittelen sen olevan jotain syöpää. Olen googletellut vaikka mitä kauheuksia. :(

Se patti on ihan pieni,muutaman millin halkaisijaltaan ja se liikkuu siinä kuin pieni kuula kun sitä pyörittelee sormen alla.

Näytin sitä miehelle ja hän sanoi, että ollut kaksi kertaa samanlainen. Toinen nyt kesällä ja toinen aiemmin. Huomasi kuulemma sen myös, kun oli arka mutta ei osaa sanoa kauanko se oli siinä.

Kaksi kaveriani, sairaanhoitajia, sanoivat toisistaan tietämättä että jos sieltä on katkennut joku verisuoni tms. Käyn paljon punttisalilla eli hyvin mahdollista, että olen siellä tehnyt jotain mikä on sen aiheuttanut. Kai. Mieskin käy puntilla ja hälläkin siis ollut sellainen.

Rauhoittakaa! :(
 
Arkeen
Mulla on samanlainen, tosin eri sormen kohdalla. Ollut jo vuosia. Lienee jokin "ärtynyt" pikku limapussi jänteen alla. Vaaraton juttu! Saattaa joskus puhjeta itsekseen tai sitten ei.
 
"alkup"
Mulla on samanlainen, tosin eri sormen kohdalla. Ollut jo vuosia. Lienee jokin "ärtynyt" pikku limapussi jänteen alla. Vaaraton juttu! Saattaa joskus puhjeta itsekseen tai sitten ei.
Ootko näyttänyt sitä lääkärissä? Kun luin noita juttuja netistä niin kaikkialla sanottiin, että patit kädessä pitää näyttää lääkärille. Moni ei varmaan edes jaksaisi miettiä tuollaista, mutta minä olen stressaaja. Ja tänään vielä luin lehdestä vanhan koulukaerin kuolinilmoitusta niin jotenkin olin vielä alttiimpi miettimään synkkiä. :(
 
Hcbv
Nivelen limapussilta kuulostaa. Ganglio siis. Ei hoideta paitsi jos ärtyy tms jotenkin. Itsellä oli kädessä suht iso, noin puolen sentin kokoinen. Iskin siihen sitten neulalla reiän (vastoin lääkärin ohjetta) ja sisältä tuli paksua kirkasta limaa, ja hävis patti.
 
"alkup"
Nivelen limapussilta kuulostaa. Ganglio siis. Ei hoideta paitsi jos ärtyy tms jotenkin. Itsellä oli kädessä suht iso, noin puolen sentin kokoinen. Iskin siihen sitten neulalla reiän (vastoin lääkärin ohjetta) ja sisältä tuli paksua kirkasta limaa, ja hävis patti.
Semmoista työkaverikin ehdotti ja kaksi viikkoa sitten olin tyytyväinen siihen diagnoosiin. Mutta voiko se siis tulla muuallekin kuin ranteeseen tai kämmenen päälipuolelle? Tämä siis tolla sisäpuolella kämmentä.
 
Hcbv
Mulla oli just tuolla kämmenen sisäpuolella jonkun sormen juuressa, oisko ollu keskisormen ja nimettömän välissä. Lääkäri ei siis suositellu puhkasemaan, ihan ite tökkäsin kotona neulalla. Desinfioi kunnolla jos yrität ite.
 
"vieras"
Kuulostaa sellaiselta jänteessen liittyvältä nystyrältä, niille ei tarttis mitään tehdä. Mitään varmaa diagnoosia et täältä palstalta saa joten käy näyttään lekurissa niin pääset huolistasi. Jos se on sellainen kova,pieni, kuulamainen nystermä ihon alla niin en suosittele neulalla tökkäämään. Gangliot on yleensä hiukan pehmeämpiä ja isompia.
 
"alkup"
Kävin sit lääkärissä terveysasemalla yleis/työterveslääkärillä. Sanoi, että näyttää olevan jänteessä ja epäili jännetupen tulehdusta, joka on työn (kampaaja) ja harrastusten perusteella todennäköistäkin. On vielä ton sormen jänteessä missä on toinen saksen lenkki mulla. Olen nyt tehnyt vielä pienellä aikaa enemmän töitä mitä aiemmin, kun tein osa-aikaisesti töitä ja nyt siirtynyt juuri täysviikkoon.

Toinen vaihtoehto oli kai ganglio. Käski unohtaa koko jutun ja tulla takaisin sitten, jos se jostain syystä alkaisi kasvaa mutta se voi tollaisenakin jäädä tuonne kuulemma.

Yritän nyt sit olla miettimättä.
 
"vrs"
Mulla oli pieni patti yhdessä sormessa nivelien välissä. leikattiin pois ensimmäisen kerran joskus 10v sitten ja sanottiin että olisi ollut hemangiooma. Sitten ilmestyi taas uudestaan v.-08 se leikattiin pois, jolloin myös todettiin sen olevan sittenkin jännetupen jättisolutuumori. Hyvänlaatuinen oli, mutta kehoitettiin heti menemään lääkäriin jos vielä ilmestyy. pitää kuulemma heti poistaa. Oli suurimillaan herneen kokoinen.
 
"alkup"
[QUOTE="vrs";27022925]Mulla oli pieni patti yhdessä sormessa nivelien välissä. leikattiin pois ensimmäisen kerran joskus 10v sitten ja sanottiin että olisi ollut hemangiooma. Sitten ilmestyi taas uudestaan v.-08 se leikattiin pois, jolloin myös todettiin sen olevan sittenkin jännetupen jättisolutuumori. Hyvänlaatuinen oli, mutta kehoitettiin heti menemään lääkäriin jos vielä ilmestyy. pitää kuulemma heti poistaa. Oli suurimillaan herneen kokoinen.[/QUOTE]

Liikkuiko se sun patti sitten? Toi mun on siis kuula joka liikuskelee siinä kun painelee ja pyörittelee. Vaikuttaa siis vähän juuri sellaiselta nesteen täyttämältä rakolta. En nyt halua huolestua tuosta enää enempää kun sen kerran lääkärillekin jo näytin ja rasitusvamma on niin ilmeinen tässä kohtaa. Ja miehellä siis ollut kaksi kertaa lyhyellä aikaa samanlainen ja oli ensin arka ja sitten meni ohi ja hävinnyt itsekseen.
 
"alkup"
Poikkesin naapurissa ja mainitsin vain, että kävin lääkärissäkin ja ennen kuin ehdin enempää kertoa ja näytin vain kättäni niin naapuri sanoi että "sulla on jännetupen tulehdus". Naapuri on siis noni 65v ikäinen nainen. On kuulemma nähnyt näitä ja hällä itselläkin oli joku sellainen.

Työn kannalta tietysti toivottavaa ettei toi pahene. Naapuri käski pitää siinä kylmää.
 
"äitix3"
pitää käsi laittaa täydeliseen lepoon ja sen lisäksi syödä tulehduskipulääkkeitä, pitkittyessään ja pahentuessaan vaatii joskus jopa leikkaushoidon eli ihmettelen miksi lääkäri ei sinulle ole ko asioita kertonut??Itselleni aina määrätty lastahoito käteen..
 
vierailija
Minulle tuli kämmeneen pikkurillin oikealla puolella olevaan sormen ala puolelle ja oikeaan käteen pieni patti koska keinussa olin temppuillut päivät pitkät ja toivoisin saavani apua ja toisessa kädessä on myös mutta haluan saada ne pois olen yrittänyt kylm vettä ja yritän vielä mutta voisiko joku neuvoa minuao_O
 
vierailija
Kuulostaa sellaiselta jänteessen liittyvältä nystyrältä, niille ei tarttis mitään tehdä. Mitään varmaa diagnoosia et täältä palstalta saa joten käy näyttään lekurissa niin pääset huolistasi. Jos se on sellainen kova,pieni, kuulamainen nystermä ihon alla niin en suosittele neulalla tökkäämään. Gangliot on yleensä hiukan pehmeämpiä ja isompia.
Keskisormen tyvessä, reilu sormenleveys kämmeneen päin on tällainen 5 mm:n levyinen patti, ollut 2-3 kk, ei kipeä. Saliilla käyn2-3 krt viikossa. En käytä mitään.
 

Yhteistyössä