mummuista

itse en ole vielä mummuksi päässyt.
mutta jos mummulla on paljon lapsenlapsia ja käy töissä.
niin kuinka usein teidän mielestänne olisi sopiva määrä ottaa yöhoitoon?
lapset voivat olla eri perheistä, mutta miten paljon te ajattelette että omat lapsenne tarvitsevat mummuaan?
ja tuleeko mieleen että mummukin tarvitsee joskus sitä omaa aikaa, omaa viikonloppua rentoutumiseen?
eriasiahan on se että jos mummu itse haluaa ottaa, mutta ei kukaan voi olla niin omalapsi-itsekäs että vaatii mummua ottamaan lapsensa hoitoon aina kun viikonloppu koittaa.

ajattelen tätä siksi kun oma lapseni on raskaana.
mikä on mummulle riittävä oma aika?
tietenkin nautin varmaan siitä että saan hoivata lapsenlastani.
 
Miks ihmeessä mun äitini, siis lasten mummon, pitäisi ottaa lapset yöhoitoon?
Meillä on tänään mummo ja vaari (miehen vanhemmat) tulossa meille viikonlopuksi, mutta ei lapsia hoitamaan... vaan olemaan lasten ja meidän kanssa.
Mummokin välillä valmiiseen pöytään (mie teen ruuat), äidille, eli miulle, aikaa laittaa ruokaa kun mummo ja vaari leikittää lapsia jne.

 
Lapset kyllä tarvitsisivat mummuaan, mutta mummu ei ota meillä koskaan heitä yöksi tai hoitoon muutenkaan, kun hän käy töissä. Hoitaa kyllä lapsiemme serkkulapsia, mutta sitten ne hänen voimat loppuvatkin siihen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 15:14 Vieras kirjoitti:
Lapset kyllä tarvitsisivat mummuaan, mutta mummu ei ota meillä koskaan heitä yöksi tai hoitoon muutenkaan, kun hän käy töissä. Hoitaa kyllä lapsiemme serkkulapsia, mutta sitten ne hänen voimat loppuvatkin siihen.
eikö koskaan?
miksi hän sitten hoitaa serkkulapsia?

tuo on kanssa yksi asia mitä olen ihmetellyt; ,miten pitää lapset tasa-arvoisina omissa silmissään?
kyllä varmaan kaikilla mummuilla on suosikit, mutta miten estää sen näkyminen muille lapsille?
 
Ei mummoilla ole mitään velvollisuutta tietyn väliajoin ottaa lapsukaisia yöhöitoon tai hoitoon edes päiväsaikaan.Mummoilla on oikeus päättää itse millon heille sopii lapsukaisia hoidella oli sitten töissä tai ei.

Joskus se sopii useammin joskus harvemmin.Ei sitä pidä velvollisuuden tunnosta tehdä :)
 
Mulla on nykyisin tähän asiaan sellainen kanta, että mummut saa tehdä itse mitä tykkäävät ja ottaa silloin kun itse haluavat. Omat vanhemmat asuu niin kaukana, ettei lasta voi viedä yökylään ellei itse mene samalla. Anoppi vielä työelämän pyörteissä eikä kaipaa viikonloppuinakaan häiriötekijöitä. Joskus olis kiva olla miehen kans hetki ihan kahden, mutta enpä tiedä osattaisko kumminkaan olla....No, huolia ne pienetkin huolet...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 15:14 Sähköjänis kirjoitti:
ei se ole mummun tehtävä ottaa lapsia hoitoon. Jotkut ottaa, toiset ei. turhaa sitä on miettiä.
mutta ymmärtääkö vanhemmat sitä?
kyllä itse meinasin hoivat itseni vuoksi omia laspenlapsiani tulevaisuudessa.
eiväthän he tunne sitten omaa mummuaan jos en ole paikalla/läsnä ollut.
 
Eipä kysymykseesi taida olla oikeaa vastausta -jokainen tekee niin paljon kuin itse jaksaa ja haluaa, ja kuinka itsestä tuntuu parhaalta. Lapset tietenkin tarvitsevat isovanhempiaan, ainakin meillä isovanhemmat ovat hyvin tärkeitä ihmisiä lapsille, mutta en voisi heitä velvoittaa jatkuvasti/säännöllisesti hoitamaan lapsiamme. Onnea tulevasta mummiudesta :) .
 
Siis täh? Nyt en ymmärtnyt. Eihän mummon ole pakko ottaa lastensa muksuja KOSKAAN yökylään. Oma äitini ei ole tehnyt sitä ikinä, en ole moista odottanutkaan. Pienten lasten hoitaminen on aikas vaativaa ja työlästä varsinkin jos siihen ei ole rutinoitunut. En millään raskisi varastaa mummolta viikonloppuja omille lapsilleni. Mummo on hoitanut omat lapset, minä hoidan omat.

Jos joskus hoitajaa tarvitsen niin se on varmasti joku muu kuin vielä työssä käyvä 60v äitini. Eri asia kokonaan jos mummo ITSE HALUAA ottaa lapset hoitoon, sitten tottakait kiitollisena veisin. Oma äitini ei ole osoittanut kiinnostusta asiaan, enkä yhtään kummeksu tilannetta. Paljon vieraillaan ja nähdään isovanhempia mutta me vanhemmat ollaan niitä jotka hoitavat lapset.
 
Isovanhemmilla ei ole velvollisuutta hoitaa lastenlapsia lainkaan jos eivät halua mutta en kyllä käsitä kuka ei haluaisi tehdä sitä. Enkä kyllä käsitä miksi hoidetaan toisia mutta ei toisia.

Anoppini on sitä mieltä että meillä on velvollisuus antaa lapset hänelle hoitoon. Hän ilmoitti ennen esikoisen syntymää että hänellä on oikeus lapseen kerran kuussa johon minä että :LOL: Isovanhemmalla kun ei ole oikeutta lapseen.
 
mun ex muutti takasin porukoilleen. että aina kun tytön vien isälleen se näkee sit isovanhempiaan. tosin isäänsä ei paljoo nää kun se vaan aina juo,jää neiti sitten aina mummulle ja papalle hoitoon. joka kerta mies sanoo ettei mee mihkää mut aina on kauhee darra päällä kun tytön haen. nytkin lähti laivalle. onneks ei kuitenkaan hirveen usein tarvii lasta sinne viedä. toivottavasti jossainvaiheessa äijä tajuaa että lapsi on tärkein. mun omat vanhemmat käy töissä ja nyt kun siskokin muutti pois kotoo niillä on vihdoin laatuaikaa toisilleen. tyttö on siä aika harvoin,ei edes kerran kuussa. yleensä olen vienyt juhannuksena ja uutenavuotena,nyt raskaana en tietty oo vieny. yhdenyön on siellä kerrallaan jos on. mun vanhemmat ehdottaa itse jos haluavat tytön ottaa. jos tavin hoitoon lapsen että on jokin meno,lääkäri tms. niin ottavat mielellään tytön silloin jos vain ei ole töissä. mun mielestä ihan hyvä noin.
 
harmaana
Meillä kanssa mummo hoitaa lasten serkkuja suunnilleen joka viikonloppu (siis öisinkin) ja meidän lapsille ei jää näin ollen aikaa :'(

Mummo väittää ettei tarvitse lastenhoidolta vapaata joka ei tietenkään voi olla totta eli silloin kun meillä olisi mahdollisuus viedä lapset hoitoon tai olisi tilaa kyläilyyn serkuilta tunnemme vahvasti että nyt on mummon tilaisuus levätä ja emme siis mene kylään...

Olen tosi pahoillani että on käynyt näin, mutta minkäs voit :'(
 
kiitos tulipeikko.
en voi uskoa että lapseni on jos siinä iässä että on valmis äidiksi.
ja tulevana mummuna haluan hoivata lapsenlastani.
itsestäni ei enää pienen äidiksi ole, mutta onneksi ei tarviikaan.
 
Meillä mamma pyytää joskus useemmin, joskus harvemmin esikkoa yökylään ja muuten kylään/hoitoon molempia (nuorempia vasta vierotettu rinnasta mamma tietää etten häntä tohdi yöksi vielä antaa joten ei turhaan pyytele).
Mielestäni isovanhemmilla ei ole velvollisuutta hoitaa lapsenlapsia mutta olen todella ilopinen ettälasteni mamma (=anoppini) haluaa viettää aikaa lasteni kanssa. Toivon että lapsilleni rakentuu yhtä hyvä ja luottava suhde mammaansa kuin minulla on omaan mummooni, se on rikkaus varmasti sekä lapselle että isovanhemmalle.

Jos itselläni on lääkäri tms sellaiseen aikaa että ukko on töissä usein kysyn anoppia ottamaan lapset siksi aikaa. ja usein ottaa jos ei ole töissä tai ole ehtinyt tehdä omia suunnitelmia. Kiitollisena otan hoitoavun vastaan mutta en tietenkään loukkaannut kerroista jolloin hänelle ei käy ottaa lasta/lapsia hoitoon, hänellä on oikeus omaan elämäänsä.

Oma äitini on alkoholosti, tällä hetkellä ollut taas pidemmän kauden selvänä ja pyytelee lapsia hoitoon. en anna, en luota äitiiini että uskaltaisin edes esim. tunniksi päiväsaikaan viedä lapset hänen luo. Isäni elää "uutta nuoruuttaan" uudessa suhteessa avioeron jälkeen, hän kyllä ottaisi lapset hoitoon jos kysyisin ja joskus hänkin sellaista ehdottaa mutta ei oikein toimiva ratkaisua kuin hätätilanteessa, nähdään kuitenkin niin vähän mun isää että lapset vähän vierastaa ym.

Esikosta etenkin jo huomaa kuinka tärkeä mamma on hänelle, toivon että saadaan pitää mamma pitkään osana meidän elämää!
 
olipa mummo töissä tai ei, niin sillä mummolla on oikeus sanoa milloin ottaa ja milloin ei ota lapsenlapsiaa hoitoon tai yökylään. ei lapset voi äitiään velvoittaa, että kun se on mummo, niin sen on pakko hoitaa sitä lapsen lastaan. toiset hoitaa enemmän toiset vähemmän.
 
Mimosan äippä
mielestäni kannattaa yrittää olla tasapuolinen että ottaa kaikkia lapsenlapsia hoitoon tasapuolisesti, suosivat isovanhemmat saavat ainakin minut kiehumaan ja meillä loppuisi käynti siellä tai sanoisin aika rumasti asiasta.

Ottaa hoitoon omien voimavarojen mukaan. Eihän isovanhemmilla ole mitään velvollisuutta periaattteessa hoitaa mutta minä olisin todella loukkaantunut jos meidän vanhemmilla ei olisi intoa hoitaa, onneksi on.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 15:17 anna kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 15:14 Vieras kirjoitti:
Lapset kyllä tarvitsisivat mummuaan, mutta mummu ei ota meillä koskaan heitä yöksi tai hoitoon muutenkaan, kun hän käy töissä. Hoitaa kyllä lapsiemme serkkulapsia, mutta sitten ne hänen voimat loppuvatkin siihen.
eikö koskaan?
miksi hän sitten hoitaa serkkulapsia?

tuo on kanssa yksi asia mitä olen ihmetellyt; ,miten pitää lapset tasa-arvoisina omissa silmissään?
kyllä varmaan kaikilla mummuilla on suosikit, mutta miten estää sen näkyminen muille lapsille?
No tyttönsä lapset ovat hänen suosikkilapsia ja minulle hän sitten valittaa väsymystään yms. En sitten kehtaa viedä lapsiamme hoitoon hänelle (ei kyllä ole muitakaan), kun hän kuitenkin vihjailee, ettei jaksa. Olen muistuttanut kyllä häntä aina välillä, että pyytää lapsia kylään sitten kun jaksaa, niin tullaan käymään tai tuodaan lapset. Ei hän silti koskaan pyydä tai sano, että nyt sopii.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 15:48 Mimosan äippä kirjoitti:
mielestäni kannattaa yrittää olla tasapuolinen että ottaa kaikkia lapsenlapsia hoitoon tasapuolisesti, suosivat isovanhemmat saavat ainakin minut kiehumaan ja meillä loppuisi käynti siellä tai sanoisin aika rumasti asiasta.

Ottaa hoitoon omien voimavarojen mukaan. Eihän isovanhemmilla ole mitään velvollisuutta periaattteessa hoitaa mutta minä olisin todella loukkaantunut jos meidän vanhemmilla ei olisi intoa hoitaa, onneksi on.
minä ainakin toivoisin että jos niin käy että suosin jotain enemmän, että siitä sitten sanotaan.
eikä edes tää mummu siitä varmaan suuttuis.
ihan kuten ennenkin lapseni ovat mulle puhuneet; rehellisesti ja aikailematta. jokaiseen löydetään ratkaisut yhdessä.
 

Yhteistyössä